Jump to content

Forgasserrens - Mercruiser


Yankee

Recommended Posts

Har båt med to mercruiser bensinmotorer. Motorene hadde stått lenge når jeg kjøpte båten, og ved oppstart var de trege å få i gang. Begge gikk veldig urent i starten, men etterhvert gikk den ene helt fint, den andre vil ikke gå på tomgang. Har fått tips om at det er sannsynlig at det er bensinavleiringer i forgasseren som er årsaken. Finnes det noe superstoff som jeg kan kjøre i forgasseren uten å demontere den? Forgasseren er av den typen som har elektronisk bensinjustering.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er bedre at du bytter bensin filter før du tar båten i bruk.

Bruk kondens fjerner i tanken .

Det er en små filter i forgasser sel også som tar ting som sniker seg gjennom bensin filter.

Når bensin motorer spesiel V8 motorer starter etter lang tid det er normal at de går litt dårlig først.

Andre problem er kondens i motor som blir borte etter kjøring av motor for lengere tid.

Jeg tror du trenger ikke forgasser rens før du kjører motorer varm og kjøre båten.

 

Den andre motor som går ikke på tomgang må du sjekke TIMING og justere forgasser.

Redigert av zandi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Det er bedre at du bytter bensin filter før du tar båten i bruk.

Bruk kondens fjerner i tanken .

Det er en små filter i forgasser sel også som tar ting som sniker seg gjennom bensin filter.

Når bensin motorer spesiel V8 motorer starter etter lang tid det er normal at de går litt dårlig først.

Andre problem er kondens i motor som blir borte etter kjøring av motor for lengere tid.

Jeg tror du trenger ikke forgasser rens før du kjører motorer varm og kjøre båten.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Mitt første inlegg var nok ikke utdypende nok. Jeg har byttet filter, null kondens i det jeg tømte ut av det gamle. Jeg har kjørt på ny bensin, og jeg har kjørt motoren mange timer uten at den vil gå rent på tomgang. Ofte så stopper den når jeg begynner å gi gass. Tror ikke det er justering på denne forgasseren, da den har elektronisk bensinregulering. Har nå tatt av forgasseren for å se nærmere på den, men kan ikke se noe åpenbare feil på den.

 

Finnes det noe sprøy å blåse inn i alle kanaler nå som jeg har forgasseren ute?

 

Dette med avleiringer fra bensin er en kjent sak på alle motorer, og problemet er blitt værre fordi det nå blandes mye alkohol i bensinen. Det anbefales å bruke bensinkonservering før vinteropplag.

Link to post
Share on other sites

Det hadde kanskje vært litt enklere å hjelpe hvis man viste hva slags motorer det var, årsmodell osv.

 

Generelt er problemer med tomgang på forgassermotorer som går greit bortsett fra nettopp på tomgang som regel feil justering, tette eller defekte tomgangsdyser eller problemer med choken!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Selvfølgelig Adeneo. Er jo mange forskjellige versjoner. Dette er 2005 mod mercruiser 5.0L, mener den har CARB som etternavn. Det er i hvertfall forgasserversjonen på 220hk, men det er en elektroniisk ventil på fogasseren, og det er en såkalt "turn key" motor som det altså ikke skal være nødvendig å pumpe eller chocke for å starte. Chocke er der forøvrig ikke på den.

Redigert av Yankee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har ikke satt meg så mye inn i TKS systemet, men jeg vet litt, og dette systemet er helt spesielt, og bruker en egen forgasser med denne TKS modulen, som også er koblet til det meste av sensorer på motoren, slik som temperatur og oljetrykksfølere osv.

Feil på disse følerne kan blant annet gjøre at motoren ikke går som den skal fordi TKS modulen sprøyter inn feil mengde bensin.

 

Det er faktisk så spesielt dette systemet at Merc har kommet med en egen servicemanual på over hundre sider kun for feilsøking og reparasjon av TKS systemet, og det er mange tester og annet for å finne feil.

 

Uten at jeg har lest hele manualen, har jeg raskt bladd meg til feilsøkings delen, og funnet hva Merc sier om ujevn tomgang på TKS motorer.

 

 

 

ENGINE DOES NOT START

 

The possible root causes of the fuel path not functioning include:

 

• The TKS Module failed in the closed position. See Section 4G and Section 5G.

• The fuel has varnished. See Section 5B.

• There is debris in the fuel path. See Section 5B.

• The float level is out of specification. See Section 5B.

 

If the engine does not start, check the following:

 

1. Check that float bowl is full of fuel.

2. Check that the mechanical fuel pump is working. Attach a fuel pressure gauge to the mechanical fuel pump to verify it is working correctly.

3. Check the enrichment jet emulsion tube, TKS enrichment jet, and the main jets for damage or debris.

 

ENGINE DOES NOT IDLE CORRECTLY

 

If the engine does not idle correctly after starting, verify that the enrichment cycle is fully closed before adjusting checking the following:

1. The engine idle RPM has been set correctly with a warm engine.

2. Verify the timing of the engine in the base timing mode.

3. Verify there is voltage on the Packard connector attached to the TKS heater.

4. Check the enrichment jet, emulsion tube, and the main jets for damage or debris.

 

 

Nå er det slik at tomgang skal justeres med et spesielt verktøy med delenummer #91-866201, og motoren skal være i "base-mode" når forgasser og tenning justeres.

Antar det er Thunderbolt V tenning på denne motoren, og da settes den i "base mode" ved å jorde den lilla/hvite ledningen. Dette må gjøres før noe justeres.

 

Ellers er det fremdeles dyser og annet som bør sjekkes på forgasseren, som er tilsvarende som på andre forgassere.

 

En kjapp ting å sjekke er om pluggene er riktig. Ta ut en plugg fra hver motor og sammenlign lengden, blant annet kan for korte plugger ofte også gi de symptomene du beskriver!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange takk for info. Er det noen beskrivelse av hvordan man justerer tomgang med dette spesialverktøyet? Vet du hva som er spesielt med dette spesialverktøyet? Skal sjekke om jeg kan få tak i det dersom det er et must å ha det.

 

Og ja, det er Thunderbolt V tenning. :yesnod:

 

Kan du forklare dette punktet? 3. Verify there is voltage on the Packard connector attached to the TKS heater.

Redigert av Yankee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verktøyet for justering av tomgang ser slik ut, det er bare et lite "bits" som passer på tomgangsdysen, hvis du finner noe annet som passer, så fungerer det sikkert like fint?

 

tomgangsverk.png

 

 

 

 

En "Packard connector" er en pluggtype som er patentert av HP (Hewlett-Packard), og kalles derfor packard plugg på godt Norsk, finnes på de fleste nye biler, båter o.l.

Det sitter en sånn på TKS varmeelementet, det er bare sjekke at det er 12V spenning på denne.

Uten at jeg er helt sikker mener jeg å huske at varmeren styres av signal fra oljetrykksbryteren, og slås på når oljetrykket kommer over et visst nivå, så det bør vel kanskje måles når motoren har gått noen minutter.

Det skal normalt bare være å kjenne på TKS modulen på forgasseren etter ti minutters tid, den skal da være varm, og dette vil være det samme som at det er spenning til varmeren, uten å måle noe som helst.

 

 

 

 

451_PackardConnectors.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Mange takk for god informasjon. Er to ting jeg fortsatt er litt usikker på.

1. Hvor er TKS varmeelementet? Er dette enheten i forgasseren?

2. Står det noe om hvilke tomgangsturtall den skal gå på ved justering?

3. Skal 12V være konstant, eller er det når motoren ikke sviver?

 

Mange takk for god hjelp :yesnod:

Link to post
Share on other sites

SHIT. kjøpte forgasserrens og demonterte resten av forgasseren, MEN det sitter en slags dyse med en "pinne" midt i skruesporet, skruen er lokalisert i bunnen av flottørhuset. Fra lokket på forgasseren står det en fjærbelastet stang ned på denne spissen ser det ut til. Det som er dumt, er at denne satt godt fast, og jeg klarte ikke å skru den ut, bare skade "tuppen" som stikker opp. Noen som vet funksjonen til denne?

 

Det er også en slags fjærbelastet #kuppel" over justeringsdysa til tomgangen. Vil den følge med ut når jeg skrur ut dysa?

 

Værktøy til å justere dysa er underveis :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er forgasseren demontert helt, renset med CRC forgasserrens og blåst med trykkluft. Alt er montert igjen, og satte grunninstilling på tomgangsdyse til 2 omdreinginer på skruen. Båten starter nå fint uten bruk av pumping el. og den sviver jevnt og fint på tomgang.

 

Har lest litt om emnet med at forgasserene tetter seg når de står med bensin i. I usa sier de at forgasseren er "wanished" fordi det vistnok lukter som vaskemaskinmiddel når bensinen har skilt seg. Problemet oppstår pga. diverse tilsetningsstoff som brukes i bensinen, blant annet for å få blandet i nok sprit(lovpålagt i norge). Det er derfor en god ide å bruke bensinkonservering før man setter fra seg båten om høsten. Viktig da å passe på å kjøre litt etter at man har hatt det på tanken, slik at man får kjørt det inn i forgasseren.

 

Har nå bare igjen å finjustere når jeg har kjørt motoren varm. Er det sånn at man må sette motoren i servicemodus for å justere tomgangdyse?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Hei, jeg plukker opp denne tråden igjen. Jeg tror jeg har samme problem på min motor og den går ujevnt på tomgang. Motoren det er snakk om er en Mariner 90 hk 2004 modell 4-takter. Denne var kun gått en halv time når vi kjøpte denne for 14 dager siden. Etter montering var spjeldene på forgasserene veldig treg men kom seg etter litt crc spraying og litt jukking opp og ned.

 

Jeg tror muligens at motoren har stått med bensin i systemet siden 2004 til 2012 og mitt spørsmål er derfor følgende;

 

- Kan jeg tilsette forgasserrens i bensinen eller må jeg skru forgasserne fra hverandre å rense de?

 

- Er det noe annet jeg må ta hensyn til/sjekk/bytte?

 

Takker for all hjelp jeg kan få! :)

Link to post
Share on other sites

Drener forgasseren og pump inn ny. Bytt også bensinfilteret når du er i gang med dreneringsjobben. Om det ikke skulle fungere, prøv med drivstoffsystemrens/forgasserrens. Fungerer ikke det bør du skru opp forgasseren. Men det jeg tenker er problemet ditt er gammel og dårlig bensin som ligger i systemet.

 

Det du må sjekke når du tar den fra hverandre er dysene/nålene. Det skal ikke mye rusk og rask til før det blir liten gjennomstrømning.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Vi har kjørt motoren 10 timer etter at den ble kjøpt så gammel bensin i systemet er vel lite sannsynlig? Motoren ble kjørt en halv time i 2004 da den ble importert inn til Norge, propellen var ikke montert på en gang :) Jeg mistenker derfor at motoren ikke ble drenert for bensin og at denne har stått å avleiret i 7-8 år...

 

Jeg bytter filter og prøver med drivstoffsystemrens så tar jeg det derfra :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...