Jump to content

Glemte full dieseltank MD30 før opplag, problemer til våren?


kakespiser

Recommended Posts

Hei,

Jeg tok nylig opp båten min og konserverte den i dag.

 

Som ny båteier var jeg ikke klar over at det var så viktig å fylle tanken helt full (tipper den er ca. Halvfull nå).

Motoren jeg har er en Volvo Penta MD30A diesel, og jeg har nå lest skumle historier om kondensproblemer om man ikke fyller tanken helt full før opplag.

 

Bør jeg håpe på det beste til våren, eller forsøke å etterfylle på en eller annen måte?

Eller er ikke faren så stor?

Redigert av kakespiser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man skal tro enkelte vil dieselen din være full av kondensvann ebola, tulipanløk og alle andre mulige og umulige organismer I løpet av kort tid.

Med hensyn til kondens, så tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye om du I utgangspunktet har god diesel på tanken.

Om du har mulighet å drenere evt. vann av tanken din nå når båten ligger/står I ro er dette bare en fordel. Samme når det lakker og lir mot vår.

Til tross for dystre spådommer om klimaet så går vi unektelig vinteren I møte, og disse fryktelige skapningene vil ha elendige forhold for å formere og ha seg innpå tanken din.

 

For å berge nattesøvnen kan du jo montere silicagelpatroner I tilknytning til tankavluftninga. Dette gjør vi med tankene til hydrauliske power packs her ute hvor jeg jobber pga. rå og saltholdig luft.

Fås I alle mulige utførelser bl.a. gjennom TESS, Proffpartnerkjeden etc. Går greit å lage en stuss/overgang som gjør at en sånn kan tilkobles tankavluftinga. Da tørkes lufta som blir trekt inn når dieselen nedkjøles.

Men det blir overkill etter min mening.

http://realmarine.no/produkter_2/pustefilter/

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det verste med langtidslagring av diesel i båttanken er jo i følge "ekspertene" at hvis man bruker diesel som er tilsatt bio (vanlig autodiesel har vel 7% innblanding), så er man jo garantert og få dieseldyr, og det som verre er på sikt

Nå er marinediesel uten Bio, så lagring er ingen problem.

Men det er en ting en bør tenke på de som ikke har vinterdiesel på tanken og ikke har varme i båten ved opplag.

Sommer dieselen blir slik ved - 12 blå, den skiller ut voksen. (blir bra igjen til våren)

bilde

Så har en trengt å kjøre varmeapparatet i kulden ta med en kanne vinterdiesel. Som ekspertene sier bør kjøres hver mnd året rundt.

Sommerdiesel 1. april - 15. september (-10), Vinterdiesel (-24) 16. september - 31 oktober og .Vinterdiesel (-32). - 31. mars,

Link to post
Share on other sites

Marinediesel/Autodiesel eller hva som i dag selges på div. marinaer/stasjoner tror jeg man skal ta med ei klype salt. Hvis man spør på de forskjellige marinaer, så vet betjeningen ingenting ang. dette om den såkalte farget dieselen de selger (grønn) inneholder biotilsettning eller ikke. Fikk beskjed på en lokal stasjon/marina at deres grønne diesel inneholdt bio, så jeg er fremdeles usikker på hva man egentlig får ? Spurte her hos Statoil som selger såkalt avgiftsfri annleggsdiesel om den innehodt biotilsettning, men det kunne vedkommende ikke sikkert svare på...

Link to post
Share on other sites

Skal du ha varme på i båten slik at tanken ligger mot ulik temperatur inne og ute vil du få kondens i tanken.

 

Njaa? Det er sikkert riktig. Du vil kondensere ørlite vann i en tom dieseltank. Ett fingerbøl eller to kanskje. I en annen tråd her inne ble det regnet på hvor mye vann en tank kunne kondensere ila. vinteren, og det var for ingenting å regne. Gidder ikke lete opp tråden, men den ligger her for den som er interessert.

 

Hva som produserer mest vann ila. en vinter av en tom eller en full tank er ikke uten videre gitt. Diesel er hygroskopisk og tar til seg vann fra omgivelsene. Det er altså ingen garanterti mot vann om du fyller tanken aldrig så mye.

Link to post
Share on other sites

Det meste vannet på tanken har jeg fått ved fylling i en marina (og det var MYE vann). Det viktigste etter mitt skjønn er å sjekke tanken jevnlig mhp. vann. Til det har jeg montert rør for avsug fra laveste punkt. Sjekker heretter ofte, og alltid etter bunkring.

 

Kondens får du ikke nødvendigvis ved å ha forskjellige temperaturer ute og inne. Oppvarming inne motvirker kondens.

Link to post
Share on other sites

Marinediesel/Autodiesel eller hva som i dag selges på div. marinaer/stasjoner tror jeg man skal ta med ei klype salt. Hvis man spør på de forskjellige marinaer, så vet betjeningen ingenting ang. dette om den såkalte farget dieselen de selger (grønn) inneholder biotilsettning eller ikke. Fikk beskjed på en lokal stasjon/marina at deres grønne diesel inneholdt bio, så jeg er fremdeles usikker på hva man egentlig får ? Spurte her hos Statoil som selger såkalt avgiftsfri annleggsdiesel om den innehodt biotilsettning, men det kunne vedkommende ikke sikkert svare på...

En må skrive til oljeselskapet skal en ha svar.

Ikke bio i farga diesel sa Statoil for to år siden.

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slapp av, ingen forskell på full eller tom tank. Nok en seilivet myte som er vanskelig å avlive.

 

Her var det snakk om halvfull tank, ikke tom tank ;-)

 

Kondens er under normale omstendigheter den mest signifikante årsaken til vann på dieseltank etter hva jeg har forstått, dette tror jeg ikke er noen myte. Dette er nok et størst problem nå på høsten og våren, og ikke like mye i løpet av vinteren.

 

Kondensvann på tanken vil ikke umiddelbart forårsake dieseldyr - det kan ta så mye som flere år før dette blir et problem - men dersom dieselen er infisert, kan det ta så lite som 12 timer før det blir en kraftig oppblomstring.

 

Dieseldyr på tanken vil heller ikke føre til umiddelbare problemer - problemene oppstår gjerne først når man går for motor i urolig sjø.

 

Uansett om tanken var halvfull eller helfull, bør man fra tid til annen kontrollere tanken for dieseldyr og kondens, så i dette tilfellet anbefaler jeg at det gjøres til våren. Da er det en ubetinget fordel å ha et mannhull (inspeksjonsluke) i dieseltanken, gjennomsiktig vannutskiller og/eller tappekran på bunnen av dieseltanken. Har man ikke dette, kan det bli problematisk å få kontrollert og rengjort bunnen av tanken. Mannhull eller tappekran kan eventuelt etterinstalleres.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Dieseldyr

Link to post
Share on other sites

Gammelt innlegg, men fysikken er den samme ennå.

 

Dieselen forringes under lagring. Molekylkjedene brytes ned i midre biter og man får utfellinger. Dette er ikke dieseldyr. Noe stort problem er det likevel ikke å lagre en tank en vinter.

Kondensproblemer, som noen tror et er problem, er ikke noe problem over hode. Når luften er rundt 0 grader inneholder den under 5 gram vann pr. kubikkmeter ved 100% relativ fuktighet. Har du 100 liter luft i tanken, utgjør det et halvt gram vann eller enda mindre. Og når vannet felles ut, felles jo bare overskuddet ut. Ikke hele det halve grammet. Den ene reservetanken min på 115 liter var tom i fjor. På våren skrudde jeg av mannlokket og sjekket. Der var det noe slikt som 5 dråper vann i bunnen av en halv desiliter diesel.

Lotus

PS: De 5 dråpene kunne kanskje også stammet fra fuktighet som kom inn når tanken ble fyllt opp sist. I så fall blir det ikke en dråpe med kondens hele vinteren i min tomme tank.

Min utheving i Lotus' innlegg.

 

Edit: Link til tabell over max. vanninnhold i luft i forhold til temperatur.

Redigert av Jens_P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som selger av Hammerdown med emulgerende virkning, kunne jeg kanskje ha sagt at "nå kan du få store problemer". Men slapp av og ta det med ro! Den lille kondenseringen av fuktighet som du kan få på tanken i løpet av vinteren, gir ikke de største problemene. "Problemmengder" med vann på tanken kommer fra andre kilder som f.eks. lekkasjer eller ved bunkring. Hvis du vet at tanken er fri for vann før vinteren kommer, kan du se våren i møte uten frykt. Det hadde vært fristende å si at Hulda er mitt sannhetsvitne. :smiley:

 

Skulle du derimot få vann på tanken av andre grunner enn kondensering, ønsker en rimelig forsikring mot dieseldyr, og kan sikre at båten slingrer litt når den er i bruk, ....

Link to post
Share on other sites

Lotus har nok rett. Termodynamikkens lover har ikke endret seg i løpet av sommeren, heller ikke siden 2005.Jeg pumper ut en skvett (5 liter) og sjekker bunninnholdet av tanken en gang i året. De siste par årene har det verken kommet opp vann eller møkk. Tidligere har jeg med god vilje kunnet finne noe slikt som et halvt fingerbøl med vann. Det var etter at o-ringen i påfyllingslokket hadde sprukket.

 

Stiller gjerne som sannhetsvitne.

Link to post
Share on other sites

Takk for masse innspill.

 

Båten min står ute.

 

Jeg byttet filter og tømte vannutskilleren i forbindelse med opplaget.

 

Det var bittelitt vann der, men er usikker på hvor ofte forrige eier sjekket dette/byttet filter.Tanken min er på 100liter.

 

Bør jeg sette en pumpe nedi bunnen i løpet av vinteren og sjekke om jeg får bunnfall?

Er det noe annet jeg bør gjøre i løpet av vinteren for å sikre meg best mulig?

 

Jeg mistenker ikke et problem, men vil helst unngå å få det.

Link to post
Share on other sites

Gammelt innlegg, men fysikken er den samme ennå.

 

Som jeg skrev er neppe kondens noe problem på tanken vinterstid, men nå på høsten og på våren er jo rett som det er både ti og femten grader i lufta, og man må heller ikke glemme at det ikke er samme lufta som blir stående på tanken gjennom hele vinteren - lufta skiftes ut gjennom ventilasjonsslangen.

 

Det er klart at det ikke blir litersvis av vann i tanken pga kondens, her er det snakk om en dråpe her og en dråpe der. Lar man det gå et par tiår uten å sjekke forholdene på bunnen av tanken, kan det nok bli en anseelig slump med vann på bunnen.

 

Emulgatorer er nok et bra virkemiddel for å ta "én dråpe her og én dråpe der", men uansett hva man tilsetter dieselen, så bør man gjøre noe med dieseltanken nå og da for å kontrollere at det ikke er vann eller dieseldyr på bunnen (inspisere, rengjøre, drenere, tappe vha bunnplugg e.l.)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg byttet filter og tømte vannutskilleren i forbindelse med opplaget.

 

Det var bittelitt vann der, men er usikker på hvor ofte forrige eier sjekket dette/byttet filter.

Nå er det viktig å være oppmerksom på at røret fra dieseltanken og til motoren som hovedregel er plassert et par cm over tankbunnen, dermed kan det godt være vann og dieseldyr i bunnen av dieseltanken uten at man får dette inn i filter og vannutskiller.

 

 

Bør jeg sette en pumpe nedi bunnen i løpet av vinteren og sjekke om jeg får bunnfall?

Jeg ville ventet til våren. Dersom det dannes dieseldyr på tanken i løpet av høsten, så skader det ikke mye å la det ligge der til våren. Dersom du får dieseldyr på tanken i løpet av våren, hjelper det ikke at du har inspisert vinterstid.

 

Er det noe annet jeg bør gjøre i løpet av vinteren for å sikre meg best mulig?

Det finnes giftstoffer man kan tilsette dieselen for å være sikker på å hindre oppvekst av bakterier (f.eks. "bioprotect 2") og emulgatorer med diverse andre påståtte positive effekter (f.eks. "hammerdown"). Ingen av disse vil eliminere behovet for inspeksjon av dieseltank, dersom det allerede er grums på bunnen av tanken vil det fortsatt bli der.

 

Det finnes også dipsticks som kan dyppes i dieselen og som vil fortelle om det finnes biologisk aktivitet i dieselen. Bortsett fra arbeidsinnsatsen og prisen er det jo ingen ulemper med disse, og dersom formålet er å "sove godt om natta", så er kanskje dette et flott produkt.

 

Det er andre aspekter som taler mot tilsetningsstoffer, f.eks., dersom det er en solid slump med vann på bunnen av tanken er det antageligvis ikke smart å tilsette emulgator og la systemene stå i lengre tid med emulgert vann. Tilsetning av giftstoffer vil fremme motstandskraft mot giftstoffene, og vil føre til økt miljøskade dersom dieselen av en eller annen grunn skulle havne på avveie (f.eks. i sjøen).

 

Alt i alt - slapp av - men dersom du har observert vann i vannutskiller kan det nok være smart å sørge for ren tank og ren diesel før oppstart av neste sesong. Nå da du har byttet filter kan det jo være ekstra smart å drenere tanken for diesel før man kjører motoren igjen. Få tak i to 25-literskanner, overfør dieselen vha hevertprinsipp mens båten enda står på land, dersom det ikke er noe form for inspeksjonsluker e.l. på tanken, så prøv så godt du kan å suge opp så mye som mulig av det som måtte være på bunnen (en våtstøvsuger eller støvsuger med hjemmesnekret væskeadskiller vil være et godt verktøy for dette formålet). Dersom alt ser bra ut, så hell det tilbake via trakt med sil. Dersom det er gruff på bunnen av tanken, så tilsett giftstoffer, bli kvitt bunnfallet, og sil dieselen godt før du heller det tilbake på tanken.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for masse innspill.

 

Båten min står ute.

 

Jeg byttet filter og tømte vannutskilleren i forbindelse med opplaget.

 

Det var bittelitt vann der, men er usikker på hvor ofte forrige eier sjekket dette/byttet filter.Tanken min er på 100liter.

 

Bør jeg sette en pumpe nedi bunnen i løpet av vinteren og sjekke om jeg får bunnfall?

Er det noe annet jeg bør gjøre i løpet av vinteren for å sikre meg best mulig?

 

Jeg mistenker ikke et problem, men vil helst unngå å få det.

 

 

Det beste du kan gjøre er å bruke vinteren til å fikse alle andre småting som du garantert har tenkt på skulle gjøres I løpet av vinteren. Du har en liten 100 liters tank som garantert ikke vil forvolde deg problemer om du har rein og grei diesel.

Link to post
Share on other sites

Akk ja, tobixen, nå vet ikke jeg hva slags tank du har for dieselen. Hulda har lufting som er 13 mm dia. på sin tank. Der slipper jeg inn, la oss, si 300 liter luft før jeg fyller tanken. Når jeg fyller tanken, så pumper jeg denne luften ut igjen. Det er ikke mer gjennomtrekk hos meg enn det. Om man er interessert i å finne ut hva som skjer, så kan man med fordel fordype seg i "Applied Thermodynamics for Engerneering Technologists". Da vil man nok få med seg en rekke andre saker. Men dog, den generelle forståelse etter 700 sider er nok at de skal en himla gjennomtrekk av fuktig luft som treffer iskalde flater (vesentlig kaldere enn gjennomtrekkens temperatur) før det blir noe vann ut av det.

 

Gjentar, jeg har ikke hatt fuktighet på flere år. Jeg har heller ikke hatt grums. Jeg kan naturligvis sjekke nærmere, men jeg tror ikke jeg har skiftet dieselfiltere på de siste tre årene. Det finnes ikke et drypp vann i vannutskilleren. Men nå fyller jeg kun på anlegg der jeg vet at man selger en del.

 

Som jeg har skrevet et annet sted, muligens i denne tråden. Jeep'en min avgikk ved døden i våres. Ca. 300 000 km på samme drivstoffilter. Hadde ikke en eneste stopp som følge av vann i drivstoffet. Og den ble brukt både vinter og sommer. Og den stod lagret i perioder, og ble tatt i bruk igjen. Dette med produksjon av kondens må da være likt for bil som for båt?

Link to post
Share on other sites

Om man er redd for "gjennontrekk i tanken" så plugg luftingen på vinteren da vel.........

Mengden vann i luft er som andre har vært inne på lik null. Et figerbøll med vann veier noe slikt som 5 gram og om man har en tom 100 liters tank har man ved 0 grader noe slik som 0,05 gram vann der.

Om tanken har vært kjørt tom ved en snitt temperatur på 20 grader han man ca. 2 gram.

Link to post
Share on other sites

Alle som har observer ei godt igjenskrudd diesel/bensinkanne som man lar stå en periode igjennom ulike tempraturer vet at å plugge en tank som står ute gjennom frost og solskinn ikke nødvendigvis er det smarteste man gjør.

 

Er ellers helt på linje med VannTro sin ro omkring luftfuktighetens påståtte herjinger på en liten dieseltank gjennom en vinter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...