Hei alle sammen
For å svare litt på spørsmålet om å taue ut. Båten var fremdeles ikke lekk for en time siden, og hvis de kan beholde den flytende er det størst mulighet for å unngå oljesøl. Hvis den lekker eller går ned er det et annet spørsmål.
I natt tauet RS Ægir med 17-18 tonn da den ene slepetrossa i nylon brakk ved havaristen. Den var så strekt at den slo inn under skøyta og satte seg i den ene propellen.
Ægir hadde da ingen mulighet for å holde igjen (17-20 sekundmeter)
En lastebåt kom til, fikk den andre sleperen fra Ægir, og begynte å taue. Ægir ble hengende fast mellom havaristen og lastebåten. Lastebåten fikk tauet i propellen, men kom løs rett før den gikk i brenningene. Ægir som hadde hatt en motor i drift fikk tau i den andre propellen. ca 2 m sjø.
Havaristen slapp ankerene og de siste forlot skipet med helikopter. Havaristen ble stående med akterenden på Klausskjæret på Uvår
Jeg lå noen hundre meter utenfor med mørejeten som Søgne dykkerklubb kjøpte i pinsen.
Jeg hadde ikke oppfattet at Ægir hadde tau i den andre propellen, og så ikke hva som skjedde før Ægir meldte til Tjøme radio at de lå og slo i brottene. Mye røyk og mørkt.
Kjørte bort og fikk sleper i Ægir - ødela endel rekkverk ol -og trakk Ægir ut fra brottene og inn til verftet i Hellesund.
Alt mannskap var i mellomtiden plukket opp med helikopter, men skipper og styrmann ville ikke forlate skipet og gikk motvillig til slutt.
Ca kl 1200 gikk hjelpemaskinen enda og det renner endel vann utover dekk (fra brannpumper?), og dette kan være årsaken til slagsiden. Kystvakta og en redningsskøyte har sleper ombord, men ankere er ute og de er redd for å slite den ene sleperen som de har felles tak i.
Brannbåt fra Stavanger kommer ca 1600 og har utstyr for å kutte ankerkjettinger.
Redningsskøyta holder båten klar av land, og kystvakta prøver å koble seg inn på ankerkjettingene før de kuttes.
Jeg er trøtt og tar middagshvil
Mons
Kom på litt mer..
Den lange debatten om bergingslønn som vi har hatt tidligere kan vel kanskje tas fram igjen?
Krever redningsselskapet bergningslønn av andre (andres forsikringsselskap) hvis de berger en båt til 30-40 millioner fra totalhavari?
Det ville hjulpet godt i klubbkassa, men vil det være riktig?
Mons
Redigert av mons: 05.03.05 13:30