Jump to content

Sjømann 22, når og hvor ble den produsert?


Guest bingo

Recommended Posts

jeg lurer på om noen kan si meg noe  om når og hvor sjømann snekke ble produsert

finnes det noe info om denne båttypen på nettet?

Hei, bingo - og velkommen til baatplass.no!  :cool:

Skal prøve å fortelle litt, siden jeg selv har en Sjømann 22, fra 1979 - eller Snømann 22 som Batdilla pleier å kalle sin, om vinter'n.

 

Dette er hva jeg husker fra 70-åra: Opprinnelig ble snekka produsert i Kristiansand under navnet KB 22 (Kristiansand Båtbyggeri). Den gang var vindskjermen støpt i glassfiber, med innsatte vinduer festet med gummilist. Dessuten var resterende vinduer i kahytten, mere runde i hjørnene, og med større avstand fra hverandre, også disse var festet med gummilist.

 

En gang på 70 tallet (husker ikke når) opphørte Kristiansand Båtbyggeri av en eller annen grund. Støpeformen av KB22 ble kjøpt opp av "SJØBÅT A/S" i Larvik, som også hadde en underforhandler / agent i Sandvika ved navnet "SELVBYGGERSERVICE A/S".

 

Disse to solgte enten ferdig støpt skrog med overbygg og diverse selvbygger-pakker, så som ror, ferdig tilskjært innredning, etc. Man kunne også, tror jeg å huske, støpe båten sin selv i deres produksjonslokaler.

 

Det resulterte i at Sjømann 22 ble det etterhvert mange av, og nesten ingen er like når det gjelder innredningen, spesiellt. En del gjorde det på "billigst mulig måte" og snekret innredningen selv med variabelt hell. Så kvaliteten er nokså variabelt, du gjør nok klok i å undersøke båten nøye, hvis du har tenkt å kjøpe en!  :lol:

 

Det finnes også mange motorvarianter i denne båten. Jeg har sett alt i fra 2 syl. FM 8-12 bensin, VP 15 hk bensin (Marna?) og en del Yanmar 12 hk én-sylindret diesel (den gamle rødmalte med liggende sylinder), Yanmar 2QM15 diesel, og Yanmar 2GM20 (18 hk) - som er den gjeveste (nyeste).

 

Det finnes også en god del fargevarianter på båten.

Håper at dette kan hjelpe deg litt på vei!

Lykke til!  :cool:

Hilsen,

Walter_S

Link to post
Share on other sites

jeg lurer på om noen kan si meg noe  om når og hvor sjømann snekke ble produsert

finnes det noe info om denne båttypen på nettet?

Hei bingo, og velkommen til baatplassen.no! :cool:

 

Jeg ble selv den stolte eier av en Sjømann 22 i fjor høst. En 1981 modell med ny Yanmar 2GM20 motor. Etter det jeg kan huske i farten, er det tilnærmet ingen info på nettet om Sjømann 22. Det nærmeste du kommer, er å søke igjennom annonsestedene for båter og titte på de som er annonsert. Sjømann er en ganske vanlig båt så de dukker opp ganske ofte i annonsemarkedene. Ved å titte slike plasser får du en ide om hva som er vanlig av utrustning, innredning, motorer, utseende, prisnivå, osv. Her har du en del annonser med Sjømann: Annonse Finn.no Annonse 1 batborsen.no Annonse 2 batborsen.no Annonse  1 baater.net Annonse  2 baater.net Annonse 3 baater.net Annonse baat-forum.com Annonse 1 baatnett.no Annonse 2 baatnett.no Annonse autodb.no

 

Ellers har du fått en del info fra Walter_S ser jeg. Siden du er ny, skal jeg forklare en ting som ofte vil hjelpe deg å finne info her på baatplassen.no. Øverst på siden ser du et valg som heter "Kategorier". Klikk på dette og du får opp en side som inneholder alle trådene her i forumet, kategorisert. Hvis du så gjør et søk på "Sjømann" på nevnte side, får du opp tråden Noen som kjenner til båttypen Sjømann?. Der stillte jeg samme spørsmål som deg for en del måneder siden. En annen ting du kan gjøre, er å klikke øverst på siden og velge "Søk". Gjør et søk på "Sjømann" og du får opp en rekke treff. Blant annet tråden Hvordan fungerer knopmålere? - i denne står det en del om Sjømann.

 

Hvis du ikke alt har gjort det, kan du laste ned brosjyrer om Sjømann fra dokumentarkivet vårt. Du finner det ved å velge "Medlemssider" på toppen av denne siden. Deretter velger du "Dokumentarkiv" fra siden som kommer opp. På denne siden er det et eget avsnitt for båtbrosjyrer. Senest i går la jeg ut ei prisliste fra 1984 som viser hva de ulike variantene av Sjømann kostet den gangen.

 

Er det noe mer du lurer på ifbm Sjømann - fyr løs - så skal jeg se hva jeg kan svare på. :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Guest bingo

hallo

har kjøpt meg en sjømann som nettop

er sjøsatt på mjøsa.

når jeg kjører på full gass eller nesten full så ryker det svart av motoren og pottebendet blir så varmt at det tar fyr i lokket på motorkassa.har hørt at  dette kan komme av feil stigning på propellen.motoren er en yanmar yse 12.noen som har vært borti noe lignende og hvordan skal man finne riktig stigning på propellen?

Link to post
Share on other sites

Jøss, Gratulerer med ny båt. Nå kan jo Du og Batdilla lage Deres egen "Mjøsas Sjømannsklubb"  :lol:

 

Det er vel helt normalt at pottebendet blir glovarmt, men det skal vel ikke ligge inntil motorkassa  :wink:

Glovarmt var det på den Yanmaren jeg og hadde. En 2QM 22 HK. Men der stod det fritt og godt, uten kontakt med motorkassa.

 

Men der er mange motorspesialister her, så et bedre og mer kvalifisert svar kommer sikkert etterhvert.... :wink:

Link to post
Share on other sites

hallo har kjøpt meg en sjømann som nettop  er sjøsatt på mjøsa.

Velkommen til baatplassen og gratulerer med ny båt! :sad:

 

Det er nok ikke umulig at jeg med tiden forsøker å få til et Sjømann treff på Mjøsa. Bare i Hamar-Gjøvik-Lillehammer regionen går det ganske mange Sjømenn. Jeg er nå så trøtt at jeg tror ikke jeg skal våge meg på noen gode råd ifbm problemet du tar opp. Får heller komme sterkere tilbake i morgen hvis ingen andre har kommet med råd.

Link to post
Share on other sites

...når jeg kjører på full gass eller nesten full så ryker det svart av motoren og pottebendet blir så varmt at det tar fyr i lokket på motorkassa.har hørt at  dette kan komme av feil stigning på propellen.motoren er en yanmar yse 12.noen som har vært borti noe lignende og hvordan skal man finne riktig stigning på propellen?

Ser du ikke har fått noen svar ennå. Kan forsøke å stille noen spørsmål, så får vi se om det er nok til å dra igang noen svar fra andre.

 

Er det bare på nesten full og full gass at fenomenet ryker svart av motoren opptrer?

 

Ryker det like mye hele tiden, eller er det slik at det kommer en puff etter at fullt pådrag er gitt?

 

Hvordan er motorkassa kontruert - er det tilstrekkelig avstand fra bendet til lokket?

 

Hvordan er kvaliteten på drivstoffet ditt? Har du sjekket filtrene og sett hvordan de ser ut?

 

Hvordan er kjølinga på motoren? Sirkulerer kjølevannet slik det skal?

 

Hører du noen endring i motorlyden når du gir full gass?

 

Hvor gammel er motoren og hvor mye har den gått? Har den vært overhalt eller åpnet siste årene?

 

Ellers kan jeg nevne at det ligger en brukermanual for nettopp YSE12 i dokumentarkiv på medlemssidene. Hvis du ikke har manual, kan det være greit å laste ned denne.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Guest bingo

hallo

har et problem med motoren min.når jeg drar av til tomgang etter å ha kjørt motoren varm så har den lett for å stoppe,og vil ikke starte igjen før den har fått kjølt seg ned noe.dette er en yanmar diesel yse 12.noen som har peiling på dette?

Link to post
Share on other sites

Starter den ikke om du gir litt gass heller?

 

Jeg hadde nemlig problemer med at min motor stoppet på tomgang når den var varm, men det var rett og slett bare tomgangen som var for lav. Strammet gass-wiren litt og vips var problemet borte.

 

Dersom den ikke starter i hele tatt før den får avkjølt seg, er nok problemet noe annet...

Er det gammel diesel du har på tanken??

 

Anabelle - med Yanmar 2QM-15  - diesel

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Et annet medlem holder på å spane opp en Sjømann 22 som er til salgs. Mener å huske at dette er en -75 modell med runde vinduer. Så da kan det kanskje være i -76 dette skjedde? Muligens er det ikke snakk om et eksakt årstall. Sjømann ble vel solgt både som selvbygger, halv- og helfabrikat - og da er det ikke utenkelig at det ikke var snakk om et bestemt årstall modellendringen ble innført, men at dette skjedde over flere år, avhengig av når den enkelte båten ble ferdigstillt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at det gikk i to omganger. Først så byttet vinduene oppe fra runde med gummilister til firkantet med ramme. Senere ble dette gjort nede også.

 

Dette er en selvbygger båt, så det kan nok være noen som benyttet gammel løsning selv om det var kommet en ny.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En Sjømann 22 til på Mjøsa... Kjøpte en i dag så nå er det bare å vente på at isen forsvinner og vannet stiger... Vel får prøve å selge snekka jeg har også...

Gratulerer, og velkommen til baatplassen! :smiley:

 

Håper dere legger inn båten deres i erfaringsdatabasen. Tusle begynner å bli lei av å være alene i databasen. Vi er nå minst 5 Sjømann eiere i forumet, og bare min er lagt inn. Det er for dårlig, mener Tusle (Dvs båten). :headbang:

Link to post
Share on other sites

Skal legge inn min sjømann når jeg "vet" litt mer om båten... Glemmte kameraet mitt hjemme så jeg fikk ikke tatt bilder av den mens jeg var å så på den.

hmmmmm, lenge til "Mjøssetting" er det også....

 

Til deg med Yanmar som ryker og går med varm manifold. Kan virke som den får "litt" for mye diesel. Dette vil føre til at det blir tatt ut flere hk av motoren enn hva den er konstruert for. Dysespissene bør kanskje sjekkes....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hallo

Jeg har en kamerat som er på utkikk etter en sjømann 22.

Men her er det mye rart,eller er det ikke det.

Ingen av båtene han har sett på er like innvendig,og noen er også ganske ulike utvendig.

Dvs noen har vinduer innsatt i gummilist og andre har beslag rundt.

Hva er riktig Hvordan skal en orginal Sjømann22 se ut :smiley:

Straycats

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal en orginal Sjømann22 se ut

Sjømann er en selvbygger, og derfor blir det mye forskjellig. "Riktig" utseende er nok som tegningene i dokumentarkivet vårt viser.

 

Når det gjelder vinduer så har de eldste gummilister rundt vinduene. Så kom en overgangsfase med gummi oppe og ramme nede (eller var det motsatt). De nyeste har ramme rundt vinduene oppe og nede.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg vurderer en Sjømann 22. Har funnet en del aktuelle på nettet, men er litt i tvil.

 

For det første: Disse båtene er betraktlig billigere enn andre snekker i samme størrelse. Hva er grunnen til dette?

For det andre: hvilken type motor er å anbefale? De jeg har tittet på har Ferryman Diesel, yanmar diesel og Marna 12 hk.

 

Hvilken motortype er å anbefale? Mage følelsen sier Diesel, men jeg er ikke sikker.

 

Båten skal gå på Mjøsa.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer en Sjømann 22. Har funnet en del aktuelle på nettet, men er litt i tvil.

 

For det første: Disse båtene er betraktlig billigere enn andre snekker i samme størrelse. Hva er grunnen til dette?

For det andre: hvilken type motor er å anbefale? De jeg har tittet på har Ferryman Diesel, yanmar diesel og Marna 12 hk.

 

Hvilken motortype er å anbefale? Mage følelsen sier Diesel, men jeg er ikke sikker.

Først og fremst, velkommen til baatplassen.no - svenk!

 

Har du muligheten for å velge mellom disse tre motortypene er nok Yanmar (og diesel - uansett merke) å foretrekke!

 

Grunnet til at Sjømann 22 er en "rimelig" snekke er at det ikke er en produksjonsbåt. D.v.s. det var i sin til "Selbyggerservice" som, med utgangspunktet i KB- sin KB21-snekkeformer, solgte muligheten til å bygge egen båt. Altså, man kunne leie formen, støpe båten selv, og innrede enten med et ferdig tilskjært byggesett eller med egne ideer og treverk. Man kunne også kjøpe skrog og overbygg, ferdig sammesatt, med eller uten motor montert, i forskjellige varianter av basisinnredning, etc. etc. Dette gjør at ingen sjømann 22 er like, alle har varierende utseende / innredning / motoralternativ. Derav den store variasjon i kvalitet på båten. Dette gir selvfølgelig utslag i prisvariasjonene. Har sett Sjømann 22 avertert til alt fra 98.000,- (!!!) til 35.000,-

 

....Båten skal gå på Mjøsa.

Da er du i "SJØMANNS land!" Tror det finnes flere Sjømann22 der enn ellers - :flag: - det er nok ikke lenge før du blir hilst velkommen til Sjømann-treff på Mjøsa!

 

 

Uansett, lykke til med valget!

 

N.B.: Ellers så finnes det MASSE informasjon om Sjømann 22 i erfaringsdatabasen, og ellers i forskjellige tråder - se under KATEGORIER!  :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...