Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Hei alle sammen :-) min første tråd på forumet her.

Jeg har lyst til å bygge om båten min og vil gjerne få litt input fra dere om jeg ødelegger en klassiker eller om jeg gjør båten enda bedre :-)

 

Tanken er integrert badeplatform og må da bygge om hele akterenden.

Flytte pantry ut i cockpit, lage nytt dashbord og helt ny sofaløsning.

 

Satt og pratet med min beste venn her om dagen SAP 2000, vi er begge enige om at dette blir litt som å bygge om en klassisk bil til noe helt annet..... Saken er at jeg plages med løsningene om bord og at dette er båten jeg har, og har ikke råd til noe nytt og fancy.

Erfaring, kunnskap og ståpåvilje for å få til dette er det minste problemet, om jeg står fast på noe er det utrolig mange her som har greie på det meste har jeg lest!

 

Båten er i veldig god stand med en aq 225 og 290DP

 

Interessert i å høre hva dere mener :-)

Link to post
Share on other sites

Hei dette er jo en interessant problemstilling for mange. Har selv vurdert endel ombygginger på min Windy 9800. Dashbordet er jeg litt i gang med, har laget noen skisser og kommet til at jeg vil gjøre minst mulig inngrep fordi det kan gi uønsket funksjonalitet på andre ting. Tenkte først å støpe en slags pod som kan monteres med kartplotter og instrumenter flott integrert. Det koker ned til at der sikringer og brytere nå er plassert på et brett over rattet blir det et teak-bord hvor kun joystick til baugthruster og ankerwinch blir felt inn samt brakett til 12" kartplotter blir montert helt babord. Har kjøpt fullt sett med carlingbrytere som havner på et nytt teakpanel der hvor logg, kompass og ekkolodd nå sitter til venstre for rattet. Sikringer havner på eget panel på et mere diskret sted, enten over inngang til stikkabin eller på siden av dashbord. Tror dette kan bli fint, evt lage ramme rundt bryterpanelet i syrefast. Instrumenter vil jeg vente med og evt. legge på NMEA2000 busen og ha på kartplotter eller eget display. Har sett mange ombygginger som ikke virker særlig helhetlige så det må planlegges godt. Har også sett på pantryløsning og tenker å lage en wet-bar med barskap og kjøleskap bak babord passasjersete hvor det er ett bakovervendt sete i dag. God nok plass til matlaging inne i min. Badeplattform og akterenden er tenkt på mange ganger og jeg har kommet til at jeg ikke vil greie å bygge om denne til å ivareta de eksisterende proporsjoner og estetikk. Den fungerer egentlig prima som den gjør. Blir en innbygd ankerwinch akter på styrbord side under flagget med rulle hengende under plattformen slik at kjetting og anker ikke er i veien for plattformens funksjon. Har også tenkt på hardtop som kan vippes ned på fordekk men det blir vel aldri noe av......

Link to post
Share on other sites

Har endel erfaring fra gammelbil og restaurering der. Siden du dro en sammenligning, gjør jeg det og. På gammelbil synes jeg det er greit med forandring utfra kriteriene at det er forandringer som var mulige dengang, med originalt tilleggsutstyr etc. Og at man med letthet kan tilbakeføre til original spec. Nå synes jeg du skrev svaret selv da du nevner at båten er i veldig god stand. Hvis den er det, tror jeg at jeg ville latt den forbli original. Det er ikke helt det samme med båter som med biler, men likevel... Ofte blir pjuskete og slitne båter gitt nytt liv ved ombygging og kraftig fiksing og da er det greit nok. Synes jeg... Mange båter havner i kategorien blivende klassikere, Windyen er i den. Andre er bare gamle båter og ombygging her gjør ingenting. Av en eller annen grunn virker det som om Alicraft båter er yndede "offer" for mer eller mindre vellykkede ombygginger...

Så min konklusjon og personlige mening blir nok at å holde båten original, med lett tilbakeførbare endringer er det beste...

 

Kjetil S

Link to post
Share on other sites

Tenker du på å selge båten noen gang?

 

Jeg har kikket på en del båter hvor eier har laget sine egne løsninger og modifiseringer. Alle har for min del forringet verdien. En oppgradert og velholdt båt er som regel mer verdt enn en modifisert, selv om eier kan ha brukt vannvittige summer på å følge sine ideer. Det er din båt dog, og har du lyst har du lov.

Link to post
Share on other sites

Nei det var ikke pent...... Jeg skrev integrert, og da mente jeg at det blir en del av båten. Ikke sånt som på bildet der, praktisk er den da :-) Noe av greia er at jeg rett og slett ikke vil ha stål og treverk bak, mye fint å få kjøpt men jeg har ikke lyst på den løsningen.

 

Båten er i god stand ja, men den trenger et nytt lag med gelcoat under fenderlist for å bli skikkelig bra, er en del hakk, riper og sår. Derfor tenkte jeg........ :-)

 

Skal lage noen skisser så dere ser litt hva jeg mener... må tegne litt til helga kjenner jeg... ser helt fantastisk ut oppi hue mitt :-)

Link to post
Share on other sites

Slapp av min venn.

Skal banke denne ideen ut av hodet ditt, jeg ;-)

 

 

Du vet nå hva jeg mener, men jeg vet du ikke alltid bryr deg.

Jeg synes båten din er en skikkelig moderne klassikker, som man må være veldig forsiktig med å røre designmessig.

Du er også heldig og har funnet et flott og rimelig originalt eksemplar som ikke er gjennomborret (ødelagt) av div mer eller mindre vellyykkede utstyrsmonteringer gjennom 25 år.

 

Hva med et kompromiss? Bruk heller kreftene på å gjøre båten enda mer strøken, men fortsatt rimelig original. Mulig det hadde vært en tanke å få laget en noe større "original-look" plattform i syrefaste rør?

 

Jeg kjenner deg og vet hva du kan få til, så er ikke bekymret for at du ikke hadde kommet i mål. Tvert om, men er litt bekymret for at du kommer til å lage langt flere og mer omfattende prosjekter når du først går i gang slik at tidsestimatet ryker ;-)

 

Vi treffes jo til helgen, så vi får sette opp en samtaletime litt utpå kvelden ;-)

 

Nå må jeg ned i motorromet en tur :-)

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Jaja SAP.... Faren min har jo bygd et par båter og jeg vokste jo egentlig opp i en rull med glassfiber, polyesteros og det som hører med...... kanskje jeg bare skal bygge min egen båt.... så får jeg det akkurat som jeg vil :-)

 

Det er gæli å sage i noe som er i orden og ser fint ut, skal bruke sommeren på å bestemme meg. Kanskje det dukker opp et billig skrog et eller annet sted som kan bli et prosjekt :-)

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Nå har arbeidet startet med styrekonsollen. Nye Wema instrumenter er i hus, superswitches fra seatronic er bestillt og plotter kjøpte jeg ny i sommer. Nå skal alt få en mere hensiktsmessig plass og jeg skal slippe å ha plotteren midt i trynet hele tia :thumbsup: Konsollen skal tettes for det meste av hull, instrumentene skal få plass på toppen så der må jeg lage en konsoll, alt støpes så i sammen med et par/tre lag med glassfiber og litt maling til slutt med riktig fargekode.

 

Hvordan lager jeg mellomrom mellom bildene?

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo hørt litt om planene og vet hva du får til, så vet at dette blir bra :-)

 

Ang mellomrom, så ta et linjeskift mellom bildelinkene, evt sleng på et punktum under hvert bilde.

 

Forumappen Tapatalk funker veldig bra på BP og gjør bildeopplasting enklere samt er båndbreddebesparende da du kan velge størelse på bildene før opplasting (du kan også bruke den på MFN). Funker også på iPad.

Bruker alltid den når jeg skal laste opp bilder.

 

Last den ned så kan jeg vise deg i morra på mandagsklubben :-)

Link to post
Share on other sites

Ja Tom Erik, det er fine båter. Må være forsiktig her så jeg ikke ødelegger "preget" Tankene svirrer fortsatt om å gjøre om akterenden med badeplatform og en mere åpen løsning ut bak samt forandre sofaløsningen. Dette blir isåfall mye jobb og må regne en hel vinter og god planlegging i forkant.

 

SAP.... Skal du ha en etasje til?

Link to post
Share on other sites

Med mye glassfiber og enda mer pågangsmot kan jeg ikke forstå annet enn at det er mulig å få den øverste til å ligne mer på den nederste og samtidig få det til å se bra ut, selv om det blir vanskelig å kopiere alle linjer og buer osv. men litt mer skrå i bakkant og en pent integrert badeplattform kan bli bra.

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Liker tankegangen din Adeneo :-) Jeg må tenke mer på dette, linjene og årgangen må legges i ombyggingen for at dette skal stemme estetisk. Ang, årgang har jeg et spørsmål til panelet her.... i noen av papirene jeg har på båten står det 87mod, den er registrert som 84mod, men en jeg snakket med som visstnok har peiling sa at 84medellen hadde svart vindusramme. Jeg blir usikker..... lagde denne tråden før jeg fikk greie på at den er registrert som 84modell.

 

Legger ved et bilde av skuta og ønsker kommentarer rundt dette :-)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Sidene til http://www.windy.no/history/ bekrefter at Windy 22 FC kom en gang på 70 tallet og Windy 23 FC på 80 tallet. En nærmere tidsbestemmelse må vel tas ut fra produksjonsnummer på båten. Den ekstra foten er nok ikke en "lygefot", men en skrogforlengelse.

 

Windy kom med integrert badeplattform på 80 tallet, så det blir vel ikke feil å bruke linjene fra f.eksempel http://www.windy.no/history/popup_8000.html

 

Siden det er såpass store endringer du ønsker å utføre ville jeg ha vurdert å få tak på et billig Windy skrog og brukt dette som utgangspunkt for å lage båten slik du ønsker å ha den. Båtprosjekt er rekreasjon dersom man ikke har det travelt ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...