Jump to content

Forslag til rimelig båtbatteri


oyvindpe

Recommended Posts

Må bytte batteri til båten. Tålte tydeligvis ikke vinteren. Er nå på lading for 3. gangen, og det tømmes på kort tid når det er i bruk. Etter et 3-4 starter begynner det å slite....Nå har det ladet i snart 1 døgn, og fortsatt ikke liv i det.

 

Er blank på hvilke batterier som er å anbefale, men har fått med meg at man på ingen måte trenger å investere i svindyre marine batterier, og at man heller kan bruke billigere varianter fra Biltema.

 

Mitt batteris oppgaver:

 

- Starte en Mercury EFI 4-takt 60 hk

- Lensepumpe

- "De vanlige instrumentene", dvs. GPS/Kartplotter og de vanlige displayene

- Navigasjonslamper, radio, innvendig belysning

 

Med andre ord ikke spesielt mye forbruk.

 

Det er vel startinga av motoren som tar mest.

 

Batteriet som nå skal byttes, og som fulgte med båten er:

 

E-NEX XV31MF

12V / 1000A/(MCA) / 800A(CCA) / 180MIN(RC)

 

Her er bilde av batteriet:

 

ghyyn.jpg

 

 

Så her er det bare å pøse på med forslag. Jeg vil ha et rimelig batteri, men samtidig et batteri å stole på. Kanskje unødvendig å nevne, men batteriet må selvsagt ha sidepoler med gjenger :)

 

PS! Ønsker også å kjøpe en slags reserveløsning/booster som kan ligge i båten ved nødstilfeller. Noen gode forslag til dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde glatt kjøpt et vedlikeholdsfritt 60-80ah batteri på biltema. Sidepol eller ikke, det som står på sidepolen fester du glatt til batteriskoen.

Dette koster fra 400-800.

 

En 60hk utenbords krever ikke mye strøm for å starte. Hvis du overnatter i båten / ligger lenge uten å bruke motor, kan du med glans gå for et større batteri. Det du har der er ca. 100ah?

 

Hvis du bare bruker strøm når du kjører trenger du ikke reservekapasitet.

Lensepumpe - plastbåt med kalesje = ingen strøm omtrent.

Lekk trebåt = Mye mer.

 

Hva har du, eller for å si det slik, hvor ofte går lensepumpen?

 

Når det gjelder resrvestrøm, kjøp et mc batteri på 30 amp, ta det med hjem en gang eller to ila sesongen og lad det (Hvis du ikke har landstrøm der du ligger til vanlig.) Så har du nødstrøm! Mye billigere enn en booster, og mye bedre kapasitet. Hvis du har landstrøm der ligger til daglig, invester heller i en pulslader som kan vedlikeholdslade batteriet når det ligger i hjemmehavn. Da vet du at du alltid har toppladet batt.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde glatt kjøpt et vedlikeholdsfritt 60-80ah batteri på biltema. Sidepol eller ikke, det som står på sidepolen fester du glatt til batteriskoen.

Dette koster fra 400-800.

 

En 60hk utenbords krever ikke mye strøm for å starte. Hvis du overnatter i båten / ligger lenge uten å bruke motor, kan du med glans gå for et større batteri. Det du har der er ca. 100ah?

 

Hvis du bare bruker strøm når du kjører trenger du ikke reservekapasitet.

Lensepumpe - plastbåt med kalesje = ingen strøm omtrent.

Lekk trebåt = Mye mer.

 

Hva har du, eller for å si det slik, hvor ofte går lensepumpen?

 

Når det gjelder resrvestrøm, kjøp et mc batteri på 30 amp, ta det med hjem en gang eller to ila sesongen og lad det (Hvis du ikke har landstrøm der du ligger til vanlig.) Så har du nødstrøm! Mye billigere enn en booster, og mye bedre kapasitet. Hvis du har landstrøm der ligger til daglig, invester heller i en pulslader som kan vedlikeholdslade batteriet når det ligger i hjemmehavn. Da vet du at du alltid har toppladet batt.

 

Lensepumpa går sjelden. Stort sett kun ved spyling av båten, dvs. ved vask, som regel i flytebrygga, og hvis man gjør opp fisk.

 

Hadde jeg hatt båten inne om vinteren, hadde jeg nok investert i et dyrere batteri, men orker ikke å ta sjansen på at et nytt batteri skal gå fløyten om vinteren. Synes det er alt for drøyt å betale 2000-3000 for et batteri...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal batteri gå fløyten om vinteren da? Det som tar knekken på batteriet ditt er feil lader eller at det står utladdet over lang tid. Poenget mitt er at om du kjøper to billige batteri er det like dyrt som å kjøpe et skikkelig med en gang. Mange forhandlere som har kampanjer på batterier nå.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar med et mc batteri i tillegg, så kan du dra med deg det store batteriet hjem en gang annen hver / hver måned gjennom året og lade det. (Forstår det som at du ikke har landstrøm..)

Tipper det er det som tar knekken på batteriet, at det får altfor sjeldent tilført strøm.

 

Hm, evt bare la båten stå uten batteri det døgnet du har det på lading, du trenger jo ikke akkurat mye strøm. (er vant med lensepumper som aldri får hvile i trebåt...)

 

Uansett hvilken prisklasse du har batteri i, er det i det lange løp ingen som har godt av å stå uten strøm.

Avhengig av temp og type batteri, selvutlader alle batterier, så tilførsel av strøm er uansett viktig. Hvis turene er så korte, evt at forbrukerene dine spiser opp all dynamokapasitet blir det veldig viktig og lade opp innimellom.

Link to post
Share on other sites

Å spare seg noen hundrelapper på å kjøpe et batteri på biltema ville ikke jeg gjort. Kjøper du et batteri av skikkelig merke vet du hva du får og slipper bekymringer.

 

Jeg for min del kjøpte Sønnak og har ikke hatt annet enn bekymringer! Neste gang blir det Biltema, ser at mange flere har gode erfaringer med disse enn Sønnak sine...

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg for min del kjøpte Sønnak og har ikke hatt annet enn bekymringer! Neste gang blir det Biltema, ser at mange flere har gode erfaringer med disse enn Sønnak sine...

 

Det samme sier jeg. Hadde 2 Biltemabatterier i den gamle båten. Det ene tok kveld før det var to år. Tok det med tilbake og fikk ett nytt uten spørsmål. Har hatt dårligere erfaring med Sønnak. (Har jobbet 40år med bil)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nettopp 3 stk Biltema 100 Ah fritidsbatteri til båten, spennende å se hvordan de oppfører seg over tid. I min forrige båt kjøpte jeg to stk. Sønnak Nautilus 110 Ah, og var misfornøyd med dem fra første stund, så dyrt er ikke alltid bedre. Kjøp et Biltema fritidsbatteri og bruk pengene du sparer til en skikkelig vedlikeholdslader, feks.Ctec 7A . Hvis du ikke tapper batteriet for langt ned og holder det mest mulig toppladet holder det leeeenge.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvis du tar med et mc batteri i tillegg, så kan du dra med deg det store batteriet hjem en gang annen hver / hver måned gjennom året og lade det. (Forstår det som at du ikke har landstrøm..)

Tipper det er det som tar knekken på batteriet, at det får altfor sjeldent tilført strøm.

 

Hm, evt bare la båten stå uten batteri det døgnet du har det på lading, du trenger jo ikke akkurat mye strøm. (er vant med lensepumper som aldri får hvile i trebåt...)

 

Uansett hvilken prisklasse du har batteri i, er det i det lange løp ingen som har godt av å stå uten strøm.

Avhengig av temp og type batteri, selvutlader alle batterier, så tilførsel av strøm er uansett viktig. Hvis turene er så korte, evt at forbrukerene dine spiser opp all dynamokapasitet blir det veldig viktig og lade opp innimellom.

 

Det er nok har skoen trykker ja... Båten har ligget i brygga mer eller mindre fra oktober til mars, uten mye strøm. Det er nok her jeg har begått tabben. Jeg har riktignok brukt å starte motoren og latt den gå noen minutter de gangene jeg har ryddet snø, men det kunne gå mange uker mellom hver gang....

 

Heretter skal jeg ha batteriet i garasjen gjennom vinteren med vedlikeholdslading.

Redigert av oyvindpe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...