Jump to content

Nye BSB-kart fra Maptech


Jon_R

Recommended Posts

Så er de her, nye BSB CD'er fra Maptech, men hva har skjedd? BSB-formatet synes å være endret og kartfilene heter nå .CAP mot tidligere .KAP. Jeg har benyttet disse kartene med Oxiexplorer, som ikke lenger finner eller greier å loade de nye kartene  :seeya:.  Har noen erfaringer eller kommentarer som kan hjelpe??

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at BSB formatet er endret. Det nye formatet er versjon 4.0. Hos Nautisk Forlag finner man følgende informasjon om det nye formatet:

 

Kartene er i BSB 4.0 format, noe som bl.a vil si at de er kryptert og låses opp til bruk på en datamaskin ved hjelp av en medfølgende kode. Registreringen gjøres enten via internett eller pr. telefon. Du har rett til å installere kartet på en ekstra datamaskin, du må da ringe Maptech eller forhandler for å få en ekstra aktiveringskode.

 

Kartene kan leses ved hjelp av den medfølgende programvaren Offshore Navigator Lite, eller de kan brukes i mer avanserte navigasjonsystemer som Maptechs egne Maptech Offshore Navigator eller SeaPro 2000.

 

Jeg har kontaktet utgiveren av OziExplorer for å høre om Ozi støtter eller vil støtte dette formatet. Poster svar her så snart jeg hører noe.

Link to post
Share on other sites

Klipper inn svaret fra Nautisk på min henvendelse om de nye BSB-kartene:

 

Hei,

 

Krypteringen er laget etter forlangende av de statlige kartverkene da en er redd for piratkopiering av ubeskyttede kart. Dette er altså noe hverken vi eller Maptech kan gjøre noe med så lenge vi selger kartene fra de offisielle kartverkene (og noe alternativ finnes jo ikke..). BSB 4.0 formatet er helt nytt og er derfor ikke støttet av mye programvare enda. Slik som jeg har forstått det så vil imidlertid andre programvare-leverandører kjøpe en BSB 4.0 oppgradering til sine programvarepakker og implementere støtte for dette på den måten. Hvor fort dette vil skje er forskjellig fra produsent til produsent. Jeg vil anbefale deg å snakke med de som selger ozi angående dette.

 

Link to post
Share on other sites

Triste greier.

 

Jeg har allerede en kartpakke fra Maptech som jeg bruker sammen med oziexplorer, og hadde tenkt å kjøpe en til i år. Trodde jeg endelig hadde funnet fram til en god kombinasjon av rimelige kart og bra programvare.

 

Så skal selvfølgelig noen stikke kjepper i hjula.

 

:cheers:  

Link to post
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra Des Newman (utvikleren av Ozi):

 

Hi Svein,

 

I know nothing of these locked charts.

 

The question is, what software is required to unlock them, is it the mapping software or is it a special program provided on the CD (into which you enter the key).

 

Regards

Des Newman

Ikke mye å bli klok på egentlig - han virker ikke så veldig ivrig etter å gjøre arbeidet som skal til for at Ozi skal kunne støtte dette formatet. Rart egentlig - Maptech er en av de store leverandørene av digitale kart.
Link to post
Share on other sites

Hvis det skulle vise seg at disse kartene ikke uten videre går i ozi har maptech gjort seg selv en bjørnestjeneste. Vi som har brukt ozi noen år, og fortsatt ønsker å basere oss på det, må da ty til andre metoder enn å kjøpe kartene på vanlig måte.

 

Denslags inbyr til spleiselag - konvertering til ozi format osv.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke spleiselag er spesielt aktuelt, da endringen nettopp er innført for å hindre den slags. Ref. svar fra Nautisk. For hver installasjon av kartene må du på internett og hente en registreringskode, og du får kun installere på to forskjellige maskiner.

 

Konvertering til Ozi-format kan kanskje være et av problemene, for ved det oppheves den kopieringssperren som nå er lagt inn.

 

Jeg er litt ukomfortabel, men båten er ikke på vannet ennå, så jeg kan vente litt på diverse svar.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke spleiselag er spesielt aktuelt, da endringen nettopp er innført for å hindre den slags. Ref. svar fra Nautisk. For hver installasjon av kartene må du på internett og hente en registreringskode, og du får kun installere på to forskjellige maskiner.

 

Konvertering til Ozi-format kan kanskje være et av problemene, for ved det oppheves den kopieringssperren som nå er lagt inn.

 

Jeg er litt ukomfortabel, men båten er ikke på vannet ennå, så jeg kan vente litt på diverse svar.

Tror ikke helt du forsto hva jeg mente. I utgangspunktet var maptech kartene veldig greie. Man kunne kjøpe en CD, og det hele gikk rett inn i ozi.

 

Nettopp dette med at kartene er både rimelige og enkle å ta ibruk uten å være nerd, gjør at det ikke blirlite piratvirksomhet.

 

Hvis det så viser seg at det ikke lenger er mulig å bruke dem i ozi (kopisperre eller ikke), er det selvsagt enklere for ozi brukere å gå sammen om å kjøpe en CD og så la en nerd konvertere kartene til ozi.  

Link to post
Share on other sites

Er det teknisk mulig å hindre at en cd kopieres og at kopiene legges inn på forskjellige maskiner uavhengig av hverandre?

Du får nok både kopiert CD'en og lagt inn kartene, spørsmålet er om produktet som skal lese kartene forstår krypteringsnøkkelen. Mitt håp er jo at Ozi vil få/kjøpe lisens på krypteringsnøkkelen.

Link to post
Share on other sites

Du får nok både kopiert CD'en og lagt inn kartene, spørsmålet er om produktet som skal lese kartene forstår krypteringsnøkkelen. Mitt håp er jo at Ozi vil få/kjøpe lisens på krypteringsnøkkelen.

Hvis naboen også har Maptech's Originale Offshore Navigator og gjerne vil låne bort den kopierte cd'n til meg. Kan jeg ikke da bruke hans kode?  

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått dette opplegget, kan du ikke bruke naboens kode med mindre han gir deg en av sine to mulige installasjoner. I følge lisensavtalen kan kartene installeres på to maskiner, og det er det internett-registreringen skal sikre.

 

..men problemet nå er altså ikke kopiering av kart, men at Ozi overhode ikke kan lese de nye kartene.

 

Ser forøvrig at Ozi er lagt ut med ny release i dag. Har ikke fått testet, men det er vel for godt til å være sant at problemet er fikset alt.

Link to post
Share on other sites

Piratkopiering av programvare (og kart) er forbudt. En gjør seg vel ikke til kjeltring for noen kroner, eller fordi et kartprodukt ikke lenger lar seg lese av et kartprogram (uansett hvor irriterende eller upraktisk det måtte være).

 

Er det ikke så enkelt?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Piratkopiering av programvare (og kart) er forbudt. En gjør seg vel ikke til kjeltring for noen kroner, eller fordi et kartprodukt ikke lenger lar seg lese av et kartprogram (uansett hvor irriterende eller upraktisk det måtte være).

 

Er det ikke så enkelt?

Helt enig. Jeg har ikke tenkt å gjøre meg til kjeltring for dette, men jeg synes det er j.... drøyt av maptech å endre format på denne måten. Det er tross alt mange som har investert i både oziexplorer og maptech kart, og som har ventet på nye kart fra maptech.

 

Det står også i tidligere omtaler av maptech kartene (fra 2002) at de kan brukes sammen med oziexplorer.  

 

Nå skal man ikke ta sorgene på forskudd, i og med at vi ikke vet med sikkerhet at det ikke går, men det kan se slik ut.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Man må jo ta med i regnestykket at man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe Maptech programvare. Kjøper man Maptech BSB kart får man med på kjøpet Maptech Offshore Navigator Lite som vil dekke dette behovet for mange. Så det er ingen grunn til å la være å se på laptop/BSB kart som en fullt brukbar løsning. Har man allerede en laptop og en GPS kan dette vare en svært rimelig løsning.

Link to post
Share on other sites

arquebus, kan du også gi en aldri så liten peiling på hva du mener med "svært rimelig løsning", hva må man regne med å legge ut i tillegg til PC og GPS???

Det du trenger i tillegg er kartene, programvaren følger med disse. Det kommer selvfølgelig an på hvor store områder du trenger kart over, men  Maptech CDene koster 950.- pr stk. hos Nautisk Forlag.  Du kan sjekke hvilke områder en CD dekker på websidene til Nautisk forlag, f.eks CDen for Ryfylkeområdet og nordover finner du på  http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/NCD4.html. Jeg vil tro mange klarer seg med en eller kanskje to av disse CDene, og da synes jeg det er rimelig.

Link to post
Share on other sites

Man må jo ta med i regnestykket at man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe Maptech programvare. Kjøper man Maptech BSB kart får man med på kjøpet Maptech Offshore Navigator Lite som vil dekke dette behovet for mange. Så det er ingen grunn til å la være å se på laptop/BSB kart som en fullt brukbar løsning. Har man allerede en laptop og en GPS kan dette vare en svært rimelig løsning.

For såvidt enig, og antagelig må det bli løsningen. .....men, en del funksjoner som var tilgjengelig i Cruising Navigator, forrige utgave av gratis-programmet, er ikke lenger tilgjengelig i Offshore Navigator Light, bl.a. waypoint-håndtering. Må også si at Maptech-produktene er veldig proprietære, muligheten for samspill med andre produkter import/eksport og manipulering av data direkte ved hjelp av en tekst editor er rimelig begrenset. Fleksibiliteten i Ozi er overlegen, selv om fuksjonaliteten som ren kartplotter kanskje er tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Håper vi kan få denne tråden tilbake til det temaet dreide seg om, nemlig Maptech kart og oziexplorer.  

Beklager, "kartplotter-problematikken" omfatter i dag alle typer elektroniske kart, fra raster til vektoriserte hvor informasjonen ligger i lag. Hardware-messig finnes det grader av "kartplotter-funksjonalitet" i utstyr fra "Palm - via Laptop - til rene kartplottere".

 

Beklager at jeg har forstyrret tråden, sletter innleggene mine.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...