Jump to content

Willing 31 kontra Comfort 30


Willing 31

Recommended Posts

sailguide.com har mye info om de fleste seilbåttyper, inklusive disse to du nevner. Der kan du også lese om hvilke erfaringer eiere av disse båtene har gjort seg. På såpass gamle båter er riggens og motorens tilstand viktig, begge deler er svært kostbare å gjøre noe med. En saltvannskjølt motor fra denne tiden må sies å representere tilnærmet null verdi.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat fra 500 båter i test "Comfort 30. Konstruksjonen er halvbra, sprutet enkeltlaminat uten tykkelseskontroll. Basisinnredningen stiver opp, men bunnstokker mangler og kjølen har svai. Problem med mastestøtten forekommer hvis ikke vinkeljern er montert mellom skott og støtten."

Willing 31 "Konstruksjonen er solid med lav basisinnredning i glassfiber som køyefrontene er boltet i. Vridningstyrken for skroget via bjelker og bunnen til sjøkøyene. Skottene er laminerte på begge sider og for ytterligere sidestøtte har hovedskottet høy terskel mot forpiggen. Lasten står på dekk over hovedskottet. Kjølen er nedbygd og boltet på en flens med gode avstivere sideveis og bakover. Fem bunnstokker over gir ytterligere sideavstiving og eliminerer svai."

 

Ville ikke vært i tvil om valget her......Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært veldig i tvil..

 

Jeg har selv sett på Willing 31 og Comfort 30. Willingen likte jeg ikke i det hele tatt husker jeg. Endte opp med å kjøpe en 1981 Comfort 30. Savner den den dag i dag. Fin båt som var fin å seile. Problemene nevnt over mener jeg å huske ble fikset på de senere modellene.. Særlig bra er de Comfortene som er ferdigstillt på verft, som for eksempel den jeg hadde (Sandefjord modellverksted)

Link to post
Share on other sites

Et besøk på de gamle hjemmesidene til Willingklubben vil trolig gjøre ditt valg enklere. Her finner du masse nyttig info om denne spesielle båten. Har selv vært eier av en slik nydelig båt i flere år, Willingen ble etter hvert levert med både lav og høy (litt høyere) mast. 76-årgangen som du ser på ble trolig levert med lav mast. Båter med den lave masten trenger litt vind, men er en yppelig turbåt med stor plass Dette er en trygg og flott båt med masse sjel. Heller ikke jeg ville vært i tvil om valget......, lykke til!

Turen er over når jeg kommer til land !

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men noen dyrkjøpte erfaringer rikere.

Ville konsentrert meg om kjølen først. Se i kjølsvinnet etter sprekker i alle retninger. Sprekker indikerer grunnkjenning, og nymalte kjølsvinn er ofte et dårlig tegn. Har båten innerliner kan det være vanskelig å se noe særlig skader fra innsiden, men kan sees i for og bakkant av kjølen utvendig. Går du for kjøp så sørg for å skriv i kontrakten kjølens tilstand hvis noe skulle vise seg og ikke være i orden. Er båten nystoffet under skjules det meste. Et tips jeg lærte nede på marinaen var å kjøre trøkken/kranbilen på forskjellige turtall så båten begynte å vibrere. Hvis kjølen da har en skade vil det fort vise seg ved unaturlig svaiing eller vibrering i uttakt med båten.

Skott og innredning som er i nærheten av kjølen kan du også sjekke for å se om laminatet har sluppet skottene.

 

Er vel skjeldent selve masta må byttes, og hvis noen av vantene er dårlige er det mer et pruteargument enn noe å engstelig seg for. Seilene bør derrimot være i grei stand hvis du ikke ønsker å bruke en liten formue på ny seilgarderobe. Hvis det er brukt balsatre som distansenateriale i båten bør du være ekstra oppmerksom på steder med lekasje eller tegn til dette. Kan fort bli mye jobb å reparere, og ofte er lekasjene på steder hvor båten trenger styrke.

 

Jeg prioriterer følgende når jeg ser på en båt:

-kjølens tilstand

-skrogets tilstand

-dekk, gjennomføringer, lekasjer

-stående og løpende rigg

-elektrisk anlegg

-motor

 

Grunnen til denne rekkefølgen er at motoren ser jeg på som lite kritisk om den skulle svikte (har opplevd mange ganger). I dårlig vær er det uansett seil som gjelder, skrogets inntakthet bestemmer hvor trygg du er på sjøen og riggens tilstand er avgjørende for om du tåler en dårlig dag på sjøen eller ikke.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

definitivt en Willing mener jeg. min Far kjøpte ny Willing i 1977 og solgte den ført for 4 år siden. En prakfull båt som var som ny ved salget.

Tvers igjennom gjennomtenkt og bunn solid så det holder.Vi hadde den lave masten og trivs godt med den. Trenger litt vind, men ellers helt aldeles topp. Vi hadde også påmonert et indre stag for stormfokk, som også fungerte supert.

 

Mvh

Kire

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...