Jump to content

Avfukter i båt - mye fuktighet?


fernanda

Recommended Posts

Jeg har en liten mobil avfukter i båten, som på maks skal klare å ta ut inntil 24L/t.

 

Denne fungerer knall bra, men bråker noe.

 

Båten er en 37 fots Nimbus, med tett tak og skyvedør, så båten er tett og relativt tørr, men etter helgen kjente vi at dynene var litt fuktige.

Jeg lukket dermed alle luker og ventiler og satte inn avfukteren sist søndag kveld og har til nå tatt ut over 10L vann!!!

 

Er ikke det veldig mye, hvor kommer alt dette vannet fra? Det kan da ikke bare være fra stoffer, trekk, puter, dyner, madrasser, osv?

 

Er det noen som har lignende opplevelser, eller er det noe jeg har oversett?

 

 

Forøvrig kan jeg jo si at båten nå kjennes helt tørr ut, og klar for nye turer på fjorden :-)

 

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

10 liter er ingen ting jeg tok ut 3 tiliters bøtter før ferien i år. Mens det regnet på det verste . Og i ferien når kona tok litt vask av klær satte vi på avfukter i rommet hvor dette var hengt til tørk og vips på noen få timer så var klærne ganske tørre. Fantastisk maskin altid nesten knusktørr båt og ingen båtlukt.

 

Sendt fra min samsung

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hvis avfukteren ikke har vært i bruk på en stund, er 10 liter på 4-5 døgn med den høye luftfuktigheten vi har hatt de siste ukene helt normalt eller faktisk lite. Regner med at du dro ut 4-5 liter første døgnet?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Må si meg uenig i det pettersand, etter at jeg satt inn luftavfukter har den værste båtlukten forsvunnet og madrasser/puter er langt tørrere. tidligere var det varme og ventilasjon, synes ikke det hjalp på fuktighet. Problemet er p få transportert den fuktige luften ut, dette fikser avfukteren lett ved å samle alt i væskeform.

Link to post
Share on other sites

Er båten fullstendig lufttett? Saken er at har man ventilasjon i en båt, noe de fleste har, så driver man å av-fukter verdens atmosfære og det kan lett bli noen bøtter vann. Bedre med god ventilasjon og litt varme i båten.

 

Det er korrekt som pettersand sier at med åpen ventilasjon prøver man å avfukte verden, men konklusjonen er ikke nødvendigvis korrekt etter det jeg har erfart etter diverse testing.

 

Den beste løsning, etter min erfaring, er å stenge ventilasjon, det behøver absolutt ikke være lufttett, men gjennomlufting må unngås.

En absorpsjonsavfukter fungerer best, den virker i alle temperaturer og den avgir litt varme. Noen typer blåser varm fuktig luft ut og andre kondenserer ut vannet og beholder varmen inne i båten. Jeg foretrekker løsning med kondensator og å slippe vannet ut i bunn av båten. (Blir pumpet ut av lensepumpa.) Da beholdes varmen inne i båten, noe som ytterligere forbedrer avfuktingen, og denne typen er også langt rimeligere.

 

En kan oppnå det samme med kun varme, som pettersand sier, men da trengs det større effektforbruk. Det koster, men det gjør jo også en avfukter, så det blir jo et regnestykke.

Link to post
Share on other sites

Luftavfukter er uslåelig! Selvfølgelig må man unngå å tilføre ny fuktig luft utenfra, men en luftavfukter takler jo at det ikke er hermetisk tett.

 

Vedr valg av luftavfukter, velg en som kan lede vannet direkte opp i en vask eller lignende, kjedelig å måtte tømme en beholder. Fordel om den er liten og kan stues bort. At den virker ved lave temperaturer er ikke spesielt viktig synes jeg, den viktigste uttørkingen av båt trengs jo nå på høsten mens det er stort vanninnhold i utelufta.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har brukt luftavfukter i flere år, sommer som vinter. Den bør bare stå på hele tiden. Alltid godt å legge seg i sengetøy som er tørt. Siste vi gjør når vi forlater skuta er å sette på avfukteren. På tur lukker vi døra ned til akterhytta. Da betyr ikke støyenl noe.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en relativt "åpen" båt med bra ventilasjon og har ikke merket noe særlig fuktighet når vi bruker et par frostvakter. Madrasser og puter løftes opp og alle skap står åpene. Når det gjelder "båtlukt" har den nok andre kilder enn høy luftfuktighet, som skjulte bl.a. i gamle vannansamlinger rundt i båten, bunnvann, gamle septikslager, uggi buggi rundt byssa osv. osv.

Men jeg skal selvfølgelig ikke underslå en effektiv avfukter for ned luftfuktigheten i båten med den positive virkningen det har.

Link to post
Share on other sites

Det med å bruke avfukter, kan sammenlignes med å lense en båt som lekker lite grann. Det er der pettersand ikke var helt pr. kasse. God utlufting og litt varme hever båtatmosfærens evne til å ta opp mer fuktighet. Fremdeles lenser man en båt som lekker lite grann. Eller man prøver å tørke verdens atmosfære. Hos meg, som har en meget tett båt, så er avfukteren i gang så lenge båten ligger i brygga. Avfukteren går på hygrometer, satt av fabrikken til start på RF ca. 50 %. Dessuten ioniseres luften som går gjennom avfukteren, skitt kommer ut med vannet. Båten har forøvrig ikke bunnvann, diesel- eller septiklukt. Men det lukter nok litt fra motoren, som ligger midt inni der. En gang i blant kjører jeg avfukteren i turbomodus, da drar den ned fuktigheten til RF <30 %.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel liten tvil om at el. oppvarming nedsetter luftfuktigheten. Så er det vel heller ikke nødvendig å ha til de grader knusktørr luft i båten. Det kan da også slå ut som som Gunga Din skriver. Vi har for øvrig bodd i båten vår en god del av året i 6 år på langtur uten noen form for avfukter, og vi er verken spesielt illeluktende eller giktbruddene selv om vi er over vår første ungdom.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen ventilasjon utover de mekaniske ventilene som finnes i båten. Da måler jeg 40-60 % rel. fuktighet innvendig. Tenkte en gang på å prøve luftavfukter, men det var før jeg fikk målt (den helt normale) luftfuktigheten. Nå har jeg ikke lenger tanker om å sette inn luftavfukter ombord.

 

Helt OK med ca 50 % luftfuktighet i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

Hvis avfukteren ikke har vært i bruk på en stund, er 10 liter på 4-5 døgn med den høye luftfuktigheten vi har hatt de siste ukene helt normalt eller faktisk lite. Regner med at du dro ut 4-5 liter første døgnet?

 

Avfukteren var i gang i forrige uke også, men da har jeg ikke oversikt over mengden vann som ble dratt ut.

Nå var vi utpå i helgen, fra fredag til søndag, før jeg igjen satte på avfukteren igjen på søndag kveld.

Når jeg da kom ned i båten tirsdag kveld, hadde den stoppet pga. full tank, (den rommer 6,5L), jeg tømte den og startet den på nytt, og i går var den nesten full igjen, antar 4-5 liter. Blir spennende å se når jeg kommer ned i kveld, om hvor mye det er da...

 

Båten er tett, alle luker og ventiler er tette, i den grad det er mulig å oppnå, har til og med satt i proppen på vaskene...

Båten er tørr, og har ingen vann ansamlinger ombord, med unntak av det lille som er i potta på do.

 

Det er rett som dere sier, båtlukten forsvant ganske raskt etter at jeg begynte å bruke avfukter ombord, og i tillegg er båten mye tørrere og triveligere enn tidligere, så helt klart, avfukter anbefales!!

 

Vurderer å investere i en fastmontert absorbsjons avfukter, men den koster endel mer enn den jeg har i dag, så er usikker...

 

Uansett, Takk for svar, jeg lurte på om jeg kanskje tørket skroget, eller kanskje bare trakk ny fuktighet inn i undervanns skroget...

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

På Kambo Marina (hvor jeg har båten) har vi stort sett ikke tilgang til landstrøm, så konstant bruk av luftavfukter utgår for min del - men jeg har allikevel alltid ønsket meg en slik, særlig siden det skrytes så mye av hvor effektiv luftavfukter er for å forebygge og bekjempe båtlukt. Jeg ser for meg å bruke den nå og da i gjestehavner, eller snike til meg litt landstrøm ved drivstoffbrygga utenfor butikkens åpningstider, samt bruke den noen ganger i løpet av vinteren og vårpussen. Det er jo også unektelig noe som "kan komme godt med" hjemme eller i bilen også. Nå ser jeg at Biltema selger relativt billig luftavfukter - er det noe å satse på?

 

http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Luftavfukter-84083/

 

Angående at man forsøker seg på å "avfukte atmosfæren" dersom båten er godt ventilert - unektelig et poeng, men å "avfukte atmosfæren" er vel en rimelig metode for å få varmet opp båten? :-)

Link to post
Share on other sites

Du må nok ha luftavfukteren stående på ganske lenge om det skal ha noen reell effekt mtp fuktighet i interiør o.l. Det holder ikke med det du forespeiler tobixen...

Angående båtlukt; Jeg bor i et hus fra 1960 med kjeller under bakkenivå. Da vi flyttet inn var det ganske mye "kjellerlukt", men etter noen uker med luftavfukter ble det helt borte. Tar vi den av, kommer det tilbake. Så det har absolutt effekt for den lukten som kommer pga fuktighet. Klestørken er ferdig på et øyeblikk også :)

 

Forresten, biltema er blitt dyre:

 

http://www.jula.no/search-result/?q=luftavfukter

Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må nok ha luftavfukteren stående på ganske lenge om det skal ha noen reell effekt mtp fuktighet i interiør o.l. Det holder ikke med det du forespeiler tobixen...

Angående båtlukt; Jeg bor i et hus fra 1960 med kjeller under bakkenivå. Da vi flyttet inn var det ganske mye "kjellerlukt", men etter noen uker med luftavfukter ble det helt borte. Tar vi den av, kommer det tilbake. Så det har absolutt effekt for den lukten som kommer pga fuktighet. Klestørken er ferdig på et øyeblikk også :)

 

Forresten, biltema er blitt dyre:

 

http://www.jula.no/search-result/?q=luftavfukter

Jeg har den med 2,5 liters tank. Går stille og fungerer bra, også mulighet for å koble slange på den. Fornøyd i forhold til pris.

Link to post
Share on other sites

Du må nok ha luftavfukteren stående på ganske lenge om det skal ha noen reell effekt mtp fuktighet i interiør o.l. Det holder ikke med det du forespeiler tobixen...

Type "flere dager i strekk" :-(

 

Jaja ... jeg har lyst på en allikevel ;-)

 

Angående båtlukt; Jeg bor i et hus fra 1960 med kjeller under bakkenivå. Da vi flyttet inn var det ganske mye "kjellerlukt", men etter noen uker med luftavfukter ble det helt borte. Tar vi den av, kommer det tilbake. Så det har absolutt effekt for den lukten som kommer pga fuktighet. Klestørken er ferdig på et øyeblikk også :)

Jeg liker ikke helt "skrur vi den av, kommer lukta tilbake". Jeg regner med at det er muggsoppsporer i luft og materialer, som "booter opp" med en gang luftfuktigheten kommer over et visst nivå.

 

Forresten, biltema er blitt dyre:

 

http://www.jula.no/search-result/?q=luftavfukter

Takk :-)

 

Hm, 220W på de minste modellene ... da er man snart nede i såpass lite effektbruk at man kanskje kunne greid seg med vindmølle og solcellepaneler ... i allefall dersom den ikke går kontinuerlig.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg liker ikke helt "skrur vi den av, kommer lukta tilbake". Jeg regner med at det er muggsoppsporer i luft og materialer, som "booter opp" med en gang luftfuktigheten kommer over et visst nivå.

 

Det er vel heller det at det ikke ble brukt fuktsperre i grunnmur på den tiden, slik at det stadig er tilsig av fuktighet. Dette holdes nå i sjakk med avfukter. Ideelt sett burde det vært gjort noe med...

 

 

Takk :-)

 

Hm, 220W på de minste modellene ... da er man snart nede i såpass lite effektbruk at man kanskje kunne greid seg med vindmølle og solcellepaneler ... i allefall dersom den ikke går kontinuerlig.

 

Det er den minste modellen jeg har i båten nå. Den kan også kobles med slange rett i avløp. Ulemper med denne er at den må stå noenlunde vannrett, den er ikke spesielt liten av størrelse og det er lite innstillinger ( kun av på) Men til den prisen er det uansett bra.

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget med å kjøpe en dyr portabel avfukter med mye ekstra stasj, er det ikke bare vann de tar ut? Lydnivå må være viktigere i mine ører.

De dyreste modellene med såkalt tørkerotor fungerer bra også i lave temperaturer og når det er frost, og gir lite støy.

 

Sålenge jeg ikke har landstrøm ved båsen min, og ellers bare har av-og-til-behov for avfukting er det for min del ikke aktuelt med annet enn billigste modell ;-)

Link to post
Share on other sites

Barbaria, ja, en avfukter tar ut fuktighet som, i hvert fall etter min erfaring, gjør livet om bord godt. Tørr luft gir tørt sengetøy, madrasser, puter mm. Fuktige tekstiler og madrasser gir mugg.

Det hindrer kondensering som igjen kan gi avrenning ned på lakkerte overflater med følgeskader.

Noen avfuktere har ioniserende filter som knekker bakterier og reduserer støv. Lukt tar den også knekken på. Både matlukt og båtlukt. -båtluktens kilde bør naturligvis også gjøres noe med.

Avfuktere som avgir varm, tørr luft i omgivelsene, ser jeg på som en fordel, da man får utnyttet kwh. Disse lar seg vel ikke bygge inne på samme måte som alternative avfuktere som ofte blir nevnt, hvor varm fuktig luft blir blåst ut over bord.

Jeg har kun erfaring med en type avfukter. Den avgir varm tørr luft til omgivelsene og har ioniserende filter. jeg programmerer den på 50%RF og den går til det er oppnådd. Deretter kontrollerer den luften hver 30. minutt og sterter opp avfuktig dersom RF er over dette. Om den er 50%RF, eller lavere, går den i dvale i 30 minutter igjen. Det er lyd fra rotoren som går rundt inni den. Opplever den som lavfrekvent, langt lavere enn en liten hissigpropp av en 1000W elektrisk vifteoven. Siden avfukteren avgir varme, øker lufttemp ut ca 10 grader ble det nevnt. Derfor trenger jeg ikke kjøre vifteovnen i normalsesongen.

Så var det plasseringen da. I min 30 fots seilbåt står den på dørken ved kartbordet. Mangt kan siers om kartbordet, men jeg bruker det ikke uansett. Ja, den opptar gulvplass tilsvarende ca 20 x40 cm, men jeg opplever fordelene såpass store at jeg lett gir avkall på det. Ideelt sett kulle jeg gjerne bygget den inne, men det går ikke hos meg i hvert fall.

 

Så blir det sagt at dieselvarmer også funker bra til avfukting. Ja, men min er så gammel at jeg ikke vil bruke den. Når jeg har lagt til kai etter å ha vært på tur, setter jeg på avfukteren, og låser igjen båten.

Jeg bruker også avfukteren når jeg ligger i gjestehavner på tur. Særlig på kveld og natt. På dagtid er jo luka til cockpit oftest åpen, så da er det ikke hensiktsmessig siden avfukteren såt rett nedenfor luka.

 

Jeg opplever at siden luften er tørrere, så trenger jeg ikke holde samme temperaturen om bord. Sengetøyet er alltid tørt. Fuktig og klamt sengetøy suger varme fra kroppen.

Jeg bodde om bord i 6 måneder i fjor og jeg kunne nok ikke gjort det uten avfukter.

 

Ære være dere som klarer å holde det knusk tørt uten avfukter når man er mye om bord. Jeg kan ihvertfall koke egg uten at det kondenserer på vinduet rett over om det kondenserer..

 

Mine foreldre v ar på tur med motorbåt i 7-8 uker i sommer. Avfukteren holdt det fint og tørt om bord.

 

Dessuten, siden jeg har forseil med stagkroker, og dette har blitt fuktig under seilas , legger jeg det i en åpen seilpose i salongen når jeg forlater båten i havn. Da tar avfukteren seg av tørkinga.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...