Når det gjelder poller er jeg, som dere vet, ikke tungbedt
Selv har jeg praksis og Båtførerprøven (+ VHF), men håper at jeg etterhvert får tid og anledning til å ta Fritidsbåtskippersertifikat. Ikke for at jeg skal ha større båt nå, men i egen interesse for å lære mere inngående om bl.a. navigering og ferdsel til sjøs generelt. Jeg har nemlig masse å lære da jeg anser meg selv som nybegynner på området navigering. Jeg har hatt tilgang på en 13 fots Rana Båsen m/ 9 HK Suzuki hele oppveksten fra ca. skolealder og 'utover', og i en slik båt var det jo aldri
snakk om å lære navigering da vi kun beveget oss i kjent farvann. Jeg var svært ofte i båten på sommerstid og fisket (juksa og flyndregarn) + at vi som ungdommer ofte dro ut for å 'kjøre i bølgene' som vi sa når det var tid for litt spenning og moro,- alltid uten redningsvest ,- det kjøpte jeg ikke selv før jeg var ca. 35 år. Forstår godt at min mor var fryktelig engstelig mange ganger. Min far var mere avslappet til dette og mente antakelig at dette var en del av 'lærdommen' i oppveksten, det har jo vært vanlig i generasjoner langs kysten.
Vinterstid dro jeg som ungdom ofte med båten ut på lørdagene for å delta i Lofotfisket. Skolefri og masse fisk i havet betydde spenning og penger for den oppvoksende slekt. Med en 13 fots jolle dro jeg langt ut på Vestfjorden, alene og uten redningsvest, ingen radiokommunikasjon, vinterstid... Ja det høres kanskje noe uansvarlig ut, men det føltes helt naturlig for meg. Da jeg ikke hadde ekkolodd måtte jeg bort til de andre fiskebåtene (proffene) for å spørre hvor dypt det var og hvor dypt fisken stod. Det hendte jeg juksa (fisket) med ene hånda og hadde øsekaret i andre hånda for å øse ut etterhvert som bølger slo vann inn i båten. Det var ikke mye vann, men likevel slik at jeg ville ha det ut av båten
båtliv og snakket med 'gammelkarene'
Når det passet ble jeg mange ganger med større fiskebåter for å se og lære, både på innersiden og yttersiden av Lofoten. Men navigering lærte jeg ikke. Opptil fem timer, hver vei, rett til havs. Slik er det å vokse opp på kaikanten i et fiskevær i Lofoten, et herlig sted å vokse opp!
Vi bor nå i Oslo-området og har hatt en Draco 21 i et par sesonger, før vi sommeren 2004 eide vår egen 'Baltic'. Hadde tidligere aldri vært så 'langt' som til Drøbak med Draco'en, men med ny og større båt ble det i fjorsommer tur med familien til både Koster og Kr.sand t/r Oslo. Det var for meg/oss et 'kvantesprang' og det var deilig å være såpass mobil. En herlig båtferie ble det for oss fem (kone og tre små gutter). Vi gleder oss til ny båtsesong!
NB! Om noen skulle mene at også denne pollen er totalt meningsløs så får dere bare overse den
Redigert av Baltic: 20.03.05 09:24