Jump to content

Hvilken påhenger er best i klassen 70-90 hk, 2/4 takter?


jaoeygar

Recommended Posts

Har prøvd å finne tester både på norske og utenlanske sider uten på finne noe av nyere dato.

Har sett noe på Evinrude og synes de nye 2 takterene har et fortrinn både på vekt og ikke minst vedlikehold.

Har noen funnet noen tester eller har dere noen synspunkter

Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ville sjekket ut de nye Suzuki 70-80-90 hk. Dette er helt nyutviklede motorer med ennå lavere forbruk, vekt 155 kg. Evinrude 75 og 90 hk veier 145 kg. Ellers er Honda og Yamaha i disse motorstørrelsene ca 170 kg.

 

Tror ikke det er noen vesentlige forskjeller i vedlikeholdskonstnader om du velger en moderene 2-takt (Evinrude) eller en 4-takt. Men kjøre- og bruksmønsker kan fortelle en del om hvilken av disse motorteknologienen som passer best til ditt båtbruk.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har selv en Uttern S52 exl. med en Mercury F 80 EFI 4-takt (06)

Stille motor og lite eksos. Og ikke minst er sterk og drar meget godt. Skal en bare se på tester så kan det bli dyrt :crazy: Greit og lese for og se hva andre synnes, men en kan ikke kjøpe etter slike tester. Her må man forsøke og teste ut selv.

 

Lykke til videre på jakt etter ny motor :wink:

ottis
Link to post
Share on other sites

Kjøp Honda.
Hvorfor?

Nå kan sikkert 'sas' svare godt selv, men kan komme med en liten forsvarstale først:

 

Visste du at...

Honda er verdens største motorprodusent..

 

Honda har tradisjon for å sette standarden for fire - takts utenbordsmotorer. Uansett om du har ditt yrke på havet

eller skal hygge deg utpå, er dette motorene som legger bak seg nautiske mil, time etter time, uten et feilslag.

931773f69c.gif

Dette er vinneren i klassen BF75 og BF90

Honda har skapt en revolusjon med disse motorene og er første valget for mennesker som skal ha det beste for seg og miljøet! Nytt moderne design, ekstremt god bensinøkonomi og kraft i overflod.

 

En uslåelig kraftdemonstrasjon

Ingen annen utenbordsmotor i denne klassen kan levere kraft som disse motorene. Hondas BLAST system gir maksimal akselerasjon og kraft ut av vannet og med Hondas unike patenterte VTEC system blir også bensinforbruket kraftig redusert (inntil 40 % på marsjfart).

 

Klassens laveste vekt

Det strømlinjeformede og kompakte designet gjør dette til klassen letteste motorer. BF90 veier kun 169 kg, det er 26 kg mindre enn en tilfeldig valgt firetakts konkurrent som begynner på...

 

Best på bensinforbruk og utslipp

Honda har alltid vært de beste motorene på bensinforbruk, utslipp og pålitelighet. Med det nye bensininnsprøytningssystemet PGM-FI reduseres bensinforbruket med hele 20 % i forhold til andre tilfeldige firetakts konkurrenter.

 

BLAST booster mer kraft ved lavere turtall og gir vesentlig bedre akselerasjon

 

Klassens beste batteri ladekapasitet (44A)

VTEC variabelt ventilløft som gir bedre effekt og lavere bensinforbruk

PGM-FI Programmert bensininnsprøytning for maksimal utnyttelse av drivstoffet

High Perfomance girhus design - gir minimalt sprut og motstand

SOHC enkelt overliggende kamaksel gir maksimal dreimoment og effekt

Torsion svinghjul for rask respons og minimal vibrasjon

Sylinderne står 14 mm side forskjøvet, som gir lavere slitasje og bensinforbruk

Klassens raskeste ”opp av vannet”

Klassens laveste vekt, høyeste komfort, beste økonomi og vakreste design

Leveres med automatisk turtallsbegrenser, samt alarmer for lavt oljenivå og høy motortemperatur.

Effektiv ventilasjon som gir korrekt og konstant temperatur til elektriske komponenter.

Svinghjul montert under motorblokken. Det betyr redusert vibrasjonsnivå og lavere tyngdepunkt.

Servicevennlig med frontmontert oljefilter og oljepåfylling.

Patentert, ikke lineært motoroppheng i gummi som eliminerer vibrasjoner og dermed støy i båten.

Vanninntak gjør at motoren kan ferskvannsspyles uten at den behøver å startes.

Honda's suverene firelags korrosjonsbeskyttelse

 

--------------

 

Dette var fra Kellox egenreklame så jeg kan ikke etterprøve påstandende, men regner med at Honda også her er å stole på. Trådstarter ville ha råd om kjøp av 70-90 hk utenbordsmotor og da hadde jeg personlig valgt mellom en av disse Honda-modellene, eventuelt den nye serien til Suzuki på 70-80-90 hk som ser veldig bra ut eller Yamaha 80 hk. Jevnt god kvalitet

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har selv en 90hk Suzuki på 3.de sesongen nå og har absolutt ikke noe problem med å anbefale denne motoren. Det har jo nå nettop kommet en ny og oppgradert utgave som sikkert er enda et hakk bedre. Om dette er den beste motoren i klassen kommer sikkert litt an på hvilke kriterier du legger til grunn, men jeg valgte denne motoren/merket helt bevisst. SØrg uansett for å kjøpe motor fra en anerkjent forhandler!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri valgt den 90 hk Hondaen, den er altfor tung. Skjønner ikke helt hvordan folk kan anbefale en bestemt motor når de ikke vet hvilken båt den skal på ...

De nye Suzuki 70-80-90 hk har vekt 155 kg. Evinrude 75 og 90 hk 145 kg. Honda og Yamaha i disse motorstørrelsene ca 170 kg. Altså ikke så stor forskjell og bør ikke være avgjørende for valg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

De nye Suzuki 70-80-90 hk har vekt 155 kg. Evinrude 75 og 90 hk 145 kg. Honda og Yamaha i disse motorstørrelsene ca 170 kg. Altså ikke så stor forskjell og bør ikke være avgjørende for valg.

Med andre ord ca. 50% tyngre enn en Yamaha 2-t med samme ytelse. For noen er det en avgjørende vektforskjell.

 

Om det er tilfellet for trådstarter er ikke godt å si så lenge det er ukjent hvilken båt han skal kjøpe motor til.

Link to post
Share on other sites

Har selv vært eier av Suzuki DF50, Suzuki DF90 og har nå Suzuki DF115 - tilsammen har jeg kjørt disse motorene ca 750t. Mine erfaringer til nå og erfaringer jeg hører fra andre både her på forumet og av kompiser gjør at valget av utenbordmotor i str 40-300hk 4-takt er svært lett! - Suzuki helt klart beste valg!

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Klassens laveste vekt

Det strømlinjeformede og kompakte designet gjør dette til klassen letteste motorer. BF90 veier kun 169 kg, det er 26 kg mindre enn en tilfeldig valgt firetakts konkurrent som begynner på...

Skjitprat :lol: Suzuki sin siste 90-hester (4-takt) veier 155 kg og da er Honda 90 nesten 10% tyngre :yesnod: Men dette var vel altså ikke dine ord roesok - men leverandørens... Den nye Suzuki 90 (4T) er vel bare drøyt 6 % tyngre enn Evinrude E-tec (2T), mens Honda altså er nesten 10 % tyngre.

 

Da moderne motorer stort sett er veldig bra alle sammen hadde jeg valgt motor etter to forhold:

1.) Nærhet til forhandler og da en dyktig og service-instilt forhandler.

2.) Forventet kjøremønster: mye bruk til vannsport og/eller lite kjøring i dorgefart/lave hastigheter er argumenter for å velge 2-takt, ellers = 4-takt.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord ca. 50% tyngre enn en Yamaha 2-t med samme ytelse. For noen er det en avgjørende vektforskjell.

Kjøp gjerne en Yamaha 2-takter, men da må det bli brukt. Finnes ikke som ny lenger.

 

Suzuki helt klart beste valg!

Det er lov å ha sterke meninger om egen motor. Jeg vil sette Suzuki, Honda og Yamaha som temmelig jevngode. Og om jeg skulle kjøpe en 80 hk og på en av de kom 10. - 15.000,- lavere ut enn på de andre hadde jeg slått til på den.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder DF90 og DF115 så har disse en fordel som er lite omtalt, men viktig i forhold til vedlikeholdskostnader og bruktpris. DF 90/115 har registerkjede og ikke reim som må skiftes med jevne mellomrom.

Ok, du skal få et lite poeng der, men kun et lite.. Vet ikke hvordan det er på Yamaha men på min 10 år gamle Honda (som lages uforandret idag, kvaliet går aldri av moten..) så er det registerreim. Tror ikke den har vært byttet. Har snakket med Honda-verksted om dette og de har uttalt at det er ingen ting å tenke på, disse er uslitelig. Når jeg sjekket reima her i fjor så den også ut som ny. Uansett ser det ut til å være en enkel og trolig rimelig sak å bytte. (Litt skummelt kanskje å være så kjepphøy på dette, kanskje jeg vil oppleve totalkræsj med slitt reim om en tid. Hmm..)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Da moderne motorer stort sett er veldig bra alle sammen hadde jeg valgt motor etter to forhold:

1.) Nærhet til forhandler og da en dyktig og service-instilt forhandler.

2.) Forventet kjøremønster: mye bruk til vannsport og/eller lite kjøring i dorgefart/lave hastigheter er argumenter for å velge 2-takt, ellers = 4-takt.

 

Har benyttet min båt/motor til en god del vannsport; tube, vannski og wakeboard og ser ingen grunn til å ikke velge en slik motor (4-takter Suzuki) med bakgrunn i egen erfaring. I lave hastigheter/dorging, som vi også gjør en del av, så er det ingen grunn til ikke å velge en slik motor jeg har.

 

Etter mitt subjektive syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

2.) Forventet kjøremønster: mye bruk til vannsport og/eller lite kjøring i dorgefart/lave hastigheter er argumenter for å velge 2-takt, ellers = 4-takt.

Hva er det som gjør 2-takt mer egnet til vannsport? Jeg vil si tvert imot, pga. høyere drivstofforbruk på 2-takt enn på 4-takt.

Link to post
Share on other sites

Her får du nok like mange meninger som antall innlegg.

 

Jeg har hatt en Yamaha F80 og en Yamaha F100. Kjempefornøyd med begge.

 

Min bror har siste typen av Honda 90 4 takt (basert på 1,4 literen til Honda Jazz), og han er kjempefornøyd med den. Mitt inntrykk er at Hondaen går stille og fint, men kanskje ikke den samme spruten hvis du skal gasse skikkelig.

 

Men dette er ganske like motorer på forskjellige båter, så det vanskelig å sammenligne.

 

Evinrude E-tec har jo også fått mye skryt, kanskje verdt å ta en titt på.

 

For min egen del styrer jeg båtkjøp med utenbords etter at jeg foretrekker Yamaha motorer fremfor de andre.

Link to post
Share on other sites

Min bror har siste typen av Honda 90 4 takt (basert på 1,4 literen til Honda Jazz), og han er kjempefornøyd med den. Mitt inntrykk er at Hondaen går stille og fint, men kanskje ikke den samme spruten hvis du skal gasse skikkelig.

 

Hmm hvordan går det an da , ifølge reklame-propagandaen har jo Honda:

BLAST booster mer kraft ved lavere turtall og gir vesentlig bedre akselerasjon

VTEC variabelt ventilløft som gir bedre effekt og lavere bensinforbruk

SOHC enkelt overliggende kamaksel gir maksimal dreimoment og effekt

Torsion svinghjul for rask respons og minimal vibrasjon

Klassens raskeste ”opp av vannet”

 

:lol::cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok, du skal få et lite poeng der, men kun et lite.. Vet ikke hvordan det er på Yamaha men på min 10 år gamle Honda (som lages uforandret idag, kvaliet går aldri av moten..) så er det registerreim. Tror ikke den har vært byttet. Har snakket med Honda-verksted om dette og de har uttalt at det er ingen ting å tenke på, disse er uslitelig. Når jeg sjekket reima her i fjor så den også ut som ny. Uansett ser det ut til å være en enkel og trolig rimelig sak å bytte. (Litt skummelt kanskje å være så kjepphøy på dette, kanskje jeg vil oppleve totalkræsj med slitt reim om en tid. Hmm..)

 

Reima på Honda ryker ikke... Sjekk en gang pr. sesong om det begynner å bli sprekkdannelser i den. Er det ikke det, er det heller ingen grunn til å skifte. Honda er kjempemotor. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...