Jump to content

Grunning / lakkering av aluminium


Geir

Recommended Posts

Har ett sete som kan skyves over soveplassen akterut.

 

Dette setet begynner å bli svært stygt, og hadde tenkt å male/lakke det i høst vinter.

 

Dette er laget av aluminium, og malingen flasser av. Under malingen er det begynt å oksydere.

Noen ide om hva slags grunning og maling/lakk jeg kan bruke på denne?

(Har også en "scand" mast som må gjennom samme prosedyre.

 

Bilde Eksisterende maling detter av i flak når jeg bruker en sparkelspade.

 

 

Bilde

 

Bilde

 

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

På malerforretningen kjøper du egen maling beregnet for aluminium. Dersom du legger i litt ekstra, kjøper du tokomponent typen, noe som er veldig vanlig i bruk på fortøyningspåler etc., slik at det tåler fint hardt og fuktig miljø......... Husk grunning !! (samme kategori..)

Det er egentlig dette som er problemet....

Vet ikke hvor jeg kan få tak i 2 komponent grunning og maling.

Var innom en malerforetning i dag, og der sa de at 2 komponentmaling var gått ut. ( Pga. miljøhensyn)

Vil en grunning/maling som fungerer på stål også være like egnet på aluminium?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Om du legger sammen noe av det du har over, kan dette bli bra.  :yesnod:

 

Du må selvfølgelig gjøre skikkelig rent og kvitte deg med all oksydering.  Aluminium oksyderer kontinuerlig, slik at du bør få på primeren så raskt som overhodet mulig etter at rengjøringen er avsluttet. Å gjøre rent og vente til dagen etter med å prime er forkastelig, og vil ikke gi et godt resultat.

 

Å benytte en tokomponent behandling, som forøvrig ikke er stoppet på grunn av miljøhensyn, er vel ikke nødvendigvis alfa og omega for et godt sluttresultat, det er vel litt avhengig av det miljøet som den tingen du skal behandle opplever.  Det er jo sjelden noe vits i å skyte spurv med kanoner.

 

Jeg ser jo at du har hatt en liten opplevelse i den lokale fargehandel, og som så mange andre blitt feilinformert om mulige produkter, og om hvordan du kan utføre et stykke arbeide.  I de fleste fargehandlere treffer du ofte mennesker som kun har overfladisk kunnskap om de produktene som eksisterer, og ingen praktisk erfaring med det de gir råd om. Jeg opplever stadig, når jeg er innom en fargehandel, (prøver å unngå det) at kunder blir feilinformert av unge gutter med kviser på haka, tyggende på tyggegummi, mens de gir råd som om de skulle vært i bransjen i en mannsalder.

 

Siden aluminium oksyderer (korroderer) svært raskt, betydelig raskere enn stål, er det utviklet spesielle primere til aluminium.  Noen av disse kan med stort hell benyttes på stål, men det er ingen regel. Derfor må du før du starter på noe som helst, finne en primer som er egnet for aluminium.  Når du kjøper denne primeren, kjøper du samtidig mellomskikt og toppskikt.  Dette er viktig, for her må produktene passe sammen, slik at du ikke får oppkoking av produktene.  Noen malingssystemer har mellomstrøk og toppstrøk som ett og samme produkt, andre har et spesiellt mellomskikt for å "bygge" tykkelse i den totale behandlingen.  Enhver korrosjonsbeskyttelse  av metaller er basert på å isolere metallet fra omgivelsene, selv om det blir utsatt for påvirkninger som slitasje, fuktighet, vær, og vind.  For å få dette til har de fleste malingsprodusenter laget malingssystemer som er bygget opp slik at det totale systemet gir godt feste til underlaget (primer) har en riktig tykkelse (mellomstrøk) og en slitestrek overflate (toppstrøk). Den totale behandlingen er vann og lufttett. De forskjellige strøken bør legges opp med forskjellig farge, slik at det er lettere å legge på ethvert strøk uten "helligdager". Proffesjonellt forlanges det også for i ettertid å kunne kontrollere at alle strøk er påført. Jeg sier ikke at du ikke kan kombinere produkter fra forskjellige leverandører, men bare sørg for at produktene går sammen.

 

Du spør om hvor du kan skaffe deg et bra system til dine forestående arbeider.  Siden du bor i Rælingen, er jo ikke turen til Oslo av de lengste.  Stikk innom Santhanshaugens Fargehandel/Billakkspesiallisten, de har de produktene du trenger.  De fleste av dem som arbeider der har også rimelig god peiling på hva de driver med, så du kan regne med at det de sier er riktig.

 

Men, jeg gjentar, det viktigste etter at du har skaffet malingssystemet du skal benytte, er å gjøre ekstremt godt rent, og få på primeren så raskt som mulig etterpå.  Selv benytter jeg en etsprimer som første strøk etter grundig rengjøring (gjerne avsluttet med sandblåsing) av aluminium.  Etsprimeren jeg bruker skal legges så tynt som mulig, helst med sprøyte, før den videre behandling foretas.

 

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Siden aluminium oksyderer (korroderer) svært raskt, betydelig raskere enn stål, er det utviklet spesielle primere til aluminium.  

Det står svært mye bra i det som jeg ikke har sitert, husk nå på det!

 

At aluminum oksiderer betydeligt raskere enn stål er en påstand som ikke bør stå uten kommentar. I visse tilfelle, rettere sagt generelt er jo dette ikke riktig. Men stål og stål er jo så mangt, snakker vi om syrefast stål så har Pirus utvilsomt rett, snakker vi om vanlige jern-carbon stål så blir det feil. Så har vi sjøvannsbestandig aluminium, som i plater gjerne kan være legering AA 5052 - disse har ca. 2,5% Mg (magnesieum), de er jo svært så holdbare - se på disse Buster båtene som fyker rundt, tildels ikke overflatebehandlet! Hvordan hadde disse båtene sett ut om de var laget i jern-carbon stål??

 

Se på blank elokserte aluminium-master. Elokseringen er jo egentlig bare en fremskynding av overflate-oksideringen. Poenget er at Aluminium får en tett overflate-oksid som stopper opp etterhvert som oksid-filmen blir tykkere. Ikke rustfrie stål, derimot får en overflate-oksid som er porøs, eller svampaktig om man vil. Her dannes det ikke noen barriere mot videre oksidasjon, den bare går og går.

 

Ser vi på hvordan hvordan ikke-rustfritt stålgods må behandles for å være godt korrosjonsbeskyttet, dreier det seg om sandblåsing med påfølgende grunning med primer. Denne primeren må påføres innen 15 minutter, hvis ikke har overflatekorrosjonen for stålet nådd et kritisk nivå som gjør at man vil få problemer senere. Dette vil også gjelde for korrosjonsbeskyttelse av jernkjøler! Slik de aller, aller fleste gjør dette selv på båtene sine, får de korrosjonsproblemet raskt tilbake.

 

Men som påpekt i innledningen: Følg Pirus' anvisning på hvordan denne stolen bør behandles! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det står svært mye bra i det som jeg ikke har sitert, husk nå på det!

 

 

Ser vi på hvordan hvordan ikke-rustfritt stålgods må behandles for å være godt korrosjonsbeskyttet, dreier det seg om sandblåsing med påfølgende grunning med primer. Denne primeren må påføres innen 15 minutter, hvis ikke har overflatekorrosjonen for stålet nådd et kritisk nivå som gjør at man vil få problemer senere. Dette vil også gjelde for korrosjonsbeskyttelse av jernkjøler! Slik de aller, aller fleste gjør dette selv på båtene sine, får de korrosjonsproblemet raskt tilbake.

 

Men som påpekt i innledningen: Følg Pirus' anvisning på hvordan denne stolen bør behandles! :smiley:

Du har helt sikkert rett i det du skriver om aluminium, men en regel som brukes blandt de som arbeider med korrosjonsbehandling er som jeg sier.  Aluminium generellt korroderer raskere enn stål.  Om dette er noe som bare er oppblåst som en stor sak vet jeg ingenting om.

 

Når det gjelder stål, ser jeg at du mener det må behandles maksimum 15 minutter etter sandblåsing, ellers får man problemer senere. Om dette er tilfellet, blir det utført masse korrosjonsproblemer rundt omkring hvor det er duket for problemer.  Det vanlige hvor man benytter en seriøs leverandør, er at man sandblåser en hel dag, og avslutter dagen med fjerning av støv og behandling med emn primer som isolerer stålet.  I enkelte tilfeller, hvor luftfuktigheten er lav, hender det man det lar gå over til neste dag før man primer.  Jeg har opplevd tilfeller hvor det har blitt blåst en hel uke, og man har benyttet fredagen til å prime.  Dette er imidlertid ikke godt nok.  

 

Hvordan, PanPan, ville du legg opp til behandling av en oljetank, ala Slagentangens tanker, om du kun skulle blåse 15 minutter før du behandler.  Disse arbeidene ville neppe bli særlig effektive, og derved betydelig dyrere enn noen er villige til å betale for.

 

Jeg kan ta et eksempel.  Jeg korrosjonsbehandlet en tank utvendig på Statoils anlegg i Drammen i 1998.

Total flate er 2200 kvadratmeter. På 15 minutter blåser vi omlag 2 kvadratmeter med rengjøring.  Priming av dette området tar omtrent  samme tid med rengjøring av sprøyteutstyr. Tørketid, minst 1 time før videre blåsing.  Hvordan kan denne jobben gå i hop om man ikke stålet kan stå mere enn 15 minutter før det behandles???  Vi sandblåste med tre apparater fra klokken 0800 til klokken 1430. Deretter ble flatene rengjort for støv, og primet med sinkepoksy. Slik ble hele tanken behandlet til allt var ferdig sandblåst og primet.  Så ble hele tanken sprøytet med to strøk Jotamastic 87, og tilslutt toppstrøk, Jotuns Hardtop as.  Totalkostnader for arbeidene var ca en halv million pluss merverdiavgift.  Tanken står i dag like fin som om den skulle vært behandlet i fjor, ikke antydning til rustangrep noe sted. Jeg mener derfor dine betraktninger omkring rust på stål etter 15 minutter sikkert er riktig, men kun har akademisk interesse. Personlig har jeg hatt mere problemer i ettertid med  aluminium enn med stål, om jeg ikke har vært rask med primingen etter sandblåsing.

 

Samme behandling gjorde jeg tidlig på 90 tallet innvendig i en vanntank på Hydros anlegg på Raufoss.  Tanken sto med vann og lufttrykk på toppen, og ble brukt som en sikkerhet for rask slukking ved brann.  De hadde før behandlingen store problemer med rust i overgangssonen mellom luft og vann. Tanken ble sjekket og behandlet hver år.  Etter at vi behandlet den som beskrevet over har det såvidt meg bekjent ikke vært problemer.

 

Jeg har også behandlet stålkjøler på samme måte, både med og uten sinkepoksy.  Jotamastic 87 Aluminium er som nevnt i en annen tråd godkjent for maling utenpå fastsittende rust, men resultatet blir bedre om man sandblåser. Ved å behandle metall på denne måten slipper man vanligvis problemer i flere år. Jeg har ikke fått reklamasjoner på de kjølene jeg har behandlet på denne måten, selv om det har gått betydelig mere enn 15 minutter mellom sandblåsing og priming.

Link to post
Share on other sites

Du har helt sikkert rett i det du skriver om aluminium, men en regel som brukes blandt de som arbeider med korrosjonsbehandling er som jeg sier.  Aluminium generellt korroderer raskere enn stål.  Om dette er noe som bare er oppblåst som en stor sak vet jeg ingenting om.

Det er generaliseringen her jeg reagerte på. Ment å advare mot at regelen du peker på brukes i almen sammenheng da det kan føre til at folk trekker gale konklusjoner om materialvalg.

 

Når det gjelder stål, ser jeg at du mener det må behandles maksimum 15 minutter etter sandblåsing, ellers får man problemer senere. Om dette er tilfellet, blir det utført masse korrosjonsproblemer rundt omkring hvor det er duket for problemer.  Det vanlige hvor man benytter en seriøs leverandør, er at man sandblåser en hel dag, og avslutter dagen med fjerning av støv og behandling med emn primer som isolerer stålet.  I enkelte tilfeller, hvor luftfuktigheten er lav, hender det man det lar gå over til neste dag før man primer.  Jeg har opplevd tilfeller hvor det har blitt blåst en hel uke, og man har benyttet fredagen til å prime.  Dette er imidlertid ikke godt nok.

En tabbe av meg å fremstille det så kort og unyansert. Fra forelesninger om korrosjonsbeskyttelse av stål husker jeg (fremdeles! :lol:) at oksideringen, selve prosessen er igang etter 15 minutter. Dette synes jeg har relevans til disse som sliter med å behandle jernkjølene sine slik at det ikke ruster.

 

Hvordan, PanPan, ville du legg opp til behandling av en oljetank, ala Slagentangens tanker, om du kun skulle blåse 15 minutter før du behandler.  Disse arbeidene ville neppe bli særlig effektive, og derved betydelig dyrere enn noen er villige til å betale for.

Se svar foran. Slagenstangens tanker har vel også annet system for korrosjonsbeskyttelse enn "maling" vil jeg tro.

 

Det som er viktig her er vel at det vi trekker frem av kunnskap og råd av faglig karakter har god relevans til problemene som båtfolket har. Og da mente jeg å løfte en liten pekefinger til påstanden om aluminium og ståls korrosjonshastighet.

 

Den lille pekefingeren er fortsatt hevet! :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har ett sete som kan skyves over soveplassen akterut.

 

Dette setet begynner å bli svært stygt, og hadde tenkt å male/lakke det i høst vinter.

 

Dette er laget av aluminium, og malingen flasser av. Under malingen er det begynt å oksydere.

Noen ide om hva slags grunning og maling/lakk jeg kan bruke på denne?

(Har også en "scand" mast som må gjennom samme prosedyre.

 

Bilde Eksisterende maling detter av i flak når jeg bruker en sparkelspade.

Bilde

 

Bilde

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

KJØP DEG HEMPEL 1557-1243 PRIMER SOM DU PÅFØRER I CA 50 MY OG SÅ LEGGER DU PÅ ET TOPPSTRØK HEMPATHANE 5521-XXXX OG VIPS ER DU FERDIG.

DETTE FÅR DU KJØPT BILLIG PÅ TRONDHEIMSLAGERET TLF 73527210.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...