Jump to content

ligge på svai.....


fernanda

Recommended Posts

Nå føler jeg meg dum! :smiley:

Ser jo at alle ligger på svai og koser seg, men jeg klarer det ikke!!!!!.........Bokstavelig talt......

Hva er det jeg gjør feil? :cryin:

I baugen har jeg et CQR anker på 21 Kg, påmontert kjetting ca. 50 m. Har en fjernstyrt      ankervinch, og båten veier ca. 9Tonn.

Jeg  finner en egnet plass(dvs. en plass hvor andre ligger på svai), f.eks. Gluppø på svenskekysten, ser dybde på ca. 7-8m, slipper ut ca. 20-30m kjetting. Bakker ned ankeret, eller i hvertfall gjør et forsøk......, er det meningen at båten skal stoppe helt opp når jeg bakker?

Ligger stille og så plutselig etter ca 1/2time eller en halv natt eller mer, så finner CQR ut, at dette gidder den bare ikke mer...... med det til følge at vi driver rundt med ankeret ute!!! TRODDE CQR ANKERE VAR BRA!!!!!!!!  :smiley:

 

Jeg har heldigvis aldri følt meg trygg på svai, så jeg våkner ofte for å se at vi ligger der vi skal, så det har ikke blitt noen skader.

Men det er jo forrtærende at alle andre kan bare ikke jeg...............Her trenger jeg hjelp!!!!!

 

Inntil da blir vi kun å se trygt fortøyd mot fjellet, gjerne longside. :smiley:

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg sikker på hvordan CQR ankeret seg ut - men det er kanskje slikt?

Bilde

 

De gangene jeg har gjort samme operasjon med HR 29 har vi alltid bakket til båten stopper dønn ved godt gasspådrag. Dog opplevde vi med samme anker som deg (tror jeg)på en HR 31 at vi ikke fikk feste på samme sted som vi alltid fikk feste med HR 29 (med annet anker - Danfort tror jeg). Mulig det er ankeret sin skyld -eller så kan det være tilfeldig.

 

Jeg lider av samme "jeg sover ikke trygt på svai" syndromet som deg, så jeg forsøker å unngå det om natten.

Link to post
Share on other sites

Prøv lenger kjetting.  Du har jo 25 meter til.  Hvorfor la disse ligge i dreggekassa?

 

Når du beregner forholdet dybde/kjettinglengde tar du naturligvis hensyn til høyden fra ekkoloddets giver til ankerrullen?  Ved ekkodybde 8 meter, 1-2 meter høyde fra giver til rulle og 25 meter kjetting har du et forhold lengde/dybde på ca 2,5:1.  Litt avhengig av ankerkonstruksjon etc, ved forhold 2:1 får du bare 15% av holding power i forh til forhold 5:1.

 

Eller enklere, ved 10 meter dybde inkl båt og 50 meter kjetting får du omkring 3 ganger mer holding power enn ved 10 meter og 25 meter.  Sjøl forsøker jeg alltid å legge ut minst forhold 5:1 og gjerne en daumann, men jeg bruker blytau og ikke kjetting.  Krever nok litt mer lengde ute.

 

Et annet forhold (som du sikkert har tatt i betraktning) er at båten gjerne dreier om ankerpunktet når du ligger på svai, noe som gir sidedrag i ankeret.  Kjenner CQR spesielt, men ikke gitt at et "bra anker" med mye holding power ved trekk konstant retning (som ved fortøyning til land/brygge etc) fungerer godt nok når båten dreier.

 

Det er ofte lengden det kommer an på.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

hei, jeg har maxi-77 (2tonn) og bruce anker.

 

Forsøkte å ankre for første gang forrige uke utafor Jæløya en stille dag.

 

Forskriftsmessig opp mot vinden, stans , forsiktig bakk,gi ut anker for dybde *2(var ikke plass nok til mer).

Holde litt igjen når halve tauet var ute(det strammet faktisk til), gi ut resten og full bakk. Vi lå ikke stille.

 

Opp igjen med anker. Kikket på de andre båtene og observerte hvilke vei de lå vendt med anker ut forrut.

 

Gikk parallelt med de til ankerslippsplassen, deretter samme prosedyre med unntak av full bakk.

Håndpeilinger mot 2 punkter i land viste at vi lå pal stille.

Montro hvorden dette hadde gått under mer windy og bølgete forhold???

 

Må prøve mer på dette.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme "problem", og føler meg ikke trygg. Synes til stadighet vi driver og at egen båt flytter seg/dreier mer enn de rundt meg. Bakker jeg for lite??

Vanskelig å si om du bakker for lite ettersom du har 2x272 hk og den båten jeg har bakket med har 19 hk :smiley:

 

Uansett er det store verdier å ha hengende i en "jernklump" som er gravd ned i bunnen, og som man ikke kan se - så jeg velger en annen løsning enn å ligge på svai. Jeg har forsøkt å bruke ankeralarmen på plotteren et par ganger - og det har fungert bra.

Link to post
Share on other sites

Gluppø på svenskekysten, ser dybde på ca. 7-8m, slipper ut ca. 20-30m kjetting. Bakker ned ankeret, eller i hvertfall gjør et forsøk......, er det meningen at båten skal stoppe helt opp når jeg bakker?

Jeg legger ut omtrent det samme som deg, har bruce 25kg, tyngre båt og antagelig større vindfang, men har ikke hatt problemer. Jeg bakker ikke fast ankeret, men strekker litt lett i kjettingen en gang og lar det jobbe seg ned selv etterhvert. Båten kan drive rundt, men ankeret sitter. Enkleste konklusjon blir jo da at Bruce er bedre egna, men det vil jeg ikke påstå, for det finnes kanskje de med annen erfaring.

Som allerede påpekt av andre; jeg sover også aller best med fire tamper i land, to breie truck-dekk under vannlinja og ellers det som er nødvendig av blåser mot fjellet. Det lar seg desverre skjelden gjøre i Gluppø i rush-tida, og da blir det å ligge på svai med noe lettere søvn.

Link to post
Share on other sites

I baugen har jeg et CQR anker på 21 Kg, påmontert kjetting ca. 50 m. Har en fjernstyrt ankervinch, og båten veier ca. 9Tonn.

 

Jeg  finner en egnet plass(dvs. en plass hvor andre ligger på svai), f.eks. Gluppø på svenskekysten, ser dybde på ca. 7-8m, slipper ut ca. 20-30m kjetting. Bakker ned ankeret, eller i hvertfall gjør et forsøk......, er det meningen at båten skal stoppe helt opp når jeg bakker?

Først: Jeg har ligget på svai med samme anker som deg minst 250 ganger på svært mange forskjellige plasser og aldri opplevd at det har sluppet taket når jeg først har fulgt min "standard prosedyre". Har lest mye om ankring på Internett, også enkelte gode diskusjonstråder.

 

Jeg prøver alltid å finne ut hvordan bunnen er der jeg skal ankre opp. Er det en plass som er dokumentert som ankringsplass, er det greit. Er plassen ny og fremmed, "skanner" jeg dybden med ekkoloddet, beveger meg rundt i området for å se om dybden varier eller om den er plan. Er den plan er det sannsynligvis ikke stenbunn. Er det bunn med mye leire, så er bunnen mest fast der det er dypest, pga vanntrykket som presser leiren i sammen. Prøv å finne dybde på minst en 8 - 9 meter om det er ren leirbunn, særlig hvis den er karakterisert som "løs".

 

Nå kommer noe viktig: Jeg går opp mot vinden, og stopper båten - når den har stanset rett mot vinden senker jeg ankeret med moderat fart, når det har nådd bunnen bakker jeg langsomt mens kjettingen fortsatt senkes langsomt ned. Dette forat kjettingen minst mulig skal ligge i ei rause, eller sogar over ankeret, som kan skje om man bare slipper ankeret og kjettingen rett ned. Når all kjettingen som skal ut er ute, ligger jeg en stund til vinden har strukket kjettingen det den alene kan. Nå setter jeg på forsiktig bakking pr. motor. Kona står på bauen og viser med tegn om jeg strekker kjettingen, dvs om den løftes i vannet. Etterhvert gir jeg på mere motor til halv fart akterover. Båten skal da ikke flytte seg akterover, hvilket kan avgjøres ved å sjekke overett-merker du velger deg ut. Nå har ankeret satt seg, det er pløyd ned med en drag på minst 200 kg. Skulle det blåse og bli større krefter enn dette, vil ankeret bare sette seg enda mere fast

 

Jeg legger alltid ut minimum 3 ganger dybden med kjetting. Minimum 15 meter hvis det er grunne områder. Er det varslet kuling, legger jeg ut 4 til 5 ganger dybden uansett.

 

Jeg har blitt overrasket i Hankøsundet av tordenbyger med vind på 25 m/s - full storm. Ankeret rikket seg ikke en mm. I Kostersundet med grov sandbund (ikke den beste for ankring) har jeg ligget en natt med stiv kuling 16 m/s på langs av sundet. Båten rikket seg ikke.

 

Ofte om det har blåst 10 m/s eller mer, kan jeg konstatere at ankeret og kjetting har blitt pløyd mere ned i løpet av natten. Ankeret og kjettingen er skikkelig sauset inn med masse fra bunnen.

 

En ankerutrustning som du og jeg har, skal holde et drag på over 1000 kg når man ankrer i sandbunn. Da må vindkreftene i båten tilsvare vind på 12 Beaufort, som er orkan.

 

Jeg sover alltid godt om natten når jeg først har satt ankeret som beskrevet! :cheers:

 

Anbefaler plasser for ankring på svai som du finner her: http://hr312klubben.com/ankringsplassen/publiste.php

 

Kjenner dem alle sammen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bruker nesten samme opplegg som Pan Pan,

jeg har også et CQR  anker.

har dregget 1 gang,  og det var fordi jeg hadde hatt ut forlite kjetting.

Min båt har ferievekt på ca 10 ton.

jeg bakker opp med 1800-2000 omrdreininger,  og da skal båten ikke rike seg,  dette holder jeg i ca 5 min.

Bruker ca 4 ganger dybde.Varierer ette hvilke bunnforhold det er på plassen.

(Så har jeg 3 andre ankere med i båten som kan settes ut som backup hvis det er behov for det.)

 

Jeg føler meg mye tryggere for anker, en og ligge intil eller imot et fjell.

Kan også sette på GPS med ankeralarm,  som vekker meg hvis jeg begynner og dregge.

Link to post
Share on other sites

Hej Panpan!

 

När du matat ut tillräckligt med kjetting , hur fester du sen kjettingen i båten!

 

enbart ankarspel   eller kjettingstopp eller tamp eller hur gjör du?

 

 

har du hört tales om 'Tysk ankring', hörde dette uttryck i somras, att det er en metod som

er vanlig att tysker bruker i medelhavet........;

 

efter man har matat ut det antal meter kjetting man anser man behöver fester man

en 15-20 meter tamp i kjettingen og i båten, sedan matar man ut resten av den

kjetting man har, så att all kjetting henger utanför båten og 'rest-kjettingen'

fungerer som extravikt för att erhålla ett så horisontellt drag i ankaret som möjligt!

 

 

 

(Gunga Din, som ikke har erfaring av svailigging, har med mina tidl båter alltid kommit in

til ngn ö eller holme!)

Link to post
Share on other sites

Meget bra hjemmeside PanPan, har lagt den inn under favoritter.

 

Ellers så er Hulda en seiler som stadig legger på seg, er vel nå 10 tonn og 13 m lang. Jeg har 50 meter kjetting og 20 kg Bruce-kopi som hovedanker. Reserven er en tilsvarende Bruce og 50 meter tau. Jeg har ikke ekkolodd, men følger dybden i kartet. Slipper ut sånn passe mens båten driver unna for vinden. Bakker opp og ligger dønn. Jeg slipper alltid ut min. 3xdybden.

 

CQR-ankeret har forresten et meget godt rykte og blir brukt over hele verden. Jeg tror du får følge instruksen til PanPan, Fernanda. Og pass på at du har nok kjetting ute og at denne ikke har lagt seg i krøll oppå ankeret.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å fornærme deg. :cheers: Jeg så en gang et bilde av et CQR anker hvor "hanken" var montert opp-ned! Dette ankeret satt selvfølgelig dårlig. Det kan jo være noe å sjekke.

 

Ingen ankere er alltid best. De aller fleste "ankertester" er utført på sand eller sølebunn. Testen sier da ingenting om egenskapene på tang, rullestein, grus el noe annet. Jeg ankret i helgen på 6 meter i en bukt på nordsiden av Ostøya (indre oslofjord). CQR-ankeret ville ikke sitte. Jeg tok på meg dykermaska og svømte ned for å sjekke bunnforholdene: Hardt fjell med store steiner spredt utover. Det ble ikke bedre av at trafikken forbi var meget stor med alt fra digre flodhester til vannskikjørere. Et bedre anker i en sånn situasjon ville vært en SeaGrip eller tilogmed en simpel dregg. De ville hatt større mulighet til å huke seg fast mellom to steiner. Seagrip ankeret ligger litt for godt stuet ned i en luke, så det endte med at jeg fysisk løftet CQRen til siden og la den godt rundt en stor stein.

 

Det er også lurt å la ankeret sige litt ned i bunnen før man bakker alt for hardt. Hvis bunnen er hard risikerer du bare å dra ankeret tvers over bukta uten å få feste. Hvis du har tid bør du vente noen timer før du bakker.

Link to post
Share on other sites

fernanda:

 

Litt rart at du ikke får det til, for den båten og det utstyret du har burde være ideelt for ankring. Jeg ligger også mye på svai, og det har aldri løsnet for meg heller, selv om båtene rundt meg (spesielt bavariaer) har dregget når et lokalt uvær har feid over ankringsplassen.

 

Har opplevd et par ganger å ikke få feste på steder der det er mye strøm i vannet, men har først ankeret satt seg, så sitter det.

Hvis været er ustablit, pleier jeg å sette på diverse alarmer før jeg køyer.

 

Setter alarm for max vind, ankeralarm på ekkoloddet og ankeralarm på GPS'en.  

 

Jeg har bruce og kjetting.

 

Ikke gi opp. Å ligge på svai med en HR er helt herlig.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

 När du matat ut tillräckligt med kjetting , hur fester du sen kjettingen i båten!

 

enbart ankarspel   eller kjettingstopp eller tamp eller hur gjör du?!

Jeg har en krok i rustfritt stål, den ser ut som en forstørret enkel fiskekrok (uten mothake :yesnod:). Gjennom øyet i kroken trer jeg et tau, hekter kroken inn i en kjettinglenke ca 0,5 meter ut fra baurulla. Tauet festes i kryssholtene på hver side av bauen, teitet opp. Belastningen fra kjettingen og ankeret går nå via kroken og tauet. Dermed unngår man resonans lydene man kan få om man kjettingen overfører belastningen direkte via baurullen.

 

Vel, jeg kan være litt lat, om det blåser lite bruker jeg ikke denne kroken, da blir det som regel ingen u-lyder..... :cheers:

 

"Tysk ankring" var en ny variant for meg!

Link to post
Share on other sites

De aller fleste "ankertester" er utført på sand eller sølebunn. Testen sier da ingenting om egenskapene på tang, rullestein, grus el noe annet. Jeg ankret i helgen på 6 meter i en bukt på nordsiden av Ostøya (indre oslofjord). CQR-ankeret ville ikke sitte. Jeg tok på meg dykermaska og svømte ned for å sjekke bunnforholdene: Hardt fjell med store steiner spredt utover. Det ble ikke bedre av at trafikken forbi var meget stor med alt fra digre flodhester til vannskikjørere. Et bedre anker i en sånn situasjon ville vært en SeaGrip eller tilogmed en simpel dregg. De ville hatt større mulighet til å huke seg fast mellom to steiner. Seagrip ankeret ligger litt for godt stuet ned i en luke, så det endte med at jeg fysisk løftet CQRen til siden og la den godt rundt en stor stein.

Hvis man ikke er i nød, og må få et ankerfeste for å berge liv og båt, så skal man aldri ankre på fjell eller steinbunn!

 

Et anker på fjell/stein, henger kanskje bare for akkurat den vindretningen det festet seg på. Dreier vinden, slipper ankeret. Et anker på fjell/stein kan kile seg fast, enden på visa er at du mister ankerutrustningen din.

 

Ankre kan du gjøre på sand, leire, grus - eller blanding av disse. Du kan også ankre på slik bunn med vegetasjon - gress, eller tang f.eks. Men vær da på vakt ved oppankring slik at ankeret virkelig får satt seg!

 

Det er ikke uten grunn at det i norske sjøkart er merket av ankringsplasser med ankertegn. Her finner man bunn av sand, leire, grus med godt feste.

 

På svenske kart for Västkusten ser man sjelden ankertegn i kartet. Pussig, for det er langt flere steder enn som så hvor det er fin bunn for ankring på svai.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

slenger meg på her ettersom ferien 2004 er over og Initium er "tilbake til basen" Reiseskildring.

 

- Fernanda - du nevner Gluppø. Jeg lå der for noen dager siden, vi hadde kuling så det sang. Jeg måtte av diverse årsaker uti med dykkemaske etpar turer. Lurer på om kanskje bunnen her er for bløt for CQR anker. Dette er som mange påpeker noe av det beste som finnes av ankere, men KAN gi dårlig hold ved ekstrem løs sand ( dvs. ofte noe grov sand )  Og dette er det endel av i bassenget på Gluppø. Mange hevder BRUCE er bedre da. De som liker både og har begge, og skifter etter behov....

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

hei, takker for alle svar og erfaringer.

Det er nettopp et slikt anker som Bitteliten viser på bilde jeg har.

De gangene jeg har prøvd å ligge på svai, har jeg et 2-3m langt tau med spleiset øye i begge ender, og i det ene øyet er det festet en syrefast krok, som jeg huker inn i kjettingen til ankeret og fester det andre øyet på pulleren oppe på dekk. Deretter slipper jeg ut et par, tre meter kjetting til, slik at draget blir på pulleren og ikke wichen. Dessuten blir det ikke støy av kjettingen.

 

Mulig jeg er feig, men når man har mye penger investert i en båt, føles det direkte utrygt å henge kun på en dregg.

Jeg skal montere en ankerwinch på hekken i vinter, og har da tenkt å ha en med kjetting der også, og med et stort bruce anker, slik at jeg får begge deler.  :seeya:

 

 

Men om det blir noe mer av å ligge på svai, det har jeg liten tro på. Det beste er nok å ligge med minst fire tamper i land, med noen digre blåser mellom båt og fjell. Da vet jeg ihvertfall hvor jeg vil våkne morgenen etter.

 

Det er riktig som Gunga Din sier, SXK har et par bøyer på Gluppø også, men for det første er de somregel opptatt allerede når jeg kommer dit, og for det andre er jeg  dessverre ikke medlem i SXK enda, så da ville jeg vel blitt jaget dersom noen andre som var medlem kom. Og det hadde det helt sikkert gjort,jeg mener kommet noen som var medlemmer,  sånn litt utpå kvelden, når jeg hadde følt roen senke seg over oss ombord........Så inntill jeg blir medlem i SXK, eller event. kommer over en ledig bøye utenfor sesongen, vil Fernanda ligge longside.

 

Hvor stort bruce anker bør jeg ha bak?????

 

Noen som har erfaring med montering av winch bak, innvendig eller utvendig, hva er best? og hvor lang kjetting bør jeg ha.

 

Takker for alle svar og erfaringer.

 

Fernanda

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...