Jump to content

Tæring på Mercury Optimax 115 Power-Trim (2010 mod.)


pesath

Recommended Posts

Hei,

Har en Mercury Optimax 115 2010 mod. og det ser ut til at hydralikkpumpehuset (Power-Trim) har fått noe tæring/ korrosjon.
På vedlagte bilde kan en se tæringen/ korrosjon på toppen av "lokket" til hydraulikkpumpehuset, samt i overgang fra "huset" til "lokk" og "bunn". I overgangene serdet ut til at det kommer "sivende" ut brun rust.

Synes selv at det er noe tidlig at dette kommer, så har følgende spørsmål:
1) Kan dette skyldes elektriske krypstrømmer relatert til termineringen/ evt. skade på leder kappen i/ på hydraulikkpumpen?
2) Kan dette skyldes "dårlig" grunnarbeid fra Mercury? Det er forøvrig andre plasser lakken har "flaknet" av ( se bilde "tiltstøtte").
3) Kan dette kjøres som reklamasjon?
4) Andre innspill?

Takker på forhånd for bidrag i denne saken :)

 

Power-Trim

bilde

 

Power-Trim

bilde

 

 

Tiltstøtte

bilde

Link to post
Share on other sites

Det kan skyldes galvanisk tæring som følge av spenningsforskjeller mellom metaller, eller det kan være en elektrolytisk betinget reaksjon som følge av lekkasjestrøm. Ut fra bildene vil jeg nok helle til siste alternativ. Plukker du opp motoren, vil du muligens finne fuktighet. Samtidig vil du sannsynligvis bryte reklamasjonsbetingelsene. Jeg har liten tro på at bobling i malingen kun skyldes dårlig maling. Særlig når boblingen konsentrer seg rundt punktet som har størts mulighet for lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har samme motor som deg dog noen år eldre.

Tiltsylinder på min er også korrodert. Det begynte etter et par sesonger og har blitt litt værre for hvert år.

Årsak er sannsynligvis dårlig materiale /overflate behandling. Sylinder er svært utsatt da den dupper i vannoverflaten. Mye oksygen betyr korrosivt miljø. Jeg tror du kan glemme tæring pga strøm etc. Mulig det er verdt et forsøk å reklamere, men i beste fall får du vel kun byttet til ny sylinder som også korroderer. Ps; Min tilt virker fortsatt, enn så lenge.

 

Har forresten hatt litt hakking på lavt turtall nå i sommer. Noen optimax skippere med samme erfaring?

Hva kan årsaken til dette være? Beklager ikke meningen å kuppe tråden din, kom bare på det mens jeg skrev. ...

Link to post
Share on other sites

Har en 115 EFI på min båt.. Min Askeladden er veldig lav i hekken der braketten er, så den er mer eller mindre under vann hele tida! selve sylinderen er ganske grov sånn halveis opp og pumpa/motor til powertrim/tilt er ganske korodert.. den ble skifta etter 10år men fikk montert en byttemotor til en billig penge.

Jeg tror egentlig dette er helt vanlig på slike motorer som henger ganske lavt på hekken.. selve braketten er blank og fin etter 10 år.. det samme med resten av motoren

Link to post
Share on other sites

Mener det har vært flere slike tilfeller av korrosjon på denne delen også tidligere på nevnte motorer. Hadde selv en motor som så slik ut. Holdt det egentlig vedlike selv med litt pussing og lakkering, i og med at jeg ikke tror der var noe og "hente" i fra forhandler. Som "fs" også skriver, er jo dette en veldig utsatt del av motoren som akkurat ligger slik til og dupper, både under og over vannflaten. Suzuki hadde vel også samme korrosjonsproblem på tiltmotoren på noen motormodeller.?

Link to post
Share on other sites

På de Yamahaene jeg har hatt måtte tiltanoden byttes stort sett hvert år. Den ligger litt forglemmelig plassert, og jeg har sett hvor fort man får tæringsskader om denne ikke blir byttet. En som hadde hatt båt og motor i tre år hadde ikke fått med seg denne anoden, og hadde allerede skader.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode innspill.

 

Anode utskifting har vert fulgt opp. Enig at det er en utsatt del, men der igjen så burde vel Mercury være klar over det mtp. matrialvalg, overflatebehandling etc?

 

Ref.

http://mercury-marine.eu/mercury/nn/services/warranty.aspx

 

Vi vet også at våre motorer blir brukt i et tøft miljø og at mange bruker sine motorer mye. Men det skal de tåle.

Link to post
Share on other sites

Motorprodusentene forventer at slike motorer blir ganske lite brukt i løpet av en sessong og sparer inn lit på materialkostnader.. Det hadde ikke vært noe problem å laga en motor i superduplex rustfritt stål, men da ville den kosta noe enormt mye samt blitt en god del tyngre! Den hadde selvflgelig ikke rusta... men vi er ikke villig til å betale tre gangen prisen for en motor med rustfritt propellhus/stamme. Alu legeringer er nok best egnet både konstruksjonsmessig og vektmessig :-)

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hvis dykk ligg i båthamn med eletrisk straum,tærar det veldig på anodane.På nye motorar er det viktigt å sjekke alle punkt kor anodane ligg i mot.det er ein tendens at desse er lakka over med maling fra fabrikant,da får dykk ikkje kontakt mellom anode og gods slik det skal være.Har sett resultat av dette med øydelagte undervannshus og tiltmotorar som her i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Må nesten fortelle en liten solskinnshistorie her.

Har Askeladden 605 Explorer med Zuki 115hk, alt nytt i 2010.

Etter sesongen 2012 ville ikke motoren opp når båten skulle opp på hengeren. Kjørte den på service som vanlig og fortalte at tilten ikke virket.

Etter service fikk jeg greie på at eneste feil var en skrue inn i oljereservoaret til tilten hadde korrodert og at oljen hadde rent ut.

Men så kommer det utrolige. Denne skruen stod ikke i delelista så de hadde byttet hele greia på garantien :)

Ingen spørsmål eller kommentarer, bare beskjed om hva som var feil og at det var fikset.

Link to post
Share on other sites

Hvis dykk ligg i båthamn med eletrisk straum,tærar det veldig på anodane.På nye motorar er det viktigt å sjekke alle punkt kor anodane ligg i mot.det er ein tendens at desse er lakka over med maling fra fabrikant,da får dykk ikkje kontakt mellom anode og gods slik det skal være.Har sett resultat av dette med øydelagte undervannshus og tiltmotorar som her i dette tilfellet.

Dette skal jeg sannelig få sjekket. Undrer på hvorfor ikke anoden under braketten er tært bort. Dette er kanskje årsaken.

 

Takker for tipset.

 

Må uansett få gjort noe med hele havna jeg ligger i.

Redigert av olvikb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis er det din egen strøm som lager problemer, og ikke strømmen i båthavnen.

 

Men hvis du har landstrøm, og denne er koblet i hht DSBs 'primære anbefaling' vil du kunne opplevet akkurat det du erfarer. Hvis du har landstrøm, sjekk om landjord er koblet til motorblokk eller batteri minus. Da kan det dannes en krets der motoren/komponenter opptrer som offeranode.

 

Tilbake til avsnitt 1, ditt eget batteri har mer enn god nok kapasitet til å sette i gang en galvanisk reaksjon. Og om du har en 'zink saver', så blokkerer den ikke mer enn snaue 1,5 volt. Overstigende spenning går gjennom. Det har vært skrevet 'hyllemetere' om dette- og beslektede emner her på BP. Sjekk blant annet Ingars hjemmeside for grei forklaring på fenomenet.

Link to post
Share on other sites

Eg koblar alltid batteriet frå når eg legg meg i båsen,har ikkje landstrøm heller.Like forb.. tærer anodane mine opp!? Nokon fullgod forklaring på det har eg ikkje,kanskje nabobåtane på landstraum? eg er glad det er anodane og ikkje noko anna som tærar.

Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke Bay_liner. Så vidt jeg ved er disse 'saverene' to sett seriekoblede dioder hektet sammen i parallell. Det er riktig som du skriver at AC vanligvis ikke gir galvanisk tæring. Men det er vanligvis. Og dette 'vanligvis' krever isolert at strømmen følger en jevn og perfekt sinuskurve. Kommer man dit hen at det kan forekomme en jordingskrets, så er det overveiende sannsynlig at det flyter en strøm den ene veien, og man fjerner seg fra DC. Det er dette 'saveren' skal stanse. Og det gjør den, helt opp til snaue 1,5 volt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Lurer på hvordan det går med de forskjellige tiltak som er nevnt.

Er spesielt spent på "olvikb" som har en tilt mekanisme som ser veldig lik ut som på min Mercury optimax 150.

Ble det noe suksess med bytte av anoder?

Har installert " Mercathode Antigalvanic Corrosion System" som ikke ser ut til å hjelpe.

Usikker på om det er tæring som gjør at kulene på enden av rørene blir tært bort eller dårlig materiale.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25963/dscn7974_1.jpg

Link to post
Share on other sites

For meg ser disse kulen ut til å være krympet/valset inn i hulrom i stempelstengene. Slik at de skal fungere som en slags 'kulelagerkuler'? Egentlig ment som et spørsmål. Sjekk med en magnet og se om de er (kraftig) magnetiske. Uansett vil et slikt system kunne være vanskelig å beskytte katodisk. Jeg ville tatt forholdet opp med forhandler/produsent. Om det er mulig å få noen fornuftig kontakt. Mulig at man har funnet frem til en løsning basert på erfaring. Eventuelt ved at kulene er byttet ut med kuler av et mer nøytralt materiale.

 

Hvordan ser det ut i andre enden, altså kuleleiet, der de nå defekte kulene skal ligge an?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...