Jump to content

Prosjekt båtvogn og slipp


fishermanfriendeidsvik

Recommended Posts

Hei, er ny på dette forumet, tenkte jeg skulle legge ut litt bilder og tekst om mitt lille prosjekt med slipp i fjøra mi. :smiley:

 

Startet nå i høst med å lage meg båtvogn og slipp..

 

baat6.jpg

 

Har en Lami 570 RX som trengte en overnattingsplass for vinteren.

 

Mitt naust.

n669265055_1958702_371.jpg

 

Måtte bygge meg først ei båtvogn, fikk tak i 50mm x 50mm firkant rør på jobb, ca 16 meter gikk med for ei båtvogn på 5m lang og

114cm brei.

n669265055_1958705_1769.jpg

 

Kjøpte meg 2 krybber på jula samt nasedrag også på jula. Veldig grei butikk :cool:

 

n669265055_1958694_7726.jpg

Fant ut at bakdelen måtte opp i veret, tenkte meg ut en konstruksjon .. heilt grei måte..

 

n669265055_1958706_2442.jpg

Prøvde det på, passa flott :crazy:

 

Fikk meg tak i 20mm tjukke akslinga fra jula også (veldig grei butikk dette:D) og sveisa det rett på ramma.

 

På trallefabrikken.no fikk jeg meg tak i polyrethan (usikker på stavelsen) jul på 8" til en dyr pris, men evighetsvarene til mitt bruk:)

 

n669265055_1958708_2853.jpg

 

Ferdig båtvogn.

 

 

Vinsjen min kjøpte jeg på toolfarm.no - enkel 1-fase vinsj som dreg 400kg. Har også fått meg tak i radio kontroll boks, fra ei gammal kran. Så nå går vognen trådløst!:)

 

Enkelt, greit å kjekt for å sette båten ut med kun hjelp av meg selv.

 

 

Så var det autovern i fjøra..

Arvid Gjerde i Innfjord(Romsdalen) var så kjekk å ville selge meg utgåtte autovern, 4.3m à 100kr stk.

Fikk tak i gamle telefonstolpa, sagde dei i 2meters lengde,

Grov dei ned 50% i fjøra, borret hull å slo ned i 10mm armeringsjern i kvar ende av telefonstolpane i fjøra...

n669265055_1958709_3203.jpg

n669265055_1958712_4095.jpg

n669265055_1958715_4814.jpg

Testing, båten på vei inn..

n669265055_1958698_9002.jpg

 

 

Båten inn.. virka som berre det! :wink:

 

Håpe nokken fant ditta interessant! :)

 

William

Link to post
Share on other sites

Dette ble jo riktig så flott!! Har slipp i naustet hvor det er brukt en liten dimensjon togskinner, de har ligget der i 30 år nå og er moden for skrotings. Hvor tung båt kan man kjøre opp på en slik autovern slipp? Vil det funke å lage slipp for båt på f.eks 4 tonn med slike autovern? De er jo galvanisert og bør vare en stund. Hvor kjøper man slike autovern og hva betaler man for slikt? Steike, ble mange spørjespørsmål av dette her gitt..:lol:

Link to post
Share on other sites

Nabonaustet har en slik slipp med autovern. Må si jeg var litt skeptisk med tanke på styrke og holdbarhet, men den har vært i bruk i fem-seks år nå ,og ser like fin ut. Blir jevnlig brukt til en sjark på ca tre tonn. Her har de grav ned og støpt svære betongfundament langt utover som autovernet er festet til, så jeg har sett for meg gravemaskin, sementbil og en solid investering. Din løsning så fin ut for mitt bruk, selv om jeg nok må grave frem deler av skinnegangen om våren.

Her et bilde fra årets opptak:

libo.jpg

Duger til nød, men langt fra optimalt. Får nok se om jeg finner noe autovern til sommeren.

Takk for inspirasjonen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min bestefar lagde krybbe med vinsj til en 20' Westkapp for en del år tilbake. Han brukte da 2 folkevogn akslinger som vogna trilla ut og inn på. Krybba ble bygd i 4"x4" så han måtte ha endel ballast ombord for å unngå at den fløyt. Måtte ha etpar taljer for å senke farta på den vinsjen han hadde men det gikk greit.

 

Fungerte knirkefritt i årevis og gjør det såvidt jeg vet enda hvis ikke de nye hytteeierene har revet stasen.

Link to post
Share on other sites

Dersom galvanisert stål males så vil levetiden mangedobles. Dersom slippen kun brukes høst og vår bør man vurdere muligheten av å dra på land den biten som ligger ned i sjøen. Hvor tung båt autovernet tåler vil avhenge av hvor godt de er understøttet og kvaliteten på hjulene.

Link to post
Share on other sites

Har sett flere "Autovernslipper" til båter rundt 20-24 fot. Eier av en av disse mente at cluet er å utstyre disse med offeranoder på utvalgte plasser hvor autovernet får slipt av varmgalvaniseringen til bart metall hvor dissse festes. Slippen hans ser forøvrig like fin ut etter 8 år.... Den er forøvrig skrudd fast i betongsviller nedover støa...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kompis som har hatt autovernskinner i mange år. Han må gjøre rein skinnene for hver gang han skal bruke oppsettet fordi

autovernet går fullt av sand og stein. Dette problemet varierer sikkert med hvordan fjæra er.

En annen ting som etter min mening er en ulempe, dog kanskje liten, er at autovernskinnene er temmelig brede og hvite, og viser ganske godt i fjæra.

Personlig syntes jeg faktisk at en rusten jernbaneskinne går mye mer i ett med fjæra og blir ikke så framtredende...

Link to post
Share on other sites

Kjempebra jobba fishermanfriendeidsvik.

 

du kunne kanskje med fordel brukt større hjul og kanskje i rågummi for å unngå slag i skjøtene. For å unngå stopp ved småstein og sånn, kunne du lagd deg ett flattjærn rett foran hjulene som har en ca 5 mm klaring fra autovernet, det vil da skyve små og større steiner forran seg og hjulene vil da rulle fritt.

 

Når det gjelder autovern til større båter er vel ikke det noe problem, legg svillene tettere slik at autovernet ikke bøyes, enkelt system som fungerer helt greit.

Link to post
Share on other sites

Du he sikkert rett TMe .. men ej lurte litt på ka du meinte med at winchstative ikkje bra nok konstruert? fint om du vise.. :)

 

Grunnen til at ej bruka harde hjul og ikkje mjuke hjul steinar, e fordi sku ej brukt trillebår hjul med vanntette lager, så ville dei vør veldig dyr om du sku hatt vanntette lager, som ikkje e vedlikeholsfrie alikavell, og sku ej brukt trillebår hjul uten lager, så måtte ej hadd hatt nylonfelg med gummi, og det fant ikkje ej, så ej gjor det lett og tok nylon hjul.. :)

Dissa nylon hjula trur ej leve lengre en ka ej gjer..:)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

n669265055_1958708_2853.jpg

 

Hei, her helt ny i dette forumet jeg også. Men kom over det da jeg så etter forslag til slipp til å lage på hytta.

En ting jeg lurte på; Hvilke type hjul brukte du til vogna og hvor fikk du tak i dem??

 

Ser ut som et kjempe spennende prosjekt :)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det å bruke autovern var kjempesmart.

 

Viser et alternativ for små båter som jeg laget til svigerfar for noen år siden.

Her er det motsatt logikk, nemlig at hjulene trees utenpå en skinne.

Ble brukt som en forlengelse av eksisterende jernbaneskinner inne i naustet.

 

pa180116.jpg

pa180117.jpg

pa180118.jpg

p5020042.jpg

Redigert av Snekker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...