Jump to content

Skal se på Nidelv24 ca 1985, hva bør jeg være obs på?


Mjøsfarer

Recommended Posts

Som tittelen sier skal jeg se på en Nidelv24 fra midten av 80-tallet. Bildene ser bra ut, og prisen kan bli overkommelig. Noe spesielt jeg bør være på vakt over? Jeg har lest erfaringsdatabasen og søkt litt på forumet, men er takknemmelig for alle gode tips! :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du bør forhøre deg om det er vannlekkasjer inn til cabin. I min 80-modell hadde jeg det både i pulpitfester, rundt sidevinduer og rundt dekksluke.

 

Regner med at det er septiktank, da ville jeg spurt om det hadde vært noe kloakklukt, det er et ikke ukjent problem i disse båtene, tror noen av dem hadde for liten dimensjon på lufteslange.

 

Greit å sjekke om det er gjort noe med hylsa evt. om den drypper mye. Jeg måtte bytte fra eldre type med talgpakning, til smørefri "VP kondom" det ble kostbart !

 

Hva slags motor sitter i den ? I noen sitter en 61 HK VP MD21. Det er greit med noen hester ekstra når sjøen staamper imot, men motoren tar all plassen i motorrommet og kompliserer vanlig vedlikehold betraktelig fordi det blir nesten umulig å komme til noe sted.

 

Ligger den på finn ? er det mulig å se bilder ?

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter meg til BAG049 når det gjelder vannlekkasje langs vinduene. Det hadde vi i vår Nidelv 24 fra begynnelsen av åttitallet (rett sofa akter, lik den som stod på båtmessa). Samme med drypp fra propellhylsa.

I vår MD17-motor var utstøtningsrøret etter eksosmanifolden utsatt for korrosjon; det ble hull omtrent der kjølevannet som ble sprøytet inn traff den motsatte siden av røret. Vi måtte også rense opp gjengrodde kjølevannskanaler. Hvis maskinen i den du ser på er ferskvannskjølt, blir det jo noe annet når det gjelder kanalene, men ikke når det gjelder eksosen.

Sjekk også hengslene i luka over dreggbrønnen foran.

Link to post
Share on other sites

Som det skrives over lekker det ofte fra hylsa på akslingen. En annen ting kan være lekkasje fra dieseltanken, når sist var den regjort o.s.v. Sjekk alle skotta om det er vann der. Sjekk også under dørken i cabinen etter vann. Dra henda over putene og bekledningen inni og sjekk om det er fuktig. Prøvekjør båten, sjekk temperatur om den går høyt. Sjekk olja på motoren, lukt på peilepinnen om den lukter olje eller diesel.

Link to post
Share on other sites

Båten lå ute på nett, men nå er den solgt og annonsen slettet. Det ble nærmest en budrunde, og da hoppet jeg av rimelig kjapt - til og med før jeg fikk sjekket rådene jeg fikk her. Takk for alle tips, skal lagre disse hvis det skulle dukke opp tilsvarende prospekt :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg kjøpte en 1984 høsten 2007.

Så langt alt OK, kun "egne" feil som har ført til de få problem jeg har hatt. Nå er Dieselpumpa gitt seg og den står hos båtdoktoren...

 

Det jeg fikk som tips var å kjøpe de som var nyere enn 1983, med den nyere 2000-serie motor, gjerne separat kjølekrets for motor.

Fordel med nyere enn 1983:

- Rundsitter bak med god kapasitet for en mengde folk (Kan bekreftes, Frokost til to voksne og 6 barn fra 5-10 år gikk flott en hel uke i fjor)

- Nyere motor som er dramatisk bedre enn MD'ene (Min er en 2003 m/lukket kjølekrets og 28 hk)

 

Har du barn så se etter en som har påmontert badeplatform da den er dyr å ettermontere.

Se også etter at de ikke har malt/lakket stripa øverst på "dårlig måte", og malt gummilista samtidig. Håpløst å få pent etterpå.

Fuktinntrengning og lukt i cabin gjelder alle båter.

Septik funker greit på min og kun når det er for fullt kommer det lukt (for fullt gir "ting og tang" oppe i slangen der utlufting skal foregå.....)

 

Lykke til !

 

Frode

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også legge til på lista å sjekke evnt lekkasje i siderom på babord side (skap med stor skapdør). Lekkasjen kan ligge bak lanterne eller evnt fenderlist. Lekkasjen her kan også trenge inn i skap i kabin. Jeg ville også rent generelt sjekket skottbekledning bla på toalettrom. Om den sitter godt og lukter "normalt". Det er jo gjerne bak denne lekkasjene og større arbeid ligger og lurer. Noen har også hatt problem med kabinluken, men den er helt kurant å få skiftet.

 

Kjekke og romslige båter dette, men for alle som drar på alderen kommer det jo etterhvert et og annet som må repareres.

 

(Redigert)Kom på en ting til, som også har vært drøftet i noen tråder her på Båtplassen: Det er en del "Finn.no-knop" ute og går når disse båtene annonseres, dvs som i beste fall kan oppnås i god medvind, med ny bunnsmøring og en smule optimistisk avrunding av GPS-visning oppover. :smiley: Så sjekk dette når du skal prøve båten slik at du ikke blir skuffet over at den faktisk går 7 knop når det ble lovt 10 i annonsen. :crazy:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er frå 1978-mod. og oppover ein får rund sittegruppe bak. Men sjekk fart ja. Alt over 10 knop med 40 hk eller mindre er løgnn. Knappe 10 knop med nyere 40hk er normalt. Sjekk ellers om det er slark i styringa, og etter lekkasje enten på aksling eller rorgjennomføring.

 

Dørken kan og vera lurt å sjekka. Dersom det er dørk med nautolex kan treverket vera utskiftingsklart under. Detta er mykje arbeid og dyrt.

Link to post
Share on other sites

Hei Komlo;

Jeg ble litt "nyfiken" på det du skriver om knappe 10knop.

Jeg har kun hatt snekka en full sesong, og min gjør GPS knop ca. 6-6,5 (Båt som kjørte ved siden av)

Ca. 6 knop er også ganske sammenfallende med de distanser vi la bak oss i fjor og jeg sjekket avstand på kartet og tiden vi brukte.

 

Nuvel, over til spørsmålet:

Jeg trodde skrog sammen med trimplanet ga begrensningen på denne, ikke motor ?

Jeg har 28 Hk VP 2003, og jeg kan ikke kjøre max med den for da graver "hekken" seg nedover. Er det propellen som kan påvirke hvordan den graver seg ned? Sammen med vinkel på akslingen??

 

Ikke så nøye for meg med mere hastighet, men i visse situasjoner hadde 3 knop ekstra vært fint med barn i båten og ett stykke til målet og været drar seg på....

 

Frode

Redigert av Nidelv24_1984 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Eg er ikkje heilt sikker på kva som legg begrensingar. Men eg og erfarer at hekken grev seg ein del ned ved fult pådrag. Eg veit og at dei som skifter til større motor må bygga ut større trimplan/flaps (er ikkje sikker på kva det heiter), fo i det heile å få noko nytte av større motor. Det me fekk opplyst når båten blei kjøpt var at propellen eigentleg var litt for stor for båt og motor, men at folka hos volvo, eller nidelv, hadde sagt den skulle fungera heilt fint.

 

10 knop er nok og på ein god dag for vår del:)

Link to post
Share on other sites

Jepp, jeg tror også rundsitter kom da. Derimot var det en modell (egentlig tror jeg det er 1982 modellen, men ser at de fleste er oppgitt til 1983) som kom med sorte vinduslister på vindskjermen. Det var visst også kun denne modellen det årest som kom med dem...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...