Jump to content

FM 8-12 S2 hvordan ta den ut av koggen?


Sjekk låring

Recommended Posts

Hallo trebåtentusiaster

 

Jeg skal ut med motoren snart da den trenger overhaling. Jeg finner tilsammen 6 motorfester som må løsnes samt at jeg på en eller annen måte må frigjøre propellakslingen. Og det er her usikkerheten starter. Hva skal jeg løsne på? Har studert og studert men finner ikke ut av det. Noen som kan hjelpe meg litt kanskje?

Under ses koblingen med nummererte bolter/muttere

 

bilde

Trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

Hei, det er lenge siden jeg hadde dette systemet, men jeg hadde motoren ute - toppakninga gikk - og såvidt jeg husker er det sentrale elementet det du har kalt 5. Det er der skillet mellom motor og aksling går. Så må du få løsnet akslingen fra den metallklumpen ( i mangel av et bedre ord) som du har betegna 5. Det er det en stillskrue til å gjøre. 1 og 2 skal du la stå, for siden du har vridbar propell, så er det du ser i 4 og 3 det ytre røret som du styrer vridninga med. Selv akslingen er bare klarlagt rett før 6, og 6 er satt på for å holde vannet som ligger mellom aksling og rør for vridningskontroll, under kontroll. Så etter at akslingen er løs fra motoren ville jeg løsna muffa ved 6 og så trukket akslingen rett ut akterover.

Hvis jeg husker rekti. Lykke til, uansett!

Link to post
Share on other sites

Du deler akslingen som ved vanlig fast aksling ved flensen 5 ved å løsne de 4 boltene som holder den sammen. Jeg antar at omstyringen her skje ved at hele akselen skyves ut og inn og da er vel 1 og 2 bare lange bolter som er skrudd inn i gearkassen. I så fall er det bare å løsne disse også så er jobben gjort.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at jeg må løsne de fire boltene ved 5 for å skille aksling fra girkasse. Men jeg hadde håpet at jeg skulle slippe å trekke akslingen ut i det hele tatt. For meg virker løsningen til Lazyjack mest riktig så langt.

Først vri propellen så 1 og 2 står lengst mulig akterover

Så løsne boltene på 5

Så løsne 1 og 2

Så vri propellen så boltene går inn i girkassa igjen

 

Da bør vel alt være løst

 

Takk for oppklaringen din Nero II. Var ikke helt klar over at det hele var satt sammen slik

Trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

Hei, lurer på om du har fått ut motoren din. Å få av flensen(5) kan være litt problematisk, men jeg tror

du slipper å gjøre det, bare skru ut de fire skruene som holder den fast til flensen på motoren. 1og 2 er

vel ikke lange skruer ? Mente de var muttere som du skrur av i bakre stilling og da er vel motoren løs?

Du skriver ikke hvilken type FM du har


Sorry, ser jo at det er en 8-12

Link to post
Share on other sites

Enig med de over som sier at du skal dra stengene så langt bakover som mulig, løsne mutterne 1 og 2, dra stengene framover slik at de kommer klar av tverrstykket. Sett mutterne på stengene igjen, slik at du vet hvor mutterne er samt bevarer gjengene når du skal håndtere motor.

Merk flensen slik at du får motor og akselflens tilbake på samme plass igjen. F.eks med kjørnermerker.

Fjern skruene i flensen og løft ut motoren. Noen ganger kan det være greit å "overtale" flensen til så slippe med masse rustløser og en kraftig hammer. Jobb deg rundt mens du slår.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...