Jump to content

Hvor lenge må betongen herde for moringen blir sjøsatt


ing

Recommended Posts

Har alt klart, betong, sand, armering, masse skrapjern, trosse sjakkel, kjetting, tomme 200 liters såpefat osv. for å lage mooring.......

 

Spørsmålet er kan jeg sjøsette mooringen 24 timer etter at den er ferdig støpet ? Vil herdingen bli dårligere, eller bedre ?

Skal ikke løfte mooringen etter festeøyet ved sjøsetting, bruker stropper rundt.

Link to post
Share on other sites

Personlig tror jeg at jeg ville vannet betongen med ferskvann under herdeprosessen kontra å la den suge seg full av saltvann. Har ingen konkret (concrete :lol: ) erfaring med støping i salte miljøer, men regner med at rustsprengning som følge av at armeringsjernet ruster raskere i kontakt med saltvann vil kunne utgjøre en forskjell.

Men det er sikkert noen med støpekunnskaper som melder seg på her.

Link to post
Share on other sites

Meget artig problemstilling. Jeg var med i dugnadsgjengen som støpte en brygge. Det ble laget forskaling nede vi vannet, jernskrot ble slått ned i gjørma og så tømte vi betong nedi. Det var sand, sement og stein fra stranda. Dette var utbedring av en defekt brygge som hadde vært brukt som kai for passasjerbåt på noen hundre tonn. 53 år etter står brygga og reparasjonen fortsatt.

 

Jeg vil tro det kommer litt an på tidsperspektivet til moringen. Om man slenger den rå uti, så bør man vel ikke håpe på mer enn 40 år. Venter man til betongen herder, tre ukers tid, kan man vel kanskje regne 100 år.

Link to post
Share on other sites

Ingen problem å støpe rett i sjøn om så skulle være. Men skal du ha det proft så legg armering minimum 5cm. fra yttersider betong mtp. vannintrenging og den typen betong kaibyggere bruker c-60 eller noe. Ikke mye dyrere.

Ved 10 grader i sjøn regner en ca. 14 dager før belastning av produktet.

 

Lykke til.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er Mye ymse moringer på havets bunn ja...

Jeg er jo med på å støpe 100 tonn betong i året. Mye av dette er da moringer.

Vi bruker da C35 ( med pukk) som betong. I tilegg har vi i noe stålskrap som Armering

 

Men så er det dette med Bøyle: De fleste lager for tynne bøyler. Vi bruker 35mm bøyler på 1500 Kg moringa vi produserer.

Link to post
Share on other sites

Sjøsetting av mooring:

 

Mooringen består av:

- 2 x 90 liters murerstamper som ble fyllt med sement og skrapjern.

- Sementen som ble brukt var Norcem standardsement, og den ble sjøsatt litt over et døgn etter støping.

- En 6 meter 80mm trosse ble støpt ned i den ene murerstampen og går via et øye i den andre mooringen og er sjaklet inn med 7 m galvanisert 13mm kjetting. Det ble også støpt ned et ekstra øye for senere innsjakling av kjetting.

- Mooringen ble sluppet på ca 6- 6,5 meter ved flo sjø.

 

Legger ved en bildesrie som forklarer det meste, brukte min gamle timeters båtvognstropp på noen 3t lastestropper som igjen ble kappet med kniv.

p5234983.jpg

En båtvogn på skinner er kjekt å ha

p5234994.jpg

De røde blåsene ble festet med et lite tau og fungerte som en fallskjerm. Dette for at mooringen skulle lande med den rette siden opp, disse ble igjen kappet vekk etter mooringen var sluppet.

p5235000.jpg

p5235003.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...