Jump to content

Data fra instrumenter presentert på pc


Hallaron

Recommended Posts

Litt underlig problemstilling, men jeg lurer på følgende; Finnes det en serie med instrumenter, der resultatene kan presenteres på pc?

Jeg har en kollega som er blind og vi har diskutert muligheter for at han skal kunne få tilgang på data fra instrumenter i en båt. Vi anntar at den enkleste måten er å få data'ene inn i en pc. Dersom man bare får data'ene som tekst på en pc (som f.eks. kurs, fart, dybde, vind-data evnt noe fra en radar (usikker her)) kan de leses opp med syntetisk stemme og vips vil han ha tilgang til data.

 

om noen har tanker/ideer om dette er jeg takknemlig for inspill...

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Litt underlig problemstilling, men jeg lurer på følgende; Finnes det en serie med instrumenter, der resultatene kan presenteres på pc?

Jeg har en kollega som er blind og vi har diskutert muligheter for at han skal kunne få tilgang på data fra instrumenter i en båt. Vi anntar at den enkleste måten er å få data'ene inn i en pc. Dersom man bare får data'ene som tekst på en pc (som f.eks. kurs, fart, dybde, vind-data evnt noe fra en radar (usikker her)) kan de leses opp med syntetisk stemme og vips vil han ha tilgang til data.

 

om noen har tanker/ideer om dette er jeg takknemlig for inspill...

 

1/2-geir

<{POST_SNAPBACK}>

Vil tro at det finnes. Ellers så er det egentlig ikke så vanskelig å lage slike ting heller, om man har lit peiling på programmering etc. Et AD kort i PCen lit LABVIEW el. og så har du nok det meste som trengs.
Link to post
Share on other sites

Jeg ville jo tro at dersom du tar en telefon til Hjelpemiddelsentralen på Harebakken, så kan de hjelpe deg videre.

 

De er jo pliktig til å hjelpe personer med diverse handicap, og har etter det jeg såvidt forstår svært god kunnskap til data og muligheter deromkring....

 

Skader ikke å høre om de kan hjelpe med henvisning til folk som kan dette etc ???

Link to post
Share on other sites

Vil tro at det finnes. Ellers så er det egentlig ikke så vanskelig å lage slike ting heller, om man har lit peiling på programmering etc. Et AD kort i PCen lit LABVIEW el. og så har du nok det meste som trengs.

<{POST_SNAPBACK}>

Det må du forklare - det var gresk for meg !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville jo tro at dersom du tar en telefon til Hjelpemiddelsentralen på Harebakken, så kan de hjelpe deg videre.

 

De er jo pliktig til å hjelpe personer med diverse handicap, og har etter det jeg såvidt forstår svært god kunnskap til data og muligheter deromkring....

 

Skader ikke å høre om de kan hjelpe med henvisning til folk som kan dette etc ???

<{POST_SNAPBACK}>

Nå nei du - Hjelpemidler for man i første omgang til skole og arbeid - deretter for å bli selvhjulpet i hverdagen. Spesialutrustning til båt får man ikke på trygden, det kan jeg love deg. I Parantes kan jeg bemerke at det hadde stilt seg anderledes om vi hadde bodd i Danmark.

Uansett tror jeg ikke det er noen hverken på seksjon syn eller data på harebakken som kan noe om dette. Jeg jobber selv med hjelpemidler for blinde og svaksynte, derfor kjenner jeg dette systemet ganske godt.

 

Men den økonomiske biten kan man nok få stablet på bena, det er heller det tekniske jeg er på jakt etter. Dersom Raymarine f.eks har en serie med instrumenter som ikke har noe display, men en USB plugg og en software plate hadde det nok gitt oss det vi trengte.

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ok, det er nok meg som ikke kjenner begrepet hjelpemiddelsentral godt nok.

 

Jeg bare kaster frem forslag, da jeg desverre ikke besitter noe teknisk kompetanse selv, men jeg husker jeg for en tid tilbake leste en reportasje mest sannsynligvis i Agderposten om et firma som bedrev spesielle oppgaver knyttet til hjelpemidler for svaksynte/blinde. Mener det bestemt var i 2004, og at det var et relativt nytt selskap. Veldig vage spor dette, men om du hører med desken i avisa, så kanskje de kan hjelpe deg videre. Dette selskapet bedrev programmering. Kanskje du kan få hjelp der????

Link to post
Share on other sites

Instrumenter som sender ut NMEA bør enkelt kunne omformes til syntetisk tale i en PC.

 

Alle NMEA-setningene er ren tekst og er helt standardisert. Instrumentene sender et fast antall setninger f.eks. hvert sekund.

 

Nå er det vel 20 år siden jeg lekte med syntetisk tale (prøvde en gang å få et engelsk program på en Commodore 64 til å snakke norsk, ingen enkel sak.......) men det burde være rimelig greit å oversette NMEA til tale med f.eks faste intervall.

 

Eksempel på et datasett fra min Garmin GPS 76:

$GPGGA,052122,5923.4633,N,00516.5699,E,1,07,2.4,10.0,M,44.1,M,,*7B
$GPGLL,5923.4633,N,00516.5699,E,052122,A,A*4F
$GPBOD,,T,,M,,*47
$GPBWC,052122,,,,,,T,,M,,N,,A*7D
$GPVTG,197.8,T,199.4,M,0.0,N,0.0,K*4C
$GPXTE,A,A,,,N,A*51
$PGRME,9.8,M,11.3,M,15.0,M*28
$PGRMZ,33,f,3*2B
$PGRMM,WGS 84*06
$GPRMC,052124,A,5923.4632,N,00516.5700,E,0.0,197.8,141003,1.6,W,A*00
$GPRMB,A,,,,,,,,,,,,A,A*0B
Her er noen aktuelle utklipp fra NMEA definisjonen:

GGA - Global Positioning System Fix Data

GGA,123519,4807.038,N,01131.324,E,1,08,0.9,545.4,M,46.9,M, , *42

123519 Fix taken at 12:35:19 UTC

4807.038,N Latitude 48 deg 07.038' N

01131.324,E Longitude 11 deg 31.324' E

1 Fix quality: 0 = invalid

1 = GPS fix

2 = DGPS fix

08 Number of satellites being tracked

0.9 Horizontal dilution of position

545.4,M Altitude, Metres, above mean sea level

46.9,M Height of geoid (mean sea level) above WGS84

ellipsoid

(empty field) time in seconds since last DGPS update

(empty field) DGPS station ID number

 

GLL - Geographic position, Latitude and Longitude

GLL,4916.45,N,12311.12,W,225444,A

4916.46,N Latitude 49 deg. 16.45 min. North

12311.12,W Longitude 123 deg. 11.12 min. West

225444 Fix taken at 22:54:44 UTC

A Data valid

 

RMC - Recommended minimum specific GPS/Transit data

RMC,225446,A,4916.45,N,12311.12,W,000.5,054.7,191194,020.3,E*68

225446 Time of fix 22:54:46 UTC

A Navigation receiver warning A = OK, V = warning

4916.45,N Latitude 49 deg. 16.45 min North

12311.12,W Longitude 123 deg. 11.12 min West

000.5 Speed over ground, Knots

054.7 Course Made Good, True

191194 Date of fix 19 November 1994

020.3,E Magnetic variation 20.3 deg East

*68 mandatory checksum

$GP i starten betyr at dette er data fra GPS.

$PG i starten betyr at dette er proprietære data, i dette tilfelle ikke standardiserte data fra Garmin.

 

Helt til slutt i hver setning er en sjekksum som senderen lager. Mottaker beregner også sjekksum og sammenligner med den mottatte. Er disse like er dataene korrekt kommet fram.

 

Ikke noe stort hokus pokus men det er greit å ha NMEAdefinisjonen tilgjengelig når dataene skal dekodes og konverteres til tale.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ok, det er nok meg som ikke kjenner begrepet hjelpemiddelsentral godt nok.

 

Jeg bare kaster frem forslag, da jeg desverre ikke besitter noe teknisk kompetanse selv, men jeg husker jeg for en tid tilbake leste en reportasje mest sannsynligvis i Agderposten om et firma som bedrev spesielle oppgaver knyttet til hjelpemidler for svaksynte/blinde. Mener det bestemt var i 2004, og at det var et relativt nytt selskap. Veldig vage spor dette, men om du hører med desken i avisa, så kanskje de kan hjelpe deg videre. Dette selskapet bedrev programmering. Kanskje du kan få hjelp der????

<{POST_SNAPBACK}>

Mente ikke å være krass, beklager om det ble opfattet slik. Dette glimrende firma som du beskriver. Heter provista, holder til på brygga på hisøya, huser en del båtidioter bl.a. undertegnede.... Og han som gjør en del av programmeringen er min blinde kollega :wink: Men vi er usikre på hvilke instrumenter som kan brukes. Det er godt mulig at jeg løser det med en ringerunde til leverandører, men jeg tenkte jeg skulle kaste opp en ball her på forumet som hadde en litt ny vinkling :smiley::smiley:

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Instrumenter som sender ut NMEA bør enkelt kunne omformes til syntetisk tale i en PC.

 

Alle NMEA-setningene er ren tekst og er helt standardisert. Instrumentene sender et fast antall setninger f.eks. hvert sekund.

 

Nå er det vel 20 år siden jeg lekte med syntetisk tale (prøvde en gang å få et engelsk program på en Commodore 64 til å snakke norsk, ingen enkel sak.......) men det burde være rimelig greit å oversette NMEA til tale med f.eks faste intervall.

<{POST_SNAPBACK}>

Det høres meget spennende ut. Det har hendt MYE med syntetisk tale siden du satt med Commodore.

Her kan man laste ned en prøve på to norske stemmer, men det er kommet en stemme til som heter Kari som er mye bedre enn de man kan få prøve på her..

 

Skal be min kollega undersøke litt om standarder for NMEA - det hadde jo uten tvil vært det letteste. Skal holde baatplassen oppdatert på utviklingen.

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det  må du forklare - det var gresk for meg !

<{POST_SNAPBACK}>

Om det var gresk for deg, så er det nok ikke noe for deg :lol: .

 

Labview er en programmpakke som kan brukes for å programmere systemer rundt AD kort i en PC, National Instruments bruker bl.a. denne. Et AD kort er et kort som du setter inn i PCen (enkelte kan også kobles på USB porten ol.). Dette kortet omformer analoge signaler, slik som spenning til digitale slik at PCen får de inn som en tallverdi som kan behandles videre.

 

Spørsmålet her blir vel egentlig hva slags instrumenter du er ute etter å få inn på systemet. Er det signaler fra GPS, elektroniske kompass med NEMA signaler eller er det signaler fra tankmålere, voltmeter, turteller ol?

Link to post
Share on other sites

Om det var gresk for deg, så er det nok ikke noe for deg  :lol: .

 

Labview er en programmpakke som kan brukes for å programmere systemer rundt AD kort i en PC, National Instruments bruker bl.a. denne. Et AD kort er et kort som du setter inn i PCen (enkelte kan også kobles på USB porten ol.). Dette kortet omformer analoge signaler, slik som spenning til digitale slik at PCen får de inn som en tallverdi som kan behandles videre.

 

Spørsmålet her blir vel egentlig hva slags instrumenter du er ute etter å få inn på systemet. Er det signaler fra GPS, elektroniske kompass med NEMA signaler eller er det signaler fra tankmålere, voltmeter, turteller ol?

<{POST_SNAPBACK}>

det er nok i første omgang kurs /hastighet/dybde. Evnt også vind-data. Vi fantaserte også litt om dekoding av radarbilder med avstand og kurs til objekter, men det er nok adskillig mer arbeid.... Tank, motor, batteri har vi egentlig ikke snaket så mye om. Selv om det finnes blinde seilere som har gjort atlanteren alene så hadde vi ikke tenkt å starte der...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

det er nok i første omgang kurs /hastighet/dybde. Evnt også vind-data.    Vi fantaserte også litt om dekoding av radarbilder med avstand og kurs til objekter, men det er nok adskillig mer arbeid.... Tank, motor, batteri har vi egentlig ikke snaket så mye om. Selv om det finnes blinde seilere som har gjort atlanteren alene så hadde vi ikke tenkt å starte der...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis en tar utgangspunkt i NMEA-standarden, så likte jeg godt denne infoen (lettfattelig ang. oppkopling av NMEA inn/ut): http://www.cactusnav.com/BrochureRack/tech...MEA%20Guide.pdf

 

For å få generert de rette NMEA-dataene kan en vel basere seg på en GPS eller kartplotter som sender/mottar NMEA in/out og kople opp tilleggsinstrumenter (ekkolodd/dybdemåler/vindmåler/...) av samme fabrikat opp mot denne. En unngår da at flere enheter "snakker NMEA" samtidig (ref. linken i forrige avsnitt).

 

En kan sikkert bruke mange fabrikater - det lille jeg har plukket opp gjelder Raymarine: Med en Raymarine kartplotter som har NMEA in/out samt SeaTalk som er deres interne kommunikasjonsstandard kan en kople NMEA out mot PC'ens seriellport, og henge eventuelle andre instrumenter på SeaTalk-bussen. Kartplotteren vil da sende også disse dataene (dybde/vindhastighet/...) til seriellporten sammen med GPS-data.

 

HER ser det ut til at en kan finne verktøy for visual basic som kan dekode NMEA-informasjon når den er koplet til seriellporten (evt. via en seriell til USB converter som er tilgjengelig for ca. USD 20 eller deromkring): http://franson.com/gpstools/

 

Å benytte NMEA-dataene til talesyntese er jo ganske spesielt, men han som er blind har kanskje allerede et slikt program på PC'en? Det burde vel ikke være umulig å lage en liten programsnutt i visual basic el. som konverterer NMEA-setningene til det en ønsker å høre?

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål på siden av det tekniske.

 

Blind båtfører?? Uansett om man kan konvertere data til taleinformasjon, er vel ikke siktemålet at båten skal føres alene? Og om det er en seende "bisitter", skulle vel i denne kunne formidle informasjonen?

 

Jeg bare spør fordi jeg ikke helt skjønner problemstillingen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål på siden av det tekniske.

 

Blind båtfører?? Uansett om man kan konvertere data til taleinformasjon, er vel ikke siktemålet at båten skal føres alene? Og om det er en seende "bisitter", skulle vel i denne kunne formidle informasjonen?

 

Jeg bare spør fordi jeg ikke helt skjønner problemstillingen.

 

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg nevnte blinde soloseilere, bare for å illustrere at det går ann. For vår del har vi ikke snakket om noe soloseilas. Jeg må inrømme at jegundrer litt over spørsmålet ditt, men regner med at du rett og slett spør fordi du ikke skjønner.

 

Seiling er en ganske stor sport for blinde. Søk på internett på blind sailing så får du masse treff. En båt er et ganske avgrenset samfunn der ting normalt legges tilbake tilbake på samme plass hver gang. I en seilbåt vil skøter og opphal bestandig være på ca samme sted. Når du seiler vil man bruke mange andre sanser enn syn. Du vil kjenne hvor mye båten legger seg, du vil kjen ne hvor vinden kommer fra, hvor stramme skøter er, +++++ Derfor er seiling en egnet idrett for blinde. Jeg er usikker på hvordan det blir ombord i en motorbåt . I "vanlige" regattamiljø forkommer det også blinde deltagere på regattabesettninger. Nå har ikke vi noe regatteambisjoner, men vi ønsker å utforske muligheten for at min kollega skal kunne delta som mannskap på en båt mest mulig på lik linje med alle andre.

 

Dersom du hadde med deg en i båten som "ørten" ganger i timen maste om dybde, avstand til neste waypoint, fart, kurs og annet vil ganske fort bli lei. Dette hadde medført at enten du reduserte et interressert medlem av mannskapet til en "gjenstand" i båten som satt og holdt kjeft eller at vedkommende ikke ville være med noe mer. Dersom alternativet var at man med noen hjelpemidler fikk et interressert og aktivt medlem av mannskapet ville du foretrekke det regner jeg med.

 

Jeg regner med at min kollega vil kunne delta som et nyttig medlem av manskapet. Jeg har heller ikke noe problem med å skjønne at det er morsommere å være med i båten dersom man kan skaffe mset oversikt over hva som forgår.

 

Håper dette ga deg svar på spørsmålet ditt

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Instrumenter som sender ut NMEA bør enkelt kunne omformes til syntetisk tale i en PC.

Alle NMEA-setningene er ren tekst og er helt standardisert. Instrumentene sender et fast antall setninger f.eks. hvert sekund.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei SveinHa

 

Takker for godt tips - min kollega kikket på dette og sier det er nettop det vi er på jakt etter. Så nå skal det bli spennende å se om GPS 'en vil prate til oss i sommer :smiley::smiley:

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tja, du kan jo ta litt fra hvert sted så som GPS, ekkolodd, log osv, og så kjøre signalene gjennom en MNEA combiner eller multiplexer så kommer de inn på COM-porten din som en streng.

 

Eller dersom du bruker et instrumentsystem slik som Simrad så er jo alle data tilstede på Simnet hele tiden. De kan tappes ut ved hjelp av en CANbus/NMEA converter slik at de også der kommer inn på COM-porten som en streng.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Tja, du kan jo ta litt fra hvert sted så som GPS, ekkolodd, log osv, og så kjøre signalene gjennom en MNEA combiner eller multiplexer så kommer de inn på COM-porten din som en streng.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Denne NMEA kominer'en - hav er det? Og hvor får vi tak i det?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Da må vi igjen i Dyreparken.

Dennegang for å hente en vaskebjørn 23.

 

http://www.marinelektronik.se/swindex.htm

 

Det er en trekanalers combiner.

Har også sett dem på nettet med fire, men finner den ikke igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

hehe... det ser ut til at noen må sponse oss med noen midler for å få dette prosjektet opp å gå, men det skal nok gå greit. Dette kan faktisk bli ganske morsomt - skal holde Baatplassen oppdatert på utviklingen.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg må inrømme at jegundrer litt over spørsmålet ditt, men regner med at du rett og slett spør fordi du ikke skjønner.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Helt riktig. Og understreker at spørsmålet ikke var vondt ment!

 

Takker for en god redegjørelse om tanken bak behovet for tilpasset instrumentering. Håper du finner en løsning som gjør båtlivet enda mer givende for denne gruppen båtfolk.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Helt riktig. Og understreker at spørsmålet ikke var vondt ment!

 

Takker for en god redegjørelse om tanken bak behovet for tilpasset instrumentering. Håper du finner en løsning som gjør båtlivet enda mer givende for denne gruppen båtfolk.

 

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

no hard feelings. Når jeg får tenkt meg om, skjønner jeg man kan sette spørsmålstegn med dette. du ville antagelig ha problemer med å levere bilen inn til en blind bilmekaniker :wink:, men de finnes de også. Jeg tror dette kan bli et morsomt prosjekt. Og jeg kommer helt sikkert til å lære nok til å få koblet denne hersens autopiloten sammen med kartplotteren...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...