Jump to content

Prosjekt: Pusse opp Nordkapp 16/16,5/Sport til sesongen 2014


knetrom

Recommended Posts

Hei! Jeg og min bror har en gammel Nordkapp 16 eller 16,5 eller Sport eller hva de heter, som lider av dårlig vedlikehold, sist av meg selv.. Vi har bare brukt den en sesong (2010), status etter den sesongen:

-Gamle skader blir som ny; sprekk i kjølen

-Kalesjen kollapset under tung snø på høsten

-Knust rute i vindskjerm på styrbord side, (pga jeg dro i presenningen som hektet seg i kalesjefestet)

-Båten tørker "aldri", er nok full av hull utvendig og skum innvendig.

 

Motoren er en 3-sylindret 1989 modell Johnson 70 hk 2-takter forresten, den var fin og lettstartet sist jeg prøvde. Helte olje i sylinderene på den før jeg parkerte den, og kjølevæske i kjølekanalene.

 

Nå er det gått 2 år siden jeg knuste ruten, altså snart 3 år siden båten var på sjøen sist. Jeg har tenkt på å kappe båten i småbiter og hive den, for den er i stusselig stand egentlig, interiøret er delvis hjemmelaget og dessverre i dårlig stand. Båten skal være fra 1973, men har ingen ID-skilt eller gamle registreringsmerker, så det får være et ca-tall. Men den er i så fall 40 år i mine øyne, og skal på sjøen igjen i det 41. året.

 

Jeg lager tråden for å få innspill på hvordan jeg går fram, helst før det er for seint ;) Og samtidig liker jeg å lese hvordan andre gjør ting, så da kan jeg bidra litt til andres prosjektet med å vise min framgangsmåte, uansett om den er riktig eller feil. Blir ikke mer feil enn det er uansett, båten er ikke i god stand per nå :)

 

Planen for båten er kort sagt å ta av dekket for å komme bedre til, kappe vekk dørken og fjerne evt skum. Deretter skal hele innsiden av skroget støpes med glassfiber, og det samme skal skje på utsiden. Jeg tenkte å legge en stokk i kjølen og støpe på en plate, men har allerede fått bedre innspill av prosjekttråder her på båtplassen, og nå tenker jeg å lage et skjelett i bunn av stående finérplater laminert med glassfiber og med dreneringshull nederst. Tenkte å forsterke dekket også, og gjerne få til en lettere adkomst i båten forfra, veien over vindskjermen er ikke så grei for alle (og vindskjermen og dekket er jo litt slarkete).

 

I tillegg er interiøret dårlig, tidligere eiere har bl.a. fjernet bakerste del av det opprinnelige interiøret, men så vidt jeg kan se har jeg opprinnelige setebunner og seterygger til fører og fremste passasjer, og ryggene til benkene bakover er på plass, så jeg tenker i utgangspunktet å prøve å kopiere det opprinnelige interiøret. Båten sliter med å plane når det sitter 3 voksne mannfolk helt bak uansett, og 5 plasser er lite når båten kunne hatt 8 :) Jeg tror den vil klare å plane med 6 stk som sitter midt i båten, for om vi har 3 stk foran og 2 bak planer den som ingenting.

 

FRAMDRIFT:

I går demonterte jeg vindskjermen, fjernet setene, rev opp det treaktige gulvet og fjernet en del skrot og knust glass fra båten. Neste er å fjerne naglene og ta av dekket, og fjerne benken bak.

 

SPØRSMÅL:

-Hvordan fjerner jeg best gammel bunnsmøring og evt annet fra utsiden, slik at jeg kan legge på fersk glassfiber minst opp til vannlinjen?

-Har noen noen innvendinger mot å ha en stående finérplate helt nede i kjølen, for å unngå fleksing når båten skal opp og ned på henger? Med hull til drenering selvsagt. Mange turer opp og ned på henger har nok hatt mye å si for at gamle skader har fått utvikle seg, har ikke hatt båtplass.

-Se på skissen under, tenker jeg rett når jeg har lyst å lage fester til vannski og fortøyning som er festet i langsgående [sett inn båt-ord for planker], merket med rødt?

-Pleier folk bare å feste slike forsterknings-[planker] med glassfiber eller noe ekstra?

-Fins det noen gode (som i både holdbare og rimelige) alternativer til finérplater?

 

Her er en skisse over hvordan jeg tenker å stive av dørken per i dag, men er åpen for forslag:

bilde

Oversiktsbilde ved start, først utside og så interiør:

bilde

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Ivar, har faktisk sett en tråd hvor det er en som forbereder seg på å dele skroget på en slik båt, men han kom fram til at det ikke var nødvendig. Fikk likevel en del nyttig info ut fra den. Har sett et par tråder om andre båter også. Skal søke etter flere tråder for min båttype. Kjempetips med de materialene!

 

Dagens framdrift:

 

Har fjernet noe råttent treverk fra båten, bl.a. veggene og tverrbenken bak. Har og fjernet 2 bæreposer med kabler, 1 av de inneholder et hjemmelaget ledningsnett som har blitt lappet på i ukjent antall år (40?), den posen blir kastet. Pose nr 2 inneholder motorens nett som skal brukes, og litt småting som kanskje blir brukt om igjen. Men motornettet har flere kabler som ikke går noe sted, og båten har fungert uten de, så jeg skal se om jeg skal fjerne noe av det. Er noen skader rundtom som har blitt sparklet eller tettet med diverse lurium, kommer fint til de når dekket er løftet av.

 

Et bilde som sier en del om båtens tilstand: Råtten benk bak (fjernet nå), jeg tror det er originale benker som er kortet ned som ligger oppå den igjen, disse er også råtne men jeg skal kopiere de tenker jeg. Til venstre på bildet ser man gjennom et fjernet benkefeste i gulvet, ser ned i skummet. Til høyre er et tilsvarende hull skjult av silikon e.l.. Jeg har sett 2 nyanser av rødt, hvitt og blått på båten. Vet ikke om alle fargene har vært hovedfarger, men den har hatt sine farger gjennom årene. Og i midten av bildet er en innstøpt balje som ikke kan lenses og alltid er full av vann, lokket er ikke tett lenger. Den forsvinner med dørken, tviler på at det blir laget ny:

bilde

 

Innsiden på båten er full av brune rester av lim eller noe til noe skai eller skinn som falt av litt etter at vi kjøpte båten, må skrapes vekk. Man ser også litt av ledningsnettet i båten, går en del på andre siden også. Ryggstøttene på sidene er jeg ikke så sikker på lenger, mulig de er råtne, men jeg fikk de ikke av for boltene bare går rundt så de får henge til dekket er av:

bilde

 

Det lå en isoporkloss bak på babord side, pleier folk å legge slikt tilbake? Den føltes tung til isopor å være, men var tørr egentlig. Var fortsatt litt over 12 volt på batteriet, og lensepumpen gikk da jeg satt direktestrøm på den. Skal prøve å lade batteriet og se om det fortsatt fungerer, det har vært seigt så langt, er fra 2005 så vidt jeg husker! Har noen noe tips til en annen form for endelist (eller noe helt annet) enn den som er på bildet her (i nedkant av "dekket", kommer fra fra bak seteryggene)? Henger og slenger rundtom, jeg kan bare gå ut i fra at det blir slik igjen hvis jeg fester på en ny.

bilde

 

Beskyttelsen på gasswiren er på vei til å gå i oppløsning, men jeg kan bevege wiren uten at jeg kan se det (er en hylse innenfor armeringen). Får skaffe ny, er vel standardvare?

bilde

 

Noen som vet om jeg må dele denne for å komme til for å bytte gasswire? Finner vel ut av det..

bilde

 

Motoren står stuet sammen med mye skrot innerst i kjelleren, seteryggene og -bunnene ligger i kassene ved siden av også.

bilde

 

Oversikt inni skuten som den er nå :)

bilde

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg kjøpt vinkelsliper og kappet alle naglene som holdt dekket fast i skroget, og dro de ut med noe verktøy som minst er like gammelt som båten, en Knipex fra Vest-Tyskland. Satser på å få løftet av dekket i morgen, det fins litt skader i kantene på både dekket og skroget så det blir bra å komme skikkelig til for å fikse det.

 

Har også satt batteriet fra 2005 på lading, foreløpig ser det kanskje ikke så bra ut, men det kan få være reservebatteri hvis det ikke er brukbart som hovedbatteri. Det skal nok klare å starte motoren så lenge jeg holder det toppladet og har bryter for å skille det av fra resten av kretsen.

 

Alle liker bilder, så her er noen selv om de ikke er så spennende :)

 

Dekket er løst:

bilde

 

Fant noen slike skader (sprekk i naglehullet og det hvite området)

bilde

 

Fin tang til å dra ut nagler med, bare pass på å ikke slå deg selv i ansiktet slik som jeg gjorde:

bilde

Link to post
Share on other sites

I dag og i går fikk jeg hjelp av gode venner til å først rydde et område for ved og deretter plassere båten der og sette opp et partytelt rundt den. I tillegg bar vi av dekket fra skuten. Det ble også foreslått navn på båten, Titanic var selvsagt nevnt, samt Bismarck og andre krigskip, felles for alle er at de sank eller ble senket, jeg velger nok noe annet.

 

Partyteltet gir meg også et visst tidsperspektiv på jobben med å støpe opp igjen dørken, for teltet må ned før det blir for mye vind og i hvertfall før det blir snø :)

 

Det første jeg gjorde i mitt nye arbeidssted gravde jeg ut skummet under det ene setefestet som manglet, og der var det vann med en gang jeg kom noen cm ned. Jeg smakte på det, og det var ferskvann, det rimer jo med at det har vært hull i dørken.. Så nå gleder jeg meg til å sage ut en del av dørken i morgen og sjekke om det er like mye vann overalt!

bilde

 

Jeg prøveskrapet også litt på veggene i skroget, der det har vært skinn eller skai. Det brune greiene går fint vekk, men limet bakom der igjen er det verre med. Tror dere sandpapir kan være tingen her?

bilde

 

Dette oppbevaringsrommet tror jeg er originalt, har sett mange Nordkapp som har det. Men det er også råtten på styrbord side, så det ryker ut

bilde

 

Dekk ute, båt inne :smiley:

bilde

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er i gang å fjerne dørken og skummet. Det er mye vann i bunnen, men selve skummet virker tørt, i hvertfall øverst. Nederst i skummet får vannet tid til å blande seg inn. Det er noen råtne områder nedi der og, virker som om det er støpt inn pappruller som forsterkning av dørken.

 

Fant forresten en gammel rubrikkannonse for båten min, hvor det står at den er fra 1972, og er pent oppusset i 2007. I 2010 var oppussingen allerede på vei til å bli dårlig, så jeg skal prøve å lære av det som var gjort før (sot på rutene, tregulv, og jeg tror kanskje den er spraymalt med billakk på boks). Annonsen er merket med august, men ikke årstall, så siden vi kjøpte båten i ca april-mai 2010 så er annonsen fra 2007-2009 en gang. I annonsen koster båt og motor 50 000, henger er ikke nevnt men hvis det er vår henger som er på bildene har den fått nye skjermer og mistet et støttehjul, så jeg tror ikke det er den.Vi ga 25 inkl for båt, motor og henger, så noe har skjedd underveis her, kanskje noen skader jeg kommer til å finne :P

 

Kommer med mer bilder når dørken er ute! Forresten, bør jeg la litt av ytterkantene av den gamle dørken stå igjen slik at jeg kan feste den nye i den? Jeg kommer uansett til å la det stå igjen en kant av dørken rundt hele båten slik at jeg har noe å beregne høyden på ny dørk etter, men jeg vet ikke om jeg skal fjerne kanten etter det.

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Noen som har delt en Nordkapp Sport og vet hvor godt brønnen til lensepumpen bakert henger fast? Jeg trodde den var som resten av dekket, så jeg kappet den klar for fjerning, men den sitter veldig godt fast. Jeg tror likevel at det er en egen konstruksjon og ikke bare skroget som er tjukkere akkurat der, for jeg kan stikke lillefingen inn i tappehullet bak og kjenner at det er et lite hulrom der. Jeg begynte å sage med en sag som lå flatt mot skroget, tror det er veien å gå. Men, om noen vet bedre, skrik ut :)

 

Halvveis i dagens økt, er en del vann som ligger rundt her.

bilde

 

Så langt kom jeg i dag. Har fjernet skum så kjølen er avdekket på innsiden og øst ut så mye vann som jeg kan, du ser akkurat brønnen til lensepumpen nederst på bildet, den hindrer på et vis resten av vannet å renne ut hullet bak. Uansett er tørkeprosessen i gang. Brønnen fra midten av dekket er fin å sitte i, derfor er ikke den kastet ut enda

bilde

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det, Ove! Har ikke tenkt å ha i nytt skum, har lest at de fleste ikke gjør det. Det skal sies at sikkert 90% av skummet jeg har fjernet var i fin form, det var helst fra brønnen midt i båten og bakover det var mye vann i det, der var skummet litt annerledes enn resten også. Har lest at det kan være pga bensinsøl. Men selv om skummet var bra og ikke inneholdt vann selv, har det hindret vannet i å renne ut på et vis. Jeg har nemlig hatt ute proppen bakerst i 3 år, men likevel er det så mye vann som bildene over viser. Mye av det har nok kommet seg inn gjennom de to fjernete setefestene jeg har vist bilde av, for de hullene var "tettet" med silikon, som var løsnet igjen. Vannet som har kommet seg inn der kan ha fulgt dorullforsterkningene i skroget og bare lagt der, men noe vann må ha lagt andre steder også. Jeg tror setefestene ble fjernet i 2007 under forrige oppussing av båten.

 

Så hvis ikke nyere erfaringer enn de jeg har lest viser at skummet bør tilbake igjen, skal jeg forsøke å lage til forsterkninger av noe plastlignende materialer. Jeg har funnet råtten finér og råtne "doruller" i båten, vil ikke ha mer råte i den :)

 

Du har rett Mfall, det er lenge til jeg trenger å tenke på lister, hehe :) Hva er dine erfaringer fra du gjorde samme jobben, noen tips? Har lest meg fram til å legge "planker" på langs og på tvers, men også å legge noen mm med skum eller noe annet mykt mellom forsterkningen og skroget for å la skroget flekse litt, og la selve glassfiberen være forsterkningen og ikke kryssfineren som de brukte til å støpe rundt.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er glassfiberen som skal være forsterkningen, og ikke kryssfinéren, hva med å lage hele avstiverne av skum? Det er lett å støpe rundt og lett å forme for å unngå skarpe kanter. Jeg har hørt andre har brukt divinycell til diverse støpejobber. Jeg har ikke prøvd selv, så jeg har egentlig ikke peiling.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke dumt å støpe rundt skum! Noen som vet hvor jeg får tak i passende skum? Jeg tenkte faktisk å prøve polyuretan og muligens divinycell i dette prosjektet. Siden polyuretanen kommer i det jeg tror er passende plater, tenkte jeg å støpe nytt gulv rundt slike plater.

 

Om det faktisk kun er glassfiberen som skal forsterke, må jeg prøve å lese meg opp på, men det gir mening i mine ører, da lar man skroget leve litt. Jeg kjenner jo nå som det meste av forsterkningen er ute at det beveger seg mye når jeg går i det, men samtidig mye mindre enn jeg hadde trodd, og på en veldig lite dramatisk måte.

 

Jeg har uansett litt tid til planlegging før jeg begynner å støpe forsterkninger, først må jeg rengjøre og la alt vannet tørke, så skal jeg støpe hele innsiden av skroget med noen lag glassfibermatter, og deretter skal jeg lage forsterkninger og feste til gulvet. Det som er greit er at nå vil nok alt tørke rimelig fort, sist jeg skulle lappe fra utsiden sto båten og dryppet i 1-2 uker før jeg snudde den på hodet, da tok det vel 2 uker til før det ble tørt. Husker jeg brukte enten 6 eller 8 uker av sommeren på å lappe båten, mesteparten av tiden var tørking.

Link to post
Share on other sites

Minioppdatering: Jeg har saget i dagevis for å få ut baljen til lensepumpen. Først to omganger med håndsag og litt feinsag, kjøpte nytt blad til feinsag, valgte for metall for trebladet ble fort oppbrukt, gikk litt bedre. Etter at hjørnene var vekke, kunne jeg hamre inn en meisel mellom skroget og bunnen på brønnen, men jeg er litt usikker på om det er lurt å fortsette med. Det blir litt glassfibertråder som blir løse, blir vel en delaminering. Jeg kan meisle av de løseste lagene, men så dukker det gjerne opp et til lag under, som også kan meisles av (hvis det gir mening). Kanskje jeg skal rive de av, og la områder få godt med polyester eller epoksy når det er på tide å støpe. Noen tanker?

 

Slik ser det ut der jeg har meislet av deler av baljen:

bilde

 

Her holder jeg fremste veggen av baljen ca der den sto, og dere ser da hvor mye jeg har fått fjernet på flere kvelders arbeid, håper nesten at jeg ikke har riktig verktøy :) Området som meiselen ligger på er det neste som skal av

bilde

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, takk for bilder! Det er kanskje litt vanskelig å se på bildene hvis man ikke har sett slike før, men der har du innredningen jeg har tenkt å gå for :) Er det du som har fjernet skummet? Hvordan stivet du evt av båten da?

 

Min klarte 30 med 70-hesteren så vidt jeg husker, men det var også "uansett" antall folk i båten (kjørte aldri alene den sommeren)

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nåværende eier merket at båten ble betydligere tyngere med tiden og en anelse baktung, derfor kappet han inn en inspeksjonsluke bakerst i dørken.

Han oppdaget da at skummet var fyllt med vann, så derfor gravde og skrapet han ut veldig mye av skummet (alt det våte) og monterte en helautomatisk pumpe under dørken som tapper det vannet som eventuelt skulle komme inn der igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et par spørsmål! Se teksten til siste bildet, der har jeg gjemt et spørsmål jeg har lyst på gode meninger om :) Og jeg har et spørsmål i teksten før bildene. Jeg har skrevet ordet "spørsmål" i store bokstaver og med tjukk skrift hvis noen vil skumlese seg fram til de :)

 

Har vært og jobbet med båten igjen, tok pause fra tirsdag for korsryggen ble så stiv av den dårlige stillingen jeg satt i da jeg sagde ut lensepumpebaljen. Har svingt feinsagen (Bosch LMF 180 med blad for stål rettere sagt), og baljen er nå ute. Grunnen til at jeg var så oppsatt på å få ut baljen, var at jeg ville åpne opp bedre mot hullet i skroget for tømmeproppen som sto helt nederst i hekken, da det virket å være grodd igjen med drit under baljen eller noe, for vannet rant jo aldri ut selv når skummet var vekke (det ligger et bilde lenger oppe med litt skum igjen mot baljen, men det var løst fra skroget så jeg hadde regnet med at det skulle renne ut).

 

Stor var min overraskelse da jeg så at jeg fortsatt ikke hadde fri tilgang til innsiden av hullet selv med baljen ute av bildet, så jeg pirket med en dor og fant til slutt et lite hull hvor vannet kunne renne, det var egentlig ganske høyt oppe, se bilder lenger nede i denne posten. Men overraskelsen ble enda større da jeg så gjennom bildene jeg tok, og innså at det hullet faktisk var 1 cm over gulvet i lensepumpebaljen! Så hvis ikke det fins en smal renne eller delaminering i skroget, så er det ikke rart at vannet i dobbelbunnen aldri tørket opp, selv med proppen ute og helling bakover, for det var ingen tilgang til proppen fra dobbelbunnen!

 

SPØRSMÅL: Så da er jo spørsmålet om jeg skal ha propp eller plaste igjen? Jeg har tenkt å lage inspeksjonsluke + ha en lensepumpe nede i dobbelbunnen. Det er jo kjekt å kunne helle ut vannet bak, så jeg heller mot å støpe opp litt slik at hullet til proppen ligger flatt med innsiden av skroget og beholde propp+hull. Burde jeg evt bytte propp til noe annet enn den plastsaken jeg har nå? Eventuelt noen gode råd for å lage proppehull+propp best mulig?

 

Har og prestert å sage hull i skroget, jeg skulle ha ut restene av skum helt ute i sidene under det lille som er igjen av det gamle gulvet, men jeg begynte fremst i båten når jeg tydeligvis skulle begynt bak, for der jeg holdt på var det ikke skum, slik som 20 cm lenger bak.. Men men, jeg skulle uansett legge ny glassfiber og polyester på begge sider av skroget der jeg laget hull, så det får gå seg til.

 

Bildetid! Begynner med en spennende serie bilder hvor jeg leter etter åpningen inn i dobbelbunnen og ender opp over gulvet i den gamle lensepumpebaljen. Her har jeg allerede skrudd ut gjengepartiet så det bare er et åpent hull der bak, det ligger litt vann nedi der også men det er ikke synlig.

bilde

 

Til slutt fant jeg en åpning inni hullet, måtte sikte oppover, noe som jeg ble litt forvirret av:

bilde

 

Men det ga jo mening når man ser dette bildet, jeg la meiselen under for å vise avstanden til dørken. Man ser at meiselen så vidt ligger under det som var gulvet i lensepumpebaljen (det er saget ut nå forresten), og at doren stikker ut ca 1 cm over der igjen! Og når jeg ser på bildene tror jeg faktisk at "doren" er en gammel utslitt fil:

bilde

 

Deretter sagde jeg ut restene av oppbevaringsrommet i front, dette var laget av kryssfiner, som selvsagt var råttent, og det rommet ble fjernet for en stund siden for å komme til gulvet under der igjen. Her er halvparten av restene fjernet (venstre side på bildet)bilde

 

Etter det gikk jeg over kanten og sagde den så slett som jeg klarte med sagen, jeg tenker nemlig å ha glassfiber langt oppetter sidene, og vil derfor ha dem så slett som mulig. Resten av kanten blir i så fall pusset senere. Kanten etter det gamle gulvet vil få samme behandling (den kanten som hammeren hviler mot), den må jeg uansett støpe forbi:

bilde

 

Prøver meg med 4 piler på dette bildet. Den røde viser buen hvor jeg har saget hull i skroget da jeg fjernet setefestet på førerplass. Den gule pilen peker på mer skum som ligger under kanten på det gamle gulvet, og som gjorde at jeg trodde at å fjerne setefestet skulle gå bra slik jeg gjorde det. Jeg skulle heller ha begynt bakerst, men da har jeg lært det til andre siden av båten. SPØRSMÅL: De to grønne pilene som peker i hver sin retning peker på kanten for hvor innplastingen av det gamle gulvet slutter (øverst) og kanten mellom det gamle gulvet og skrogsidene (nederst). Ville dere fjernet det området også? Jeg heller mot å la det være, og heller slipe det ned litt og så rufse det opp for å få feste til ny matte.

bilde

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok en tur til båten etter middagen også, har begynt å sage vekk kanten etter det gamle gulvet. Begynte bakfra denne gangen, og sagde ut veldig små biter om gangen, klok av skade fra før i dag! Tok noen bilder men de er ikke så veldig spennende eller gode, er veldig mye farger og mye støv i båten. Men, jeg legger ut likevel.

 

 

Her fra bakre babord hjørne. Har tegnet inn 3 røde streker som viser formen på skroget, det hadde vært 1 rett rød strek om man så det rett ovenfra. Nede i "kjøl nr 2" (tilsvarende på andre siden selvsagt) lå det skum som var dekket av restene av gulvet. Dette skummet var veldig vått, det virker å ikke ha vært noen vei ut for det vannet. Jeg tror vannet det er snakk om kom inn via de 2 setefestene som har manglet og bare vært tettet med silikon, se evt bilder i innlegg nr 3. SPØRSMÅL: Hva kan jeg forvente at er inni forsterkningen av bakspeilet? Kryssfiner eller skum? Det er kanskje ikke så lett å se, men der man ser formen av det gamle gulvet som går ned i baljen til lensepumpen ser man at det er 2 lag med glassfiber oppå hverandre. Jeg må prøve å se nærmere på om det er støpt inn noe bakom der, eller om det er formen som er forsterkning. Jeg er usikker på om flere lag glassfiber oppå hverandre er bra, særlig når jeg kommer med enda et lag senere. Det samme gjelder langs skrogsidene, slik som på bildet med 2 grønne piler før i dag.

bilde

Link to post
Share on other sites

Du går grundig til verks :-)

 

Bildet med de to grønne pilene: Jeg ville slipt meg ned til polyester/gelcoat, ikke forsøkt å laminere noe oppå maling av ukjent type. Slipemaskin med støvavsug er greit å ha. Og til riving er det lite som slår en liten bajonettsag,

 

Jeg ferdigstilte i går et lignende prosjekt (Rana 17). Jobben tok fire uker, kanskje tre effektive uker. Det gjenstår dog litt kosmetisk maling. Veldig tilfredsstillende å ha gått gjennom "hele" båten og vite at ting er ship shape, ikke noe våt finer eller skum eller tull. Den klart verste delen av jobben var sliping av 30 år med gammelt bunnstoff av forskjellige typer. Den beste delen var å lære noen nye ting :-)

Link to post
Share on other sites

Grundig til verks ja, jeg skal prøve å gjøre det skikkelig denne gangen (prøvde jo å lappe fra utsiden for 3 år siden). Kan skrive under på at noe av det beste er å lære ting :) Jeg hadde tenkt å slipe meg gjennom malingen ja, det er vel det eneste jeg virkelig vet om å reparere slike båter, hehe :D Så får jeg se om det blir en fin overflate eller om jeg må lenger ned i lagene, håper det blir et bra område som kan støpes videre på uten at jeg må slipe i ukevis.

 

Laget du prosjekttråd om din båt? Hvordan løste du det nye gulvet mtp avstivning? :)

Link to post
Share on other sites

Dagens økt gikk sakte, og framgangen var mye mindre enn jeg hadde beregnet, men det har ikke hindret meg i å lage oppdatering tidligere så her kommer litt tekst og kjedelige bilder :)

 

Jeg møtte på en lysebrun masse mellom skroget og dekk da jeg ga meg i går, i dag begynte jeg å sage i denne og den viste seg å være veldig hard og å sitte godt fast. Jeg tenkte først at det kanskje var en gammel reparasjon hvor noe finboblet skum var sprøytet inn i et hull og lappet fra utsiden, men det ser heller ut som om dette skummet ligger hele veien rundt båten i mellom de grønne pilene jeg tegnet i innlegg 17. Stoffet henger altså godt fast og er hardt, derfor har jeg bestemt meg for å bare skrape av maling osv og slipe til en jevn kant ved den nederste grønne pilen, evt i bunn av det blå på bildet her under, og støpe over. Så hvis noen vet at det bare er tull må de gi beskjed før jeg gjør det :) Det vil spare meg for mye arbeid med å fjerne det lysebrune, for det sitter godt og i motsetning til det hvite og tidvis blåaktige skummet løsner det ikke fra glassfiberen.

 

Lysebrune greier i høyre del av kuttet, og egentlig hele veien bak i båten til venstre også:

bilde

 

Et oversiktsbilde, det skulle vise hvor langt jeg var kommet med å sage vekk siste kanten av gulvet, men sekken ligger i veien og jeg er ingen fotograf. Jeg har i hvertfall kommet til der ledningen går over kanten og ned til et bosch-grønt el.-verktøy (sagen, kanskje mer støvete enn grønn nå). Jeg hadde faktisk trodd at jeg skulle være minst kommet rundt baugen og like langt bak på andre siden per nå, men det gikk som sagt sakte i dag. Hageredskaper og en gammel gulvlist jeg bøyde til hjelper med å støtte opp taket på partyteltet slik at vannet renner lettere av, det er overraskende tørt oppe i båten nå..:

bilde

 

..overraskende tørt utenom inni proppen bak, her ser man hvordan tidligere eiere har borret i blinde og laget en drenering som jeg mener ikke hadde noe for seg, jeg tror det har kommet mer vann inn i skroget med denne løsningen enn det den har sluppet ut:

bilde

 

 

Her fra bakre babord hjørne. Har tegnet inn 3 røde streker som viser formen på skroget, det hadde vært 1 rett rød strek om man så det rett ovenfra.

Hvis noen lurte så ser området på skroget hvor vannet ikke rant vekk slik ut fra utsiden:bilde

 

Edit: Woho, side 2!

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg limte inn den nye dørken helt uten langs- eller tverrgående forstekninger under. Skroget var slik i utgangspunktet, så det burde være greit. Jeg la på et par lag med glassfibermatte rett på skroget før dørken kom på plass for å være sikker. Interiøret i båten er integrert med skroget og gir også en viss avstiving. Fikk testet den i skikkelige havbølger i går. Den hopper og slår i bølgene i litt hastighet, men skroget er rock solid,

Link to post
Share on other sites

Det skjer litt, men skal si det blir kjedelige bilder av det ;) I motsetning til sist innlegg har jeg klart å holde meg for god for å legge ut bilder av det samme om igjen og om igjen. Men på tirsdag ble siste rest av gulvet sagd ut, det siste som forsvant var fortsatt vått, og det var jo greit med en bekreftelse på at jeg ikke bare tuller meg i blinde :smiley:

 

I dag begynte jeg å slipe vekk gammel lakk og rester av det gamle skaitrekket (lim og noe skum-aktig) langs skrogsiden. Jeg har fra starten planlagt å bruke vinkelsliper til dette, men da jeg gikk i gang syntes jeg at det var litt brutalt med vinkelsliperen, så jeg reiste på Biltema og kjøpte en eksentersliper. Jeg kommenterte til en kompis på veien ut at eksentersliper var et rart navn på det verktøyet jeg skulle ha, og det hadde jeg rett i da det viste seg at eksentersliper IKKE var det jeg trodde, hehe. Den bet ikke i det hele tatt, så etter en god time eller to bortkastet på kjøring, kjøping og lite sliping, gikk jeg tilbake til vinkelsliperen. Fra gammelt av vet jeg jo at teknikken er å hele tiden bevege på vinkelsliperen for å unngå at den graver seg dypt inn i noe, så jeg fikk etterhvert hentet fram igjen gamle kunster.

 

Men det støver noe sykt! Noen som har prøvd å fukte overflaten for å hindre at støvet flyr alle veier? Eksentersliperen hadde en fin liten pose til å samle opp støv i, synd den ikke var som jeg trodde ellers :P Og har noen fått tak i mykere "flapdisc" eller til vinkelsliper? Kunne tenkt meg en som bøyer seg som gummi, men har 80-120 grovt slipepapir på i tillegg.

 

Jeg begynte bak på babord side og slipte ned til toppen av den øverste grønne pilen som jeg liker å nevne fra et tidligere bilde. Her har jeg akkurat begynt, bakerst på skrogsidene har det ikke vært skai, så der var det maling/lakk oppetter skrogsiden:

bilde

Og her har jeg kommet et stykke på vei

bilde

 

Jeg kom meg vel en liten meter framover, gikk litt tid på å finne en god teknikk slik at jeg ikke gjør mer skade enn nytte med slipingen. Her ser dere grunnen til at jeg må slipe ned, til høyre er det lim og tidvis noe som ligner på skum, og siden jeg skal lakke skrogsiden må det vekk. Som en bonus ser dere støvhaugen etter så lite sliping!

bilde

Link to post
Share on other sites

Har slipt vekk limrestene på hele babord side nå, må få meg et bedre lys eller en hodelykt så jeg kan holde på etter at det blir skumring. Ingen bilder i dag, bildene fra i går dekker det meste :wink:

 

Får tenkt en del der jeg sitter og sliper, så jeg har lagt en slagplan for skroget:

  1. Slipe ferdig limrestene på styrbord side
  2. Slipe vekk maling++ i området mellom de 2 grønne pilene på dette bildet fra litt tidligere i prosessen (det er det samme området som fikk grønne piler på et annet bilde på forrige side). Dette området er der det gamle gulvet ble støpt fast til skroget, og dermed skal det nye gulvet støpes fast der ogsåbilde

    SPØRSMÅL:

    -Har noen noen formeninger om hvor mange lag og med hvor tung glassfiber jeg bør støpe på hhv veggsidene og i dørken?

    -Og kan jeg tette små hull i skroget, som skruehull, et lite hull på størrelse med hullet i en femmer som jeg fant langt under vannlinjen og 3 steder hvor jeg har kuttet en rett strek med f.eks sparkel eller "plastrep" for å få noe å støpe glassfiberen rundt?

    -Bør jeg slipe skroget veldig tynt der det er sprekker og skader (og hvorfor)?

Link to post
Share on other sites

jeg har gjort denne jobben med min nordkapp 17. ligger som prosjekt her , men ikke så mye bilder fra arbeidet med dørken.

 

Jeg lagde langsgående forsterkninger i bunnen , tversgående spant av impregnerte lekter. noen spant også av divinycell.

under der som stolene skal stå la jeg massivt tre for feste til stolene

 

dørken ble laget som en sandwich med glassfiber under , så polyuretanplater, på toppen noen lag med glassfiber og så et par lag med glassfiber og epoksy på toppen.

 

 

polyuretan trekker vann, så råder deg til å bruke divinycell . Dørken la jeg oppå kanten av den gamle dørken.

 

Jeg sørget også for fall inn mot midten av dørken og ned mot brønnen bak i båten.

 

disse båtene er solid laget, så du vil nok ikke få problem med skroget , selv om skummet er fjernet.

 

 

lykke til videre .


hullene i skroget kan du tette med biltema hurtigepoksy lim . Fyll hullene med den og teip over med ducktape så ikke limen renner ut. La det tørke og fjern tapen. Denne limen er meget god.

 

 

platen bak i hekken ville jeg la være der den er . Begynner du å tulle med den , skal du vite hva du gjør når du setter på en ny selv. Vanskelig å få til og potensielt meget farlig om det ikke holder. skal holde store krefter den plata der .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...