avmønstret5 Svart 17.November.2013 Del på Facebook Svart 17.November.2013 Jeg har sagt tidligere hva jeg mener om dette så jeg skal ikke gjenta det, men vi bare minne på at god dieselhygiene fra valg av dieselleverandør til sil når en fyller, ,tankdrenering, doble filter/vannavkiller som også rutinemessing skiftes ..er en rimelig god garanti for å kjøre problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 17.November.2013 Del på Facebook Svart 17.November.2013 Enig i det pettersand. Men tankene mine har ingen dreneringsmuligheter, og fylling via Mcfunnel sin største sil duger ikke for mine kvanta, og den ble returnet igjen. Vannutskiller har jeg. Og originale tanker i et materiale som ruster. Så frem til det er rustet hull på dem må jeg klare meg. Og jeg håper og tror at det blir mange år til - gjerne hjulpet av lurium. Den dagen hvor nye tanker skal inn vil det være både drenering og mannlokk tilgjengelig. Kjøpte også qmi oljetilsetning - mest for moro skyld. Tror jeg skal teste på bilen ved neste oljeskift. Hvis det er bra der vil nok 1600 kg med volvo penta også få prøve det til våren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.November.2013 Del på Facebook Svart 17.November.2013 Tok en test av begge tankene denne uken på slike testglass som dieselforhandleren hadde. Ingen spor etter dieseldyr. Har brukt dieseltilsetting siden jeg overtok båtni 2008. En annen ting er den trygghet man har å fylle på en stasjon der RS fyller. RS tester tankene sine hver måned. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 17.November.2013 Del på Facebook Svart 17.November.2013 (redigert) Enig i det pettersand. Men tankene mine har ingen dreneringsmuligheter, og fylling via Mcfunnel sin største sil duger ikke for mine kvanta, og den ble returnet igjen. Vannutskiller har jeg. Og originale tanker i et materiale som ruster. Så frem til det er rustet hull på dem må jeg klare meg. Og jeg håper og tror at det blir mange år til - gjerne hjulpet av lurium. Den dagen hvor nye tanker skal inn vil det være både drenering og mannlokk tilgjengelig. Kjøpte også qmi oljetilsetning - mest for moro skyld. Tror jeg skal teste på bilen ved neste oljeskift. Hvis det er bra der vil nok 1600 kg med volvo penta også få prøve det til våren. ___________________________________________________________________________________________________________________________________ Jeg har heller ikke drenerinksmulighet, noe som for øvrig burde være standard. Men på toppen av tanken har jeg en kobling til varmeapparatet. Jeg tar løs den, og suger opp med en billig biltemapumpe på en plastflaske og har rimelig bra kontroll på vann og bunnfall. Jeg tror mange har tilgang på tanktoppen. Redigert 17.November.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 18.November.2013 Del på Facebook Svart 18.November.2013 Jeg har alle åpninger omtrent på midten eller foran midten. Det er vel noe skvalpeskott som gjør jeg ikke derfra kommer bak i tankene . Men jeg kunne kanskje ha borret hull og montert slike stigerør akter i hver tank kun til dette formål. Kunne satt ned to for å få virvlet opp bunnfall ved å sirkulere via pumpe m/ filter. Jeg har kjøpt drillpumpe som jeg hadde mål om å sirkulere via filter på slange en gang jeg hadde lavt tank nivå i tankene. Har ikke fått gjort dette ennå, men det er absolutt planen. Ser ved filterskift at det er litt "asfalt" i filteret (det burde det vel ikke være med 5 år med Hammerdown, men det har kommet i perioden, så jeg tror det er påfylt - jeg har en klar mistanke til en dieselbilleverandør). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.November.2013 Del på Facebook Svart 18.November.2013 Jeg har sagt tidligere hva jeg mener om dette så jeg skal ikke gjenta det, men vi bare minne på at god dieselhygiene fra valg av dieselleverandør til sil når en fyller, ,tankdrenering, doble filter/vannavkiller som også rutinemessing skiftes ..er en rimelig god garanti for å kjøre problemfritt. Og jeg gjentar også gjerne, basert på dyrekjøpt erfaring: Bruk ikke emulgator på common rail motorer! Få vannet vekk fra tanken før det går inn i systemet! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.November.2013 Del på Facebook Svart 18.November.2013 Ellers så har jeg lest instruksjonsboken til Ford-bilen vår. Der påpekes det eksplisitt at tilsetninger til dieselen anbefales ikke benyttet. Ellers så har Astor et godt poeng. Nå aner jeg ikke hvor RS fyller, og jeg er nesten aldri i Norge. Men jeg fyller der det av erfaring er stor trafikk hele året. Og mye av fyllingen skjer fra pumper på land via kanner. Ellers så har jeg god erfaring med steder som Skagen og Grenå. Men det er vel litt langt vekk for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 18.November.2013 Del på Facebook Svart 18.November.2013 Astor, RS (den som ligger ved Oscarsborg) og Trudelutt fyller på Sætre marina. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 18.November.2013 Del på Facebook Svart 18.November.2013 (redigert) RS Sundt (Mossesundet) fyller på Fuglevik (Rygge Båtforening) Bitteliten har kanskje mere info om hvor RS fyller ? Redigert 18.November.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.November.2013 Del på Facebook Svart 18.November.2013 Jeg har stort sett fylt på samme sted med god erfaring, inntil jeg fikk plenty vann på begge tanker ved siste fylling senhøstes. Altså: god erfaring med leverandøren er ikke nok. Nå sjekker jeg tankene etter hver fylling, uansett hvor jeg måtte tanke. Dette helvete skal jeg ikke ha om igjen! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 18.November.2013 Del på Facebook Svart 18.November.2013 Maritim Consultants AS har et testsett som viser bakterieforholdet i drivstoffet. Har tatt en test av begge tankene ombord i Astor som viser rene tanker. Fikk dette testsettet på Sætre marina på Hurum i høst. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hank Svart 28.November.2013 Del på Facebook Svart 28.November.2013 Nå er det mange her på BP som har brukt Hammerdown i lengre tid. Er det noen som mistenker at stoffet kan ha skadet motoren ved at vann har blitt skilt ut inne i motoren under lengre driftsopphold? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 28.November.2013 Del på Facebook Svart 28.November.2013 Nå er det mange her på BP som har brukt Hammerdown i lengre tid. Er det noen som mistenker at stoffet kan ha skadet motoren ved at vann har blitt skilt ut inne i motoren under lengre driftsopphold? Jeg! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 28.November.2013 Del på Facebook Svart 28.November.2013 (redigert) kan ha skadet motoren ved at vann har blitt skilt ut inne i motoren under lengre driftsopphold? Lediggang er roten til alt ondt og vann og stål er rust. Før var det rust skader et et ikke problem. Nå er 70/80 % av de dysene jeg har sjekket/skiftet rustskadet. De som har blitt vinter konservert eller kjørt hele året er det "alderen" som innhenter. Redigert 28.November.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hank Svart 28.November.2013 Del på Facebook Svart 28.November.2013 (redigert) -- Jeg! Hvordan artet dette seg? Fullt havari? Redigert 28.November.2013 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.