Jump to content

Er elektrisk drevne båter mulig i virkeligheten?


DieselDahl

Recommended Posts

Det noen rykter (fra Frankrike) forteller om er at unge seilere vil seile dagsturer med high performance båter, små uten særlig overnatting. Disse seilbåtene trenger å bruke motor ut og inn av havnen, kanskje en time hver vei. Disse kan og blir endel ganger utstyrt med el.motor.

Link to post
Share on other sites

Eg synest el fremdrift er spennende,men batteriteknologien er ikke helt der enda. Men i båt så får ein litt mere plass til aggregat/lading/brenselcelle. Vist (når) batteriene går tomme. Ser for meg 2 batteripakker. 1 stor for transport etapper (Tett under topp fart) og 1 for snekke fart. I snekke fart bør aggregatet klare å holde snekkefart batteripakken ved like.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at motorene er sammensatt av flere "små" permanentmagnetmotorer så det burde gå greit å kjøre i snekkefart men da er det ikke like morro med 38' cigarette. Ellers er batteriteknologien faktisk ganske fremskredet, en kompis av meg jobber med utvikling av hybrid-lastebiler i USA som allerede kan kjøre 90% av dagen på kun el-drift. Ikke småbiler heller. Batteriferger finnes den dag i dag. Lyd kan lages syntetisk for den som vil ha snekke-dunking. Når det gjelder nødkjøring er det nok ikke noe problem å hive inn et passe stort aggregat for å komme seg hjem til stikkontakten. Holder neppe med en 16A da........

Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg har gått glipp av? Har ikke for eksempel Lagoon og FP tilbudt dette i flere år nå, elektromotorer med batteribanker som lades under seil og med et dieselaggregat som backup?

Jeg innbilte meg at Lagoon hadde en hel serie, var det ikke E-motion de het, som har elektriske motorer (selv om de teknisk sett er hybrider i.o.m. at de har dieselaggregat om bord).

 

Norske Sandvik skulle også bygge en slik elektrisk båt, og fikk en helv3tes masse penger av Staten i tilskudd, men både båten og suksessen har latt vente på seg.

 

Det finnes forøvrig en rekke båter som går på strøm, men for det meste seilbåter som har mulighet for lading når båten går under seil, enten med "slepedynamo", vifter eller solceller, kan ikke umiddelbart si at jeg har sett noe som ligner på en cigarette med elektrisk drift, og jeg ser for meg at det ville være noe upraktisk ettersom man ikke har en alternativ fremdriftsmetode ?

Link to post
Share on other sites

Fremtiden er her allerede: http://www.planetsolar.org/the-boat

Denne går jorden rundt på batterier ladet av solen.

Gjennomsnittsfart 5 knop.

Ca 500 kvadratmeter med solpaneler

Kan ta 60 personer. Heia Sveits, (Det er da bare innenlandsvann i Sveits, Norge som sjøfartsnasjon har sovet i timen...)

 

Skal etter planen komme en tur til Norge. Jeg vil ombord!

Edit:

Ser ut til til at den "ekspedisjonen" hvor Norge var med i planen ikke blir så lang som opprinnelig planlagt og at vi derfor ikke får besøk i 2013, Man må følge med på hjemmesiden for å se siste planer.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Miljøargumentet for elbil er jeg ikke spesielt imponert over, spesielt ikke i Norge. Var jo en kar fra SSB som leverte en lite flatterende rapport eller noe her i våres, der han konkluderte med at selv om en så bort ifra "produksjonskostnaden" på bilene, inkludert batteriene, så var det allikevel ikke miljøgevinst. Med rushtid, kollektivfelt, og mindre bruk av kollektivtrafikk og lignende. Eneste grunnen jeg ser til å kjøre elbil, er avgiftsfordelene, og gjerne om du kan stå på jobben å få gratis strøm. Med andre ord rent egoistisk.

Men så er det en annen side, og det er det tekniske. Hvorfor ikke bruke elektrisk motor når man kan. Det er 2 grunner til at jeg ikke putter en elektrisk motor i Tafatt.

1. Det _kan_jo_ hende at jeg ønsker å gå for motor lengre enn et par timer. Det fordrer ganske mange batterier som skal lades. Hvordan det vil stille seg i min båthavn er jeg usikker på.

2. Jeg har en Vire motor stående, og jeg har lyst til å montere den.

 

Jeg er litt sta på dette med gjenbruk, og har klokketro på at det er bedre for miljøet enn å kjøpe ny batteriteknologi.

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig lyst å montere systemet fra GreenStar Marine på min seilbåt når VP md5'en tar kvelden.. Ser store fordeler med å erstatte den jernklumpen med en nett liten vedlikeholdsfri DC-motor og en batteripakke istedet. Foldepropellen kan fungere som slepegenerator når man seiler og solcellepanelet kan toppe batteriene når man ligger i havn de dagene jeg ikke bruker båten..

 

Skulle det vise seg utilstrekkelig i praksis på lange etapper med lite vind kan jeg evt vurdere et Honda EU2000i eller noe tilsvarende for "nødlading", men i utgangspunktet tror jeg ikke jeg hadde hatt behov for det.

Link to post
Share on other sites

El-motoren er jo verdens mest geniale og effektive motor med kun 1 bevegelig komponent. Rimelig å produsere og nærmest vedlikeholdsfri.

Hadde batteriteknologien vært et hakk bedre og noen tiår tidligere ute hadde vi alle kjørt elbil idag :smiley: Og spart mye penger.. men en del arbeidsledige bilmekanikere kanskje.

 

El-motoren egner seg faktisk godt til MC og bil-dragrace der batteriet ikke trenger å vare mer enn 5-10 sekunder. Finnes noen skremmende raske eksemplarer der ute.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greenline har et svært lettdrevet skrog, lav fart og temmelig kort rekkevidde på batterier. Cigarette 38' har et enormt effektbehov sammenlignet med de andre elektrifiserte båtene som er nevnt her. Ytelsesmessig er elektromotorer svært gode og sikkert bra alternativ til bensinmotorer i powerboats, men uansett hvilken batteriteknologi som velges vil det kreve en svært stor, tung og dyr batteripakke som gjør teknologien usalgbar til andre enn søkkrike utstyrsfriker. Derfor kan det brukes i en eksklusiv jålebåt men ikke i en feriebåt for hvermannsen. Hybridkonseptet i Greenline sparer forsvinnende lite drivstoff og gir båten en latterlig merkostnad. Småbåter som brukes til dorging kan ha god nytte av el-motor men det forutsetter at du har lading nok ved landligge og båten skal ikke være særlig stor og tung.

Link to post
Share on other sites

Batteripakken som gir 2100 kilosbilen Tesla S rekkevidde på 40-50 mil må da kunne gi en viss rekkevidde i deplasementsfart iallefall for dagsturer for en familiebåt.

Båten har da ikke noe varmeapparat eller aircondition, varmeseter, oppvarmet bakrute, lyskastere eller andre strømkrevende duppedingser utenom framdriftsmotoren, som regel.

85 kWh batterikapasitet vil vel da f.eks si 8,5 Kw/11,5 hk i 10 timer eller 23 hk i 5 timer ? Ladingen blir jo et annet kapittel.

 

Antar at batteripakken veier ca 400 kg, altså tilsvarende en mindre dieselmotor samt en tank diesel. El-motoren veier lite og gir trenger man jo ikke.

Med største Tesla motor rekker batteriet ca 15 minutter på full gass... Men i en Tesla S har man jo ikke full gass mer enn noen sekunder om gangen da toppfarten er begrenset av utvekslingen og ikke motoreffekten.

 

Kuriositet: Tesla S veier det samme uansett hvilken batteripakke man velger (i Norge 60 eller 85 kWh). De har plassert vekter i versjonen med minst batterikapasitet slik at de slipper forskjellige fjæringskomponenter.

Så de som har valgt 60 kWh versjonen drasser rundt med ca 100 kg unødvendig vekt :giggle::giggle:

 

Morsomme tall, og særlig prislista:

0-100 km/t 4,4 sek

416 hp (310 kW) @ 5000-8600 rpm
Peak Motor Torque 600 Nm @ 0-5100 rpm

 

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regn litt den andre veien også. Typisk moderne dieselmotor henter ca. 5 hkt (hestekraft-time) pr. liter drivstoff. Med effektuttak på 5 hk kan moren gå en time på en liter diesel.

 

En relativt normal personbil går på ca 0,5liter pr mil ved 80 km/t. Omregnet ca. 4liter/time.

Det tilsvarer altså gjennomsnittlig effekt-uttak fra motor på 20 hk for å holde konstant 80 km/t. :eek:

 

ref Dieselforbruk på ferienkonvoien så bruker typisk planende båt på 30 fot ca 2 liter pr Nm, eller ca 11 liter pr time ved ca. 20 knop.

Trenger altså ca. 55hk for å holde en fart av 35-40 km/t.

 

Det krever ganske mye mer effekt (kWh eller liter fossilt drivstoff) for å gjennomføre en båttur enn en tilsvarende biltur.

Og tilsvarende større "tank"-kapasitet.

Infrastruktur for lading er ikke mye utbygget ennå.

Skulle ha moro av å se dimensjonene på det elektriske anlegget i en gjestehavn som skal lade opp 50-100 båter i løpet av en natt.

Glem 16A sikringer og 2,5 mm2 kabler og deling av uttak på brygga. (Noe av den samme problemstilingen for NSB/Jernbaneverket og de nye Flirt-togene :crazy:http://www.tu.no/energi/2013/02/15/-ubehagelig-at-vi-ligger-sa-nar-grensen )

 

Er nok en grunn til at elektrisk drevne terrengkjøretøy ikke har inntatt naturen ennå. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Til akkurat terrengkjøring burde batteridrift være velegnet. Ikke kreves det høy hastighet, og lavt tyngdepunkt er lett å få med å plassere batteriene lavest mulig, samt evt. motorer i hjulene.

Da slipper man tunge akslinger, differ, girkasser osv. Genialt. Det vil nok komme om kun kort tid.


ref Dieselforbruk på ferienkonvoien så bruker typisk planende båt på 30 fot ca 2 liter pr Nm, eller ca 11 liter pr time ved ca. 20 knop.

Trenger altså ca. 55hk for å holde en fart av 35-40 km/t.

 

Utregningen din er litt feil. Med 2 liter/Nm blir det 40 liter i timen i 20 knop.

Forbruket er kanskje litt lavere enn det hvis vi snakker dieselmotor med drev på planende båt. Tipper ca 1,5 liter/Nm eller ca 150 hk for å holde 20 knop.

Noe mere for båt med aksling da.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Utregningen din er litt feil. Med 2 liter/Nm blir det 40 liter i timen i 20 knop.

 

:blush:

Du har rett.

 

40 l/t gir et effektuttak på ca 200 hk/t.

 

Og sammenligningen av bo-båt på flere tonn med personbil på 1,5-2 tonn er heller ikke god.

 

Min egen båt, 21fot 1550kg, bruker ca 13 l/t ved 18 knop, ca 0,72 l/Nm. Effektuttak er ca. 65hk.

Ca 3 ganger forbruk for å oppnå 1/3 av farten på landjorden.

 

Det taler ikke til fordel for elektrisk fremdrift i hurtiggående båt eller over lengre distanser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...