Jump to content

Jobbmuligheter som Navigatør eller maskinist?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Har vurdert å sette meg på skolebenken til høsten, og lurer litt på å studere nautikk eller skipsteknisk drift. Noen som har erfaringer å dele her? Jeg har stor interesse for tekniske duppeditter, men må si at det frister litt å stå på bro også. Hvordan er jobbmulighetene etter endt utdanning? Hvis jeg ikke husker feil må man ha et års fartstid før man kan løse klasse 4 sertifikat, men hvordan får man løst dette med fartstid i praksis? Slik jeg har forstått det er det ikke så lett å få noe jobb på skip, og i hvertfall ikke før man har kl. 4 sertifikat. Har jeg misforstått? Er det kurrant å få seg jobb som styrmann eller er det trangt om plassene? Hvordan pleier lønnsnivået å ligge f.eks når man har kl. 3 sertifkat og går som styrman? Hvilke arbeidsplasser er mest aktuelle? Har forstått det slik at i nordsjøen er det gjerne litt kortere tid på sjøen, mens det blir mere tid hjemme. JEg er nok ganske fleksibel, men har nok lyst til å komme tilbake til Kystvakta dersom den muligheten dukker opp da jeg hadde veldig spennende militærtjeneste der for 7-8 år siden. Har også vurdert Redningsselskapet da jeg hadde en fot innenfor det systemet for noen år siden. Det eneste jeg er redd for er at det kan bli mye stilletid i havn.

 

Noen som har noe spennende å si om maskinistyrket? Det er jo utrolig mye spennende tekniske duppeditter ombord i et skip. Har drevet båtservicefirma i 7 år, så den tekniske interessen er jo absolutt til stede. Hvordan er jobbmulighetene/lønnsnivå når man er nyutdannet?

 

Er det fortsatt noen gunstige skatteordninger for sjøfolk?

 

ER også interessert i å vite hvordan jobbmulighetene på land er etterhvert da jeg er litt usikker på hva jeg føler for å ha turnus på sjøen om 10-15 år.

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg selv er maskinist så kan jeg ihvertfall si litt om det. Som du selv påpeker er det veldig mye teknisk utstyr på en stor båt, både i maskinen og rundt forbi ellers ombord, og det er en fordel med forståelse og interesse innenfor området. Jeg vet jo ikke hva du har av skoler og praksis fra før men det tar jo noen år og utdanne seg til maskinist/styrmann.

Du kan velge teknisk fagskole eller høyskole. For å se litt mer om utdannelsen og veien frem til et maritimt sertifikat anbefaler jeg nettsiden www.ikkeforalle.no Det er ganske få som utdanner seg til disse stillingene idag men jobbmuligheter etter endt utdanning anser jeg som veldig god. Pr idag er det slik at for oss som har sertifikater er det null problem å få jobb evnt. bytte jobb.

For jobb på land etter noen år så er det klart best muligheter med et maskinistsertifikat.

Skatteordningen er slik at du får et sjømannfradrag på 80000,- som trekkes fra som andre fradrag på selvangivelsen

Link to post
Share on other sites

Topp! Hvordan er mulighetene for å få seg kadettplass etter endt utdanning da? Jeg har ingen godkjent fartstid nå, og det er høyskole som er aktuelt. Hva innebærer en kadettstilling ombord? Såvidt jeg har forstått får man jo godkjent fartstid bare hvis man står i byssa og lager mat..., uten at jeg helt forstår hvilken nytte dette kan ha for en navigatør. Er det kadettene som har en kadettbok som fylles ut fortløpende med utskjekk på forskjellige områder?

Link to post
Share on other sites

Alle rederier vil jo ha unge folk, med sertifikat og erfaring. Ikke så mange som er like flinke med å opprette kadettstillinger om bord. Kadetten inngår ikke i sikkerhetsbemanningen om bord og blir derfor bare en "ekstrautgift" om de ikke ser på det som investering i fremtiden.

 

Man får vel fartstid om bord bare ved å stå i byssa, men for å løse sertifikat så må du da ha 3 års fartstid.... :rolleyes: Det vil si 6 års jobbing før du får sertifikat. Som kadett i en opplæringsstilling og med opplæringsbok/kadettbok så holder det med ett års fartstid, eller to år med vanlig 1:1 turnus.

 

Med tanke på jobb etter tida på sjøen så er nok høyskolen et godt valg.

Selv har jeg treårig høyskole (nautikk), men fortsatte direkte med videre studier og jobb på land, så det ble aldri noen sjømann av meg. Da jeg var ferdig var det vanskelig å få kadettplass, derfor jeg bare fortsatte på skolebenken. Veldig mange av de jeg gikk sammen med, var til sjøs et par-tre år. Løste sertifikat og jobbet litt, for så å jobbe i land.

Redigert av arneolav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja om du ikke har fartstid så blir det høyskolen, og to år som kadett som nevnt her.

Kadett-plass tror jeg det er gode muligheter for å få. Vi har kadett ombord hos oss og oppgavene hans er allsidige, han går stort sett sammen med overstyrmannen eller matrosen. Vi setter ham mye til papirarbeide som det blir mere og mere av samt at han får mange timer på brua for navigasjon/radar og manøvreringstrening.

Men hadde ikke du fartstid fra marinen du kan dra nytte av?

Link to post
Share on other sites

Får dessverre ikke godkjent fartstiden på kystvakta fordi skipet jeg var på var eid av forsvaret og følgelig ikke et klasset fartøy. Mens mange av de mindre kystvaktfartøyene var innleid så fikk de som var på disse båtene godkjent fartstid. Når det er sagt så vet jeg at det var en som fikk en eller annen kadettordning ombord hos oss når jeg sluttet, men det var et spesielt tilfelle og jeg vet ikke helt hva som gjorde at han fikk det. Hva slags vaktordninger er mest normalt i det sivile? Husker vi hadde 4 på og 8 av på kystvakte, men dette er vel ikke normalt i det private?

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått får man jo godkjent fartstid bare hvis man står i byssa og lager mat..., uten at jeg helt forstår hvilken nytte dette kan ha for en navigatør. Er det kadettene som har en kadettbok som fylles ut fortløpende med utskjekk på forskjellige områder?

 

Dette er ikke riktig. Fartstiden må være på dekk for dekksoffisersertifikat og i maskin for maskinoffisersertifikat. Kadetter må følge opplæringsplanen og fylle ut boka før de kan løse sertifikatet.

Arbeidstiden ombord er idag stort sett 12 timer på 1:1system

Redigert av loffern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. vaktordningen tenkte jeg heller på hvordan fordelingen gjøres når man er ombord.

 

Det er en såkalt dispensasjonsordning.

Man jobber 84 timers uke, som fordelt over året da blir 42 timers uke hver uke uten ferier.

Så da blir en viss prosentandel av den tiden du er på avspasering sett på som ferie og resten som avspasering.

 

Ombord jobber man enten 6 timer på og 6 timer av eller 12/12.

 

Gjelder ikke de på platform.

De er to uker på og fire av.

Må de være 15 dager på blir de trette og blir en fare for sikkerheten ifølge dem selv.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. vaktordningen tenkte jeg heller på hvordan fordelingen gjøres når man er ombord. ER det normalt med med 8 timers tjeneste i døgnet i det private også, eller blir det lengre arbeidsdager ombord? Hva er normal turnus på supplybåt da?

 

Heisan

Kadetter har 8 timers dag. skal dele tiden mellom dekk og bro (hvis du velger dekk).

Etter høyskole må en ha 12 måneder som kadett (det er vel inntil 8 måneder som kan tas under utdanning)

De fleste norske offshore rederier har kadetter.

Det er ellers vanlig med 12 timer dag i offshore flåten, de fleste går da 6:6

Og det er fordel med teknisk interesse på bro, spes på moderne skip.

Har selv seilt litt rundt på div typer skip og trives best på AHTS.

Link to post
Share on other sites

Skatteordningen er slik at du får et sjømannfradrag på 80000,- som trekkes fra som andre fradrag på selvangivelsen

 

Dette er vel hevet til 150000,- nå?

 

 

Ombord jobber man enten 6 timer på og 6 timer av eller 12/12.

 

Og noen plasser går de 8 timer på, 8 timer av, 4 timer på og 4 timer av.

Vet at Eidesvik prøvde dette ut på noen båter, men vet ikke om det er blitt innført fast.

 

Har selv prøvd dette vaktsystemet og var veldig fornøyd med det.

Link to post
Share on other sites

ER absolutt ikke fremmed for å jobbe på bro! Har trossalt tilbrakt endel tid i maskinrommet på kystvakte (av ren nysgjerrighet) og synes det var veldig spennende, men i lengden ser jeg for meg at det er mer spennende å se hva som skjer rundt og utenfor skipet. Dessuten har jeg klart å få en liten prolaps i ryggen og bør nok derfor ikke jobbe så altfor mye i ukurrante arbeidsstillinger. Føler nok også at bruk av verneutstyr på jobb ikke er så interessant som før, selv om det er gøy å fikse, sveise og reparere ting og tang. Har vært i redningsselskapet før og synes det var spennende og veldig givende, men slik jeg har forstått det er det vanskelig med noen kadettstilling der da det er betydelige begrensninger på mannskapslugarer osv ombord. Er ikke fremmed for å jobbe der senere når nødvendig sertifikater er i boks. Aktivitetsnivået og oppdragstypen avhenger nok mye av hvor man er stasjonert. Er veldig glad i å være på bro og synes det var helt topp på kystvakta, men vet også at nærkontakten med folk på sjøen er litt nærmere på mindre båter som eks. redningsskøytene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...