jaoeygar Startet 17.Juli.2009 Del på Facebook Startet 17.Juli.2009 Har prøvd å finne tester både på norske og utenlanske sider uten på finne noe av nyere dato. Har sett noe på Evinrude og synes de nye 2 takterene har et fortrinn både på vekt og ikke minst vedlikehold. Har noen funnet noen tester eller har dere noen synspunkter Sitér dette innlegget Jan Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Før du trekker noen bastante konklusjoner om vekt på 2T vs 4T så bør du sjekke spesifikasjonenen på de aktuelle motorene......... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 hva slags båt skal den på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Nor-Oles Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Jeg er meget godt fornøgd med Suzuki 90hk 4takt. Lite lyd og lite eksos. Gjør det bra på tester Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Jeg hadde ville sjekket ut de nye Suzuki 70-80-90 hk. Dette er helt nyutviklede motorer med ennå lavere forbruk, vekt 155 kg. Evinrude 75 og 90 hk veier 145 kg. Ellers er Honda og Yamaha i disse motorstørrelsene ca 170 kg. Tror ikke det er noen vesentlige forskjeller i vedlikeholdskonstnader om du velger en moderene 2-takt (Evinrude) eller en 4-takt. Men kjøre- og bruksmønsker kan fortelle en del om hvilken av disse motorteknologienen som passer best til ditt båtbruk. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
sas Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kjøp Honda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ottis Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Har selv en Uttern S52 exl. med en Mercury F 80 EFI 4-takt (06) Stille motor og lite eksos. Og ikke minst er sterk og drar meget godt. Skal en bare se på tester så kan det bli dyrt Greit og lese for og se hva andre synnes, men en kan ikke kjøpe etter slike tester. Her må man forsøke og teste ut selv. Lykke til videre på jakt etter ny motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kjøp Honda. Hvorfor? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
BAN Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Skulle jeg kjøpe ny 90 hester, så ville det blitt en suzuki. Svært mange båter har disse, og alle jeg har snakket med er kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kjøp Honda. Hvorfor? Nå kan sikkert 'sas' svare godt selv, men kan komme med en liten forsvarstale først: Visste du at... Honda er verdens største motorprodusent.. Honda har tradisjon for å sette standarden for fire - takts utenbordsmotorer. Uansett om du har ditt yrke på havet eller skal hygge deg utpå, er dette motorene som legger bak seg nautiske mil, time etter time, uten et feilslag. Dette er vinneren i klassen BF75 og BF90 Honda har skapt en revolusjon med disse motorene og er første valget for mennesker som skal ha det beste for seg og miljøet! Nytt moderne design, ekstremt god bensinøkonomi og kraft i overflod. En uslåelig kraftdemonstrasjon Ingen annen utenbordsmotor i denne klassen kan levere kraft som disse motorene. Hondas BLAST system gir maksimal akselerasjon og kraft ut av vannet og med Hondas unike patenterte VTEC system blir også bensinforbruket kraftig redusert (inntil 40 % på marsjfart). Klassens laveste vekt Det strømlinjeformede og kompakte designet gjør dette til klassen letteste motorer. BF90 veier kun 169 kg, det er 26 kg mindre enn en tilfeldig valgt firetakts konkurrent som begynner på... Best på bensinforbruk og utslipp Honda har alltid vært de beste motorene på bensinforbruk, utslipp og pålitelighet. Med det nye bensininnsprøytningssystemet PGM-FI reduseres bensinforbruket med hele 20 % i forhold til andre tilfeldige firetakts konkurrenter. BLAST booster mer kraft ved lavere turtall og gir vesentlig bedre akselerasjon Klassens beste batteri ladekapasitet (44A) VTEC variabelt ventilløft som gir bedre effekt og lavere bensinforbruk PGM-FI Programmert bensininnsprøytning for maksimal utnyttelse av drivstoffet High Perfomance girhus design - gir minimalt sprut og motstand SOHC enkelt overliggende kamaksel gir maksimal dreimoment og effekt Torsion svinghjul for rask respons og minimal vibrasjon Sylinderne står 14 mm side forskjøvet, som gir lavere slitasje og bensinforbruk Klassens raskeste ”opp av vannet” Klassens laveste vekt, høyeste komfort, beste økonomi og vakreste design Leveres med automatisk turtallsbegrenser, samt alarmer for lavt oljenivå og høy motortemperatur. Effektiv ventilasjon som gir korrekt og konstant temperatur til elektriske komponenter. Svinghjul montert under motorblokken. Det betyr redusert vibrasjonsnivå og lavere tyngdepunkt. Servicevennlig med frontmontert oljefilter og oljepåfylling. Patentert, ikke lineært motoroppheng i gummi som eliminerer vibrasjoner og dermed støy i båten. Vanninntak gjør at motoren kan ferskvannsspyles uten at den behøver å startes. Honda's suverene firelags korrosjonsbeskyttelse -------------- Dette var fra Kellox egenreklame så jeg kan ikke etterprøve påstandende, men regner med at Honda også her er å stole på. Trådstarter ville ha råd om kjøp av 70-90 hk utenbordsmotor og da hadde jeg personlig valgt mellom en av disse Honda-modellene, eventuelt den nye serien til Suzuki på 70-80-90 hk som ser veldig bra ut eller Yamaha 80 hk. Jevnt god kvalitet Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg ville aldri valgt den 90 hk Hondaen, den er altfor tung. Skjønner ikke helt hvordan folk kan anbefale en bestemt motor når de ikke vet hvilken båt den skal på ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Har selv en 90hk Suzuki på 3.de sesongen nå og har absolutt ikke noe problem med å anbefale denne motoren. Det har jo nå nettop kommet en ny og oppgradert utgave som sikkert er enda et hakk bedre. Om dette er den beste motoren i klassen kommer sikkert litt an på hvilke kriterier du legger til grunn, men jeg valgte denne motoren/merket helt bevisst. SØrg uansett for å kjøpe motor fra en anerkjent forhandler! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg ville aldri valgt den 90 hk Hondaen, den er altfor tung. Skjønner ikke helt hvordan folk kan anbefale en bestemt motor når de ikke vet hvilken båt den skal på ... De nye Suzuki 70-80-90 hk har vekt 155 kg. Evinrude 75 og 90 hk 145 kg. Honda og Yamaha i disse motorstørrelsene ca 170 kg. Altså ikke så stor forskjell og bør ikke være avgjørende for valg. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 De nye Suzuki 70-80-90 hk har vekt 155 kg. Evinrude 75 og 90 hk 145 kg. Honda og Yamaha i disse motorstørrelsene ca 170 kg. Altså ikke så stor forskjell og bør ikke være avgjørende for valg. Med andre ord ca. 50% tyngre enn en Yamaha 2-t med samme ytelse. For noen er det en avgjørende vektforskjell. Om det er tilfellet for trådstarter er ikke godt å si så lenge det er ukjent hvilken båt han skal kjøpe motor til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Har selv vært eier av Suzuki DF50, Suzuki DF90 og har nå Suzuki DF115 - tilsammen har jeg kjørt disse motorene ca 750t. Mine erfaringer til nå og erfaringer jeg hører fra andre både her på forumet og av kompiser gjør at valget av utenbordmotor i str 40-300hk 4-takt er svært lett! - Suzuki helt klart beste valg! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Klassens laveste vektDet strømlinjeformede og kompakte designet gjør dette til klassen letteste motorer. BF90 veier kun 169 kg, det er 26 kg mindre enn en tilfeldig valgt firetakts konkurrent som begynner på... Skjitprat Suzuki sin siste 90-hester (4-takt) veier 155 kg og da er Honda 90 nesten 10% tyngre Men dette var vel altså ikke dine ord roesok - men leverandørens... Den nye Suzuki 90 (4T) er vel bare drøyt 6 % tyngre enn Evinrude E-tec (2T), mens Honda altså er nesten 10 % tyngre. Da moderne motorer stort sett er veldig bra alle sammen hadde jeg valgt motor etter to forhold: 1.) Nærhet til forhandler og da en dyktig og service-instilt forhandler. 2.) Forventet kjøremønster: mye bruk til vannsport og/eller lite kjøring i dorgefart/lave hastigheter er argumenter for å velge 2-takt, ellers = 4-takt. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Med andre ord ca. 50% tyngre enn en Yamaha 2-t med samme ytelse. For noen er det en avgjørende vektforskjell. Kjøp gjerne en Yamaha 2-takter, men da må det bli brukt. Finnes ikke som ny lenger. Suzuki helt klart beste valg! Det er lov å ha sterke meninger om egen motor. Jeg vil sette Suzuki, Honda og Yamaha som temmelig jevngode. Og om jeg skulle kjøpe en 80 hk og på en av de kom 10. - 15.000,- lavere ut enn på de andre hadde jeg slått til på den. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Når det gjelder DF90 og DF115 så har disse en fordel som er lite omtalt, men viktig i forhold til vedlikeholdskostnader og bruktpris. DF 90/115 har registerkjede og ikke reim som må skiftes med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Når det gjelder DF90 og DF115 så har disse en fordel som er lite omtalt, men viktig i forhold til vedlikeholdskostnader og bruktpris. DF 90/115 har registerkjede og ikke reim som må skiftes med jevne mellomrom. Ok, du skal få et lite poeng der, men kun et lite.. Vet ikke hvordan det er på Yamaha men på min 10 år gamle Honda (som lages uforandret idag, kvaliet går aldri av moten..) så er det registerreim. Tror ikke den har vært byttet. Har snakket med Honda-verksted om dette og de har uttalt at det er ingen ting å tenke på, disse er uslitelig. Når jeg sjekket reima her i fjor så den også ut som ny. Uansett ser det ut til å være en enkel og trolig rimelig sak å bytte. (Litt skummelt kanskje å være så kjepphøy på dette, kanskje jeg vil oppleve totalkræsj med slitt reim om en tid. Hmm..) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Da moderne motorer stort sett er veldig bra alle sammen hadde jeg valgt motor etter to forhold:1.) Nærhet til forhandler og da en dyktig og service-instilt forhandler. 2.) Forventet kjøremønster: mye bruk til vannsport og/eller lite kjøring i dorgefart/lave hastigheter er argumenter for å velge 2-takt, ellers = 4-takt. Har benyttet min båt/motor til en god del vannsport; tube, vannski og wakeboard og ser ingen grunn til å ikke velge en slik motor (4-takter Suzuki) med bakgrunn i egen erfaring. I lave hastigheter/dorging, som vi også gjør en del av, så er det ingen grunn til ikke å velge en slik motor jeg har. Etter mitt subjektive syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 2.) Forventet kjøremønster: mye bruk til vannsport og/eller lite kjøring i dorgefart/lave hastigheter er argumenter for å velge 2-takt, ellers = 4-takt. Hva er det som gjør 2-takt mer egnet til vannsport? Jeg vil si tvert imot, pga. høyere drivstofforbruk på 2-takt enn på 4-takt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg vil si tvert imot, pga. høyere drivstofforbruk på 2-takt enn på 4-takt. De nye 2 taktere Optimax (DFI) og Evinrude E-tec har omtrent samme forbruk som 4-taktere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Her får du nok like mange meninger som antall innlegg. Jeg har hatt en Yamaha F80 og en Yamaha F100. Kjempefornøyd med begge. Min bror har siste typen av Honda 90 4 takt (basert på 1,4 literen til Honda Jazz), og han er kjempefornøyd med den. Mitt inntrykk er at Hondaen går stille og fint, men kanskje ikke den samme spruten hvis du skal gasse skikkelig. Men dette er ganske like motorer på forskjellige båter, så det vanskelig å sammenligne. Evinrude E-tec har jo også fått mye skryt, kanskje verdt å ta en titt på. For min egen del styrer jeg båtkjøp med utenbords etter at jeg foretrekker Yamaha motorer fremfor de andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Min bror har siste typen av Honda 90 4 takt (basert på 1,4 literen til Honda Jazz), og han er kjempefornøyd med den. Mitt inntrykk er at Hondaen går stille og fint, men kanskje ikke den samme spruten hvis du skal gasse skikkelig. Hmm hvordan går det an da , ifølge reklame-propagandaen har jo Honda: BLAST booster mer kraft ved lavere turtall og gir vesentlig bedre akselerasjon VTEC variabelt ventilløft som gir bedre effekt og lavere bensinforbruk SOHC enkelt overliggende kamaksel gir maksimal dreimoment og effekt Torsion svinghjul for rask respons og minimal vibrasjon Klassens raskeste ”opp av vannet” Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Ok, du skal få et lite poeng der, men kun et lite.. Vet ikke hvordan det er på Yamaha men på min 10 år gamle Honda (som lages uforandret idag, kvaliet går aldri av moten..) så er det registerreim. Tror ikke den har vært byttet. Har snakket med Honda-verksted om dette og de har uttalt at det er ingen ting å tenke på, disse er uslitelig. Når jeg sjekket reima her i fjor så den også ut som ny. Uansett ser det ut til å være en enkel og trolig rimelig sak å bytte. (Litt skummelt kanskje å være så kjepphøy på dette, kanskje jeg vil oppleve totalkræsj med slitt reim om en tid. Hmm..) Reima på Honda ryker ikke... Sjekk en gang pr. sesong om det begynner å bli sprekkdannelser i den. Er det ikke det, er det heller ingen grunn til å skifte. Honda er kjempemotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.