Jump to content

Ørnvik/ Quicksilver 640 Weekend


Ørnvik 640

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg er en lykkelig eier av ørnvik 640 Weekend, som vi har bygget både utvendig og innvendig. Dette har vært et langt prosjekt, men nå nærmer vi oss slutten. Ennå endel ting å gjøre, men slik skal det være når en har båt.

 

Er det noen andre av dere som har Ørnvik eller Quicksilver- gjerne andre typer, så hadde det vært greit med Deres erfaringer o.l. kjekt å dele interesse. Jeg kjenner min Ørnvik 640 Weekend fra topp til tå etter denne ombyggingen, så om det er noe dere lurer på- så er jeg behjelpelig med informasjon

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

:confused: Hei!

Går rundt å drømmer om den båten du har og lurer på om du kunne komme med noen bruker erfaringer, hvordan båten er i sjøen, motsjø, med sjø, må man redusere farta om det er frisk bris eller takler skråget dette bra, evt slår båten mye? hvordan er det å overnatte i båten? Vi er 4 ( 2 voksne og 2 barn ) Hvordan er kvaliteten på båten teknisk sett, Hva med støy i marsj fart, er det mulig å holde en normal samtale uten å heve stemmen for mye?

Mange spørsmål men det virket som at dere har brukt båten en del og som du selv skriver er dere jo en "lykkelig " eier av denne båten.

 

Har du forresten innportert denne selv eller kjøpt ny i Norge.

 

Ser det er en kar i Porsgrunn som driver med innport og salg av Ørnvik båter til noen fornuftige priser

 

Mvh

Per Hoe

En litt over middels båtinntri

sert mann

Link to post
Share on other sites

Hei Per.

 

Jeg er meget fornøyd med båten. Her går det mye på pris, og hva en får for pengene. Hvis en tråler markedet litt, ser jo vi at det ikke er mange båter med lengde på faktsike 730 cm, og med innebords diesel på 130 hk. Cummings er også gode motorer som holder lenge og har lavt forbruk og lavt støynivå. Denne båten er den båten med dypest v- bunn som er levert av Quicksilver/ Ørnvik. Forskipet er meget spist, og spiser bølgene på en fin måte. Selve skråget under er flatt med v- bunn. Min mening er at båten er god i sjøen. Har hatt Viknes og NB før, så her sammenligner jeg med disse to velkjente sjøbåtene. Når du kjøper en Ørnvik 640 Weekend, så er båten forholdvis ganske ribbet på utstyr o.l. Det ser mann også i innrednings materialer. Jeg vil ikke annbefalle å kjøpe den ferdig med lukket toalett- den løsningen Ørnvik har her er ikke god. Støybildet er som alle innebords båter- men det jeg la fort merke til er at støyisolasjon ikke var tilstrkkelig. Mellom motorrom og kabin, var det store gliper i den lille isolasjonen som allerede var der. Jeg har jo bygget båten opp fra bunn av, så her var det lett å gjøre noe med problemet. Det er ikke så lett å gjøre noe med det, hvis du skal ha båten i original utgave med den innredning som den blir levert med. Men ikke la deg skremme....jeg er perfeksjonist når det gjelder båt...også støy :smiley: Båten kan slå litt i rundt 20- 23 knopp i original utgaven, men her slakkem mann farten ned til 17- 18 knop..da er det ingen skjenerende slåing i skråget. Min båt veier ca. 400- 500 kg. mere, så denne ligger mye bedre i sjøen- nesten ikke slag i det heletatt i hastighet op til 26- 27 knopp. Du kan forvente deg en toppfart på 29 knopp med 130 hk'en. Jeg har bestil ny elektronikk styring, så jeg venter på å få min på 150 originale hk'er. Dette koster 7 260.00 inkl. mva. Denne ørnviken her har også gått mellom Bergen- Svalbard 2 ganger nå...utrolig flott reise...hadde jeg ikke stolt på kvaliteten, skroget, så hadde dette aldrig latt seg gjennomføre :yesnod:

Det går fint med 2 voksne og 2 barn på overnatting, men ikke over tid. Da tenker jeg på mere enn 3 dager- da må været være fint, og uteplassen være flittg i bruk. Jeg kan anbefalle på det sterkeste kalesje på denne båten- det er god plass på dekket. Det som ikke er positivt, er at det er dårlig med stuveplass til fendere o.l. Her har jeg laget rom i sidene på uteplassen. Det går faktisk ann å stuve vekk 5 store fendere på barbord side i skrogveggene mellom innevegg på uteplass og ytterskroget- det er et godt tips.

Nå er det brukt ca. 430 000.00 på denne båten, så alle svake punkt er vekke. Her tenker mann på full teak innredning, nytt styre konsoll, nye luker i kabin- samt luke mellom kabin og baugen som lettere iland stigning. Grunnen til at det er utført så mye i denne båten, er at dette er en testbåt for marine elektronikk som vi utvikler i mitt firma i Bergen. Denne båten er laget for å kunne bo for 2 personer i opp til 22 døgn uten problemer. Da tenker mann på alt fra varme i kabin, varmt vann til ren underholdning som tv o.l

Vi ahr skåret det meste av glassfiber vegg i kabinen, å det vi så når dette var fjernet, var førsteklasses. Her er det rikelig med avstivning o.l som er støpt inn under produksjonen i Polen. Et godt tips er å bruke Tore Larsen til å ta denne inn til deg fra Sverige- noe min er. Dette er en ærlig og rederlig kar jeg kan gå god for. Prisen jeg måtte ut med, var 397 000.00 Nok. incl. toll og mva. Dette var også inkl henger, kalesje + båt....ikke gale med tanke på hva de norske leverandørene tar for dønn like Quicksilver 640 Weekend :giggle: Tror Tore leverer denne båten til 389 000.00 Nok nå for tiden, men ikke med kalesje og henger. Kalesjen koster 10 000.00 Nok. og henger 22 000.00 Nok i tillegg. Noen svakheter vil du alltid kune finne på båten- slik du vil med andre, men tror og mener at du vil være godt fornøy med event. kjøp. Har ikke angret et sekund på denne båten i hverfall. Skal du kjøpe en slik, så bare kom med sprøsmål, så skal jeg kunne hjelpe deg!

 

Hilsen Yngve'n

Link to post
Share on other sites

Hei Yngve,

 

Jeg har en helt ny Quicksilver 640 Weekend med den nye 130 Cummins Mercruiser, men jeg har problemer med å få start på den når den er kald. Verkstedet sier at den kan være luft i dieselen, men når jeg varmer motorrommet (med Webastoen), starter den med en gang.

 

Har du noen ide om hva det kan være?

 

John Kjell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...