Jump to content

Boken "Strøm ombord" Der finnes to hvilken er best?


glalaksen

Recommended Posts

Holder på med strømmen ombord i vår gamle Viksund. Er langt langt unna proff på dette, men etter å ha fjernet vel en bærepose med ledninger som ikke var i bruk så ser det ikke så uoverkommelig ut lengre.

 

Så til spørmålet mitt, hvilken av de to bøkene jeg har linket til er best? Vil helst bare kjøpe en :-)

 

 

http://www.maritim.no/klar-fritid/litteratur/teknisk/strom-ombord-handbok

 

 

http://www.maritim.no/klar-fritid/litteratur/teknisk/skipperens-strom-ombord

 

Har dere andre eksempler på bøker som kan være enda bedre for en med svært lite peiling?

Link to post
Share on other sites

Du kan jo spørre på forumet også når du står fast på noe, mange som gjerne hjelper til. :saint:

Det meste av en slik jobb er ganske så trivielt, trekke kabler. anbefaler å legge rør. Så tykke at du er sikker på å få plass til alt + litt til.

Samt å ikke klippe kabler for korte, ha en liten slynge i hver ende.

Link to post
Share on other sites

Hei ingar

 

Takker for svar og et utrolig bra forum. Tror ikke man skal være redd for at det ikke blir mange spørsmål uansett :-) Er veldig grønn og det som er ombord nå er ikke helt bra.

 

F.eks så går alle landternene inn på to store sukkerbiter i motorrommet, som igjen får strøm gjennom en lampettledning. Ledningen mellom sukkerbiten og akterlandternen anslår jeg til ca to meter i lengde. Den er skjøtt tre plasser.

I dag flyttet jeg startbatteriet over til samme side som hvor starter og dynamo er. Så ikke poenget med at det skulle stå på andre siden. Plusskabelen gikk bak motoren og hang i en smørekopp, mens minuskabelen gikk foran motoren og hang foran dynamoreimen.

 

Er litt å jobbe med.......

Link to post
Share on other sites

Tja du spurte og du skal få svar... Jeg har brukt/lest begge, og jeg synes den "store" (den nederste av linkene dine) - som opprinnelig er en engelsk utgitt av RYA - er "bedre" i den forstand at den er bedre illustrert. Så jeg ville kjøpt denne. Jeg lånte begge på biblioteket for å sammenligne. Men de dekker jo begge samme stoffet.

 

Uansett er det vikigste å lære the basics:

 

- Sett opp en tabell over aktuelle strømforbrukere med summering av forventet strømtrekk

- Bruk helst bare fortinnede kabler

- Sikringer dimensjoneres etter kabeltykkelse, ikke etter forbrukerens strømtrekk

- Bruk kalkulatoren du finner her på baatplassen for å regne ut kabeltykkelse, men HELST ALDRI mindre enn 2,5 kvadrat

- Hovedsikring rett i nærheten av batteriet, som jo må være STOOOR

- Lær deg hovedprinsippene for kabelkrymping og kjøp en god krympetang

- Unngå bruk av sukkerbiter; bruk alternative måter for distribusjon / skjøting

 

Bare det jeg har lært... NB at jeg har seilbåt og derfor ikke hatt behov for å trekke strøm til/fra motor.

Redigert av bjornas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plassering av batteri har ofte også noe med vektfordeling å gjøre. Batterier er tunge! Jeg har startbatteriet på styrbord side og de to forbruksbatteriene på babord hos meg. Med skikkelig kabling er det ikke så om å gjøre å ha dem på "rett" side, men hvis alt ellers ligger til rette for det så er jo korte kabler bare en fordel da...

Link to post
Share on other sites

Tenkte på det med vekt, men har fjernet to betongklosser bak skottveggen som går mellom dekkslukene og en plastsekk med singel som sto ved siden av vanntanken. Må sikkert trimme båten når jeg er ferdig.

 

Enda en ting som var gjort ombord va slangen til lensepumpen. Selve pumpa hang i slangen rett bak giret. slangen gikk så gjennom et hull i skottveggen og i en bue bak denne før den kom fram igjen i et annet hull. Så var den skjøtt på en annen slange som var koblet på en rørbit som igjen sitter fast i skrogjennomføringen. Har enda ikke helt skjønt logikken i dette :nonod:

Link to post
Share on other sites

Heisann.. Jeg har boken. "Strøm Ombord" fra Skipperens Håndbøker.

En meget bra bok så tar for seg grunnleggende teori på likestrøm og regne tabeller på forskjellige eininger.. Fra amp til watt, hvordan man regner kabeldimensjoner osv. Tar og for seg oppsett på landstrøm, lading av batteri, problemløsninger og vedlikehold.. Ja det meste en kan støte borti i en båt.. Annbefalest på det høyeste. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...