Jump to content

Biltema girolje - tvilsomme saker..?


roesok

Recommended Posts

Hadde en båtprat med en lokal båtforhandler her en dag. Vedkommende selger også Quicksilver girolje, og da jeg nevnte at jeg i år fylte Biltema girolje på motoren fikk jeg følgende kommentar: "Tør du det da?" Han mente tydeligvis at den girolja var tvilsomme saker vs. merkevareoljer som Quicksilver. Har han et poeng?

 

Har tidligere brukt litt forskjellige typer girolje, passer på at den er godkjent iht. spesifikasjoner, altså EP SAE 90 olje. Vil tro den da har de egenskaper som trengs, eller er det ikke så enkelt?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

den må jo være godkjent og ha riktig mye av det den skal ha, det jeg har hørt er forkjellen er hvordan den takler kulle og sånt, men har du dyr fin motor hadde jeg godt for en dyrere verson, er en veldig bilig forsikring, men står det for eks ep sae 90 olje så er det det, hvordan moto er dette?

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Link to post
Share on other sites

Både ja og nei. Biltema lager ikke olje og det gjør ikke quicksilver heller. De kjøper sine oljer fra noen få store produsenter ihht et sett med spesifikasjoner. Hvem som produserer en gitt olje kan faktisk endre seg fra ett år til et annet. Så lenge du bruker olje med rett spesifikasjoner har det ingen betydning hvilket navn som står på etiketten. Det var det grunnleggende, men veldig ofte overgår en gitt olje de oppgitte spesifikasjoner. Altså kan en olje være bedre enn en annen, men det er langt fra sikkert at den dyre er bedre. Når det gjelder totaktsolje er saken litt spesiell fordi moderne motorer har blitt utviklet raskere enn oljespesifikasjonene, Johnson/Evinrude f.eks. kan gå med 0,1% oljeinnblanding ved bruk av en gitt olje. Motorene må programmeres til den oljen du bruker og en olje fra en vilkårlig produsent kan påføre motoren skade.

Link to post
Share on other sites

det er stor forskjell på kvaliteten til de forskjellige ojene som finnes, jeg for mindel bruker heller en kvalitetsolje som en billig forsikring, er jo også enorme påkjenninger på gir i en hurtiggående tung båt, nå er vel ikke den skipsplasten den tyngste å dra på så kansje det ikke gjør noe, du vil i såfall merke det først om en del år, kjedelig å havarere uansett mitt på sommeren. jeg hadde ikke spart 1 hundrelapp på å ta sjangsen

Link to post
Share on other sites

Ser det er litt forskjellig syn på dette. Motoren er en -99 Honda 115hk 4-takt. Har som sagt benyttet forskjellig girolje opp gjennom årene. Kjører gjerne 2 år på samme.

 

Det er ikke mange timene pr sommer båt og motor brukes, og da stort sett på behagelige turtall. Mye dorgefart og sjelden over 4000 o/min. Tror kanskje kvaliteten på oljen betyr mer om det er full pinne og høyt turtall.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er under normale driftsforhold så har jeg ingen problemer med olje fra biltema, men i yrkessammenheng er vel gjerne castrol en av de store. Det er nok heller ikke heldig å drive på å bytte merke/type olje, da en motor vil "venne" seg til egenskapene til oljetypen den har vært vant med, med tanke på rensende egenskaper o.l (motorolje). Men som tidligere nevnt.. Det er ikke Biltema som produserer oljen, og kvaliteten er merket..

Redigert av JarleM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oljer har helt klart ulike egenskaper og det er enorme forskjeller på olje fra forskjellige produsenter, men det finnes ikke så mange steder i verden hvor det produseres smøreoljer. Og uansett hvilket merke du får så har produsenten kjøpt dette produkte fra en av disse plassene. Så lenge den er merket og godkjent etter kravene som er satt er det ingenting å være bekymret for. Flere anerkjente produkter er tappet fra samme produsent som tapper biltema oljer. Så for å snu på flisa kan det være like skummelt å handle anerkjente merker som å handle biltema, da vet du hvertfall hva du får og til hvilken pris.

 

Foreksempel bruker vi på jobben en rød "mettalic" grease med navn omega. Dette stoffet er dyrt, men ingen kan vise til dokumenterte tilfeller at det fungerer bedre en annen grease. Altså, burde texaco greasen til halve prisen med samme krav og godkjenninger være mer en godt nok? Tviler på at fargestoffene og glitter flakesene smører så innmari bra :) Fordelen med omega gresen er limnivået. Den holder seg på "plass" mye lengre og du trenger derfor ikke smøre like mye hver gang.

 

Noen motoroljer for biler skal skiftes etter 15.000KM, noen etter 30.000 osv... Så i teorien kan plutselig Biltema oljen ha kostet deg like mye som castrol, fordi den bare har halve levetiden?

 

Jeg tror nok det er på slike egenskaper den største forskjellen mellom oljer og smøreprodukter ligger. Også innholdet, er noen oljer som ikke kan brukes på enkelte girkasser fordi de inneholder metaller som sliter på kassen. Har selv ikke noe erfaring med Biltema oljer, men har brukt mange statoil produkter (på fat altså) og texaco produkter.

Link to post
Share on other sites

vil tro at kvaliteten på de giroljene som er på markedet nå er rikelig god nok og at det som tar knekken på gir er mangel på vedlikehold - f.eks at man ikke sjekker olja og at man f.eks kjører med like mye vann som olje i undervannshuset

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

olje er olje. kjøp den billigste som holder anbefalt spec.

 

I flyindustrien opereres det ikke engang med merker på olja, men MIL-spec. og holder olja mil-specen så kan man fylle den på. Samma om den heter EXXON eller Aeroshell.

Det som derimot advares mot er å blande syntetisk og mineralsk. Helt hysteriske flushe prosydyrer for å bytte mellom synt-mineral på de helikoptrene jeg jobber med.

Hadde gjerne fyllt biltemaolje på turbinmotorene om den hadde riktig Mil-spec.

 

Selv bruker jeg biltema på min TD63-Lp

Og for noen år siden så sto det faktisk Statoil på folien inni korken på biltemakannene

Link to post
Share on other sites

brukte først biltema 2t olje på utenbordsmotoren, denne blandet seg ikke ordentlig ut i bensinen og var derfor ikke brukbar. gikk derfor over til shell sin 2t olje, denne blandet seg ordentlig ut i bensinen men syntes fortsatt ikke at denne holdte mål. jeg fant en 4 liters dunk med olje i finland, og dette er den beste oljen jeg har brukt. dette var en universalolje som var til snøscooter, moped, plenklipper, utenbordsmotor mm.. med denne oljen kunne jeg stille tomgangen lavere sånn at den bakker på lavere turtall og har et litt mindre bensinforbruk på tomgang. visst jeg bruker en annen olje nå så stopper motoren på tomgang, men med denne oljen går den. denne betalte jeg 11 euro for, og dette er som sagt 4 liter! hva er årsaken til dette? er det tykkelsen og kvaliteten på oljen?

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev litt lenger opp er totaktsolje litt spesiellt. Arctic cat f.eks. har tre-fire forskjellige oljer til sine snøscootermotorer avhengig av motortype. Det er ikke slik at den ene er dyr og best til allt.

Når det gjelder motorolje (4T) kunne den faktisk vært på motoren evig hvis man bare fikk ut forurensingene. I girolje er det additiver som slites, og disse er viktige for funksjonen til bl.a. koblingskonen i drev, synkromesh i bilgirkasse o.l. Dette finnes i industrispesifikasjonene og det er trygt å bruke alle oljer som oppfyller spec'en.

Link to post
Share on other sites

kan gå med 0,1% oljeinnblanding ved bruk av en gitt olje. Motorene må programmeres til den oljen du bruker og en olje fra en vilkårlig produsent kan påføre motoren skade.

 

Det du sier der er feil, ja det er riktig at du kan gå ned i oljeforbruk med utvalgte evinrude e-tec modeller, men du klare ikke 0,1% i snitt. Avhengig av bruk er nok 1 - 1,5 % Mer riktig, husk at den oljer likt over 4000 rpm uavhengig oljeinnstilling( tar et lite forbehold til vekslingspunktet på 4000.)

Link to post
Share on other sites

 

I flyindustrien opereres det ikke engang med merker på olja, men MIL-spec. og holder olja mil-specen så kan man fylle den på. Samma om den heter EXXON eller Aeroshell.

Det som derimot advares mot er å blande syntetisk og mineralsk. Helt hysteriske flushe prosydyrer for å bytte mellom synt-mineral på de helikoptrene jeg jobber med.

Hadde gjerne fyllt biltemaolje på turbinmotorene om den hadde riktig Mil-spec.

 

Jeg må få kommentere dette fordi på forsvarets bell-helikoptere som har P&W PT6 motorer ble det i starten brukt forskjellig olje på de to skadronene hvor disse er stasjonert. Det viste seg at en rekke tilfeller av slam i oljefilterne (som kunne medføre unødig ekstraarbeid, og potensiellt økt slitasje) kunne spores til oljemerket. Begge sto listet som anbefalt fra motorprodusenten. Etter skifte av oljemerke ble det ikke funnet slam.

Link to post
Share on other sites

Nå handler vel denne tråden om girolje.. men har vært med på å havarere motor ved å gå over fra Castrol til Statoil, så alt er ikke bare bra med de store heller :)

 

Da regner jeg med du gikk fra Castrol til statoil sin avtappede frityrolje med burger-rester? :rolleyes:

Med mindre du snakker om 2takt nå, så skulle jeg likt å hørt en litt grundigere forklaring på hvordan dette henger sammen :smiley:

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du sier der er feil, ja det er riktig at du kan gå ned i oljeforbruk med utvalgte evinrude e-tec modeller, men du klare ikke 0,1% i snitt. Avhengig av bruk er nok 1 - 1,5 % Mer riktig, husk at den oljer likt over 4000 rpm uavhengig oljeinnstilling( tar et lite forbehold til vekslingspunktet på 4000.)

Det har du helt sikkert rett i. Men poenget mitt står fortsatt. Totaktsolje til høyytelsesmotorer må du bruke den typen som er laget til motoren. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Da regner jeg med du gikk fra Castrol til statoil sin avtappede frityrolje med burger-rester? :rolleyes:

Med mindre du snakker om 2takt nå, så skulle jeg likt å hørt en litt grundigere forklaring på hvordan dette henger sammen :smiley:

Vegetabilsk olje er faktisk svært bra til smøring. Ikke etter den har kokt pommes frites en uke riktignok....

Castrol hadde tidligere en vegetabilsk motorolje for racerbiler som egentlig var en girolje. Fantastisk bra på motorer som var trimma til benet. Problemet var at du måtte flushe motoren med mineralsk olje etterpå, ellers ble lagerne tæret istykker.

Link to post
Share on other sites

Da regner jeg med du gikk fra Castrol til statoil sin avtappede frityrolje med burger-rester? :rolleyes:

Med mindre du snakker om 2takt nå, så skulle jeg likt å hørt en litt grundigere forklaring på hvordan dette henger sammen :smiley:

 

Nå hadde vel dette mer med de forskjellige rensende egenskapende til oljene osv, for etter bytte av merke som skulle være "tilsvarende", så ble det utrolig mye blårøyk og oljelukt før det etter 2 mnd sa stopp. Men når en får beskjed om å kjøre på så gjør en det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg må få kommentere dette fordi på forsvarets bell-helikoptere som har P&W PT6 motorer ble det i starten brukt forskjellig olje på de to skadronene hvor disse er stasjonert. Det viste seg at en rekke tilfeller av slam i oljefilterne (som kunne medføre unødig ekstraarbeid, og potensiellt økt slitasje) kunne spores til oljemerket. Begge sto listet som anbefalt fra motorprodusenten. Etter skifte av oljemerke ble det ikke funnet slam.

 

Jeg er ganske sikker på at det i dette tilfellet ble byttet mellom syntetisk og mineralsk, da vi har samme erfaring med nordsjøhelikoptrene.

Motorene har det som oftest bedre med mineralsk når de brukes mye, mens feks svenske luftforsvaret som opererer de samme helikoptrene, men flyr vesentlig mindre og kortere turer, opplevde at lagre kokset igjen med mineralsk olje, mens problemene ble mindre med syntetisk olje.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at det i dette tilfellet ble byttet mellom syntetisk og mineralsk, da vi har samme erfaring med nordsjøhelikoptrene.

Motorene har det som oftest bedre med mineralsk når de brukes mye, mens feks svenske luftforsvaret som opererer de samme helikoptrene, men flyr vesentlig mindre og kortere turer, opplevde at lagre kokset igjen med mineralsk olje, mens problemene ble mindre med syntetisk olje.

Forskjellen er at i forsvaret bruker vi hele torque-meteret og hele ADI'en...... Allt det brune og allt det blå :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...