Jump to content

VP TMD30 1986, har prøvd alt, men fortsatt for varm motor.


Thunderbolt

Recommended Posts

Hei, har en flott Volvo Penta tmd 30 86 mod. Den starter og går som et sveitser ur, men vanntemp, på de siste 400 omdr, stiger opp mot 100 grader. Jeg har sjekket og utbedret alt jeg har kommet på, uten resultat. Det siste jeg satset alt på var at skroggjennomføringen var delvis tett, men nei, sølvren. Har ikke flere løsninger nå så nå håper jeg på en ordentlig ekspert uttalelse. Håper på at en skikkelig Volvo luring tar seg tid til noen betraktninger.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket impeller vanpumpe oljekjøler varmgang ved full belastning kan skyldes en av disse. Eller at du har luft i systemet ditt..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Kan vere sinkanoder som er løsna og hindrer sirkulasjon.Ville begynt med å få målt riktig tempratur om denne stemmer med instrument.Kontroler eksosbend,impeller,om det ligger sinkrester å stopper sirkulasjon.Om du har gear kan det vere sinken der.Om ikkje dette hjelper så prøv systemrens.Det kan også vere eksosslangen.Dei fleste kjøleproblemer oppstår som oftest på sjøvannskretsen

Link to post
Share on other sites

Ja vi må nesten få vite det som er gjort.... :smiley: Kan være mange faktorer. Feil på luft/tett luftfilter. Feil på diesellinje/dårlige dyser, avleiringer eller tete kanaler i ferskvann, eller blokkeringer i sjøvann.

Det mest vanlige er nevnt, det er brukne zinkstaver, feks på gear, som liger i svinger på kjølerør og blokkerer.

Eg har også funnet rester av tidligere ødelagte impellere i system, som trolig har lagt fint i årevis, og så flytta seg å blokkert sjøvann.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Takk for mange innlegg. Jeg har byttet inntaksslange, fra sjøvann, rengjort sjøvannsfilter. Byttet impeller, sjekket impeller pumpehuset. Sirkulert systemrens to ganger i flere døgn. Rimelig sikker på at det er rent. Eksosbendet har vært demontert og rengjort. Videre på eksosslangen ut har jeg ikke sjekket. Er det noe der som kan blokkere?? Har også hatt systemrens på ferskv. siden. Har ikke hatt ute sirkulasjonspumpen på ferskvannssiden, motoren har ikke gått 2000 timer engang. Ikke instr feil, har sjekket dette, målt vanntemp. Luft i systemet, tenker du da på en lekk toppakning?? Vannet stiger ikke eller renner ikke over, tørr og fin. Har byttet frostvæsken to ganger på 3 år uten hell. Bytte det fjærbelastete lokket på varmeveksleren, kan det være en ide?? Løsere eller strammere fjær?? Håper på mange gode svar. Holder på å bli sprø av dette.

Link to post
Share on other sites

Se gjerne på denne (innlegg 1 og 6):

 

https://baatplassen.no/i/topic/56742-en-liten-historie-om-feilsoeking-paa-for-varm-motor/

 

Enden på visa var at jeg også hadde en internlekkasje i eksosmanifolden.

Sjøvannet skulle passere gjennom denne, deretter gjennom varmeveksleren for så å gå inn på eksossiden av manifolden og ut med eksosen.

Isteden gikk mesteparten av vannet inn i ene kammeret på manifolden og ut av det andre uten å passere varmeveksler...

Det måtte til en demontering av manifolden for å finne ut dette. (Rust)

- Ja, også fant jeg et knappenålstort hull i lokket på sjøvannsfilteret slik at det også trakk falsk luft.

 

Lykke til.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oljekjøleren er første hinder etter sjøvannspumpe,kan ligge deler av impeller i kjøleren å hindre gjennomstrømning.Du har gjort det meste,selv om det er sjelden,kan det vere termostane .Dersom eksosslangen er delaminert kan det forårsake dårlig sirkulasjon.Det kan og vere greit å måle temp inn og ut fra kjølerene.og inn pa eksosbend,da kan ein sjå om det er temp økning på sjøvatn Greit å måle med IR måler,er rimlig påBiltema

Link to post
Share on other sites

Sett en hageslange i blandebendet for å kjøle eksosslangen (ikkje fyll opp eksosslangen med vann uten å ha motor i gang...) , og så tar du sjøvannet som skal forlate båten der, å fører i ein stamp. Forsøk å mål mengde liter i minuttet ved forskjellige turtal. Og så må du finne data på impellerpumpe, evt gjere samme test i ein anna båt med lik motor.

Dette vil ikkje avsløre om vannet går riktig i eksosmanifoilen ved internlekkasje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ute mine varmevekslere for rens hos Radiatorservice. Her er bilde av dette på en TAMD30. Du har ikke varmevekser i manifolden til høyre, men veksleren i vannbeholderen til venstre kan jo være synderen. Ikke sikkert du får vekk alle avleiringer ved en systemrens, tenker jeg.. Det er ganske små rør i denne.

 

bilde

 

Ikke bilde av den jeg hadde, men tilsvarende:

bilde

 

Kan fort gå tett denne her !

 

Her er manifolden på TMD30, uten vannkjøling:

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har reparert en TAMD40 for mange år siden for akkurat dette problemet. Det var da (som noen er inne på over) kjølerene som var tette. Oljekjøler, ferskvannskjøler og ladeluftkjøler som var 50% tette. Rørene var tette av blåskjell og brunsvart hard "guffe". Jeg fikk renset rørene ved hjelp av lange tynne bor og rørbørster loddet på lange stålstenger. Dette fungerte meget godt.

Link to post
Share on other sites

Har systemrens sirkulert skulle vel skjell og annet være løst opp, dog holder det ikke med to dager - hos meg går det 4 før rørkjølerne er noenlunde reine.

 

Bruker du for sterk frostvæske blanding reduseres kjølekapasiteten. Bruker du original impeller med riktig antall skovler? Og du har luftet systemet så det ikke er en sløyfe som ikke sirkulerer?

 

Ville vært sikker på impelleren (original) og redusert blandingen til det du trenger og ikke mer. Så bruker du original frostvæske? Den blåe kan over tid gi avleiringer som det påstås at den originale ikke gjør.

 

Da er systemrens på ferskvannsiden neste?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...