Jump to content

'Boble' mellom fiberglass og gelcoat


eiaro

Recommended Posts

Har funnet noen hull i gelcoaten der det ser ut som om det har vært luft mellom gelcoat og fiberglass greia. Skaden ser forskjellig ut fra andre skader jeg har på båten der det alltid er rester av gelcoat på fiberglasset. Her er det helt reint, så jeg mistenker en boble...?

 

Nåværende plan:

* Slipe ned så jeg kommer inn til fersk fiberglass

* Bygge opp lag med polyester og fiberglass (regner med det er det båten er bygget av, så det er vel det mest fornuftige?)

* Gelcoat

* Slipe

* Gelcoat + vannslipe + vannslipe + rubbing + polering

 

Er dette korrekt prosedyre? Lurer også litt på hvordan jeg kan fargematche gelcoat med resten av båten. Noen gode forslag til produkter jeg bør bruke?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Et relativt kjent fenomen det der. Men hvor stort er hullet ?

Er det ikke for stort så er det vel ikke nødvendig å bygge opp med glassfiber, da det allerede trolig er nok glassfiber innenfor, det er bare blitt en luftlomme under støpingen.

Hadde en del slike på min 18-foter, både under vannlinjen og inne i båten. Pusset bare ned kantene og inni så mye som det gikk an, vasket med aceton og sparklet i med Biltemas Gelcoatsparkel helhvit 36-079 + herder.

Pusset ned litt med fint/finere slipepapir og rubbet det hele ut med Autosol til det gikk i ett med omgivelsene

For andre farger går det nok an å få tak i eller mixet rett farge om det er på en synlig plass.

Her en del farger å velge i http://www.watski.no/Gelcoatsparkel-11Mdd og http://www.seasea.no/Plast-Glassfiber/Gelcoat/Gelcoatsparkel

Fargekodetabell http://www.maritimstart.no/gelcoatfarger.shtml

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvor stort er hullet ?

 

Anslår 2 cm gelcoat er borte, men bobla fortsetter i begge retninger så totalstørrelsen er større. Er ca 10 cm over vannlinja 3-4 fot fra baugen. Har så langt funnet 3 like skader.

 

Hvis jeg går på med gelcoat så er det en dybde på ca 3 ganger tykkelsen på original gelcoat som må fylles før topplaget. Er ikke veldig bekymret for styrken, men vil gjøre det best mulig....

 

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er 2 grunner til at dette sprekker. Lufta inni utvidere seg når skroget blir varmt. Er du uheldig og får en hard gjenstand inn i skroget hvor det er luftboble sprekker gelcoaten.

Som de andre hevder du trenger ikke annnet en ny gelcoat her, men støp gjerne i to tre lag. Uansett vil den "synke" om du legger for tykt på så ta deg tid til flere leag alt etter hvor mye du må bygge opp. Når det hele er fylt opp blir det hard ved og det er ingen fare for for at det gir etter om du får ett slag i båten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor mener du gelcoatsparkel vil feste seg dårligere til epoxy enn til størknet polyester? West System har gjort en test på dette her.

 

På grunn av at dette må gjøres i flere omganger med gelcoatsparkel, lav temperatur ute og 2 timer round-trip til båten gjør at jeg vil ha en løsning som lar meg jobbe få ganger og heller lengre hver gang.

 

Korriger meg gjerne om jeg tar feil altså. Jeg har aldri gjort dette før, så...

Link to post
Share on other sites

Gelcoatsparkel sitter på fullt utherdet epoxy som er mattslipt og vasket med vann.

Har nettopp gjort en slik reparasjon av en liten delamineringsskade, får se om det holder.

 

Men luftblærene spakler jeg kun med gelcoatsparkel.

 

Litt pussig at det er forskjellig farge på glassfiberen inni disse "boblene" som her er renslipt:

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...