Jump to content

Rense forgasser på Mercruiser 5,7 V8 1997 mod


Julie III

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Er det noen der ute som sitter på dokumenter/erfaringer ang rensing av forgasseren og/eller motoren generelt?

Er dette en veldig omfattende jobb for nevenyttig eller går det greit?

Synes båten bruker vel mye bensin og er litt lei å starte når kald (Må pumpes mye og høyt turtall inntil varm. vet om tidligere tips ang choken), vil rens/justering da ha noe for seg mtp forbruk?

Link to post
Share on other sites

er det en edelbrock gasser er det en smal sak, løsne alle klips til chocke, spjeld osv... løsne skruene som holder topp og bunn sammen på gasseren. skru ifra hverandre alle løse deler. legg forgasser i diesel over natten og bruk høytrykk luft og blås rent i kanaler osv... sett sammen igjen og juster opp gasser på nytt så er du i mål...

Link to post
Share on other sites

Ikke mange svar gitt :smiley:

Da får jeg bare gyve løs i "blinde" da :smiley:

 

Her er utgangspunktet etter at luftfilter er tatt av. Er det en Edelbrock? :

img_0429.jpg

 

Kobler fra bensintilførsel. Skal ikke kimse av bruksområder for bleier :smiley:

img_0430.jpg

 

Dette er vel returslangen? Og er det normalt at denne er så møkkete?

img_0431.jpg

 

Da var gasseren av, og bleier installert :wink:

img_0433.jpg

 

Returslangen fra forgasseren ender i den runde beholderen midt i bildet. Hva er dette for noe?

img_0435.jpg

 

 

Noen som vet om et sted i nærheten av Drøbak/Vestby som selger repkit/pakninger til denne forgaseren?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du har en Rochester Carburetor eller en Mercarb

. Når du finner nummer på forgasseren kan du søke her

Her har dem deler på lager til forgasseren. Norsk Bilkompani AS – 22 64 64 60

Den runde dingsen er bensin pumpa.

Det er ikke retur. Men vis membran i bensin pumpa begyner å lekke kommer bensinen opp i den slangen og inn i forgasser så det ikke skal komme i båten.

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du har en Rochester Carburetor eller en Mercarb

. Når du finner nummer på forgasseren kan du søke her

Her har dem deler på lager til forgasseren. Norsk Bilkompani AS – 22 64 64 60

 

Takker... Ikke vanlig for butikker å ha dette på lager?

 

Den runde dingsen er bensin pumpa.

Det er ikke retur. Men vis membran i bensin pumpa begyner å lekke kommer bensinen opp i den slangen og inn i forgasser så det ikke skal komme i båten.

 

Aha...

:blush::blush: Burde skjønt det var bensinpumpa. Kikket bare ned på hvor den grønne slangen endte :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da var forgasseren på benken

img_0293.jpg

 

Gjør det noe om choke spjellet er såpass rustent som dette?

img_0298.jpg

 

Fersk på å dokumentere for båtplassen, så med tunga i munnviken glemte jeg jo selvsagt å ta bilder underveis :headbang: Men nå ligger alle deler ihvertfall i diesel.

img_0299.jpg

 

Så et dumt spørsmål: Skal denne fjæra hektes på den lille tappen i choke-huset, eller skal den "dytte" på den? Blir den større eller mindre :blush:

img_0300.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du har en Rochester Carburetor eller en Mercarb

.

 

Da har jeg fått vite av Norsk Bilkompani at dette er en Mercarb. De er veldig like Rochester, men det som skiller dem er bla at på motsatt side av mixture-skruen finnes det et uttak for slange på Rochester og blendet på Mercarb.

Norsk Bilkompani hadde ikke repset inne, men får på onsdag, så da bærer det til Oslo :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bruk aldri nål eller streng i dysene da, de er veldig myke og ødelegges fort! Jeg bruker kun trykkluft, fungerer fint det.

 

selvfølgelig skal man vel ikke bruke nål eller streng som graveredskap, her er det snakk om å løsne drit som sitter fast og ta vekk avleiringer!!

 

Choke fjæra utvider seg og denne skal "trekke" tappen til spjeldet

Redigert av retro 32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det mye urenheter innvendig i forgasseren?

 

For å være ærlig, vet jeg ikke hva som kan klassifiseres som "mye" i en forgasser, men var ihvertfall en del avleiringer i kriker og kroker. Og når jeg tørket med fille og q-tips ble de møkkete... I det lille filteret som sitter i inntaket på gasseren, var det litt partikler.

Har ikke sjekket bensinfilteret enda, men kjøper nytt imorgen når jeg henter repsett og skifter det uansett.

Link to post
Share on other sites

her er en bra oversikt

Tror nok at forgasseren din er i normal stand, litt urenheter blir det alltid..hvis du skrur ut dyser så bruk startgass i hullet der dysen har vært montert og blås igjennom

da vil du se at det kommer ut i andre enden og inn i "motoren" ta og ut "idlemiksture" skruen og blås igjennom her og se at det kommer ut gjennom et eller 2 små hull og inn i motoren

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har skjedd litt på denne fronten også. Prøvde først å bestille deler fra anbefalt sted her, men der var det dårlig tilbakemeldinger og etter 2 uker ga jeg opp. :smiley: Tok etter tips fra annet hold kontakt med Ravns Garage som ga meg en fantastisk service og vil anbefale de på et varmeste.

 

Nå er forgasseren på plass og kan godt legge ut bilder av prosessen dersom noen ønsker det.

 

Men har et par spørsmål.

 

1. Chokespjellet har jo ikke fungert tidligere. Men nå nekter motoren å starte med choke selv når den er kald. Og må fortsatt pumpe med gassen 20 ganger og manuelt åpne spjellet for å få startet. :confused: Choken skal være HELT lukket ikkesant? Motoren går pent og normalt når den er varm.

 

2. Plussen fra choken går ned til dynamo. Der er det en hette som skal tres over en av skruene bak på dynamo. Noen som vet hvem av de?

 

Håper på løsninger :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spjeldet skal ikke være helt lukket, du skal ha rundt en mm klaring når den er helt kald. All denne pumpingen på gassen høres helt vilt ut, det er ikke sånn du skal starte en motor!

 

Tipper ledningen skal koples på uttaket til ladelampen. Eventuelt kan den koples til utgangen på tenningslåsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...