Jump to content

Nokon som har erfaring med Viksund 880?


ut mot havet

Recommended Posts

Er det nokon her på forumet som har Viksund 880 snekke? hadde vert fint om nokon med erfaring med denne båttypen kunne gitt litt imformasjon om negative og positive ting med denne. Liker innredningsløsningen og dei er ikkje alt for høgt prisa. Spesielt liker eg løsningen med seperat sovelugar slik at køya kan vere oppreidd heile tida. Grimsøy snekka som eg har i dag er litt tungvint med at ein må legge ned bord og reide opp køya. Vil vere fint med eigen sittegruppe.

Link to post
Share on other sites

Er det nokon her på forumet som har Viksund 880 snekke? hadde vert fint om nokon med erfaring med denne båttypen kunne gitt litt imformasjon om negative og positive ting med denne. Liker innredningsløsningen og dei er ikkje alt for høgt prisa. Spesielt liker eg løsningen med seperat sovelugar slik at køya kan vere oppreidd heile tida. Grimsøy snekka som eg har i dag er litt tungvint med at ein må legge ned bord og reide opp køya. Vil vere fint med eigen sittegruppe.

 

Vi hadde en 880 med rigg og ekstra ballast som ble lagt inn av fabrikken da de bygde den. Kjøpt ny i 1981 eller 82, hadde den i 20 år, knallbra båt!

Minus var vårt valg av motor, SabbFord 4 sylinder 60+HK, den bråkte mye og hadde mye trøbbel med registerreim.

Sjekk motor nøye om det er ein slik ein montert.

Båten har en meget grei innrednng, vi var stort sett 2, noen ganger 3 voksne og 2-4 unger. Fin uteplass med selvlensende cockpit,

det er meget lettvindt når du skal holde den ren etter fisketuren,, bare å spyle.

God plass inni, føltes større enn den var, ok toalett, vi monterte etterhvert varmtvann og dusj ute i cockpit´n.

God plass til matlaging, og god plass til 4, brukbar til 6 rundt bordet når du skal spise.

 

Med ballast er det en utrolig bra sjøbåt, tåler dårlig vær meget godt. Riggen ble lite brukt, det er og blir en motorbåt.

 

Alt i alt en båt vi var meget godt fornøyd med.

 

Lykke til!!

Redigert av MS Ørnen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for innspel MS Ørnen, ser det ligg fleire 880 til salgs på Finn prisen ligg frå 135` og oppover. Kunne tenke meg ein med hardtop. Dersom det er andre som har erfaringer med denne båten så hadde det vert fint at dåke deler erfaringer med meg. I annonser på Finn varierer det kor lang båten er, fra 27-29 fot, kva er riktig?

Redigert av ut mot havet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det riktige er vel 8 meter og 80 cm? :giggle:

 

Forøvrig en meget solid båt, kjekt med ståhøyde i kabin. Er levert med forsjellige inredninger i forpiggen, ikke alle like vellykkede etter mitt syn. Blir vel trangt i enkelte av køyeløsningene. Ellers et hav av stueplass, fint med aluvinduer, får litt storbåtfølelse i en sånn.

Redigert av Nordåsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

880cm er nok ikke helt riktig :-)

en viksund 880 frontier er 810cm lang, altså 27fot.

Jeg har selv en båt av denne typen,og er meget fornøyd med den..

I min båt står det en perkins 82hk, som gir en toppfart på ca 9,5knop, marsjfart ligger på ca 8.

Dette er en veldig god sjøbåt, men som de fleste Viksunder så ruller den ganske mye i småsjø (den er nesten selvpilkende :-))

Som de fleste snekker så har den en tendens til å "gire" i medsjø, spesiellt om man benytter autopiloten når både bølger og vind kommer inn på skrå bakfra.

Noe større motor en rundt 80 hk er ikke noe poeng i, den begynner bare å ri på kjølen og så graver den seg ned med hekken, forbruket og bråket øker mye, farten svært lite.

Ellers er den veldig"stor" til å være en 27 foter, innvendig plass er veldig bra, med bra takhøyde i kabinen.

På min har jeg hardtopp som er egenprodusert og har en innvendig ståhøyde i cockpit på 197 cm. Selvlensende akerdekk er kjempepraktisk for oss som liker å fiske litt, bare å spyle av dekket når man skal gjøre reint etter seg.

Masse god stuveplass under dekk er det også.

Dersom det er noe du lurer på, så bare spør i vei, kanskje kan jeg hjelpe deg :-)

 

Ha en pussig dag..

Link to post
Share on other sites

Takk snekko880, eg får jo verkeleg lyst på ein slik snekke etter dei positive erfaringer som dåke har. Det er innredningsløsningen som tiltaler meg med denne båten, men ser at det er ulike køyløysingar i baugen, ville helst hatt ei dobbel køye der men det lar seg vel bygge om. Har eit par spørsmål: Plasering av diesel og vanntank? Er det mulig å drenere dieseltanken? Kva bør eg vere obs på ved kjøp? Eg ser at enkelte modeller har to glas nederst på sidene mens andre har fire, er båtane like ellers?

Link to post
Share on other sites

Har en bekjent med sånn båt, han roser den opp i skyene når det gjelder plass osv.. Den "nye" typen heter inter 9300, da har dem tatt med badeplattform og baugspyd i oppmålingen. Passarsjer setet er også erstattet av pantryen. Har siklet sjøl på flere i det siste.

Link to post
Share on other sites

Får bruke vinteren til å finne eit fint eksemplar, pisane varierer mykje alt etter stand og motor. Må kvitte meg med min kjære Grimsøy snekke først. Eg har også kikka litt på Viksund 27 men den er vel litt meir gammelmodig. Er det andre snekker som har tilsvarande inredning som Viksund 880 i samme størrelse?

Link to post
Share on other sites

Takk snekko880, eg får jo verkeleg lyst på ein slik snekke etter dei positive erfaringer som dåke har. Det er innredningsløsningen som tiltaler meg med denne båten, men ser at det er ulike køyløysingar i baugen, ville helst hatt ei dobbel køye der men det lar seg vel bygge om. Har eit par spørsmål: Plasering av diesel og vanntank? Er det mulig å drenere dieseltanken? Kva bør eg vere obs på ved kjøp? Eg ser at enkelte modeller har to glas nederst på sidene mens andre har fire, er båtane like ellers?

 

Hei igjen..

På min er det montert dieseltank på babord side og vanntank på styrbord side.. det er drenering fra dieseltanken, via en slange som er trekkt inn i motorkassen.

Når det gjelder to eller fire vindu på sidene, så har eg forstått det slik at de som har to vinduer pr side er levert som halvfabrikat for selvbygging, de som har fire vinduer er innreda fra viksund.

I min båt er det dobbelseng framme i kabinen, og heil vegg mellom sovekabin og hovedkabin.

Trur ikkje det er noke spesiellt du må sjå etter her.. det blir de vanlige tingene, at det er tett rundt vinduer og ventiler, at ikkje det elektriske anlegget er skjorereir etc. ikkje noke spesiellt for denne båten som eg veit om iallefall..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...