Jump to content

Hvor lang er 1 fot?


Banarne

Recommended Posts

Det svaret er enkelt! på 70-80 tallet var det skroglengden som var 30 fot/10meter. på 90 tallet lagde man de samme båtene på samme formene og satte på dem baugspyd og badeplattformer, dermed solgte dem dem som 33-35 fotere! noe som er et salgstriks i særklasse. På dagens båter er det enda større badeplattformer og nebb, så man får mindre båter på samme antall fot nå enn på 70-80 tallet. Et annet aspekt er at hekken i dag designes med en lang skrå før badeplattforma, slik at dette også stjeler optill en meter av uteplassen bak. ser man på de eldre båtene så går hekken utover motsatt veg slik at uteplassen blir større enn skroglengden. Design veier mere opp for plassutnyttelse! samt at bransjen selger en 28foter som 30 foter!

Link to post
Share on other sites

På trebåter har du også ulike mål mellom innsiden av hver stevn, utsiden av stevnene, vannlinjelengde og totallengde på båten. Alle målepraksisene har blitt brukt i forskjellige perioder, alt etter hva standarden tilsa da båtene ble bygget. Har vært borti skøyter med nesten en meter forskjell i lengde som ifølge papirene skal være like store (i fot), men de er målt etter ulike standarder. Andre blir målt opp på nytt i forbindelse med ombygging og det kommer fram at båten har krympet eller vokst :lol:

 

Ifølge skipregisteret nå til dags gjelder hvor lang båten er totalt, bortsett fra løst montert utstyr.

Link to post
Share on other sites

Å sei at 1 fot er 30,48 cm er litt for enkelt. 1 fot er 12 tommer, og med ein engelsk tomme, som er 2,54 cm blir dette rett.

Men størrelsen på tommer og fot har variert, både frå sted til sted, men der er ogso variasjoner gjennom tidene på samme sted.

I min ungdom snakka ogso dei gamle om båtfot, kor stor den var, veit eg ikkje, men den var større enn engelsk fot.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Jeg har ofte lurt på det samme, men mener at fem minutter er å ta hardt i. Min erfaring med å jobbe med ungdom både i og utenfor skolen er at de så aboslutt foretrekker å spørre andre fremfor å lete frem informasjonen selv, og denne uvanen holder de fast ved også som voksne.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å finne ut av dette,jeg visste fra før at 1 fot var ca 30cm, spørsmålet var (litt forenklet) : har målestokken Fot "forandret seg siden min båt ble bygd? hvis dere tar dere tid til å lese spørsmålet mitt før dere rakker ned på meg så hadde jeg blitt glad.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å finne ut av dette,jeg visste fra før at 1 fot var ca 30cm, spørsmålet var (litt forenklet) : har målestokken Fot "forandret seg siden min båt ble bygd? hvis dere tar dere tid til å lese spørsmålet mitt før dere rakker ned på meg så hadde jeg blitt glad.

Enig med deg. De aller fleste spørsmål på dette forumet, kunne med letthet vært googlet. På en annen side, så hadde det da ikke vært rare forumet. Folk bruker mye energi på å finne feil på andres innlegg.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel litt av meningen med et forum ja, og jeg bruker også gjerne et forum til bekreftelse/andre synspunkter på ting jeg allerede har en viss info om. F.eks ang motortekniske ting,som er lette å google,men ingenting slår erfaring og det er vel det dette forumet er til for? Å dele sine erfaringer og å få nye :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig med deg. De aller fleste spørsmål på dette forumet, kunne med letthet vært googlet. På en annen side, så hadde det da ikke vært rare forumet. Folk bruker mye energi på å finne feil på andres innlegg.

For å svar ærlig, jeg brukte ikke mye energi, og fant heller ingen feil med innlegget. Saken er vel heller at forumet blir litt inn i gran,,osv kjedelig med slike spørsmål i kategorien: :cryin:

Hvor høy er en meter?

Kan mora di svømme ?

Kan en vaske rompa med diesel? osv osv osv....

Er det ikke problemstillinger som kan ha mer litt almen interesse...jada jeg vet det ikke er populært å ta opp slikt , men en kan da ikke bare være populær :saint:

Link to post
Share on other sites

Du har fortsatt ikke lest spørsmålet du? hvis du har lest det,hvorfor da komme med sånn svada til svar? jeg mener at spørsmålet jeg stilte er ganske legitimt.

 

Pkt.1 Jeg har ikke klart å finne noe fornuftig svar på problemet.

 

Pkt.2 Dette forumet er kjent for å ha mange seriøse og erfarne mennesker innom daglig.

 

Så hva er feil med at jeg da prøver å få noen innspill og svar på et spørsmål jeg vet mange med meg har blitt litt forvirret av? (jeg snakker ikke om tilleggsfot for plattformer og baugspyd)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...