DieselDahl Startet 16.August.2013 Del på Facebook Startet 16.August.2013 http://www.cigaretteracing.com/eng/SP_amgelec.php Det har kommet noen ganske interessante el-biler på markedet i det siste og nå også elektriske power-boats. Rekkevidden er sikkert noe begrenset, batteriene sikkert dyre, miljøvennlig er det langt ifra men hvem bryr seg.... Dette kan jo være kult! Kjør debatt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Det noen rykter (fra Frankrike) forteller om er at unge seilere vil seile dagsturer med high performance båter, små uten særlig overnatting. Disse seilbåtene trenger å bruke motor ut og inn av havnen, kanskje en time hver vei. Disse kan og blir endel ganger utstyrt med el.motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Håper inderlig ikke det. Hva med kosen og lyden av sommer når en snekke tøffer forbi for eksempel. Og det skal noen solide batterier til for å kunne ta seg en langtur Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Eg synest el fremdrift er spennende,men batteriteknologien er ikke helt der enda. Men i båt så får ein litt mere plass til aggregat/lading/brenselcelle. Vist (når) batteriene går tomme. Ser for meg 2 batteripakker. 1 stor for transport etapper (Tett under topp fart) og 1 for snekke fart. I snekke fart bør aggregatet klare å holde snekkefart batteripakken ved like. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Jeg ser at motorene er sammensatt av flere "små" permanentmagnetmotorer så det burde gå greit å kjøre i snekkefart men da er det ikke like morro med 38' cigarette. Ellers er batteriteknologien faktisk ganske fremskredet, en kompis av meg jobber med utvikling av hybrid-lastebiler i USA som allerede kan kjøre 90% av dagen på kun el-drift. Ikke småbiler heller. Batteriferger finnes den dag i dag. Lyd kan lages syntetisk for den som vil ha snekke-dunking. Når det gjelder nødkjøring er det nok ikke noe problem å hive inn et passe stort aggregat for å komme seg hjem til stikkontakten. Holder neppe med en 16A da........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Seilbilen kom jo ikke akkurat før bensinbilen ... men seilbåten kom før motorbåten. Altså ... det dukker nok opp et nisjemarked, men konseptet er vel egentlig en del tusen år for seint ute ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Er det noe jeg har gått glipp av? Har ikke for eksempel Lagoon og FP tilbudt dette i flere år nå, elektromotorer med batteribanker som lades under seil og med et dieselaggregat som backup? Jeg innbilte meg at Lagoon hadde en hel serie, var det ikke E-motion de het, som har elektriske motorer (selv om de teknisk sett er hybrider i.o.m. at de har dieselaggregat om bord). Norske Sandvik skulle også bygge en slik elektrisk båt, og fikk en helv3tes masse penger av Staten i tilskudd, men både båten og suksessen har latt vente på seg. Det finnes forøvrig en rekke båter som går på strøm, men for det meste seilbåter som har mulighet for lading når båten går under seil, enten med "slepedynamo", vifter eller solceller, kan ikke umiddelbart si at jeg har sett noe som ligner på en cigarette med elektrisk drift, og jeg ser for meg at det ville være noe upraktisk ettersom man ikke har en alternativ fremdriftsmetode ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Fremtiden er her allerede: http://www.planetsolar.org/the-boat Denne går jorden rundt på batterier ladet av solen. Gjennomsnittsfart 5 knop. Ca 500 kvadratmeter med solpaneler Kan ta 60 personer. Heia Sveits, (Det er da bare innenlandsvann i Sveits, Norge som sjøfartsnasjon har sovet i timen...) Skal etter planen komme en tur til Norge. Jeg vil ombord! Edit: Ser ut til til at den "ekspedisjonen" hvor Norge var med i planen ikke blir så lang som opprinnelig planlagt og at vi derfor ikke får besøk i 2013, Man må følge med på hjemmesiden for å se siste planer. Redigert 16.August.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Elektrisk Polar med motor fra Vetus: http://www.klikk.no/motor/baat/article479989.ece Alternativt kan du modifisere din egen. Her er en leverandør med forseggjort hjemmesider http://greenstarmarine.se/produkter/ Litt mere DIY http://www.hydrogenappliances.com/manta.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Vel med Tesla har de klart å lage gode biler , så det er vel bare et tidsspørsmål. Nå er jeg litt usikker hvor ren energi sektoren er utenfor våre grenser, så hvor mye vi sparer miljøet er vel heller usikkert når man tar hensyn til måten batterier blir produsert også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 En båt med Tesla maskineri og batterier burde da bli morsom.. 400 hk og 600 Nm lar seg høre Og hva med hurtigladestasjoner på marinaene... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 Miljøargumentet for elbil er jeg ikke spesielt imponert over, spesielt ikke i Norge. Var jo en kar fra SSB som leverte en lite flatterende rapport eller noe her i våres, der han konkluderte med at selv om en så bort ifra "produksjonskostnaden" på bilene, inkludert batteriene, så var det allikevel ikke miljøgevinst. Med rushtid, kollektivfelt, og mindre bruk av kollektivtrafikk og lignende. Eneste grunnen jeg ser til å kjøre elbil, er avgiftsfordelene, og gjerne om du kan stå på jobben å få gratis strøm. Med andre ord rent egoistisk. Men så er det en annen side, og det er det tekniske. Hvorfor ikke bruke elektrisk motor når man kan. Det er 2 grunner til at jeg ikke putter en elektrisk motor i Tafatt. 1. Det _kan_jo_ hende at jeg ønsker å gå for motor lengre enn et par timer. Det fordrer ganske mange batterier som skal lades. Hvordan det vil stille seg i min båthavn er jeg usikker på. 2. Jeg har en Vire motor stående, og jeg har lyst til å montere den. Jeg er litt sta på dette med gjenbruk, og har klokketro på at det er bedre for miljøet enn å kjøpe ny batteriteknologi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerveza Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 Jeg har veldig lyst å montere systemet fra GreenStar Marine på min seilbåt når VP md5'en tar kvelden.. Ser store fordeler med å erstatte den jernklumpen med en nett liten vedlikeholdsfri DC-motor og en batteripakke istedet. Foldepropellen kan fungere som slepegenerator når man seiler og solcellepanelet kan toppe batteriene når man ligger i havn de dagene jeg ikke bruker båten.. Skulle det vise seg utilstrekkelig i praksis på lange etapper med lite vind kan jeg evt vurdere et Honda EU2000i eller noe tilsvarende for "nødlading", men i utgangspunktet tror jeg ikke jeg hadde hatt behov for det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 (redigert) El-motoren er jo verdens mest geniale og effektive motor med kun 1 bevegelig komponent. Rimelig å produsere og nærmest vedlikeholdsfri. Hadde batteriteknologien vært et hakk bedre og noen tiår tidligere ute hadde vi alle kjørt elbil idag Og spart mye penger.. men en del arbeidsledige bilmekanikere kanskje. El-motoren egner seg faktisk godt til MC og bil-dragrace der batteriet ikke trenger å vare mer enn 5-10 sekunder. Finnes noen skremmende raske eksemplarer der ute. Redigert 17.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 (redigert) elmotoren har mange fordeler ja, men batterier har nok endel utvikling igjen... Hårete konsept som vel har vært diskutert her før, men mange utfordringer: batteridrevet hurtigbåt http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1642036.ece Redigert 17.August.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 Hva med Greenline? Riktignok en hybrid, men et spennende konsept uansett..... http://www.kragstad.no/#!greenline/c1djf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 17.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2013 Greenline har et svært lettdrevet skrog, lav fart og temmelig kort rekkevidde på batterier. Cigarette 38' har et enormt effektbehov sammenlignet med de andre elektrifiserte båtene som er nevnt her. Ytelsesmessig er elektromotorer svært gode og sikkert bra alternativ til bensinmotorer i powerboats, men uansett hvilken batteriteknologi som velges vil det kreve en svært stor, tung og dyr batteripakke som gjør teknologien usalgbar til andre enn søkkrike utstyrsfriker. Derfor kan det brukes i en eksklusiv jålebåt men ikke i en feriebåt for hvermannsen. Hybridkonseptet i Greenline sparer forsvinnende lite drivstoff og gir båten en latterlig merkostnad. Småbåter som brukes til dorging kan ha god nytte av el-motor men det forutsetter at du har lading nok ved landligge og båten skal ikke være særlig stor og tung. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 (redigert) Batteripakken som gir 2100 kilosbilen Tesla S rekkevidde på 40-50 mil må da kunne gi en viss rekkevidde i deplasementsfart iallefall for dagsturer for en familiebåt. Båten har da ikke noe varmeapparat eller aircondition, varmeseter, oppvarmet bakrute, lyskastere eller andre strømkrevende duppedingser utenom framdriftsmotoren, som regel. 85 kWh batterikapasitet vil vel da f.eks si 8,5 Kw/11,5 hk i 10 timer eller 23 hk i 5 timer ? Ladingen blir jo et annet kapittel. Antar at batteripakken veier ca 400 kg, altså tilsvarende en mindre dieselmotor samt en tank diesel. El-motoren veier lite og gir trenger man jo ikke. Med største Tesla motor rekker batteriet ca 15 minutter på full gass... Men i en Tesla S har man jo ikke full gass mer enn noen sekunder om gangen da toppfarten er begrenset av utvekslingen og ikke motoreffekten. Kuriositet: Tesla S veier det samme uansett hvilken batteripakke man velger (i Norge 60 eller 85 kWh). De har plassert vekter i versjonen med minst batterikapasitet slik at de slipper forskjellige fjæringskomponenter. Så de som har valgt 60 kWh versjonen drasser rundt med ca 100 kg unødvendig vekt Morsomme tall, og særlig prislista: 0-100 km/t 4,4 sek 416 hp (310 kW) @ 5000-8600 rpmPeak Motor Torque 600 Nm @ 0-5100 rpm http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options Redigert 17.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 Regn litt den andre veien også. Typisk moderne dieselmotor henter ca. 5 hkt (hestekraft-time) pr. liter drivstoff. Med effektuttak på 5 hk kan moren gå en time på en liter diesel. En relativt normal personbil går på ca 0,5liter pr mil ved 80 km/t. Omregnet ca. 4liter/time. Det tilsvarer altså gjennomsnittlig effekt-uttak fra motor på 20 hk for å holde konstant 80 km/t. ref Dieselforbruk på ferienkonvoien så bruker typisk planende båt på 30 fot ca 2 liter pr Nm, eller ca 11 liter pr time ved ca. 20 knop. Trenger altså ca. 55hk for å holde en fart av 35-40 km/t. Det krever ganske mye mer effekt (kWh eller liter fossilt drivstoff) for å gjennomføre en båttur enn en tilsvarende biltur. Og tilsvarende større "tank"-kapasitet. Infrastruktur for lading er ikke mye utbygget ennå. Skulle ha moro av å se dimensjonene på det elektriske anlegget i en gjestehavn som skal lade opp 50-100 båter i løpet av en natt. Glem 16A sikringer og 2,5 mm2 kabler og deling av uttak på brygga. (Noe av den samme problemstilingen for NSB/Jernbaneverket og de nye Flirt-togene http://www.tu.no/energi/2013/02/15/-ubehagelig-at-vi-ligger-sa-nar-grensen ) Er nok en grunn til at elektrisk drevne terrengkjøretøy ikke har inntatt naturen ennå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 (redigert) Til akkurat terrengkjøring burde batteridrift være velegnet. Ikke kreves det høy hastighet, og lavt tyngdepunkt er lett å få med å plassere batteriene lavest mulig, samt evt. motorer i hjulene. Da slipper man tunge akslinger, differ, girkasser osv. Genialt. Det vil nok komme om kun kort tid. ref Dieselforbruk på ferienkonvoien så bruker typisk planende båt på 30 fot ca 2 liter pr Nm, eller ca 11 liter pr time ved ca. 20 knop. Trenger altså ca. 55hk for å holde en fart av 35-40 km/t. Utregningen din er litt feil. Med 2 liter/Nm blir det 40 liter i timen i 20 knop.Forbruket er kanskje litt lavere enn det hvis vi snakker dieselmotor med drev på planende båt. Tipper ca 1,5 liter/Nm eller ca 150 hk for å holde 20 knop.Noe mere for båt med aksling da. Redigert 17.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Utregningen din er litt feil. Med 2 liter/Nm blir det 40 liter i timen i 20 knop. Du har rett. 40 l/t gir et effektuttak på ca 200 hk/t. Og sammenligningen av bo-båt på flere tonn med personbil på 1,5-2 tonn er heller ikke god. Min egen båt, 21fot 1550kg, bruker ca 13 l/t ved 18 knop, ca 0,72 l/Nm. Effektuttak er ca. 65hk. Ca 3 ganger forbruk for å oppnå 1/3 av farten på landjorden. Det taler ikke til fordel for elektrisk fremdrift i hurtiggående båt eller over lengre distanser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 enn så lenge så bør nok elbåter basere seg på fremdrift i skrogfart - der krever jo ikke så voldsom effekt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Min egen båt, 21fot 1550kg, bruker ca 13 l/t ved 18 knop, ca 0,72 l/Nm. Effektuttak er ca. 65hk. Ca 3 ganger forbruk for å oppnå 1/3 av farten på landjorden. hvordan regner du effektuttaket på bensinmotor ? Eller nei du har kanskje diesel i Ibizaen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Når forbruk per time og spesifikt drivstofforbruk er kjent kan du regne ut effekten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 ja men hvem oppgir spesifikt forbruk for bensinmotorer ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.