Jump to content

Er billige løftebeslag til anker gode nok?


Ove Gram Nipen

Recommended Posts

Jeg holder på med montering av ankervinsj på seilbåten min. Jeg lurer på hvilken ankerrulle jeg bør kjøpe. Jeg ser at Engbo har et løftebeslag som koster 4.090 kr hos Maritim, mens Seatronic selger ett til bare 995 kr.

 

Her er Seatronic sitt til 995:

bilde

 

Her er Engbo sitt til 4.090 (hos Maritim):

bilde

 

Er Engbo sitt verd prisforskjellen?


Tilleggsopplysning: Jeg skal bruke en Engbo 43 vinsj, som har trekkraft på rundt 500 kg, og skal bruke et Rocna 10 kg anker.


bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt inn billigversjonen og den virker grei og ganske solid for den prisen. Vet ikke om rustbestandigheten er like god, dog.

Dette bygger jeg inn i en selvlaget ankerkasse med vinsj på toppen, snart ferdig. Det som er viktig, er jo hvor hardt draget i ankertauet/kjettingen er.

Svakeste tilfelle blir ved hardt drag sideveis og da kommer det an på kvaliteten ved selve innfestingen. Så jeg tenker at det lureste uansett, vil være å trekke opp siste del av tau/kjetting og feste den i et kryssholdt, med strekkavlasting som tar seg av holdekraften som forplanter seg langs tau/kjetting.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok unngå å måtte gjøre smarte triks med kryssholt; dette skal være enkelt i bruk. Unntaket er eventuelt hvis jeg har satt fast ankeret og trenger å dra det løs.

 

Hvordan er godstykkelsen på innfestingen mot båten på den billige utgaven?

Link to post
Share on other sites

Men er det sikkert at Engbo sitt er verdt noe mer i det hele tatt?

 

Prisen på disse gjenspeiler overhode ikke "produksjonskostnaden", spesielt ikke Engbo sin i alle fall. Du tar ihvertfall ikke noen risiko ved å velge den billige. Du kan jo kjøpe fire av dem for prisen av en Engbo.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den billigste og kvaliteten er topp, men du må sjekke om ankeret passer. På min kan den ytterste rulla justeres i flere høyder slik at den passer.

Har et Danforth anker og dette slipper ikke skikkelig pga av vinkelen ved slipp(ankeret låses litt for god i rulla med konende ankerhals).

Pass på og sett inn skikkelige bolter med plate eller store skiver slik at belasningen fordeles over en større flate.

På min må jeg bygge om da denne står ytterst på badeplattform, så plattform + arm gir for stort moment når ankeret sitter.

Husk også å lage en enkel sikringsløsning, slik at du ikke river av vinsj og arm om det skulle slippe.

Link to post
Share on other sites

Seasu: har du kjøpt din hos Seatronic? Jeg ser på bildet at Engbo sin muligens kan justeres for ulik høyde på skaftet på ankeret. Rocna-ankeret er 9 cm høyt, så avstanden fra rullen til bøylen må være minst 9 cm, helst litt mer.


Jeg ringte nettopp til Seatronic, og fikk god hjelp på telefonen. Det billige beslaget er bestilt, så får vi se :) Avstanden skulle være 9 cm.

Redigert av Ove Gram Nipen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Seatronic var kjappe, og løftebeslaget kom etter et par dager. Jeg synes i alle fall det ser rimelig solid ut. Stort pluss for mulighet for å justere avstand mellom rulle og bøyle. Det var ikke synlig på bildet i nettbutikken.

 

bilde

 

Jeg skal montere det neste gang vi får en helg med oppholdsvær i Bergen :)

Link to post
Share on other sites

Ove,

flott om du kan poste når du har installert. Jeg er på kikk etter Rocna 10 kg + ankerrulle for montering også :) Spennende å høre hvordan din passer.

 

Selve ankerrullen ser lang ut på bildet ditt. Jeg tenkte å montere den på akerspeilet over fenderlist - der er det ca. 45 grader så jeg tenker at om jeg monterer den omtrent slik at rullen ligger ned langs akterspeilet så trenger jeg 25 cm eller så ut over fenderlisten for at Rocna ankeret skal få plass inn under den ? - mens gjennomføringen av tauet i skrog legger jeg kanskje 20-30 cm høyere enn ankerrullen ?

 

 

Er det forresten spesielle Ankerruller til Rocna vs. Bruce - eller passer de om hverandre ? (jeg ser Engbo lager både for Engbo Anker og Bruce anker ??)

Redigert av TomF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd Rocna 10 kg i denne, og den passer utmerket. Jeg har ikke montert den på akterspeilet ennå, men jeg puttet ankeret inn i rullen og sjekket at det fikk plass uten å ta borti bøylen på toppen. Det gikk fint. Avhengig av vinkelen som ankeret og rullen blir stående i kan du måtte bruke det nederste hullet til nylonrullen for å unngå at ankeret blir klemt mellom rullen og bøylen.

 

Ankerrullen er ca 50 cm lang. Den må henge godt utenfor båten for at ankeret ikke skal ta borti på vei opp. Jeg har tenkt å montere min så langt ned på akterspeilet som mulig. Legg gjerne ut en tegning av hvordan du ser for deg å montere :)

 

Når Rocna-ankeret står i rullen kommer spissen inn mellom stengene omtrent der jeg har pekefingeren på bildet.

 

Jeg tror ikke det finnes spesielle ankerruller for rocna. Engbo-ankeret har en tykkere, rund arm (nesten som på en dregg) mens rocna og bruce har en flat, tynn, høy arm. I denne rullen passer armen på rocna fint ned i sporet i nylonrullen.

 

Jeg håper på oppholdsvær i neste uke, så jeg kan begynne å skru :)

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker å montere løftebeslag og anker hengene bak på akterspeilet (#1 på tegningen) på den lille plassen som er tilgjengelig. Legger ved et bilde fra en tilsvarende båt der dette er montert - hadde håpet jeg kunne få det litt høyere (helst over fenderlist - men da tror jeg ikke har får plass til gjennomføring noe sted) Siden båten går i 45 knop så har jeg ikke lyst til å ha ankeret hengene ned i vannet slik den andre har. Mulig med kortere beslag ? (og høyere vinkel på ankeret) ? - eller bør jeg gå for et mindre anker ? (25 fot - ca 2 tonn med alt - så holder kanskje et 7.5 kg Bruce eller 6 kg rocna ?)

 

Ellers ønsker jeg å bevare tauluke til annet tau - så jeg tenker et plastrør ( #2 på tegningen) gjennom denne for å føre gjennom tauet og så motere vinsj (#3) bak denne og sette en bøtte (#4) som tauet faller ned i .

 

Denne bøtta står da ved siden av bensintanken. Et problem ? (tenker på vinsjmotor og bensintank i samme rom - har forestilt meg en lekkasje på bensinledning og gnist fra vinsmotoren....)

 

 

bilde

bilde

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som den andre båten bruker Engbo løftebeslag type kort. De er 30 cm lange, det jeg har kjøpt er 50. Løsningen med plastrør og gjennomføring til annet rom har jeg sett andre har gjort. Både vinsj og kontrollboks skal monteres i rom hvor det ikke kan oppstå brennbar gass, så du bør i alle fall sørge for god lufting.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det finnes jo en standard for gnist beskyttese på utstyr (iso 8846 marine ignition protection). Jeg ser at Engbo kan levere en gnistbeskyttet utgave av Midi motoren.

 

 

Når jeg mailet med Quick i Italia påstår de at både motor og rele (for Quick Balder 600W) er godkjent ihht. "iso 8846 marine ignition protection". Siden ledningsfestene på motor og på rele på disse er åpne så kan jeg ikke helt forstå at den gnist beskyttelsen kan være reell.

Kommentarer fra noen ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

En liten oppdatering: Dette beslaget fra Seatronic er ikke sterkt nok. Etter et par års (lett) bruk er det nå en bulk på undersiden av bøylen. Det skyldes at bøylen hviler på en bolt som går gjennom hullene på siden av beslaget, og når du trekker opp ankeret legger du press på bøylen slik at den bøyes mot bolten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...