Jump to content

Maritim VHF med direct call, hva finnes på markedet?


grenselosen

Recommended Posts

Hei! Er det noen her inne som har greie på maritim VHF? Jeg ønsker å kjøpe en modell som har cirect call, tenker på en VHF radio hvor jeg kan ringe direkte til vanlige telefoner. Er det noen som vet hvilke modeller/merker som har denne muligheten? Håper noen kan gi meg svar på dette.

 

Mvh. Per

Link to post
Share on other sites

DSC er forkortelse for "Digital Selective Calling" Det er noe de fleste nyere VHF radioer har. Det jeg er ute etter er en VHF hvor man kan "Ringe direkte inn i telefonnettet" Det er det kun et fåtall av VHF`r som har. Noen som vet hvilke modeller som har dette?

 

Mvh. Per

Link to post
Share on other sites

På mitt første DSC kurs (tror det var i 1997) ble og det gjort stort nummer av mulighetene som DSC tjenestene ville åpne.

Det var da nettopp innført Direct Dial på VHF og VHF apparater var i produksjon. Dette var dyre duplex apparater som ble benevnt DSC klasse A.

 

Via DSC tastet man inn kyst stasjonens MMSI nummer samt telefon nummeret man ville ringe.

DSC systemet sendte deg da til en ledig VHF kanal og koplet deg opp mot ønsket telefon nummer.

 

Men der stoppet forskjellen fra en manuell VHF. Samtalene gikk på en vanlig analog VHF kanal og kunne avlyttes av andre. Slik er det fortsatt.

Direct Dial er omtrent aldri i bruk. De som er innenfor VHF rekkevidde har som regel også mobil dekning og ringer med GSM.

 

Den gangen var det planen at man skulle innføre dette på både mellombølge og kortbølge tjenestene, men det ble det aldri noe av.

Satellitt telefoner tok over denne trafikken.

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...