Thunderbolt Startet 3.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2013 Hei, har en flott Volvo Penta tmd 30 86 mod. Den starter og går som et sveitser ur, men vanntemp, på de siste 400 omdr, stiger opp mot 100 grader. Jeg har sjekket og utbedret alt jeg har kommet på, uten resultat. Det siste jeg satset alt på var at skroggjennomføringen var delvis tett, men nei, sølvren. Har ikke flere løsninger nå så nå håper jeg på en ordentlig ekspert uttalelse. Håper på at en skikkelig Volvo luring tar seg tid til noen betraktninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Feil på instrument/giver-sensor? Skiftet termostat? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Har du sjekket impeller vanpumpe oljekjøler varmgang ved full belastning kan skyldes en av disse. Eller at du har luft i systemet ditt.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Har du prøvd med systemrens? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Kan vere sinkanoder som er løsna og hindrer sirkulasjon.Ville begynt med å få målt riktig tempratur om denne stemmer med instrument.Kontroler eksosbend,impeller,om det ligger sinkrester å stopper sirkulasjon.Om du har gear kan det vere sinken der.Om ikkje dette hjelper så prøv systemrens.Det kan også vere eksosslangen.Dei fleste kjøleproblemer oppstår som oftest på sjøvannskretsen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tjt Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Prøv å skru av slangestussen for sjøvannet som sitter på eksosbendet (ved turbo) og ta en titt, det kan være at den er "tettet" med rust. Hadde samme tendenser på en aqad 40 og den var nesten helt tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Bytt lokket på varmeveksleren. Det fjærbelastede påfyllingslokket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
G-sabb Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Bare til info:Systemrens er et stoff/syre som blandes ut i vann og som man sirkulerer gjennom kjølesystemet for å rense innvendig.Også ferkvannsdelen.Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Jeg har sjekket og utbedret alt jeg har kommet på, uten resultat. hadde vært fint å høre hva du har gjort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Ja vi må nesten få vite det som er gjort.... Kan være mange faktorer. Feil på luft/tett luftfilter. Feil på diesellinje/dårlige dyser, avleiringer eller tete kanaler i ferskvann, eller blokkeringer i sjøvann. Det mest vanlige er nevnt, det er brukne zinkstaver, feks på gear, som liger i svinger på kjølerør og blokkerer. Eg har også funnet rester av tidligere ødelagte impellere i system, som trolig har lagt fint i årevis, og så flytta seg å blokkert sjøvann. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Det er relativt enkelt å demontere varmeveksleren for rens, om ikke det er gjort, da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thunderbolt Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Hei igjen. Takk for mange innlegg. Jeg har byttet inntaksslange, fra sjøvann, rengjort sjøvannsfilter. Byttet impeller, sjekket impeller pumpehuset. Sirkulert systemrens to ganger i flere døgn. Rimelig sikker på at det er rent. Eksosbendet har vært demontert og rengjort. Videre på eksosslangen ut har jeg ikke sjekket. Er det noe der som kan blokkere?? Har også hatt systemrens på ferskv. siden. Har ikke hatt ute sirkulasjonspumpen på ferskvannssiden, motoren har ikke gått 2000 timer engang. Ikke instr feil, har sjekket dette, målt vanntemp. Luft i systemet, tenker du da på en lekk toppakning?? Vannet stiger ikke eller renner ikke over, tørr og fin. Har byttet frostvæsken to ganger på 3 år uten hell. Bytte det fjærbelastete lokket på varmeveksleren, kan det være en ide?? Løsere eller strammere fjær?? Håper på mange gode svar. Holder på å bli sprø av dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Se gjerne på denne (innlegg 1 og 6): https://baatplassen.no/i/topic/56742-en-liten-historie-om-feilsoeking-paa-for-varm-motor/ Enden på visa var at jeg også hadde en internlekkasje i eksosmanifolden. Sjøvannet skulle passere gjennom denne, deretter gjennom varmeveksleren for så å gå inn på eksossiden av manifolden og ut med eksosen. Isteden gikk mesteparten av vannet inn i ene kammeret på manifolden og ut av det andre uten å passere varmeveksler... Det måtte til en demontering av manifolden for å finne ut dette. (Rust) - Ja, også fant jeg et knappenålstort hull i lokket på sjøvannsfilteret slik at det også trakk falsk luft. Lykke til. Redigert 3.Oktober.2013 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thunderbolt Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Glemte å si at begge termostatene er kokt og målt, helt ok. Ville ikke evnt sink rester løst seg opp i løpet av et år og tre. Har hatt dette problemet siden jeg kjøpte båten for tre år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Oljekjøleren er første hinder etter sjøvannspumpe,kan ligge deler av impeller i kjøleren å hindre gjennomstrømning.Du har gjort det meste,selv om det er sjelden,kan det vere termostane .Dersom eksosslangen er delaminert kan det forårsake dårlig sirkulasjon.Det kan og vere greit å måle temp inn og ut fra kjølerene.og inn pa eksosbend,da kan ein sjå om det er temp økning på sjøvatn Greit å måle med IR måler,er rimlig påBiltema Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thunderbolt Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Hei, et spørsmål til "taunus". Å bytte dette lokket på veksleren, har du noen erfaring med at det hjalp i en slik situasjon??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Ja, det var dette som var feil på min TAMD 30 A. Fra 1985. Hadde varm motor med full belastning. Motoren så tørr og fin ut. Men den slapp ut litt trykk som sikkert fordampet før jeg kunne se noe. Bytta til orginalt lokk, og det hjalp betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Sett en hageslange i blandebendet for å kjøle eksosslangen (ikkje fyll opp eksosslangen med vann uten å ha motor i gang...) , og så tar du sjøvannet som skal forlate båten der, å fører i ein stamp. Forsøk å mål mengde liter i minuttet ved forskjellige turtal. Og så må du finne data på impellerpumpe, evt gjere samme test i ein anna båt med lik motor. Dette vil ikkje avsløre om vannet går riktig i eksosmanifoilen ved internlekkasje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Dette vil ikkje avsløre om vannet går riktig i eksosmanifoilen ved internlekkasje. Er det varmeveksler (aftercooler) med vann på TMD30, da ? Er det ikke det A-en i TAMD står for ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 (redigert) Jeg hadde ute mine varmevekslere for rens hos Radiatorservice. Her er bilde av dette på en TAMD30. Du har ikke varmevekser i manifolden til høyre, men veksleren i vannbeholderen til venstre kan jo være synderen. Ikke sikkert du får vekk alle avleiringer ved en systemrens, tenker jeg.. Det er ganske små rør i denne. Ikke bilde av den jeg hadde, men tilsvarende: Kan fort gå tett denne her ! Her er manifolden på TMD30, uten vannkjøling: Redigert 4.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Jeg har reparert en TAMD40 for mange år siden for akkurat dette problemet. Det var da (som noen er inne på over) kjølerene som var tette. Oljekjøler, ferskvannskjøler og ladeluftkjøler som var 50% tette. Rørene var tette av blåskjell og brunsvart hard "guffe". Jeg fikk renset rørene ved hjelp av lange tynne bor og rørbørster loddet på lange stålstenger. Dette fungerte meget godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Har systemrens sirkulert skulle vel skjell og annet være løst opp, dog holder det ikke med to dager - hos meg går det 4 før rørkjølerne er noenlunde reine. Bruker du for sterk frostvæske blanding reduseres kjølekapasiteten. Bruker du original impeller med riktig antall skovler? Og du har luftet systemet så det ikke er en sløyfe som ikke sirkulerer? Ville vært sikker på impelleren (original) og redusert blandingen til det du trenger og ikke mer. Så bruker du original frostvæske? Den blåe kan over tid gi avleiringer som det påstås at den originale ikke gjør. Da er systemrens på ferskvannsiden neste? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Hva kostade en rens hos radiatorservice? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Hva kostade en rens hos radiatorservice? Jeg mener det var 800,- for rens og trykktesting, men det er lenge siden, så ta det med en klype salt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Har du sjekket giret ditt ?? Kjølingen går vel igjennom der også. Det kan være skitt i kjølerne der også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.