Jump to content

Forsikre vannscooter?


Vegar86

Recommended Posts

Hei godtfolk :smiley:

 

Planlegger kjøp av vannscooter, men lurer litt på hva folk praktiserer når det kommer til forsikring?

Har tatt meg en liten ringerunde til forsikringen jeg har for øyeblikket, samt et par jeg har brukt tidligere, men ingen av disse ville forsikre vannscooter.

 

Kunne tenkt meg å iallefall ha noe sånn som brann/tyveri forsikring.

 

Securmark ser jeg er ganske normalt, og mange har den i småbåtregisteret også. Men det er vell ikke nødvendig med begge da securmarked har blitt godkjent som register av de fleste som forsikrer båt/vannscooter?

 

Om det skulle ha noen betydning, så planlegges det kjøp av rxp-x 255.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Har tatt meg en liten ringerunde til forsikringen jeg har for øyeblikket, samt et par jeg har brukt tidligere, men ingen av disse ville forsikre vannscooter.

Har en viss forståelse for at selskaper vegrer seg for å forsikre vannscootere.. Det er jo ikke mange farkoster til sjøs som har rundt 250 hk og er på 10-11 fot.. Jeg vil tro at om noen vil forsikre dette så koster det "det hvite ut av øyet".. Men det finnes nok, og da må en betale for det.. noe som er rett og rimelig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gjensidige kunne forsikre vannscooteren :clap:

Var en del av betingelsene at man var totalkunde, vannscooteren måtte kaskoforsikres og de foretrakk Securemark.

Kom på ca 13.000 i året, noe som for all del ikke var uventet. Rett og slett av de samme grunnene som du nevner ovenfor.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Omtrent et år er gått siden denne tråden ble startet. Jeg har bestilt en Sea-Doo Spark med 90 HK. Er det noen som vet noe nytt om forsikring?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det kan de faktisk :thumbsup: Fant ut på slutten av dagen idag at ansvar- og kasko i IF kommer til å koste ca. 400 kr /mnd. Nytt fra ifjor var at da var svaret "nei" til forsikring av vannscooter. Dog er det ikke fritt frem da IF har en begrensning i forsikringen der scooteren ikke kan gå fortere enn 49 knop.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Enig i at det virker logisk, men så er det jo en over her som hadde ordnet noe i Gjensidige ifjor. Jeg hadde forsikret en Uttern D66 i 2009 sesongen, og med en toppfart på 45 knop, så var ikke IF helt superfornøyd husker jeg (dyrere enn båten jeg har nå). Så med tanke på at de råeste vannscooterne har en topphastighet på 70 knop, så er det kanskje der eventuelle forsikringsutfordringer ligger, ihvertfall hos IF, ref over at jeg med Sparke´n er under deres grense som idag er på 49 knop.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En kamerat har en SeaDoo RPX sak som gjør 70knop og som oppfører seg som en rakett fra start. "Den går som jolle til båten", sa karen fra Norwegian Brokers. Da ble det billig.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

For håper den også er jolle den dagen noen blir drept eller hardt skadet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og så spørs det hva sumbegrensningen ved tyveri av jolle tilhørende båten er ved tyveri, for ikke å snakke om maks hastighet og motorstørrelse på jolla......

 

Det går an å forsikre de som går fortere enn 50 knop og på vanlige vilkår rundt om kring, men dette fordrer visst gjerne spesiell godkjenning av selskapene, og man kan få begrensninger på førere, førers alder, høyere egenandeler etc. Sikkert andre ting som kreves og, så man må bare ta jobben med å ringe rundt.

Redigert av Madserazzi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Omtrent et år er gått siden denne tråden ble startet. Jeg har bestilt en Sea-Doo Spark med 90 HK. Er det noen som vet noe nytt om forsikring?

 

Hei Dennrick.

Har du fått Spark'en ennå?

I så fall, hvordan er inntrykkene så langt? Tenker på kraft, støy, manøvrering osv. Er det nok pulver in HO'n? Hvordan fungerer IBR praksis? Tar dere den med dere på båttur?

 

Jeg og en båtkompis myser litt på Spark om dagen...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei Dennrick.

Har du fått Spark'en ennå?

 

Hei igjen - nei, vi avtalte med leverandør å vente til etter 01.07. Så vi har en avtale 02.07 om henting:-) Kan gi deg en update etter det. Planen er å ha den med på badeplattformen. Håper den passer greit i davitene vi har festet der.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Blir spennede :-)

Håper du rapporterer tilbake når du har testet den litt.

Ble det 2 eller 3 seteren?

 

Sjekket et par steder i dag, men det virker som om alt er utsolgt for i år. Kanskje likegreit da jeg kan være litt vel rask på avtrekkeren noen ganger, hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi gikk for 3-UP da den må kunne "erstatte" jolla fra tid til annen... Ja, jeg hører fra forhandler at de har gått unna, og levering er muligens nå etter sommerferien? Vi bestilte på messa i vinter, og selv da måtte vi ta til takke med en annen farge enn førstevalget.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Spent på å høre erfaringene dine.

Beskjeden jeg har fått rundtomkring er at det er utsolgt for i år. Dumt da jeg kunne tenkt meg å kikke på en før evt kjøp/ bestilling.

 

Én forhandler hadde muligens en 3up hvor kunden ville trekke seg. Vi får se.

Det er jo et år neste år også :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket innom med Vestfold Maritime? De har en liggende på brygga som det kanskje er mulig å prøve? Alternativt er det også mulig å prøve den vi har bestilt om vi skulle ende opp i samme farvann en helg ila sommeren:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Fikk overlevert Sparke´n igår, da jeg aktiverte full kasko forsikring på den ble års premien kr 2.895. Dette er i IF der jeg har resten av forsikringene mine.

 

Forøvrig er det 5 timers forsiktig innkjøring og vi har ikke kommet lengre enn til 3 timer. Men virker lovende så langt da det er liten tvil om at det er mer enn nok av krefter å hente selv med tre stk på! Manøvrerer på en femøring og bremsen (ibr) funker som bare det.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne igjen da jeg finner meg selv oftere og oftere på Finn.no og sea-Doo.no ;-)

Jeg har også IF (totalkunde), så er det fortsatt greit med forsikring av Spark der, Dennrick?

 

Jeg har målt opp aktre delen av FB og får faktisk plass til en Spark 2UP i lengderetningen om jeg får laget meg et kransystem så jeg får den opp dit uten at det går utover sitteplasser etc.

 

Om jeg dropper planene med å ha scooter på båten, så vurderer jeg en større touringsak som hengerbasert leketøy som jeg kan ta med meg hit og dit og taue med meg i nærområdet i ny og ne...

 

Hvordan er forsikringen på de større? Tenker primært på GTR 215 og GTX 155 med toppfart på hhv ca 57 og 50(49) kn.

Fint om folk poster hva slags scooter de har, alder, hvilket selskap og hva de betaler.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

jeg betalte vel 3500 i året for min rxt-is med 260hk i sin tid hos gjensidige jeg solgte den i 2013 og handlet vel 2011, Gav opp med de nye reglene og forbudet som da kom, før det nå er lov igjen med de forbanna idiotiske reglene vi har. 

 

Du veit jo hva jeg har av andre ting sap... men scooter orker jeg bare ikke, der snakker vi snutemagnet, jeg har faktisk tilgode å bli stoppet av onkel selv om jeg har møtt de ca 7 ganger bare i helgen med båten, også i tidvis "godt driv" 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, enig at reglene er helt idiotiske og håper det vil tvinge seg frem en endring der.

Det er jo ikke noe prinsipiell forskjell på en scooter og f.eks en liten williams RIB som er fullt lovlig. Samme størelse, motor og drivverk.

 

Hadde holdt lenge med samme regler som for båt forøvrig og man kunne fortsatt slått ned på grisekjøring og fartsovertredelser.

F.eks så kan transportetappene ut i åpent vann være problematisk her i området pga fuglereservat på noen mikroøyer som man må være mer enn 400 m unna, selv i 5 kn.

 

Vi snakker om noe som bråker like lite som en moderne firetakts påhenger (lik null) og kjører i 5 kn, mens sjøfly som tar av på full øs (myyye støy) 50 meter unna i 60-70 knop er greit. Var også greit for fuglene når rullebanen til Norges mest trafikkerte flyplass lå 100 meter unna. Tror til og med med trawleren min forstyrrer omgivelsene mer enn en moderne scooter om man følger reglene for båt...

Go figure.

 

Det var dagen utblåsing. Godt å se det virker ok med tanke på forsikring :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...