Jump to content

Dieseltilsetning – evne til å emulgere vann i diesel


Lundefugl

Recommended Posts

Jeg har sagt tidligere hva jeg mener om dette så jeg skal ikke gjenta det, men vi bare minne på at god dieselhygiene fra valg av dieselleverandør til sil når en fyller, ,tankdrenering, doble filter/vannavkiller som også rutinemessing skiftes ..er en rimelig god garanti for å kjøre problemfritt.

Link to post
Share on other sites

Enig i det pettersand. Men tankene mine har ingen dreneringsmuligheter, og fylling via Mcfunnel sin største sil duger ikke for mine kvanta, og den ble returnet igjen. Vannutskiller har jeg. Og originale tanker i et materiale som ruster. Så frem til det er rustet hull på dem må jeg klare meg. Og jeg håper og tror at det blir mange år til - gjerne hjulpet av lurium. Den dagen hvor nye tanker skal inn vil det være både drenering og mannlokk tilgjengelig.

 

Kjøpte også qmi oljetilsetning - mest for moro skyld. Tror jeg skal teste på bilen ved neste oljeskift. Hvis det er bra der vil nok 1600 kg med volvo penta også få prøve det til våren.

Link to post
Share on other sites

Tok en test av begge tankene denne uken på slike testglass som dieselforhandleren hadde. Ingen spor etter dieseldyr. Har brukt dieseltilsetting siden jeg overtok båtni 2008. En annen ting er den trygghet man har å fylle på en stasjon der RS fyller. RS tester tankene sine hver måned.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Enig i det pettersand. Men tankene mine har ingen dreneringsmuligheter, og fylling via Mcfunnel sin største sil duger ikke for mine kvanta, og den ble returnet igjen. Vannutskiller har jeg. Og originale tanker i et materiale som ruster. Så frem til det er rustet hull på dem må jeg klare meg. Og jeg håper og tror at det blir mange år til - gjerne hjulpet av lurium. Den dagen hvor nye tanker skal inn vil det være både drenering og mannlokk tilgjengelig.

 

Kjøpte også qmi oljetilsetning - mest for moro skyld. Tror jeg skal teste på bilen ved neste oljeskift. Hvis det er bra der vil nok 1600 kg med volvo penta også få prøve det til våren.

___________________________________________________________________________________________________________________________________

Jeg har heller ikke drenerinksmulighet, noe som for øvrig burde være standard. Men på toppen av tanken har jeg en kobling til varmeapparatet. Jeg tar løs den, og suger opp med en billig biltemapumpe på en plastflaske og har rimelig bra kontroll på vann og bunnfall. Jeg tror mange har tilgang på tanktoppen.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har alle åpninger omtrent på midten eller foran midten. Det er vel noe skvalpeskott som gjør jeg ikke derfra kommer bak i tankene . Men jeg kunne kanskje ha borret hull og montert slike stigerør akter i hver tank kun til dette formål. Kunne satt ned to for å få virvlet opp bunnfall ved å sirkulere via pumpe m/ filter.

 

Jeg har kjøpt drillpumpe som jeg hadde mål om å sirkulere via filter på slange en gang jeg hadde lavt tank nivå i tankene. Har ikke fått gjort dette ennå, men det er absolutt planen. Ser ved filterskift at det er litt "asfalt" i filteret (det burde det vel ikke være med 5 år med Hammerdown, men det har kommet i perioden, så jeg tror det er påfylt - jeg har en klar mistanke til en dieselbilleverandør).

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt tidligere hva jeg mener om dette så jeg skal ikke gjenta det, men vi bare minne på at god dieselhygiene fra valg av dieselleverandør til sil når en fyller, ,tankdrenering, doble filter/vannavkiller som også rutinemessing skiftes ..er en rimelig god garanti for å kjøre problemfritt.

:yesnod:

Og jeg gjentar også gjerne, basert på dyrekjøpt erfaring: Bruk ikke emulgator på common rail motorer! :nonod:

Få vannet vekk fra tanken før det går inn i systemet!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ellers så har jeg lest instruksjonsboken til Ford-bilen vår. Der påpekes det eksplisitt at tilsetninger til dieselen anbefales ikke benyttet. Ellers så har Astor et godt poeng. Nå aner jeg ikke hvor RS fyller, og jeg er nesten aldri i Norge. Men jeg fyller der det av erfaring er stor trafikk hele året. Og mye av fyllingen skjer fra pumper på land via kanner. Ellers så har jeg god erfaring med steder som Skagen og Grenå. Men det er vel litt langt vekk for de fleste.

Link to post
Share on other sites

Jeg har stort sett fylt på samme sted med god erfaring, inntil jeg fikk plenty vann på begge tanker ved siste fylling senhøstes. Altså: god erfaring med leverandøren er ikke nok. Nå sjekker jeg tankene etter hver fylling, uansett hvor jeg måtte tanke. Dette helvete skal jeg ikke ha om igjen!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er det mange her på BP som har brukt Hammerdown i lengre tid. Er det noen som mistenker at stoffet kan ha skadet motoren ved at vann har blitt skilt ut inne i motoren under lengre driftsopphold?

Jeg! :headbang:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

kan ha skadet motoren ved at vann har blitt skilt ut inne i motoren under lengre driftsopphold?

Lediggang er roten til alt ondt og vann og stål er rust.

Før var det rust skader et et ikke problem.

Nå er 70/80 % av de dysene jeg har sjekket/skiftet rustskadet.

De som har blitt vinter konservert eller kjørt hele året er det "alderen" som innhenter.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...