Lumi1 Startet 28.Juni.2009 Del på Facebook Startet 28.Juni.2009 Hei Har lurket litt rundt på forumet etter gode råd og løsninger i det siste siden jeg har kjøpt meg ny båt, min første selveide båt. Båten er en Skibsplast 17HT med en Yamaha 50hk fra 1987. Jeg har ingen erfaring med utenbordsmotorer over 9.9hk, så er litt blank på det området. Problemet meldte seg idag når jeg skulle ha en prøvestart på motoren, motoren stod da opptiltet. Jeg fikk motoren ned etter litt prøving og feiling med spaker å låser som forklarende klistremerker er blitt borte for lengst. Etter jeg hadde hatt motoren i gang og skulle tilte den opp igjen var det umulig å få dette til. Poster et bilde og noen spørsmål under her. Har funnet en manual på nettet for denne motoren og forstår av den at reverse lock (1. i bildet) skal vøre oppe, og tilt up lock(2.) nede, samt tilt up lock skal løftes for å låse motoren når den er opptilted. Jeg har selvfølgelig prøvd denne kombinasjonen og alle andre mulige, men motoren vil fortsatt ikke opp. Reverse locken(1.) som er en på begge sider var veldig treg når jeg overtok motoren, men har hatt den både oppe og nede flere ganger tidligere selv om den var treg. Jeg har moet og smurt denne, og den er grei nå. Om jeg ikke misforstår, så skal de to bevege seg synkront på begge sider. På denne motoren kan jeg bevege de hver for seg, men går lettest når de beveges samtidig. Kan det være et problem, evt brudd? Jeg har som sagt ingen erfaring med større utenbordsmotorer, så tar imot svar/tips/spørsmål med glede. Intet tips er for dumt. Båten står fortsatt på henger på land. Håper noen kan hjelpe. Øyvind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 på min 60hk så er den øverste bare for å låse i øvre stilling, den nedre for å åpne/låse hjelpesylinderen. Husker ikke nå om det er ned for å åpne eller opp... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
skibsplast family ship Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 kan det være for lite olje på tilt motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lumi1 Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 kan det være for lite olje på tilt motoren Glemte visst å skrive det, men dette er en motor med manuell tilt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 manuell tilt, med en hjelpesylinder , som også fungerer som "ryggelås" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
festningsverk Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Jeg har også en Yamaha (50 hk) motor med manuell tilt og hjelpesylinder. Jeg har et identisk problem, ufattelig treg tilt. Jeg aner ikke hva som er problemet, men håper noen motorkyndige mennesker kan bistå med hjelp i denne tråden. Jeg ser også at du har fått tak i instruksjonsboka til Yamaha motoren, kan du tipse meg med en nettadresse? Trenger den instruksjonsboka sårt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 (redigert) jeg har en 1987 yamaha 70hk. som Ivar sier er nummer 1 den som skal holde motoren i øvre posisjon. det vil si når du har tiltet motoren opp med propellen over vann. jeg bruker kun den ene som er på motsatt side av den du viser på bildet, den andre sitter fast og beveger seg IKKE samtidig som den andre:S Nummer 2 er for å låse motoren nede slik at den ikke fyker opp i været når du setter motoren i revers(eller låse motoren i en "slightly tilted position for cruising in shallow water"). Regner med det er denne som gjør at du ikke får opp motoren. Prøv å tilte opp motoren med denne låsen i de to forskjellige posisjonene. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/38169-yamaha-60f-75a-85a-og-115b-owners-manual/ se på side 26-27 Redigert 16.Mai.2010 av Gromling70 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lumi1 Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Manual Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
festningsverk Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Jeg har prøvd å sette hendelen i forskjelige posisjoner uten noe resultat, tilten er like treg. Så jeg antar at problemet kan være i hjelpesylinderen? Tusen takk for brukermanualen!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Min 50 er også veldig treg. Der er sylinderen gåen. Låser ikke i revers. Ny sylinder er svindyr. Visstnok ikke mulig å overhale heller. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Å tilte min motor opp krever 95% av styrken jeg har. Den er rimelig tung å dra opp for å si det sånn, men det går akkurat. Men jeg lever med det, tar det som en del av den daglige trimmen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.