Jump to content

Synkefendre ? hva i alle verden er det


Enzo

Recommended Posts

Vi ligger longside i Horten gjestehavn ved fast brygge og noen ganger i året så er vannstanden så høy at vannet er opp til kanten eller over, vanlige fendre flyter jo da opp.

 

Har snakket med Horten havnevesen og de anbefaler synkefendre, det er noe jeg aldri har hørt om.

 

Noen som vet hvor man får kjøpt, evnt hva hvor hvordan lage ?

Link to post
Share on other sites

lgboat: Bore hull oppe og nede da blir de jo flate og har vel liten effekt.

 

Lars: Har vurdert bildekk men er redd det blir stygge merker på båten fra sorte bildekk, hadde håpet på en løsning som var litt mer skånsomt mot båten.

 

Kan kanskje bruke en vanlig fender og så henge noe tungt i et tau fra den så den ikke har oppdrift ?

Link to post
Share on other sites

Det som måtte bli av svarte merker på båten ved bruk av bildekk som fendere, lar seg lett vaske bort. Du kan jo dersom du er redd for en liten flekk male dekkene hvite slik det er mange steder der det er dekk permanent montert langs brygge. Ellers er jeg mer opptatt av å beskytte båten enn faren for å få en liten svart flekk på båten. Det er tross alt bedre enn stygge hakk i båtsiden.

Link to post
Share on other sites

Mal bildekkene med Hvit hardttopp så sverter de ikke, det holder i mange år,

Eller gjør som noen engelske seilere gjorde som jeg fikk longside i Mandal, de hang opp seilduk på skutesiden.

Jeg ble først litt snutt for jeg hadde nye fendertrekk. men da de kom med et trekk til meg også og jeg forsto fort hvorfor

for mer tilgrisa fendere har jeg aldri sett, havnene var slik sa de.

Bildekk er et must longside i uthavn.

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok takk da har jeg noen alternativer

Jeg ser bildekk er foreslått. Enda bedre er om du klare å få tak i et par gaffeltruck-dekk. Jeg har hatt mine i 20 år. God bredde i forhold til diameter og tar liten plass ombord. Jeg fester dem så de ligger rett under vannlinja og ligger sidefortøyd omtrent overalt. Ingen svarte merker. De gjorde også jobben ved springflo i Horten for noen år siden da blåsene jobba seg over bryggekanten.

Link to post
Share on other sites

Med hull oppe og nede i fenderen blir det kompresjon og fylling vekselvis.

Forutsetter at fenderen er noenlunde myk og "spenstig".

Jeg er fortsatt skeptisk ... er dette synsing, eller en velutprøvd teknikk? Mine innvendinger er selvfølgelig bare synsing - men allikevel:

 

* Fenderen i seg selv må ha mye "spenst" for at den skal fylles "automatisk" og raskt. Jeg tror det er få mykplastfendere som har denne egenskapen.

 

* Jeg tror at dersom en tung båt kommer med en smule fart og "krasjer" med en vannfylt fender, så vil kreftene kunne bli svært store (antageligvis ryker fenderen før båten tar skade), selv om man har hull oppe og nede på fenderen. Fenderen vil ikke uten videre la seg klemme flat slik som en luftfyllt fender, og et lite hull vil ikke være i stand til å slippe ut vannet tilstrekkelig fort. Det blir ikke helt det samme, men litt analogt med om man kaster seg utfor en høy bru og lander med magen først; det er ikke store forskjellen på vann og betong når man har god fart.

 

* Med konstant press mot brygga, vil jo vannet renne ut av fenderen, og man sitter igjen med to tynne lag med mykplast mellom båten og brygga.

 

En vannfylt fender vil nok være bedre enn ingenting, men jeg har mer tro på bildekk, manilatau, eller luftfyllt fender med tilstrekkelig lodd. En annen ting jeg har tenkt på, er å feste et elastisk tau fra fenderbunn mot et relativt lavt punkt på brygga, slik at fenderen vil holdes nede på flo sjø.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke lage tre stk. 2"/4 med påskrudde bryggefendere, skru de fast i brygga med solide skruer slik at båten har støtte selv om det er høyvann? Det er jo allerede gjort for å hindre båter å komme under brygga ved lavvann.

Det må jo i såfall bli opp til Horten kommune å gjøre noe slikt, og ikke gjester i havna :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at du på den derre Wiki'n din skriver at fendertrekk beskytter båten.

Dårlig håndtverk av meg å ikke få med referansen. Jeg undret meg litt over "hva i all verden trenger man egentlig fendertrekk for", og fant ut av det i en gammel båtplass-tråd. Skal se om jeg får søkt den opp igjen ;-)

 

Jeg vil påstå det motsatte. Salt og skitt setter seg godt fast i slike trekk og det blir som sandpapir, satt litt på spissen. Fendere uten trekk vaskes stort sett rene for slikt ved et kraftig regnskyll.

Takk, det er notert.

 

Vurderte å anskaffe fendertrekk for å unngå fenderknirk, det kan jo være noe irriterende natterstid - men skal i allefall være litt bevisst på problemstillingen dersom jeg kjøper slikt.

Link to post
Share on other sites

er det ikke bare å henge på en daumann i bunnfestet på fenderen da?

 

Jo, det er en god ide :yesnod: Jeg bruker det aktivt når vi ligger longside. Jeg har x antall små blylodd ombord som er støpt i en liten ølboks. Henger det fast i en kulefender og slipper den ned i vannkanten. Hvis fjellet skrår litt vil fenderen hele tiden presse seg nedover, isteden for å jobbe seg oppover i løpet av natten med det resultat at båten ligger og knakker i fjellet i fire-fem tiden. For det er jo da slike ting har en tendens til å skje, slik at nattesøvnen blir mest mulig spolert :headbang: En annen fordel med denne metoden er at man kan bruke de vanlige fenderene og slipper å ha spesielle "synkefendere" om bord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...