Jump to content

Garmin 526s kobles til ; NMEA 2000, Garmin GFS 10, Suzuki


jaka

Recommended Posts

Har en Garmin 526s

Den er kompatibel med andre NMEA 2000 enheter.

 

Det er ønskelig å måle drivstofforbruk og motordata på Garmin 526s.

 

Dette kan gjøres med å etablere nettverk NMEA 2000 og koble Garmin GFS 10 Drivstoff sensor og NMEA 2000 Overgangkabel til Suzuki DF140.

 

Er det noen som har erfaring med dette og noen gode tips/råd?

Hvilken type motordata vil da være tilgjengelig på Garmin 526s?

Link to post
Share on other sites

Hvilken årsmodell er motoren din? Er foreløpig noe problemetisk for 2008 og nyere motorer. Vil miste motorvarsellampene på 2008 og senere modeller ved innkobling av motorinterface. Kommer en ny kabel som fikser problemet i løpet av sommeren.

 

Lowrance er de eneste med Suzuki motorinterface. Du vil trenge et Lowranceinstrument for å få konfigurert motorinterfacet.

Link to post
Share on other sites

Hvilken årsmodell er motoren din? Er foreløpig noe problemetisk for 2008 og nyere motorer. Vil miste motorvarsellampene på 2008 og senere modeller ved innkobling av motorinterface. Kommer en ny kabel som fikser problemet i løpet av sommeren.

 

Lowrance er de eneste med Suzuki motorinterface. Du vil trenge et Lowranceinstrument for å få konfigurert motorinterfacet.

 

Jeg har (om en uke) en 2010 mod Suzuki DF140.

 

I følge Garmin.no (Belanno) sin egen hjemmeside skal dette også kunne gå med Garmin.

Siterer tekst der i fra:

 

NMEA 2000 er ett åpent nettverk som kommuniserer med mange forskjellige enheter fra forskjellige produsenter. Her kan man koble på en motor med støtte for NMEA 2000 og lese av motordata på en kartplotter som f.eks. GPSMAP 4008.

 

Hovedforskjellen mellom NMEA 2000 og NMEA 0183 er at NMEA 2000 er plug-and-play, har ingen løse ledninger samt at informasjon fra sensorene blir delt til andre plottere/marineinstrument som er tilknyttet samme NMEA 2000 nettverk.

 

Listen nedenfor er de forskjellige kablingene som man benytter for å koble opp NMEA 2000 med Garmin:

 

010-11078-00 NMEA 2000 Tee connector.

010-11080-00 NMEA 2000 Terminator Male.

010-11081-00 NMEA 2000 Terminator Female.

010-11096-00 NMEA 2000 Terminator Inline.

010-11079-00 NMEA 2000 Power kabel.

010-11076-00 NMEA 2000 Backbonekabel 2m.

010-11076-01 NMEA 2000 Backbonekabel 6m.

010-11076-02 NMEA 2000 Backbonekabel 10m.

3851-F NMEA 2000 Overgang til Suzuki motor

3861 NMEA 2000 Overgang til Yamaha motor

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Er ikke noe problem og koble opp ett nmea 2000 system på motorer nyere enn 08. Er bare bytte kontakten på motorinterfacet. Kan anbefale å kjøpe ett sånn sett http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=990C0-88001-K01. Da har du alt du trenger for å å sette opp og kalibrere ett system. Har montert ett sånt system i båten min. Har en 08 Suzuki 225. Jeg har 2 store og 2 små instrumenter og en Lowrance hds koblet sammen. Greitt å kunne følge med når maskina går rimeligst. Mener og å ha sett på en prisliste en eller annen plass at samme system vil bli tilgjengelig gjennom Erling Sande. Kan godt gi deg oppskriften på hvordan du bytter kontakten på motorinterfacet om det skulle bli nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har digitale smis instrumenter + at jeg har orginale turteller tilkoblet ( har gjemt den litt unna så jeg ser bare varsellampene) Det har jeg gjort bare på grunn av garantien som fortsatt er på motoren. Hvis det er sånn at smis blir tilgjengelig gjennom Sande systemet, kommer jeg til å ta den helt vekk.

Link to post
Share on other sites

Kabelen som gjør at en får koblet inn motorinterfacet på 2008 og nyere uten å kutte og spleise i kablingen blir tilgjengelig fra Sande i nær framtid. Sande samarbeider med Lowranceimportøren Pronav om dette. Om de kommer til å føre hele SMIS programmet vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke kutte og spleise noe som helst. Er bare å "skyve" ut kabelskoa fra den "gamle,runde" kontakten og sette de på plass i ny firkantet holder. Enkelt og billig. Hvis den prislista jeg så , stemmer, kan en ikke si det samme om det Sande leverer.

Link to post
Share on other sites

Overgang fra rund til firkantet kontakt er tilgjengelig. Problemet er at en må gjøre en omkobling av to plugger i motoren i tillegg som gjør at varselsignalene blir borte fra orginal turteller.

 

Overgang rund til firkantet servicekonnektor

 

Installasjonsveiledning

 

Det er mulig at omkoblingen virker litt forksjellig fra modelletil modell, jeg kjenner bare til modellene opp til 175hk.

 

Dagens kabler velger enten analoge eller digitale instrumenter, den nye kabelen sørger for at signalene blir tilgjengelig både til analoge og SMIS/Lowrance instrumenter.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at den overgangen som er tilgjengelig nå , passer ikke inn på diagnosepluggen på motoren. Hunn mot hunn passer dårlig. Derfor tar jeg bort den runde pluggen på motorinterfacet og setter på en firkantet hann så motorinterface kabelen passer rett på diagnose uttaket på motoren. Dermed kan du bruke både analoge og digitale instrumenter. Den kontakten du trenger , finner du bak den orginale turtelleren. Det en kan gjøre er å "skyve" ut kablskoene fra kontaktene for så sette kablskoene sammen uten pluggene. Da har du kontakten du trenger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hiver meg på her da det ser ut som om det er noen med god kjennskap til temaet. Ser at det er en stund siden siste innlegg, så jeg lurer på om det har skjedd noe i mellomtiden..

Har nettopp anskaffet en så å si ubrukt Askeladden 535 Bowrider, med 90 HK Suzuki 2010 Modell. Det er montert en Garmin 421S, kanskje ikke den ultimate kartplotter, men satser på at den gjør nytten.

Den kan kobles til NMEA2000 nettverk, og således vise motordata.

Der er fire analoge instrumenter, trim, tank, fart og turteller, disse vil jeg fortsatt bruke. Har forstått at jeg derfor må koble Interface kabel til diagnoseuttaket.

Har også forstått det slik at jeg trenger Lowrance plotter eller Suzuki/Lowrance instrument for å konfigurere.

Brownspoint selger et kit som ser ut til å dekke det jeg trenger, kanskje med tillegg av forlengelseskabel.

Kit Includes:

  • (1) 990C0-88161 4 inch Multi-Function Gauge w/Grey Bezel
  • (1) 990C0-88112 SMIS Power Cable
  • (3) 990C0-88110 T-Connectors
  • (1) 990C0-88113 Terminating Resistor 120 ohm Female
  • (1) 990C0-88114 Terminating Resistor 120 ohm Male
  • (1) 990C0-88134 SMIS Engine Interface Cable

 

Men så var det det der med plugg, (har forstått at diagnoseuttaket er firkantet). Ser av bilder at 990C0-88134 SMIS Engine Interface Cable har rund kontakt.

Er det noen av dere eksperter som vet om overgang, eventuelt firkantet plugg er å få tak i. Ser man kan "stjele" den bak turteller, men er ikke så lysten på det.

Link to post
Share on other sites

88134 har firkantet plugg, men du vil trenge en SMIS til SDS (88136) adapterkabel for å koble deg inn på servicekontakten på din motor.

 

Du trenger i tillegg to 2' (88104) forlengelseskabeler, en 15' forlengelseskabel (88108) og en ekstra T-kobling (88110) + kitet for å få koblet alt inkludert plotteren.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker så mye Abbor.

Vet du forresten hvor lange 88136 samt 88134 er. (Tenker å ikke bruke trim koblingen) Ser for meg å få hele 88134 inn i båten, med NMEA2000 koblingen i batterirommet som er på babord side, under benk. Det ser ut som det går ett trekkrør derfra og framover, ser for meg at dette

kan brukes for "backbone". Vil også tro at 88134 kan forlenges.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Ser dette er mitt i min gate. Har nå fått delene mine fra USA, 88134,88136 og 88141 + noen ekstra T-ledd og motstander. Venter også på et Garmin NMEA starterkit mhp min 526s. Jeg har også tatt med et 4" SMIS display.

 

Motor er en DF150 2007 modell. Er takknemmelig for noen stikkord om hva som kobles til hva. Jeg ønsker å beholde mine analoge instrumenter sammen med det nye 4" SMIS + Garmin 526s.

 

Håper jeg har fått med meg det jeg trenger av deler:)

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei,

 

Er i gang med montering. Gikk greit å få 990C0-88136 SMIS Adapter inn i motor ved å løsne på sidedeksel. (kobler ikke til tilt)

Men, så det jeg at det er ikke sjans å få plugg gjennom fleksrør. Hva har andre gjort her?

Kuttet og loddet? Noen som vet hvor å få kjøpt verktøy for å skyve pinner i plugg ut?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...