Jump to content

Oslo - Gøteborg - Trollhätte kanal - Vänern - Råd søkes!


janrob

Recommended Posts

Hei båtfolk :yesnod:

 

Det nærmer seg båtsesongstart, men jeg sitter og planlegger en tur helt på slutten av sesongen. Jeg vurderer å flytte en 26 fot'er, som marsjer i rundt 20 knop, fra Oslo til Håverud, sjøveien via Gøteborg og Trollhätte-kanalen. Har lest de fleste innlegg på forumet om kanalen, men mangler fortsatt litt erfarings-info for å avgjøre om denne turen i det hele tatt har noe for seg. Bare for å ha nevnt det - turens formål er mer transport enn sightseeing. Det er viktigere å bruke kort tid enn å se naturen - denne gangen.

 

Hva kan dere si om avstand, utfordringer og tid brukt fra Oslo til Gøteborg. Har ikke vært lenger enn Strømstad selv... Såpass åpent at jeg må ha over snittet pent vær?

 

Har hele Göta elv hastighetsbegrensning på 5 eller 10 knop? Mente jeg hadde lest noe om at dette kun gjaldt den menneske-skapte delen, men... Gjelder det hele elven/kanalen (82 km) vil jo dette fort bli et skrinlagt prosjekt... Hvis ikke, hvor mye er hastighetsbegrenset, og hvor lang tid bruker jeg opp til Vänersborg? Har lest at det er 6 sluser, så jeg får legge til noe tid pr. sluse. Vil uansett vente til slutten av sesongen, så er ikke så redd for at det skal bli mye venting på annen båttrafikk.

 

Jeg slipper jo å krysse vänern, men jeg skal likevel cruise en god bit opp til Mellerud. Noen tanker om hvor langt og hvor lang tid dette vil ta i 20 knop?

 

Noen som har noen gode forslag til fine overnattingssteder / gjestehavner - litt sånn "må prøve"-steder en kan planlegge inn i turen?

 

HVIS dette vil ta for lang tid - hva er prisen for lastebiltransport fra Halden og til egnet område - enten Nøssemark eller Køpmannebro? Noen som har forsøkt dette, og eventuelt kan anbefale et trygt firma?

 

God sommer!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Dalslanskanalen muligens er greiere. Noen flotte opplevelser underveis så kan du benytte tiden du sparer på å slippe Gøteborgturen på litt opplevelser underveis. Turen innebærer kranløft i Halden, det er flere tråder om kanalen her inne. God sommer til deg og!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er enig med free!

 

Et slikt opplegg, med opptak i Halden og utsetting i Nössemark/Stora Le, er en tur du kan gjøre unna på et par dager dersom du ønsker det. I motsatt fall - hvis det slår til med godvær - kan du godt tusle rundt på de idylliske innsjøene i en ukes tid (eller enda mer hvis du vil). Ta en titt på hjemmesiden til Dalslands kanal . Her finner du info om sluser/åpningstider, stipulert tidsforbruk på forskjellige strekninger, gjestehavner osv. Husk å sjekke når slusene stenger for sesongen hvis du skal ta turen sent på sommeren!

 

Med dette alternativet slipper du unna usikkerheter m.t.p. været på strekningen ned til Göteborg, og etter min mening en kjedelig slusetur opp til Vänern.

 

Lykke til med planlegging og tur!

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

har kjørt dalsland 3 ganger kommer til å kjøre neste år også ,veldig flott opplevelse ,men... vi fraktet båten (27fot nordan family) fra Moss og over til tøckfors og la ut i storealle på Sandviken camping like ved det store kjøpesenteret her er det trailerrampe for utsetting ,derfra kjørte vi rolig ned til vanern ,men slusing bruker du under en uke da har du god tid en del av turen kan du lett kjøre 20knop ,men noen steder ved sluser og trange sund er det 3-5knop . men det gjør ingen ting da vi er på ferie alikevel , det er flere avstikkere underveis som kan besøkes (se kart) det kan anbefales vis du har tid ,når du til slutt kommer til vanern er det også flere steder du kan besøke vis du ønsker ,vanern er veldig lune full du må passe på været før du kjører over evnt til vænersborg ,det kan lett bli 2-3 meter bølger som ikke er behaglige å være i ,det er ingen båter selv på over 40 fot som kjører ut over 10 sec meter vind ,tror du kjører lett over på ca 4 timer uten å mase for mye ,min båt topper 18 knop, men masjer ca 15 ferie lastet, erfaringsmessig er vænersborg og ned til gøteborg bare transport etappe her kan du kjøre max 10knop , men er det lite eller ingen trafikk går det også i 20knop uten problemer ,men som sakt er denne strekningen er bare transport og veldig kjedelig etter min mening ,kjører du ned til gøteborg og ut i sjøen kan du få mange fine opplevelser opp til norge ,men er det mye vind må du regne med noe vente tid før du kommer over .spesielt kulahumpen,eller er det mye innakjærs hele veien så det bør for det meste gå greit :-)

liker du innsjøer og dalsland kan det økonomisk å kjøre opp til starten for så frakte båten hjem på bil igjen ,da har du også din private bil stående å vente på deg ,litt å tenke på .jeg kommer til dette neste år ,da det er kjedelig å kjøre veien ned til gøteborg ,dessuten er jeg da ikke avhengig av vær og vind

lykketil med plannleggingen :-)dalsland bør oppleves!!!!

Link to post
Share on other sites

Her er litt opplysninger om fart i Gøta elv:

http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Sjotrafikavdelningen/Vanerns-sjotrafikomrade/Riktvarden--restriktioner/Fartbegransningar-Gota-alv/

5 knop for det meste, 7 et sted.

Du sier du vil gå i slutten av sesongen. Vær oppmerksom på at Trollhättan sluser holder stengt fra 26. august til 19 september pga vedlikehold.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Sjotrafikavdelningen/Vanerns-sjotrafikomrade/Meddelanden/Trollhatte-kanal-stangd-26-augusti-till-19-september-2011/

Når du så skal opp til Håverud er du jo avhengig av åpningstidene i Dalslands kanal. Den sesongstenger 27. august. Men det er sikkert mulig å gjøre avtaler der også utenfor sesong.

Her er åpningstidene i Dalslands kanal:

http://www1.vastsverige.com/templates/article____20772.aspx

Redigert av sigmundh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...