Jump to content

ILAS Captain C: dårlig kontakt, hvordan er koblingen?


nordan family 27

Recommended Posts

Har en Ilas Captain C vinsj fra 2009 på plattformen. Den har sviktet meg en gang, men da "rikset" jeg litt med ledningene på undersiden fra dreggkassa, så gikk det videre. Så jeg antar det er en dårlig kontakt. Nå har den stoppet igjen. Har etterstrammet ankeret et par ganger i dag, men nå vil den ikke.

 

Har kikket på innstallasjonsmanualen som fulgte båten, men den forteller ikke hvordan denne koblingen ser ut. Ved å kikke inne i dreggkassa går det bare ledninger opp i et hull, og jeg får ikke demontert noe uten å skru løs hele vinsjen.

 

Er det noen som vet hvordan koblingen er, og om jeg burde dytte/skyve/ vri på ledningene for å få kontakt igjen?

 

Jeg får nok dra dette opp manuelt når vi skal dra i morgen og demontere når vi kommer til havn, men om noen tilfeldigvis visste hvordan dette så ut så kunne jeg vridd eller dyttet litt ekstra på ledningene.

 

Veldig typisk dette - jeg hadde bestemt meg for å demontere og fixe dette mulige problemet før ferien, men da hadde det virket bra så lenge....

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm.... Har dratt opp anker og kjetting for hånd. Meldt såpass mye vind at det blir svai på oss i natt.

Jeg har tre brytere på forskjellige steder i båten, og det virker ikke opp fra noen steder. Men det virker ned. Og jeg hører releet klikke tydelig. Så da blir morgendagen å sjekke ledning på releet og inn i vinsjen om jeg får skrudd opp moroa i morgen. Det kan jo også være selve releet?

Link to post
Share on other sites

Elektromotoren i vinsjen er en helt enkel affære som er forståelig for selv den enkleste amatørelektriker. Det går tre ledninger -- to pluss og en minus. en pluss for opp, en pluss for ned. Minus er felles. Alle tre er festet på rekke og rad direkte på motoren på M4 bolter. Bare å ta av dekselet og stramme til ... dessverre må du da også av med kabularet, men det er jo en grei anledning til å rengjøre glideflatene.

 

Bildet her viser hvordan det ser ut på min Captain, renovert i 2010 (eller var det 2009, årene flyr...).

 

bilde

 

(Det viktigste verktøyet for en vinsj-overhaling er synlig i esken bortenfor. Produseres i Bergen, og fås i velassorterte dagligvare-forretninger).

Redigert av Skipper Worse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker. Da må jeg vel av med kabularet, ja. Skal se om jeg skjønner dette, men selv for meg bør jo det gå :-)

 

Vedr det viktige verktøyet er jeg litt usikker på om jeg har noe ombord av den kvaliteten som er produsert i Bergen. Men jeg får alternativt øke dosen av alternative kvaliteter.

Link to post
Share on other sites

Bare et lite tips, når du strammer kontaktpunktene på el motoren vær forsiktig disse er i messing og knekker lett. Hold igjen på kontramutteren når du strammer til. Er kontaktpunktene lealøse så er de nok allerede knekt inne i motoren. Festepunktene innvendig i motoren er meget solide og flekser ikke noe såfremt loddingen der er inntakt. Fullt mulig å bytte kontaktboltene. Om det er likt som jeg har så er det helt vanlige messingbolter som er tilpasset. (Cima motor, Italiensk)

Dsm

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Knallblå himmel, og har smurt meg forsiktig med litt solkrem på den brente kroppen. Nå gjenstår å hente verktøy og noe leskende fra kjøleskapet. Kona og ungene tok jolla inn til Kragerø, så nå er det meg, sola og vinsjen som skal slå ihjel de neste timene.

Hm... Kommet slik at det står igjen en ytre kile og gjør at jeg ikke får løs resten. Tips?

Link to post
Share on other sites

Om du skal skille motor og gear er disse festet med to skruer gjennom flensen på gearet og inn i motorens front. Da er det bare å trekke ut motor. Pass på sporkile så den ikke forsvinner. Tape rundt aksel og kile.

 

Med motoren frakoblet kan du prøve med 12 volt på plusspolene på motor for å se om den går begge veier. På min (1000W) var plusspolen for utkjøring knekt innvendig. Messing M8 x 35 med tipasset hode.

 

Høres forresten bra ut med noe leskende i sola, her i nord er det grått og vått.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sjekket i helgen. Klikker i releet, og får spenning frem til vinsjen. Men det skjer ikke noe. Prøvde også med batteri og startkabler rett på vinsjen, men det skjedde ikke noe da heller.

 

Nå står den i garasjen, og vil bli levert inn til ILAS - snakket med dem, og de ville gjerne se på den. Veldig hyggelig og imøtekommende. Den klarte 4 sesonger før den gav seg, så det blir spennende og høre om / hva de finner, og om det er reklamasjon eller ikke.

 

Motoren er tydelig en italiensk sak, så den går det sikkert an å kjøpe på nett et sted, men hvis jeg må bkoste moroa selv spørs det om det ikke blir et annet merke. Da den ble satt på i 2009 erstattet den en identisk vinsj som gav seg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Leverte inn til Ilas Marine i dag morges - de har for øvrig skiftet navn til Digel Tek og byttet lokaler. De ringte opp etter kort tid, og sa strømledningene hadde vært for hardt skrudd til med bolteknekk som konsekvens. Selv om de var knekt satt de i en "guffe" som gjorde at de satt sånn halvveis likevel. Spurte om det ikke gikk å skifte boltene, men det mente de at ikke gikk, så da ble det ny motor. Mekanikeren bodde ikke så langt fra meg, så den ble fraktet omtrent til døra samme dag som jeg leverte den inn.

 

Ettersom noen nevnte av disse boltene kunne skiftes tidligere i denne tråden ba jeg om å få med den gamle motoren, så nå får jeg skru den opp og se om det kan fixes likevel, og at jeg kan ha en fungerende motor liggende på lageret

 

Ja ja - så mye for å betale autoriserte mekanikere for å montere vinsjen når den var ny i 2009. Forrige eier fikk den montert rett før jeg overtok. Ble gjort av et "anerkjent" firma, men det ser ikke ut til å være anerkjent nok...

 

Noen tips om hvordan jeg går frem for å forsøke å skifte kontaktboltene? Åpne endelokket, eller må jeg skru opp de store skruene som tilsynelatende holder hele motoren inne i "skallet"? Eller begge deler?

Link to post
Share on other sites

Leverte inn til Ilas Marine i dag morges - de har for øvrig skiftet navn til Digel Tek og byttet lokaler. De ringte opp etter kort tid, og sa strømledningene hadde vært for hardt skrudd til med bolteknekk som konsekvens. Selv om de var knekt satt de i en "guffe" som gjorde at de satt sånn halvveis likevel. Spurte om det ikke gikk å skifte boltene, men det mente de at ikke gikk, så da ble det ny motor. Mekanikeren bodde ikke så langt fra meg, så den ble fraktet omtrent til døra samme dag som jeg leverte den inn.

 

Ettersom noen nevnte av disse boltene kunne skiftes tidligere i denne tråden ba jeg om å få med den gamle motoren, så nå får jeg skru den opp og se om det kan fixes likevel, og at jeg kan ha en fungerende motor liggende på lageret

 

Ja ja - så mye for å betale autoriserte mekanikere for å montere vinsjen når den var ny i 2009. Forrige eier fikk den montert rett før jeg overtok. Ble gjort av et "anerkjent" firma, men det ser ikke ut til å være anerkjent nok...

 

Noen tips om hvordan jeg går frem for å forsøke å skifte kontaktboltene? Åpne endelokket, eller må jeg skru opp de store skruene som tilsynelatende holder hele motoren inne i "skallet"? Eller begge deler?

Jeg har akkuratt skrudd ut vinsjen, og har eksakt samme problem som deg. Knekt bolt på "ut" kontakten. Har åpnet endelokket og sauset skruer inn i 5-56. Det var veldig mye møkk og irr. Kunne også tenkt meg en "oppskrift" på hvordan bolten skiftes. Det jeg har tenkt meg er å åpne alt for rengjøring. Skruene som holder plata med børstene, sitter som f... To skruer til flatt skrujern. Hjelper ikke dette legger jeg hele stasen i dieselbad.....

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er i gang med renovering av min motor,1000Watt. Jeg demonterte rotor og endeplate i ett. Knakket på aksel og fikk ut rotor. Skruene i endeplata må selvsagt løsnes helt først. Alle innvendige koblinger til børster og viklinger likeså. Deretter varmes endelokk med en varmluftpistol der lagret er presset inn. Det løsner greit. Når alt er adskilt er resten enkelt.

 

Nye fjærer og børster kjøpes fra Ilas . Messingskruer (M8x35 hos meg) kjøpes hos skrueleverandør. Jeg har kjøpt med linsehode, da er det ferdig spor for å lodde inn kontaktpunktene. Filer litt av hode sideveis for å oppnå samme avstand mellom kontaktpunktene som opprinnelig. Jeg skal bytte to skruer. Regner med å få de på plass uten å demontere viklingene. Dersom viklingene fjernes må de merkes og settes tilbake på riktig sted.

 

For litt ekstra beskyttelse mot fukt skal jeg male min motor innvendig (platene på viklingen) med fortynnet bengalakk

 

Dsm

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde jeg muligens hadde noen bilder av dette. Jeg har også gjort en sånn jobb for noen år siden. Men de eneste bildene jeg hadde var disse:

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

To knekte bolter. Fant noen messingbolter og loddet de fast igjen. Men det var ikke enkelt med det utstyret jeg hadde til rådighet for lodding. Brukte en liten gassbrenner til slutt. Det funket sånn cirka, men det er fort gjort å svi mere enn enn bør inni der.

Neste steg er å løsne de to gjennomgående boltene. Vil tro at du har to muttere på motsatt side av der du har tatt bildet? Disse må løsnes, og de lange skruene dras ut. Da skal lokkene være løse, men du må ikke dra for mye i lokket som sitter over børstene. Her må du skru opp noen små skruer som holder de på plass, og bøye noen fjærer opp. Mener å huske at det er to skruer som må ut. Dette ser du når du kikker inn i det åpne feltet som du allerede har. Lokkene kan sitte litt i irr, så ta det litt pent og bruk gjerne noe rustløser for å hjelpe til. Ankeret løsner også når du får av lokkene, så vær litt obs og ta det forsiktig fra hverandre, da går det greit.

Link to post
Share on other sites

Demonterte min nå nettopp... Tror nok min er litt eldre type, men temmelig like ellers. De to gjennomgående boltene som holder endelokkene sammen, er skrudd inn. Når motor er løsnet fra giret (de 2 mutterene) kan ikke boltene dras ut. De sitter i gjenger i endelokket nærmest giret. For løsne disse måtte jeg monter 2 muttere (kontra) på den delen av bolten som stikker ut, og skru ut bolten. Dette funka på den ene, men den andre satt fast i irr og knakk. Dermed borret jeg av skruehodet i andre enden og fikk demontert motoren. Den motoren du har bilde av ser mye bedre ut enn min, så det går sikkert lettere;-)

Link to post
Share on other sites

bilde

Andre siden ser slik ut. Ikke noen muttre der. Er det disse som har stjernetrekker hode på bilde tidligere? De klarte jeg ikke å skru. Men et det disse skal jeg dunke litt forsiktig på dem?

 

Virker som disse boltene er en svakhet siden så mange sliter med dem?

 

Når jeg skal ha nye på plass, må de være i messing?

Link to post
Share on other sites

Ikke dunke! Skru to mutter på ėn bolt av gangen (1 mutter til å skru på og en kontra) da kan du skru ut bolten fra den siden du har på bildet med en 10 mm fastnøkkel. Bruk mutterene som festet motoren til giret. Når bolten løsner, kan du ta av mutterene og skru den ut fra andre siden.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Kommer ikke til her. Det letteste ser ut til å være å fjerne børstegreien og ledningsgreiene ? Ser ut til å være 4 skruer pluss å holde styr på hvilke ledninger som hører sammen.

 

Den ene stiften var mye mer slitt enn de andre. Og fjæra veldig rusten. Ilas har kanskje dette løst?

 

Overrasker meg hvor mye irr og salt som er inni der etter kun fire sesonger. Kan lokket og Ilas patenten være helt god? Bør jeg modifisere den når jeg likevel har vinsjen i garasjen?

Link to post
Share on other sites

Jeg er langt fra noen ekspert på disse. Men jeg mener å huske at det er 2 av skruene på børstekablene du må skru ut for å få dette fra hverandre. Det er 2 "ører" som sitter i huset, og det er disse 2 børstekablene du må skru ut. Ta dette med en liten klype salt, det er mulig jeg husker feil, og at alle 4 skruene må ut.

At en børste er mere slitt enn de andre er et dårlig tegn. Se om du får vekk rusten på fjæra, og at den går lett og fint sammen med de andre. Ny(e) børste® får du hos Triconor tipper jeg. Eller et annet bilelektrisk verksted. Sjekk om det er "guffe" der som børstene ligger på også, og rens forsiktig i sporene der.

Disse motorene lever et tøft liv i salt og fuktig klima. Min motor var også ganske rusten og irret, og den skulle i følge tidligere eier være nesten ny. Om det er mulig å beskytte motoren på noe vis for at den skal holde lenger, vet jeg egentlig ikke. Kanskje spraye den med noe Tectyl eller lignende?

 

Lå du forresten inntil en liten holme i Gluppø bassenget i siste halvdel av Juli? Så en båt som lignet din der når vi tøffet igjennom i ferien. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker. Tror du husker riktig, det var omtrent slik du beskriver som så ut som logisk neste steg for meg, og når du som har gjort det før beskriver det slik må det være en akseptabel fremgangsmåte. Får legge fjæra i en renseblanding og se om den kommer seg igjen, og spandere en ny stift.

 

Owatrol på motoren, kanskje? Eller blir det feil? Hadde ikke tenkt på Owatrol, men det kom opp som forslagbtil å flekke litt på dieseltanken. Det er kanskje greit het også.

 

Vi holdt oss til norskekysten i år, og kom ikke lengre enn Risør. Vi lå inntil noen holmen i slutten av juli, men ikke på svenskesiden. Det var meldt så mye vind nedover Sverige da vi startet ferien, så da ble det Norge.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Har nettopp skrudd sammen min motor. Skru ut alle skruene og børstene. Da er den lettest å få av. Varm sirkelen på endedelen med børstene, slik at lageret slipper når du dunker. Husk å lage merker, slik at alt kommer tilbake på samme plass. Vask alle delene i parafin, diesel, lampeolje el. lign. Sjekk at alle børsten går lett i sporene sine. Hvis ikke, er sporene deformert eller fulle av irr. Rengjør ankeret (anleggsflata til børstene) med elektrorens eller annen fettløsende stoff med en ren fille før du monterer. Her skal det ikke brukes oljelignende smøring! Ikke bruk slipepapir hvis du ikke får hjelp av noen som kan el. motorer. Sjekk lagerene at disse er stramme og ikke "lugger".

Jeg hadde ikke bolt som passet til kontaktpunktet, så jeg brukte en batterikabel. Funket like greit. Når du skal lodde, passer en butandrevet loddebolt bra. Loddingen trenger godt med varme.

Min motor var betydelig mer angrepet av rust og irr. Feilen med Ilas Captain C, er att fukt kommer inn i motoren. Plastdekselet over motoren skal holde fukt borte fra motoren, men da må du være meget pirkete med monteringen av dette dekselet for å få dette til. Derfor " hermetiserte" jeg motoren med fett i alle monteringsflater og hulrom, og sprayet utvendig 5 lag med tectyl av typen som beskytter kanaler og støtfangere på bil. Anleggsflatene til o-ringene på motoren var så dårlig at de ikke ville holde tett. Derfor tettet jeg alt med Tectyl.

Glem tullet jeg skrev om varming av lokk og lager. Jeg så ikke på bildet av din motor. Den er ikke likt konstruert som min. Beklager.

Link to post
Share on other sites

Fikk løs kontaktpunktene med en gassdrevet Cremebrullet brenner.

 

Kikket litt rundt etter nye bolter til ertstatning for de knekte. Fant ikke noe ideellt, men med en dremel eller baugfil skal jeg vel få laget et spor i dem. Men hvorfor bolter? Kan jeg ikke lodde fast isolerte kabler på 6-7 cm med egnet koblingsskjøt mot de som er mot batteriene i båten? Det fremstår akkurat nå som litt enklere. Var det det du gjorde Greasem.? I og for seg ikke noe i veien for å prøve de boltene jeg har kjøpt, men jeg er litt usikker på om jeg får loddet på minusen i riktig vinkel.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg ikke lodde fast isolerte kabler på 6-7 cm med egnet koblingsskjøt mot de som er mot batteriene i båten?

Dette er faktisk en idé som jeg ikke har tenkt på. Men burde være et bra alternativ. Vel og merke hvis en får loddet fast grove kabler skikkelig, og får de ut av "huset" på en grei måte. Går det, ville jeg faktisk loddet på så lange kabler at jeg kan tre de direkte inn i båten, slik at skjøtene kommer innefor skroget på båten. Da vil skjøtepunktene være bedre beskyttet, og mindre utsatt for salt osv.

Jeg tror faktisk at den motoren som sitter på vinsjen i baugen på båten min har en slik løsning, når jeg tenker etter. Bare at der er kablene som kommer ut ca 20cm lange.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...