Jump to content

Dieseltilsetning – evne til å emulgere vann i diesel


Lundefugl

Recommended Posts

Takk for tilbudet :yesnod: , det er jo ikke mye jeg trenger, har vel drøyt 100 liter diesel på hver av de to 180 liters tankene nå, men det får vi vel ikke ordnet før jeg drar til båten sent i morgen kveld for å ligge over til torsdag da vi drar på årets siste tur til Oscarsborg med hummeraften. Vi er en gjeng som har avtale med en lokal fisker fra Drøbak som kommer og leverer hummer direkte fra båt og som vi får koke på kroa og nyte der :thumbsup: .

 

Men til våren tror jeg at jeg vil teste denne Statoil-guffen. For vinterkonservering blir det å fore Yanmar'n med en 50/50% diesel/motorolje-blanding i noen minutter.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i dialog med Motorconsult om Hd og har nok misforstått hvordan den skal virke. Vannet emuleres inn i dieselen ved bevegelse, og skilles ut igjen når det er stille. At vann da samler seg igjen når testflaskene blir stående stille er slik sett riktig. Etter 15-30 sekunder med ro vil store deler allerede være skilt ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i dialog med Motorconsult om Hd og har nok misforstått hvordan den skal virke. Vannet emuleres inn i dieselen ved bevegelse, og skilles ut igjen når det er stille. At vann da samler seg igjen når testflaskene blir stående stille er slik sett riktig. Etter 15-30 sekunder med ro vil store deler allerede være skilt ut igjen.

 

Det forklarer jo langt på vei hvorfor jeg har fått ødelagt høytrykkspumpe og injektorer (alle fem). Aldri mer HD for meg!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Etter 15-30 sekunder med ro vil store deler allerede være skilt ut igjen.

Da er det, i mitt hode, helt på grensen til å kalle det en emulsjon, det er beste fall en svært så ustabil emulsjon og har liten eller ingen nytteverdi i diesel.

 

En skikkelig drenering i bunn av tanken og gjennomsiktig vannutskiller er tingen selv om skrivebordsbyråkratene ikke tillater det :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da er det, i mitt hode, helt på grensen til å kalle det en emulsjon, det er beste fall en svært så ustabil emulsjon og har liten eller ingen nytteverdi i diesel.

 

En skikkelig drenering i bunn av tanken og gjennomsiktig vannutskiller er tingen selv om skrivebordsbyråkratene ikke tillater det

 

Jeg kan nok være enig i at det kan virke som om emulsjonsbegrepet blir trukket vel langt. Om stoffet virker som beskrevet, vil det uansett bli liggende vann i bunnen av tanken. Man vil risikere korrosjon og anerobe tilstander. Altså bakterievekst og forsuring av tankmiljøet. Den eneste vettuge metoden å bli kvitt vannet tidsnok er å tappe det av, eller pumpe det ut (Huldametoden med drillpumpe opp i 10-liters tank for utfelling).

 

Så vidt jeg har fått med meg, så er det vel tapping i bunnen av tanken som kan være upopulært. Mens gjennomsiktig vannutskiller er vel greit? Jeg kommer uansett ikke til å skifte ut vannutskilleren min.

Link to post
Share on other sites

Artig tråd dette.

Her har en utsagn om at "luriumet" tryller vekk både 10 og 20% vann og at det forblir vekk.

Er dette det "luriumet" fra importøren som gikk konk.??

 

Og så er det utsagn om at det nye "luriumet" er dømt til et evig liv på (Statt Stadt) i liten storm for å virke.

Hva er dette for slags "luriumet" som må ristes hele tiden??

Etter 15-30 sek. så er vannet tilbake som vann bra for brennstoffsystemet det...............og da har jo dyra en plass å boltre seg på tanken.....

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har hørt, men ikke kan bekrefte, er at gjennomsiktig beholder på filter/vannutskiller ikke er tillatt når det er montert i motorrom.

har jeg hørt også, pga av att beholdern er gjord i plast, får ikke vare brænnbart mtrl i motorrommet, men det gjeller yrkesbåter!

 

det finnes et enkelt sett o redusere ev. vann i tanken

min retur fra motorn går inn i bunn av tanken...der sitter også inntaket til Eberspræchern!

...den drar med seg ev vannblandet diesel ut !(blir vel ikke akk så mye varme av vanndråpene men de fordampes)

veldi enkelt

 

jeg har ikke noe lurium hverken i båt eller biltanken, har klaret meg bra gjennom alle år uten :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Noe var opplagt bedre før. Svært mange eldre båter hadde tank med jur og avtapning. Men samtidig undres jeg over forskjellen mellom bil og båt. På store kjøretøy er det ikke vannutskiller (var i hvert fall ikke før i tiden), ikke brukes det lurium, og om det er en plugg i bunn av tank så har jeg ikke hørt om at den er brukt, og tanken står helt åpent på sidene, utsatt for store temperaturforskjeller, langt større enn i en båt. Likevel har jeg ikke hørt om en eneste stopp pga vann i systemet. Klart at kjøretøy brukes hver dag året rundt, men det forhindrer vel ikke kondens? Og er det vann i tankene fra leverandør så forsvinner vel ikke dette om det kommer over på kjøretøyet. Noe må det være siden det er bare vi båtfolk som opplever dette, selv om de fleste av oss slipper unna.

 

Fra det ene til det andre: Dreper HD dieseldyr slik bio protect angivelig skal gjøre? Hvis den det gjør har den vel i hvert fall litt nytteverdi, kanskje....

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vannutskiller på små kjøretøyer heller. Og myten om at kondens produserer litervis av vann i tankene er og blir er myte- en vandrehistorie. Hulda greier i hvert fall ikke å produsere mer enn en kvart teskje vann i dieseltanken i løpet av et år. Derfor bør de som virkelig greier denne vannproduksjonen enten sjekke hvordan vannet virkelig kommer inn på tanken, eller så burde de ta patent på denne lokale vannproduksjonen. For da har de nemlig konstruert den sagnomsuste perpeteum mobile.

Link to post
Share on other sites

Har marinaene ordentlig filtrering og vannutskiller mellom tanker og pumpe, eller tar de ikke seg råd til dette?

Kan jo virke som det går rett fra tank til pumpe mtp hvor mane som får grums og/ eller vann ved tanking...

 

Har ikke hørt det har blitt pratet noe rundt dette, så hadde vært artig og vite. Noen regler som gjelder her?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

DEt må være en misforståelse at det ikke er tillatt med tappeplugg på dieseltanker. ISO 10088. Small craft — Permanently installed fuel systems and fixed fuel tanks sier spesifikt: "Diesel tank drains, where fitted, shall have a shut-off valve with a plug on the outlet that can only be
removed by the use of tools."

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det jeg har hørt, men ikke kan bekrefte, er at gjennomsiktig beholder på filter/vannutskiller ikke er tillatt når det er montert i motorrom.

I yrkessammenheng er det begrensninger ja.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Hei Mix. Hvis du kunne testet igjen hadde det vært kjempeflott.

Se min kommentar ang. viskositet til Jens_P over også. Kan du sjekke om den HD'en du har er tykt- eller tyntflytende? Min var som sagt veldig tynn, men i følge blandingsforhold på 1/2-litersflasken jeg mottok var det konsentrat.

Det kan ligge noe der....kanskje feil med batchen jeg fikk, eller at produksjonen er endret.

Ang frost: jeg kjøpte min nå i sommer, men den kan jo ha overvintret fra i fjor et sted.

Da har jeg fått somlet meg til å ta en ny test.

Og resultatet var negativt. Hammerdown emulgerer ikke vann.

Hva som har skjedd her aner jeg ikke.

Men jeg synes stoffet virker mye tynnere nå iforhold til før. Og ja, jeg føler det er juks og kjeltringstreker ute å går her.

Siste ladning ble kjøpt inn ifjor. Og er ikke utsatt for frost. Det er jeg 100% sikker på.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vinterkonservert mitt dieselsystem,motor har slurpet i seg 5 liter fersk diesel rett fra bensinstasjonen tilsatt 1 dl av "luriumet" 2-taktsolje.

 

Tanken i båten er heeeelt tom,mannelokk forblir demontert frem til våren slik at jeg kan øse ut x-antall liter med kondensvan,og fylle på ny diesel.

 

Dieselen som ble til overs for iår kjører jeg opp med bilen,eller fyrer i garsjen med.

 

Monterte forresten ny vannutskiller,denne hadde gjennomsiktig bunnlokk av glass,nå spiller det vel ingen rolle for min del da det ikke er yrkesbåt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

DEt må være en misforståelse at det ikke er tillatt med tappeplugg på dieseltanker. ISO 10088. Small craft — Permanently installed fuel systems and fixed fuel tanks sier spesifikt: "Diesel tank drains, where fitted, shall have a shut-off valve with a plug on the outlet that can only be

removed by the use of tools."

Det var godt å høre, NilsPils.

 

Zandra har både tappeplugg på begge tanker. Og Store Racorfiltre med glass. I motorrom.

 

Er det Jeanneau som ikke kan reglene, eller er det Baatplassen-folket (som alltid har rett???) som har tatt for mye Møllers tran?

 

Zandra er 2006-modell. (i fall noen vil hevde at reglene nylig er endret.....

Link to post
Share on other sites

Det blir alltid en sammenblanding om regler for yrkes- eller fritidsbåter. Avhengig av hvor de som skriver innleggene henter informasjonen fra, hva de forstår av det de eventuelt leser seg til, og hva man mener er 'best'. Hulda har plukket litt herfra og derfra. Prøver ikke å basunere det ut som den absolutte sannhet. Stort sett er Hulda bygget etter en heller konservativ lystbåtspec., eksempelvis. Har man en motorbåt, så ville vel jeg foretrukket at så lite diesel som mulig var tilstede i motorrommet om det skulle ta fyr. Og at dieselen sluttet å flomme inn om det var full fyr og motoren(e) var slått av. Men slike tanker heller mer mot sikkerhet, enn å slippe lettvint unna som følge av en spesifikasjon. Noen ganger blir ikke en eventuell brann kun et forsikringsspørsmål. Det har vel med å gjøre at om man har opplevd noen branner, i profesjonell sammenheng, så undres man over hvor lite som skal til- og hvor himla fort det går mellom 'kun en liten overoppheting' og til full tenning. Regler eller ikke, det er anledning til å bruke sunn fornuft. For meg er ventil i bunnen av tanken med blinding en grei løsning. Hva vi på nynorsk kaller 'double block'. Men da skal det ikke være tinnlodding eller plastikk som besørger tettingen. Slik er det jeg tenker.

 

Men nå spinner vi avgårde igjen. Denne tråden handler om emulsjon av vann i diesel.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reglene for yrkesbåter finnes i nordisk båt standard. Det kom noen tillegg i 2012, men ikke når det gjelder dieseltank.

 

Her er et klipp av reglene.

 

2.1 För dieseltank godtas bränsleledning med avstängningskran
i tankens botten. Avtappningsventil med tätningsplugg
godtas också i tankens botten. Förbindelseledning mellam
dieseltankar kan godtas. Avstängningsventil skall då mon—
teras vid varje tankanslutning.

Link to post
Share on other sites

Sånn er installasjonen i vår Albatross. Slangene eg har brukt har armering og er presset på hudraulikkverksted,så vi har ingen slangklemmer før racorfilter. I tilleg er det lagt opp wire i strømpe fra hovedkranene til begge tanker og opp til to håndtak som er montert innenfor dør ut fra salongen.

Om eg hadde husket å dra i de ved brann eller evakuering, er ein anna sak....

Eg kjenner klassede skyssbåter med samme løsning, så det er nok ikkje forbudt.

 

Det vedrører tråden i den grad, at dersom alle hadde hatt slike system, og tappet bunnfall jevnlig, så hadde lurium vert overflødig. (trur eg....)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått somlet meg til å ta en ny test.

Og resultatet var negativt. Hammerdown emulgerer ikke vann.

Hva som har skjedd her aner jeg ikke.

Men jeg synes stoffet virker mye tynnere nå iforhold til før. Og ja, jeg føler det er juks og kjeltringstreker ute å går her.

Siste ladning ble kjøpt inn ifjor. Og er ikke utsatt for frost. Det er jeg 100% sikker på.

 

På spørmål til "Motorconsult" om Hammerdown og frostbestandighet, fikk jeg dette svaret for ei ukes tid siden:

 

"Hammerdown tåler frost. Minus 45 på Røros har gått bra.

Stoffet senker imidlertid ikke frysepunktet for vann, men når det er plussgrader, fjerner det fra tanken kondens/vann som det har emulert inn i oljen mens motoren går og tanken (båten) er i bevegelse."

 

Som dere ser, fokuserer de nå på at bevegelse i blandingen er viktig for at emulgeringen skal skje. Jeg har ikke lagt merke til at dette har vært så klart uttalt tidligere? Kanskje det er en ny resept ute og går, slik Mix antyder?

 

Neste gang jeg er i båten skal jeg ta med hjem Hammerdown-flaska, og gjøre en emulgeringstest. Stoffet ble kjøpt inn sist vår.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Og resultatet var negativt. Hammerdown emulgerer ikke vann.

Hva som har skjedd her aner jeg ikke.

Men jeg synes stoffet virker mye tynnere nå iforhold til før. Og ja, jeg føler det er juks og kjeltringstreker ute å går her.

Siste ladning ble kjøpt inn ifjor. Og er ikke utsatt for frost. Det er jeg 100% sikker på.

Takk for info.

Da får en håpe på at folk går til bake til gamlemetoden og konserverer brennstoffsystemet med diesel og smørolje.

 

 

Det vedrører tråden i den grad, at dersom alle hadde hatt slike system, og tappet bunnfall jevnlig, så hadde lurium vert overflødig.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup: Seks av seks.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...