Jump to content

Eldre Johnson 60hk, voltmåler på båten øker med fart, opptil 16V!


Dan1690

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte nylig en båt, det er min første båt og jeg skal innrømme at jeg ikke har peiling.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43293289&folderId=2931374

 

Jeg satte ut båten i går og oppdaget at voltmåleren på båten øker med farten. Når jeg ikke er i gir så ligger den på 12V, men når jeg øker farten så kan den gå opptil 16V. Den driver ikke på å variere når jeg beholder samme fart, altså hvis jeg beholder middelsfart så ligger den på 14V konstant, og hvis jeg har full fart så ligger den på 16V konstant.

 

Snakket med tidligere eier og han hadde informert meg om at han slet med uregelmessig lading. Han hadde byttet ur laderegulatoren uten at det hjalp. Han hadde ikke testet voltmåleren så det kan kanksje hende det ligger noe der eller?

 

Hva skal jeg gjøre og bør jeg fortsette å bruke båten så lenge den har dette problemet eller kan jeg risikere å ødelegge batteriet(nytt)?

 

Setter stor pris på svar.

 

Daniel

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, laderegulatoren på påhengere av denne størrelsen er en tvilsom greie. De har jo ikke dynamo som på bil hvor regulatoren styrer strømmen i feltviklingene. Det er permanentmagneter som genererer spenning i spolene på statoren og det eneste regulatoren kan gjøre er å belaste spolene over en motstand til jord. Litt dårlig kontakt gjør at regulatoren ikke klarer oppgaven særlig godt eller den er bare laget slik for ikke å overopphete! Bruk for all del ikke AGM eller gel-batterier men batterier som du kan etterfylle vann på så bør det gå bra.

Link to post
Share on other sites

greit å ha litt størrelse på batteriet så blir det ikke så lett overladet. En kamerat hadde samme motor, den ladet også godt for å si det sånn.

Prøvd å sette på noe forbruk?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Helt vanlig på eldre påhengere. Det kan forkorte levetiden på batteriet litt, men det er ikke mange ampere den gir så problemet er ikke veldig stort. Bare følg med på syrenivået på batteriet og etterfyll med destillert vann hvis det begynner å bli litt lite på cellene. Så vil det nok gå helt bra. Dette er uansett ikke en type båt du kjører i timevis på full fart, så belastningen på batteriet blir vanligvis ikke veldig stor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva med å bruke en regulator for solcelle for å beskytte batteriene litt bedre.

Et solcellepanel gir gjerne opp imot 19 volt om solen står på som verst.

f.eks denne

 

bilde

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/regulator-for-solcellepanel-5a

 

edit: 5a regulator holder sannsynligvis lenge :)

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Likeretteren på denne motoren er ikke så uvanlig at kan tulle litt, spesielt ved dårlig kontakt på jord, sjekk både jord på starter, coil og på batteriet.

Ny likeretter koster rundt 500kr og byttes ut på under5min

Min gamle 55hk begynte plutselig å lade opp mot 15-16volt og batterisyra forsvant i takt med ladingen,

Sjekket derfor alle kontakter på motor og fant ut at det var irr/rust både på kontakten og ledningen (jord) på starteren, og inni den røde runde tykke kontakten var det masse irr, så jeg fikk renset og pusset dette skikkelig og motoren ble fin igjen i ca 14dager før det ladet like mye igjen.

Byttet derfor likeretteren og etter dette ble ladingen helt normal og selv etter 2år nå lader den normalt.

http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=1254

bilde

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Dette er en likeretter som passer 60hk, fra 1970 og fremtil 1991 og passer din.

Du ser likeretteren på vedlagte bilde, like til høyre fra coilene og den skal kobles på den ( svarte kontaktbroen) / skinna til høyre.

1rød og 2 gule ledninger

Likeretteren sitter i 2 skruer og de er lett å komme til, så er det bare plugg'n play

 

89_1764388009_xl.jpg

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Jeg satte ut båten i går og oppdaget at voltmåleren på båten øker med farten. Når jeg ikke er i gir så ligger den på 12V, men når jeg øker farten så kan den gå opptil 16V.

 

.....Han hadde byttet ur laderegulatoren uten at det hjalp. Han hadde ikke testet voltmåleren så det kan kanksje hende det ligger noe der eller?

 

På eldre 2-taktere er det som allerede påpekt av andre her vanligvis IKKE laderegulator - KUN en enkel likeretter. Den har NULL evne til å regulere spenningen og gjør bare vekselspenningen fra ladespolen om til likespenning. Så overlot man delvis til elektrisk belastning ombord, men først og fremst batteriet å holde ladespenningen nede. For lite batteri, eller dårlig kontakt mot batteriet kan få spenningen vist av volmeter i dashbord til å vise høye spenninger. Det kan også medføre at elektrisk utstyr ombord blir utsatt for uheldig høye spenninger. Det er en utbredt misforståelse eller feil om man vil... å kalle likerettere på gamle 2-taktere for laderegulatorer - det er de ikke.

 

De har jo ikke dynamo som på bil hvor regulatoren styrer strømmen i feltviklingene. Det er permanentmagneter som genererer spenning i spolene på statoren og det eneste regulatoren kan gjøre er å belaste spolene over en motstand til jord. Litt dårlig kontakt gjør at regulatoren ikke klarer oppgaven særlig godt eller den er bare laget slik for ikke å overopphete!

Regulatorer slik som beskrevet her må være svært uvanlig som standard utstyr fra fabrikant på slike ladespoler - jeg har til gode å se en eneste en. Det er ikke uvanlig med 6 ampere ladespoler og da kan det rent teoretisk være nødvendig å svi av rundt 80 W.

 

 

Jepp, jeg skal måle det med et måleinstrument. Angående laderegulatoren så har den allerede blitt byttet ut av tidligere eier uten at det hjalp.

 

Det er nok likeretteren som er byttet... ikke noen regulator.

 

Hva med å bruke en regulator for solcelle for å beskytte batteriene litt bedre.

Et solcellepanel gir gjerne opp imot 19 volt om solen står på som verst.

f.eks denne

 

bilde

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/regulator-for-solcellepanel-5a

 

edit: 5a regulator holder sannsynligvis lenge :)

Til en så lav pris er denne regulatoren slett ingen dum ide tror jeg, men det er slett ikke sikkert at 5 A holder. Min gamle Yamaha 80 Hk (samme som 70 Hk) har ladespole på 6 A.

 

Likeretteren på denne motoren er ikke så uvanlig at kan tulle litt, spesielt ved dårlig kontakt på jord, sjekk både jord på starter, coil og på batteriet.

Men en feil på likeretteren skal ikke medføre høyere spenning på batteriet - heller omvendt, altså lavere spenning. Som allerede foreslått av andre mener jeg også det beste å gjøre først er å måle direkte på batteripolene og se om spenningen virkelig blir så høy der. I så fall er nok batteriet litt mindre enn det helst burde være. Jeg har litt lite batteri i den båten jeg har en gammel Yamaha 40 på, men der har jeg bygget en "simpel" laderegulator (basert på Zenerdiode i serie med en effekt-motstand) som kan svi av drøyt 60 W (5 A) og så overlater jeg det overskytende til batteriet. Du har også fått en god anbefaling mht å bruke batteri der man kan etterfylle batterivann ved behov (ikke lukkede batteri).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Takk for gode svar, jeg har ikke kommet så veldig langt pga dårlig tid og iom båten står fortsatt på vann men her er status,

 

1. Slik Helge påpeker så kan det hende at likeretter=laderegulator, i så fall så er det allerede byttet men jeg skal sende bilde til eieren for å bekrefte at det faktisk var likeretter eller ikke.

2. Batteriet er nytt men det ser desverre ut som om det er et nytt batteri og ikke av den gamle hvor man kan fylle med vann. Hva gjør jeg nå, må jeg bytte batteri?

3. Tviler på at det er Voltmeteret som er problemet, da jeg har slukket på lamper og ekkoldd og voltmeteret har reagert. Men skal selvsagt kjøpe en multimeter å få testet det snarest men magefølelse sier at det er ikke der problemet ligger.

 

4. Bad news : Voltemeteret går maks til 16V, og jeg kan derfore ikke utelukke at det er snakk om spenninger som er over 16V.

 

Jeg skal ta en tur i dag og lurte på om det er problematisk hvis jeg starter motoren og deretter slår av hoved strømbryter for å hindre at batteriet blit overladet?


Her kommer bilde av batteriet

 

https://docs.google.com/file/d/0B3Dii1RIIEG4TEhla2MtTzBLdVE/edit?usp=sharing


 

Link to post
Share on other sites

Kun et spørsmål fra en ufaglært: Vil ikke den laderegulatoren der brenne i filler når du prøver å starte motoren?

Vel... slik det er koblet på både mine Yamaha 80 og Yamaha 40 (begge 2-takt) er det egne tykke kabler (som ikke involverer likeretter (eller laderegulator om det finnes)) fra batteri til startmotor. Så går det tynnere egne ledninger fra ladespole etter likeretteren til batteriet. Det er på disse tynnere ledningene en eventuell 3-parts laderegulator skulle kobles.

Link to post
Share on other sites

Tipper du bruker bare 3 (maks 4) A med lanterner og ekkolodd på, mens ladespolen sikkert kan levere 6 A.

 

Så her må du vel til med Kraftigere batteri som sluker unna mer strøm eller eventuelt lage en krets som svir av litt effekt slik jeg gjorde med en kraftig Zenerdiode montert i en kjøleflens med en ettektmotstand i serie.

Link to post
Share on other sites

Mye svada i denne tråden ser jeg etter å ha skummet kjapt gjennom uten å finlese hvert innlegg.

 

1) Gamle påhengser har ikke spenningsregulering.

2) Likeretteren er ikke problemet.

3) Spenningen faller når forbrukere settes på.

4) Spenningen blir akseptabel når passende mange forbrukere er på.

5) Spenningen følger motorturtallet.

 

Løsning: Lage deg et opplegg med noen motstander med egen bryter på hver som kobles inn etter tur til voltmeteret viser ca. 14,5V. Dvs. manuell spenningsregulering.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...