Jump to content

er kun høytrykkspyling før stoffing nok


victor

Recommended Posts

Jeg har aldri gjort noe annet enn å høytrykkspylt. Nå gjøres det på høsten og med litt mer kraft en enn 1.295,- maskin fra Maxbo, men jeg hadde nok ikke vært redd for å stoffe, selv om det ser gult ut. Hvit som originalt blir det ikke uten at du sliper.

Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for svar.

Beklager litt dårlig forklart fra meg.

 

Mesteparten av møkka forsvinner og stoffingen blir hvitere. Men enkelte steder er møkka tydeligvis for inngrodd, og man ser ikke noe forskjell fra før eller etter spyling.

Det er dette jeg lurer på bør fjernes fysisk.

Det er vel noe alger eller annet ulumskheter som sitter å lurer i noen dype porer.

Link to post
Share on other sites

har det samme brune greiene jeg...etter å ha lest litt her inne, vil jeg prøve Biltema's felgrens, så høytrykkspyle etterpå...går det ikke av da, så stoffer jeg over :yesnod:

Du stoffer etter spyling uansett med andre ord :giggle:

 

Takk for tipsene her, skal stoffe selv i år, så dette var nyttig info!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker rensemiddlet fra Hempel. det er i pulverform og kan blandes til ønsket styrke.. det + spyling fjerner alt gult og grønt.. så er det bare å legge nytt lag. i fjor var det så kaldt her i midtnorge, med minimal groe, så bunnsmurningen så nesten ny ut. Da trengs det ikke smøres i år.. det verste er når det blir for tykt lag med bunnstoff som begynner å flasse.

Link to post
Share on other sites

Har også dratt kjapt over med slipepapir enkelte ganger.. er lit usikker på om det er nødvendig.. virker som den hefter godt uansett om man har rengjort med sterkt middel får man jo vekk det meste og overflaten blir mattere. Det varierer kansje fra merke til merke..

Link to post
Share on other sites

Har aldri slipt noe før stoffing. Båten høytrykkspyles i havna rett etter at den er løftet ut av vannet.

 

Innerst er det et lag blått selvpolerende. Så er det et lag svart utenpå dette. Når det blå laget synes flekker jeg over det med svart. Båten ser ut som et lappeteppe under før sjøsetting, med noe svart fra i fjor med litt missfarging/bleking og noe nytt bunnstoff. Men effekten er uansett den samme over hele bunnen uten å stoffe hele båten hvert år og bygge opp tykke lag av bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Speaking of mykt og hardt - bunnstoffet på båten min smitter av på fingrene mine om jeg stryker over det. Vil det si at jeg har mykt/selvpolerende?

 

Ja, mykt/selvpolerende skal smitte av - hardt skal ikke smitte av slik.

 

Tror jeg - jeg har ingen erfaring med hardt bunnstoff :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...