Jump to content

Kjøpe båt i utlandet. mva og hk avgift..


is_620

Recommended Posts

For mange år siden pekte en kompis ut 3 -4 av de flotteste båtene i en stor havn på vestlandet,

og kunne fortelle at disse var kjøpt og kjørt hjem fra England - uten noe heft med moms eller andre straffe ( HK )avgifter.

 

Så forleden kveld en reportasje rundt dette på Tv der tollvesenet snuste rundt og sjekka.

 

Følte meg litt truffet da min favoritt båt nesten ikke er solgt i Norge og koster litt for mye ny.

Har av og til tenkt tanken å finne en i utlandet , men steiler med tanken å måtte betale MVA,

uten annledning til fradrag for samme avgift i opprinnelses land.

 

Hadde derfor vært moro og sett noen refleksjoner rundt denne problematikken,

inkludert om kjøpers ev. ansvar og undersøkelsesplikt når disse omsettes brukt.

Link to post
Share on other sites

Let og du skal finne...!

 

Sjekker du arkivet her på Bp så finner du nok mye intr lesing om dette.

 

Som du selv sier, nok flere som har gjort dette.

 

Den dagen Tollvesent får tak i at båten ikke er tollet inn, sitter nok nåværende eier rimelig godt i det....

Tror ikke en kommer noen vei med og har solgt/videre solgt båten noen ganger.

 

Nei, skal du ha go båten betal det den koster som oss andre.

Link to post
Share on other sites

er jo enkelt dette her. Vil du ha avgiftsfri båt må du registrere den på en kanaløy og legge den i et EU land. Som ikke EU borger kan du da ha båten der så lenge du vil. Tar du den over grensa til Norge kommer avgiftsplikten i det du passerer grensa. Bare å dra kortet da veit du :wink:

 

At folk forsøker å være smarte og lure unna mva er straffbart. Kan tenke meg at påtalemakten gnir seg i henda den dagen de finner en sak med allmenpreventiv kraft.

 

Skal du kjøpe bruktbåt i utlandet vil jeg anbefal å finne en som ikke er EU momset (å kjøpe fra USA er mindre aktuelt pga manglende CE merking kanskje). Ofte står det da ex tax på prisen. Da momser du den inn i Norge ved første mulighet (og betaler hk avgift samtidig naturligvis)

 

Jeg følte meg som en god bidragsyter til fellesskapet da jeg momset vår båt inn i Norge.

Link to post
Share on other sites

Modern og fadern kjøpte en Sunquest 50 halvfabrikat fra England, betalte mva osv! Men motorene kjøpte de i deler, litt her og litt der, samt noe i Norge. Ingen av delene i seg selv inneholder noe hk, før de er satt sammen til en enhet, men alikevel kom tollvesenet i ettertid og skulle ha Hk avgift for motorene, så der røk de på 200 000 til i budgetet.. Tollerne

er ikke til og bryne seg på hehe :)

Link to post
Share on other sites

er jo enkelt dette her. Vil du ha avgiftsfri båt må du registrere den på en kanaløy og legge den i et EU land. Som ikke EU borger kan du da ha båten der så lenge du vil. Tar du den over grensa til Norge kommer avgiftsplikten i det du passerer grensa. Bare å dra kortet da veit du :wink:

 

 

Dette stemmer ikke, du kan ha den i EU inntil 18 mnd på Temporary Importation (TI). Reglene håndheves ganske forskjellig i forskjellige medlemsland. Det skal egentlig fylles ut noen papirer i første havn i EU, det har jeg aldri gjort og aldri hørt om noen som har gjort.

 

Sjekk www.noonsite.org for pekere til mer informasjon.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

nei du trenger ikke betale hvis beløbet er under 6000, og du selv kjører den over grænsen..

 

eller er regnestykket enkelt

 

moms av kjøpesum + 136kr pr hk + moms av fraktutgifter = litt dyrere men lovlig båt :tongue:

 

kjøpesummen er jo det beløbet der står på faktura, så den kan jo trikses en del da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båten det eventuellt ville vært snakk om er produsert på 60-70 tallet, og lenge før CE-merking var innført på båter.

Det er vel ikke tilbakevirkende kraft på slik merking ?

 

Mente også at det var en grense på kjøp av varer for 6000,-, men det kommer ikke så godt frem på Tollvesenets hjemmesider.

 

Når det gjelder mva på selve transporten er det jo ord mot ord. :confused:

Hvordan kan Tollvesenet vite om jeg har kjørt ens ærend for båten, eller har vært på en aldri så liten harryhandel og tatt med båten på turen ?

Man skal vel ikke betale mva på transporten dersom man kun har vært over grensen for å kjøpe litt flesk og folkøl ?

At man også tilfeldigvis kjøper med en brukt båt på turen skal vel ikke utløse mva på tansporten.

Link to post
Share on other sites

 

 

Når det gjelder mva p

Jeg snakket med en som seilet en båt hjem fra sverige, etter å ha kjøpt den, og han måtte betale moms av den lille dieselen han hadde brukt på turen.Tror han måtte betale moms av 25 kroner eller noe.

Høres nesten for dumt ut, men man kan aldri vite :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer ikke, du kan ha den i EU inntil 18 mnd på Temporary Importation (TI). Reglene håndheves ganske forskjellig i forskjellige medlemsland.

En bekjent av en bekjent har en seilbåt i nærheten av Nice under disse reglene. Den båten må en svipptur til Afrika minst hver 18. måned for stempling og papirarbeid, før nye 18 midlertidige måneder i Europa påbegynnes. Mye styr for å unngå å betale det det egentlig koster spør du meg.

Link to post
Share on other sites

var kanskje ikke spesifikk og nøye nok da jeg skrev innlegget.

jeg tror nok jeg kunne vært i stand til å smuggle båt - i mitt tilfelle fra Finland

uten moms og hk avgift , hadde det ikke vært for komplikasjoner hvis jeg senere skulle selge.

 

For å være enda mer konkret , hvis jeg kjøper en bruktbåt i Norge , og forlanger

å få skriftlig bekreftelse fra selger at den ikke er innført ulovlig , har jeg da mitt på det

tørre og er antallet båter som er illegalt innført så stort at man må være så forsiktig?

Link to post
Share on other sites

Men om onkel toller kommer til hjemmehavna en dag og sier at denne båten er smuglet inn, betal eller jeg tar båten! Er det da båteier som har bevisbyrden? Vi har jo ikke noe krav til registrering her i landet og båten kan jo utmerket godt ha blitt solgt mange ganger rundt i Norge uten at det trenger å finnes noen annen kontrakt en et håndtrykk..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...