Jump to content

Trimme Yamaha 9,9 sport til 20 hk.


Havardfred

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 9,9 sport som jeg ønsker å trimme til 20 hk. Sylindervolum, vekt, og alt annet av spesifikasjoner er likt på denne motoren som på en vanlig Yamaha f20. Eneste forskjellen jeg vet om er at det er ulik forgasser. Er det noen her som vet om det er mer som må gjøres for å trimme den og eventuelt hvor mye dette vill koste?

Redigert av Havardfred (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjelder 9,9 sport som egentlig er en 15 hester på 360cc. Samme som 20 hk. En skrue på gasspjelet gjør den til 15 hk.

 

Vanlig 9,9 er på 212 cc om jeg husker rett. 9,9 sport er tatt inn til Norge pga hk avgift og 16 års regelen.

 

Bestilte en 9,9 sport og Brig F330L RIB i forrige uke. Ble en ekstra forgasser også ;-)

Det er dog et rykte om at kammene ikke er like på 9,9 sport, men jeg har ikke fått bekreftet det, da deleskisse på 9,9 sport ikke er lett å finne da den stort sett bare eksisterer her i landet.

Link to post
Share on other sites

Spurte om dette på verkstedet hos Herholdt Andersen i TBG som er relativt oppegående på Yamaha.

Det han var usikker på var kammene da han hadde hørt noen rykter, men selv hadde han ikke fåt det bekreftet.

 

Dett er en 15 hk som er tatt in til Norge som 9,9, så det ville overrasket meg stort om det skulle være noen større fysiske endringer. da det neppe ville svart seg økonomisk for å selge noen få motorer til lille Norge.

Skruen på forgasserspjelet og 9,9 dekalene var i hovedsak forskjellen på 9,9S og 15 iflg de.

Propellstigningen var en tomme mindre også på 9,9S.

 

Jeg sa jeg ville ha standard prop for 15 og ikke 20 hk, da jeg heller prioriterer at den blir sterk opp i plan med last etc. Vel og merke om den skulle få utnytte hk potensialet sitt i fremtiden og/ eller utenfor riksgrensen. Rent hypotetisk selvfølgelig :wink:

Link to post
Share on other sites

tatt inn til Norge pga hk avgift og 16 års regelen.

 

Mener å ha hørt at 9,9 sport har "inkludert" hk-avgift for 15hk? Altså at man lovlig kan fjerne plomben da poden fyller 16 uten å måtte betale inn hk-avgift for de siste 5 hestene.. Ikke at jeg har hørt om noen som noensinne har betalt denne avgiften etter trimming.

Link to post
Share on other sites

Ja eller så er det vel at 9,9-begrepet har festet seg veldig godt, jeg tror jeg aldri har hørt noen referere til en påhenger som 10-hk, selv når det faktisk har vært det(mariner/mercury hadde vel en 10-hk mener jeg). Som sagt så er dette med ferdig betalt hk-avgift bare noe jeg har hørt, ikke fått bekreftet.

Link to post
Share on other sites

Fikk beskjed om at dette var en nedskrudd 15 hk med avgift betalt da eg kjøpte min, det er kun en mekanisk stopper på gasspådraget som hindrer den å yte 15 hk. Er det noen som har problemer med å få den til å gå på tomgang de første minuttene etter den er startet?

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kam til Yamaha F15C (dvs samme som uplombert 9,9 Sport) og kam til F20B har samme delenummer, dvs at kam er den samme.

 

Samme med CDI-unit. Det er likt delenummer.

 

Ettersom jeg kan se på forskjell forgassere, dreier det som om å skifte 2 dyser (hoveddyse fra #80 til 118, tomgangsdyse fra #38 til 45), samt jet needle og en "spring plunger". Forgasser forøvrig ser lik ut. På sprengskisse fra delekatolog står dysene listet opp på samme liste, henvises kun til motorstørrelse og manuell / el start på ulike dyseåpninger.

 

Fra boats.net vil det si deler til ca $55 + fraktomkostninger.

 

Satser på å prøve dette. Ser greit ut å skifte, 2 gange 10 mm bolter holder forgasser, løsne bensinslange og stag til gassdrag, så av med flottørhuset.

 

Nå i sommer har en av våre 9,9 Sport alltid startet problemfritt med Primechoke (selv etter 3 mnd uten bruk), den andre har som regel måttet ha en start nr 2 for å svive på tomgang når kald. Denne som jeg tenker å gjøre om til 20 hk. Blir jo greit å se hvordan kaldstart blir påvirket etterpå. Ny primestart unit forholdsvis dyr også på boats.net, $232,- . Komplett forgasser $398 (!)

 

Pga tung båt har jeg gått ned i propellstørrelse, så satser på at original propell kan komme til heder og verdighet igjen med 20 hk.

Link to post
Share on other sites

Forgasseren til 9,9/15 er innsnevret midt i forgasseren,så du får ikke 20hk ved å skifte dysene. Kaldstartproblemene kan ordnes ved å justere blandeskruen litt ut(spesialverktøy)

 

OK, godt mulig det er en forskjell her som ikke vises på deleliste / sprengskisse.

 

Har du denne infoen fra Yamaha, eller sjekket ved selvsyn / byttet forgasser? I tilfelle er jo forgasserbytte løsning for å lure ut de ekstra 5 hestene :wink:. I forhold til avgiftsforskjell på kr 10.000,- mellom 9,9 Sport og 20 hk er det uansett rimelig, ikke minst når en allerede har en 4 år gammel motor.


Ser på boats.net at når jeg søker opp forgasseren til Yamaha F20MLH, at det fremkommer at denne "carburetor assy" også blir brukt på "2006 and later" Yamaha F15C alle utgaver og F20 alle utgaver. Skulle tro at det da er dyser og annet dilldall som er ulikt (?) Men usikker.

Link to post
Share on other sites

anthonylisske

bilde

Jetneedle

Yamaha part #:

6AH-14947-00-00 (for F20)

6AH-14947-10-00 (for F15)

Mainjet

63D-14943-81-00 (#118 for F20)

676-14943-19-00 (# 80 for F15)

obviously, I will let you all know what happens.

anthonylisske bilde

I posted this not nly to inform you all of my lack of detail when reviewing parts diagrams, but to also ask why the two engines would have a different plunger springs.

Jet size difference is abvious to me, but the spring, not so much.

 

 

 

Kom over dette på et annet forum når søkte på nettet. Stod ikke noe videre om hvordan dette hadde gått, men...

 

 

Link to post
Share on other sites

Kam til Yamaha F15C (dvs samme som uplombert 9,9 Sport) og kam til F20B har samme delenummer, dvs at kam er den samme.

 

Samme med CDI-unit. Det er likt delenummer.

 

Ettersom jeg kan se på forskjell forgassere, dreier det som om å skifte 2 dyser (hoveddyse fra #80 til 118, tomgangsdyse fra #38 til 45), samt jet needle og en "spring plunger". Forgasser forøvrig ser lik ut. På sprengskisse fra delekatolog står dysene listet opp på samme liste, henvises kun til motorstørrelse og manuell / el start på ulike dyseåpninger.

 

Fra boats.net vil det si deler til ca $55 + fraktomkostninger.

 

Satser på å prøve dette. Ser greit ut å skifte, 2 gange 10 mm bolter holder forgasser, løsne bensinslange og stag til gassdrag, så av med flottørhuset.

 

Nå i sommer har en av våre 9,9 Sport alltid startet problemfritt med Primechoke (selv etter 3 mnd uten bruk), den andre har som regel måttet ha en start nr 2 for å svive på tomgang når kald. Denne som jeg tenker å gjøre om til 20 hk. Blir jo greit å se hvordan kaldstart blir påvirket etterpå. Ny primestart unit forholdsvis dyr også på boats.net, $232,- . Komplett forgasser $398 (!)

 

Pga tung båt har jeg gått ned i propellstørrelse, så satser på at original propell kan komme til heder og verdighet igjen med 20 hk.

Etter eg passer på at lufteskruen på tanken er 100% åpen er det sjelden eg må starte den på nytt.

Link to post
Share on other sites

Var innom Yamaha forhandler for å sjekke pris på dyser her hjemme kontra boats.net.

 

Han sier at en må bytte forgasseren for å få 20 hk ut av 9,9 Sport, da det er forskjell i forgassere på "venturi" siden (luftmengde). Hjelper ikke å tilføre mer bensin ved dyseskifte, uten at en også får tilført nok luft.

 

De hadde byttet forgassere på flere motorer, spesielt på mange som hadde kjøpt Pioner 15 med denne motoren. Ble en helt annen båt med 5 hester til, sa han :smiley: 15 hesteren slet med 2 personer + teiner. Høres lovende ut mtp Hansvik`en også. :pray:

 

Fikk oppgitt pris til ca 3600,-. (!) Så det blir nok å bestille fra boats.net til 400 dollar + frakt.

Link to post
Share on other sites

I forhold til avgiftsforskjell på kr 10.000,- mellom 9,9 Sport og 20 hk er det uansett rimelig, ikke minst når en allerede har en 4 år gammel motor.

 

Avgiftsforskjellen kan da umulig være så stor? 158,50x10 for de ekstra 10 hestene pluss moms utgjør 1981,25. Resten er nok importør og forhandlers fortjeneste.

 

Ser ellers at avgiftsfritaket gjelder motorer opp til 9hk, ikke 9,9. Så da er uansett ikke en vanlig 9,9 avgiftsfri....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...