Jump to content

Overfres


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

hei.

Denne skal brukes til forming av dekkslister av eik i båt. (jeg gidder ikke bruke teak).

 

Forstår at jeg trenger en overfres for å runde av hjørnet på ei vanlig trelist for gulv. (Det ene hjørnet er vinkelrett).

 

Men kan jeg pusse hele (ala sandpapir) overflaten på listene med en overfres i en operasjon?

(Ønsker å få bort lakk slik at jeg kan tilsette farge på eikelistene).

 

Tenker på å kjøpe en overfres fra biltema, da jeg kun trenger denne en gang.

Noe spesielt krav til effekt for å utføre operasjon(ene) ovenfor?

 

mvh

 

johan

Link to post
Share on other sites

hei.

Denne skal brukes til forming av dekkslister av eik i båt. (jeg gidder ikke bruke teak).

 

Forstår at jeg trenger en overfres for å runde av hjørnet på ei vanlig trelist for gulv. (Det ene hjørnet er vinkelrett).

 

Men kan jeg pusse hele (ala sandpapir) overflaten på listene med en overfres i en operasjon?

(Ønsker å få bort lakk slik at jeg kan tilsette farge på eikelistene).

 

Tenker på å kjøpe en overfres fra biltema, da jeg kun trenger denne en gang.

Noe spesielt krav til effekt for å utføre operasjon(ene) ovenfor?

 

mvh

 

johan

<{POST_SNAPBACK}>

Er litt usikker på hva du mener med å "pusse". Dersom du tenker på å sette inne en slags slipestein eller sandpapirsylinder på fresen og starte opp, så tror jeg ikke det er så lurt. Fresen går ofte med 20000+ omdr i min, med den minste lille ubalanse i det du setter på vil du antagelig få det i "trynet" rimelig kjapt. Dersom du tenker å sette på et profilstål som skal jafse unna lakk slik at du kan tilsette farge etterpå vil jo sikkert dette gå, men du vil da få en ny profil på lista.

 

Jeg tror en overfres fra bilt. vil funke helt ok. Har selv to billige og en "dyr" overfres, den dyre er bedre men de funker helt greit de to andre også. Stålene fra biltema er heller ikke så gale. Å bruke overfres er litt anderledes enn mye annet el.verktøy, den går sabla fort rundt. Tror jeg vil anbefale deg å kjøpe biltema fresen sammen med et par stål, forsøk deg litt frem så finner du fort hvordan den funker, og kan fortsette med listprosjektet ditt:-) Når det er sagt vil du helt sikkert finne ut at overfresen kan brukes til 1001 ting og du vil garantert bruke den mer enn denne ene gangen.

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

hei.

Denne skal brukes til forming av dekkslister av eik i båt. (jeg gidder ikke bruke teak).

 

Forstår at jeg trenger en overfres for å runde av hjørnet på ei vanlig trelist for gulv. (Det ene hjørnet er vinkelrett).

 

Men kan jeg pusse hele (ala sandpapir) overflaten på listene med en overfres i en operasjon?

(Ønsker å få bort lakk slik at jeg kan tilsette farge på eikelistene).

 

Tenker på å kjøpe en overfres fra biltema, da jeg kun trenger denne en gang.

Noe spesielt krav til effekt for å utføre operasjon(ene) ovenfor?

 

mvh

 

johan

<{POST_SNAPBACK}>

Gidder ikke bruke teak ???. Eik er mye hardere enn teak..

 

For å lage runde kanter er fres et must.

For å fjerne lakk slik du beskriver er nok ikke overfres tingen. Her vil nok en eller annen form for slipemaskin gjøre jobben.

Biltema sin fres er nok ok til å teste ut om dette "funker"

Holder på å slite ut overfres nr. 2.

Lagde selv alle lister til båten selv i teak + noe møbler hjemme før den første fresen tok kvelden...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Eik slik jeg kjenner den er veldig hard og ikke så lett å arbeide med. Kombinasjonen "billigfres" og "vanskelig tresort" er ikke det beste utgangspunktet.

 

Teak er et lett materiale å jobbe med, og dessuten bedre egnet til båtinnredning. Jeg forstår derfor ikke argumentasjonen for å bruke eik framfor teak

Link to post
Share on other sites

Eik slik jeg kjenner den er veldig  hard og ikke så lett å arbeide med. Kombinasjonen "billigfres" og "vanskelig tresort" er ikke det beste utgangspunktet.

Er ikke helt enig, OK Eik er hardt, men det er homogent og lett spaltbart materiale som er relativt lett å få bra resultat med. Har selv en god del Eik nede i hobbyverkstedet og har brukt biltema sine freser på denne med godt resultat. Bjørk derimot kan være vanskelig å jobbe med, selv om det er et mykere og lettere virke.

 

Dessuten, om du får tak på norsk Eik, er den definitivt ikke tatt fra truede (regn)skoger. Den har også meget gode styrke og varighetsegenskaper, Osebergskipet var bygget i Eik og lå 1200 i jorda før det ble tatt opp, det er vel lengre enn de fleste av oss regner med at båten skal vare.... :wink:

 

Det er imidlertid forskjell på Europeisk og Amerikansk Eik. Den amerikanske er rødere i fargen og ikke så holdbar som den europeiske. Jeg tror, men er slett ikke sikker, at man ofte får Amerikansk Eik i Norge......

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig, OK Eik er hardt, men det er homogent og lett spaltbart materiale som er relativt lett å få bra resultat med. Har selv en god del Eik nede i hobbyverkstedet og har brukt biltema sine freser på denne med godt resultat. Bjørk derimot kan være vanskelig å jobbe med, selv om det er et mykere og lettere virke.

 

Dessuten, om du får tak på norsk Eik, er den definitivt ikke tatt fra truede (regn)skoger. Den har også meget gode styrke og varighetsegenskaper, Osebergskipet var bygget i Eik og lå 1200 i jorda før det ble tatt opp, det er vel lengre enn de fleste av oss regner med at båten skal vare.... :wink:

 

Det er imidlertid forskjell på Europeisk og Amerikansk Eik. Den amerikanske er rødere i fargen og ikke så holdbar som den europeiske. Jeg tror, men er slett ikke sikker, at man ofte får Amerikansk Eik i Norge......

 

1/2-Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Man får både rød og hviteik fra amerika....

Europeisk eik har mere densinitet, men er langt dyrere og vanskligere og bearbeide enn den amerikanske.

Den beste eika får man fra Japan.

Link to post
Share on other sites

Man får både rød og hviteik fra amerika....

Europeisk eik har mere densinitet, men er langt dyrere og vanskligere og bearbeide enn den amerikanske.

Den beste eika får man fra Japan.

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, da lærte jeg litt i dag også. Den Amerikanske eika jeg har sett hadde de på Lona listhøvleri her i Arendal. Den syntes jeg var skrekkelig dyr. Da var partiet med 2" eikebord vi fikk kjøpt fra et nedlagt sagbruk inne i landet et godt kjøp ser det ut til.

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har selv en del kvadratmeter med eik i garasjen, dette er et slit å jobbe med. Sliter med verktøyet mye fortere enn teaken......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har selv en del kvadratmeter med eik i garasjen, dette er et slit å jobbe med. Sliter med verktøyet mye fortere enn teaken......

<{POST_SNAPBACK}>

Merkelig.. jeg jobber som møbelsnekker, og lager både møbler i teak og eik bla, og teaken spiser skarpe stål, mens eika er greiere. Men har du sløve overfres-stål, så brenner du kun eika, mens på teaken får du iallefall gnagd en profil. Det har blitt mye vanligere å bruke en god del eikedetaljer på båter nå. Spesiellt NB bruker eik mye, og mange følger på. da materialprisene har steget kraftig. Fikk også vite idag at jeg er den siste i norge som sitter på honduras mahogny og.. jammen har ikke den blitt fredet og..

Redigert av henboe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig.. jeg jobber som møbelsnekker, og lager både møbler i teak og eik bla, og teaken spiser skarpe stål, mens eika er greiere. Men har du sløve overfres-stål, så brenner du kun eika, mens på teaken får du iallefall gnagd en profil. Det har blitt mye vanligere å bruke en god del eikedetaljer på båter nå. Spesiellt NB bruker eik mye, og mange følger på. da materialprisene har steget kraftig. Fikk også vite idag at jeg er den siste i norge som sitter på honduras mahogny og.. jammen har ikke den blitt fredet og..

Har sikkert mye med verktøyet å gjøre også. :smiley: Regner med at du har tilgang til mye bedre verktøy enn vi hobbysnekkere.
Link to post
Share on other sites

Har sikkert mye med verktøyet å gjøre også.  :smiley: Regner med at du har tilgang til mye bedre verktøy enn vi hobbysnekkere.

<{POST_SNAPBACK}>

Verktøy har mye å si.. Et tips: kjøp aldri en overfres på under 800 watt... merker har noe å si, men styrke har allt og si!!! kjører du en profil på en f.eks 500 watt fres, blir ikke resultatet bra om man bruker harde tresorter.

Link to post
Share on other sites

Litt tillegg... hvis du bruker fresestål av type HSS, får du skarpere "jern" og glattere overflate men kortere standtid på eggen. Bruker du fresestål av typen HM (hardmetall) får du ikke fuldt så skape "jern" men mye lengre standtid på eggen. Husk også at hastigheten på fresen er veldig viktig; liten fres=høyere hasighet.. stor fres=lav hastighet.. i den grad vi kan snakke om lav hastighet..

Hvilken vei du freser kan også bety noe for resultatet, fresestålet går en vei så om du "skyver eller drar" fresen i forhold til hvor du står og dermed forandrer du hvilken vei eggen angriper emnet. treffer du motved som du kan møte stedvis på et emne avhengig av retning vil du få "ikke glatte" overflater(sånn er treverk)...klønete forklaring?? Ved at du "drar eller skyver" fresen vil også fresen enten jobbe seg inn mot emnet eller ville skyve seg ifra/frem fordi eggen møter motstand. Mener å huske at periferi hastigheten på en fres bør ligge på rundt 54 meter/sek. En fres med kulelager trenger ikke anlegg, bare still dybde og styr med fast hånd, og ikke ta for mye ad gangen. Når det gjelder dyre freser f.eks. Bosch GOF 900ACE får du høy presisjon, komfort, pålitlighet og lang levetid. På billige kan du få hva som helst, noen er ikke så værst tatt prisen i betraktning.

 

prøv deg frem på noen prøvebiter, lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at periferi hastigheten på en fres bør ligge på rundt 54 meter/sek.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke noe å si på hastigheten her :wink: , enten så har jeg regnet fullstendig feil eller så trenger jeg en ny fres... Min Makita 1600W har vel bare skarve 16000o/min, mener jeg å huske.

 

Et 6 mm diameter fresestål trenger jo 171887 o/min for å klare en periferihastighet på 54m/s. Det er jo 10-11 ganger mere enn min maskin klarer, her må det sjekkes litt tror eg :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

1600 Woverfres? ... da kan det jo ha noe med å gjøre at en så stor (fysisk) maskin er vel ikke den enkleste å drive med småpusling med. Ville tro det var utstyrt med 12mm tange og kansje med en 8 mm innsats.

Så hvis du regner på de stålene som kansje er mest brukt på en slik maskin kommer du nok opp i "riktig" perferihatighet. (typiske stål ville jeg tro var frisfreser, notfreser og ramtrefreset på 40-50 mm osv....

 

Ellers var det spennende å lese at en får et skarpere stål med HSS, jeg bruker kun HM siden jeg alltid har trodd at dette er det beste...

 

Når det gjelder selve maskinene har jeg tre stykker o g alle har sin oppgave.

en billig Skil 800 W som tjente meg bra som overfres helt til jeg montete den opp ned i et bord slik at jeg kunne lage ramtre til dører osv.

en gammel bosch 500w som er perfekt til småting og sponplate arbeid

og til slutt en ny bosch gof 900 ace som er bare helt nydelig til presisjonsarbeid.

 

Men et varsko på sikkerhet! Fres er ikke noe man skal undervurdere; jeg har en ringfinger med en r 6,3 mm hulkil frest inn i beinet, og det er ikke noe morsomt..... Så jeg har sluttet prøve meg på store profiler osv med en fres som ikke sitter fast i et bord. når de først kommer så går ting veldig fort...

 

En billig fres som den Skilen har for meg kun vært imponerende! utrolig hva den tåler! tiltider står jeg å freser serier med avrundinger på den i flere hele arbeidsager etterhverandre og det må sies å være litt over "hobbybruk" Men som det er nevnt; gode stål er viktig!!!

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

En sånn en.

 

http://www.bosch-pt.de/boptocs-de/Category...ub&ccat_id=8006

 

Sjøl om min er gammal som haugane og mye enklere.

 

Når jeg får tenkt meg om så har Hoffleverandør II (C.O.) også slike stativ for verktøy med 43 mm. hals.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

1600 Woverfres? ... da kan det jo ha noe med å gjøre at en så stor (fysisk) maskin er vel ikke den enkleste å drive med småpusling med. Ville tro det var utstyrt med 12mm tange og kansje med en 8 mm innsats.

Så hvis du regner på de stålene som kansje er mest brukt på en slik maskin kommer du nok opp i "riktig" perferihatighet. (typiske stål ville jeg tro var frisfreser, notfreser og ramtrefreset  på 40-50 mm osv....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke så sikker på om jeg er helt enig med deg her. Det eneste jeg er enig med er at maskinen min har 12mm tange og kan takle store freser, men da må jeg redusere turtallet betraktelig. Som en verktøyfetisjist :yesnod: så har man selvfølgelig flere maskiner for det aller meste også overfres, men ingen av min maskiner kommer opp i 170000 o/min, selv ikke den miste på 500W med 6mm tange.

 

Poenget mitt er uansett det samme, skal man komme opp i en periferihastighet på 54m/s med f.eks en 6mm fres så trenger man et turtall på 171000 o/min. Dette er helt uavhengis av hvilken maskin man har eller hvilken tange dimesjon maskinen har. Har man en 20mm fres så trenger man 51000 o/min for å oppnå 54 m/s i periferihastighet.

 

Min endelige konklusjon er todelt :rolleyes: : Enten har jeg regnet feil vedørende hastigheter hvilket er fullt mulig eller så den oppgitte periferihastigheten på 54m/s for høy.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt... mulig du har et poeng sydvesten og rett, jeg fikk følgende enkel info fra en spesialist uavhengig av hss / hm stål:

 

fres diam. hastighet

ø 0-25mm FULL FART

ø 25-30mm 24000 o/min

ø 30-50mm 18000 o/min

ø 50-65mm 16000 o/min

ø 65-90mm 12000 o/min

 

forøvrig skulle HSS freser ha noe lavere hastighet enn HM, sa han..

 

Sjekk denne linken ogsåstegforsteg.org

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på om jeg er helt enig med deg her. Det eneste jeg er enig med er at maskinen min har 12mm tange og kan takle store freser, men da må jeg redusere turtallet betraktelig. Som en verktøyfetisjist  :yesnod:  så har man selvfølgelig flere maskiner for det aller meste også overfres, men ingen av min maskiner kommer opp i 170000 o/min, selv ikke den miste på 500W med 6mm tange.

 

Poenget mitt er uansett det samme, skal man komme opp i en periferihastighet på 54m/s med f.eks en 6mm fres så trenger man et turtall på 171000 o/min. Dette er helt uavhengis av hvilken maskin man har eller hvilken tange dimesjon maskinen har. Har man en 20mm fres så trenger man 51000 o/min for å oppnå 54 m/s i periferihastighet.

 

Min endelige konklusjon er todelt :rolleyes: : Enten har jeg regnet feil vedørende hastigheter hvilket er fullt mulig eller så den oppgitte periferihastigheten på 54m/s for høy.

<{POST_SNAPBACK}>

 

..... helt enig meg deg der ja, var nok litt raskt ute, så jeg bet meg ikke merke i 171000 omd/m

Tenkte inni hodet mitt på 17100 som jo ikke er så fort ....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...