Jump to content

Hva koster avgiftsfri diesel nå (mars-2011)?


KSE

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vurderer å kjøpe meg båt med 2stk V8 bensin installert. Den siste tidens prisutvikling på olje/bensin taler imidlertid ikke for en slik handel....

 

Men hvor mye dyrere er det egentlig med bensin i forhold til "avgiftsfri" diesel? Blir det feil å regne generelt ca 5 kroner høyere pumpepris for bensin enn for diesel i marinaene langs (Sørlands)kysten?

 

Nå kan vi vel regne med at ting roer seg etter hvert i den oljeproduserende Midtøsten, men likevel, det kan bli en dyr sommer... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Marinaene tar seg generelt veldig godt betalt for avgiftsfri diesel. En differanse på 5 kroner mellom bensin og avgiftsfri diesel kan du bare glemme på Sørlandet og Østlandet. (På Vestlandet og nordover vet jeg ikke.) Mange steder er prisen på avgiftsfri diesel (nesten) like høy som vanlig diesel på vanlig bensinstasjon.

 

En båt med to store bensinmotorer får du jo veldig billig da, så du vil aldri tjene det inn igjen om du kjøper en tilsvarende med diesel. På den annen side så er jo "bensinbåten" veldig vanskelig å selge igjen.

Link to post
Share on other sites

Se der ja, drivstoffbørsen. Glimrende!

 

Var ikke så mange som har pris på både diesel og bensin. Men over tid ser det ut for at differansen faktisk varierer fra 3(!) til nærmere 5,5 kroner.

 

Det var mindre enn jeg fryktet. Da kan det nok tenkes at dette kan bli aktuelt likevel, forutsatt at prisen er riktig (som finnmarken er inne på.

Link to post
Share on other sites

jeg fylte mye bensin på land i fjor, sparte på det meste 3kroner og 90 øre per liter?! på det, på jevne 350-400liters fyllinger ble det ok butikk da jeg hadde henger og stasjonen var noen hundre meter fra slippen bare.

 

2x v8 bensin er forøvrig veldig riktig motorisering, men man kan ikke dytter under en stol at det bruker suppe.

 

Bør kanskje lage egen tråd, men tenkte få ordnet tankbil til bærum i starten av mai en gang, jeg skal ha på ca 6-700liter og noen venner skal ha endel så prøver å få til en ok pris.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at Dieselen er en god del drygere en bensin da. Har hørt enkelte (en motors instalasjoner) påstå at de kjører dobbelt så langt på en tank Diesel som med tilsvarende Bensin motor (etter motorbytte). Da er i så fall Diesel i praksis under 1/2 pris i drift.

Link to post
Share on other sites

Du har hørt det ja....Det er nettopp på denne måten dieselmotoren har fått sitt ufotjente gode rykte mht sesongkostnad. En diesel bruker litt mindre, ikkje halvparten så mykje. Samt må en regne med tre ganger så mange verkstedbesøk, minst.

Det er mange som går inn i det med denne troen men så viser det seg at det slett ikkje ble ei krone billigere likevel, tvert imot faktisk da motoren var over dobbelt så dyr og serviceprisen 3x og timetelleren viser bare 50 timer på en sesong noe som ble altfor lite til å forsvare motorbyttet. Spare seg til fant kaller man sånt. Drivstoffkostnaden er bare èi linje i et større regnestykke for den gjengse fritidsbåt så differansen utgjør ikkje all verden. Deler man antall kroner det koster totalt å ha båt på antall timer brukt så ser man det fort

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......... Har hørt enkelte (en motors instalasjoner) påstå at de kjører dobbelt så langt på en tank Diesel som med tilsvarende Bensin motor (etter motorbytte). Da er i så fall Diesel i praksis under 1/2 pris i drift.

Men for at dette skal bli relevant i tråden, så må vi vite kostnad med ombygging til dieselinstallasjon. Eg er med på poenget her i denne tråden. Vil diesel egentlig lønne seg?

Har nokon hatt bensinbåt i feks 5år, og så dieselbåt i 5 år, Men samme bruksmønster. Og så logget all verksted/service/deler/drivstoff?

Eg er redd gamle dieselmotorer fra 80 og 90 tallet er oppskrytt... :lipseal:

 

 

Diesel har ca 20 % mer effektiv forbrenning kontra bensin.

I moderne turbodieselbiler under ideelle forhold ja. Ikkje i båt med konstant oppoverbakke og ugunstige temperaturer, Har eg hørt.

Link to post
Share on other sites

Det blir fort litt uvitenskapelige diskusjoner av dette temaet. Vi viser til egne erfaringer og ting vi har hørt. Selv har jeg ikke mye vitenskapelige fakta å bidra med, men jeg har forsøkt å danne meg et bilde av fobruk og kostnader, for båten jeg vurderer. Det er en ca 30fots planende båt på ca 3-4 tonn. Med 2xV8 skal den bruke i underkant av 2l/mil. Med 2xdiesel (tilsvarende HK) skal den bruke tilsvarende eller kanskje "noe" mindre. Dersom man går 500 mil/år og dieselen koster kr 5,- mindre /liter, blir differansen i årlige drivstoffutgifter kr 5-7000,-

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg forsøkt å regne på dette, men så veldig vanskelig kan det vel heller ikke være.

 

Spørsmålet er hva den aktuelle båten koster og hva en tilsvarende båt med diesel koster? Jeg vil tippe at det fort kan være en differanse på kr 200 000,- for en 30-foter. Dette selv for en bruktbåt. Dersom bensinbåten ikke taper seg mer enn dieselbåten i pris ved salg, så vil det det gå nesten 30 år før det begynner å lønne seg med dieselbåten.

Link to post
Share on other sites

Dersom bensinbåten ikke taper seg mer enn dieselbåten i pris ved salg, så vil det det gå nesten 30 år før det begynner å lønne seg med dieselbåten.

Vel det betinger vel at en selger begge båtene for samme pris etter 30år.. Er prisdifferansen ved salg den samme som ved kjøp blir vel regnestykket noe annerledes..

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke bidra med sammenligning men jeg vet hva en 30 fot + båt med dobbel inst typ 2X230 volvo diesler ombord bruker..

 

og ja hold dere fast for det er ikke billig og sikkert ikke noe særlig mindre enn tilsvarende bensin..

 

Hvis man tar optimal marsfart pr nm mil så ligger denne båtypen på 70-82 liter pr time.. noe som igjen blir rett under 3L pr NM GROVT REGNET avhengig av faktisk opnålig marsjfart med rundt 75-85% last.

 

da er båt og motorer fra midten av 90 tallet og vekt rundt 5000 kg.

 

At man bruker 2 liter på nm på bensin tror jeg er litt lavt i marsjfart.

Link to post
Share on other sites

Har hatt båt noen år med dobbel V8 installasjon. Jeg startet med 7,4 L penta forgassermotorer, og det er sant, de bruker rimelig mye bensin. Etter havari på den ene motoren valgte jeg å sette inn to stk nye Penta 5,7L bensinmotorer med injection. Disse bruker BETRAKTLIG mye mindre drivstoff, og jeg tror ikke forbruket nå er mye høyere en tilsvarende dieselmotorer. Samtidig er disse V8 motorene så balanserte at det ikke forekommer viberasjoner i båten, samtidig så er de så stillegående at man knapt kan høre de på tomgang om man står utenfor båten. Med tanke på støy og vibrasjoner er det svært komfortabelt med bensinmotorer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere hatt 2 stk båter med v8 forgasserbensin, og gikk over til nåhverende båt. Rent forbruksøkonomisk drar dieselmotoren en klar fordel. Den er mer gnien på forbruk (ca 0,21 liter per HK/time) Mens en forgasser v8 ligger på rundt 0,28-0,30 liter per HK/time. Tar man prisforskjell mellom diesel og bensin, typisk 4-5 kroner per liter her på vestlandet, blir regnestykket rimelig klart. Rent drivstoffmessig går dieselmotoren for rundt halve prisen av en bensiner.

 

Her er mine konkrete eksempler, og ja orbruk er målt opp og ned i mente mang en gang.

 

Bensinpris er satt til 13,- og diesel til 8.50,-

 

Sea Ray 215EC med V8 5 liter mercruiser forgasser 220 HK Vekt 1800 kg:

Maksfart 38 knop, forbruk 65 liter/time, forbruk per n.mil 1,71 liter = 22.23,- per n.mil

Gunstigste marsjfart 24 knop, forbruk 32 liter/time, forbruk per n.mil 1,33 liter = 17.33,- per n.mil

 

Sea Ray 230cc med V8 7,4 liter mercruiser forgasser 330 HK Vekt ca 2250 Kg:

Maksfart 44 knop, forbruk 95 liter/time, forbruk per n.mil 2,16 liter = 28,- per n.mil

Gunstigste marsjfart rundt 24 knop, forbruk ca 40 liter/time, forbruk per n.mil 1.66 liter = 21.66,- per n.mil.

 

Scandinavien 260 Sport (Sea Spirit 260 sport) Volvo Penta D4 260 Hk Vekt 3700 Kg:

 

Maksfart 36 knop, forbruk 51 liter/time, forbruk per n.mil 1,42 liter = 12,- per n.mil

Gunstigste marsjfart 24 knop, forbruk ca 26 liter/time, forbruk per n.mil 1.08 liter = 9.20,- per n.mil

 

Legg også merke til vektforskjellen mellom bensinbåtene og dieselbåten, alikavel viser det seg at dieselbåten kommer omtrent dobbelt så langt per krone invistert drivstoff. Selv om diesel og bensin literpris skulle bli utjevnet vil alikevel dieselbåten være 25-30% rimeliger i drift (sett drivstoffkosnadsmessig) en en forgasserbensin.

Link to post
Share on other sites

Bør kanskje lage egen tråd, men tenkte få ordnet tankbil til bærum i starten av mai en gang, jeg skal ha på ca 6-700liter og noen venner skal ha endel så prøver å få til en ok pris.

 

Det der var ikke dumt! Hvor mye regner du med at du kan får redusert prisen ved levering "bulk"? Får du den levert billigere enn pumpepris (på land/ ikke marina) tror du?

Link to post
Share on other sites

Innleggene i denne- og mange andre tråder her på forumet viser vel at erfaringene spriker litt. Men båter med dieselmotor(er) bruker generelt mindre drivstoff enn båter med bensininstallasjon(er). Hvor stor differansen er avhenger litt av forhold mellom type og tyngde på båt i forhold til hvor sterk motoren(e) er, bl.a.

 

I mitt tilfelle (30 fot, ca 3500kg og ca 600HK) tror jeg at drivstoffutgifter vil ligge +/- 30% høyere ved bensinmotor. Da må jeg kjøre båten mye (5-600nm) hvert år i 4-6 år før differansen i innkjøpspris er "inntjent".

 

Vi får se hva som dukker opp. Litt skal man jo ha å gruble på, mens snøen fortsatt laver ned...

Redigert av KSE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...