Jump to content

Boblehavn kontra opplag på land


Pequod

Recommended Posts

Har helt siden jeg begynte å lete etter båt og begynte å lese meg opp, sett anbefalt at dieselfilter, oljefilter og impeller bør skiftes hvert år.

 

Jeg kommer uansett til å gjøre det i år, ettersom det er min første båt og første motor, og jeg vil være sikker på at alt er som det skal!

Link to post
Share on other sites

......og du kan velge å høre på de som har erfaring (inkludert selverklærte eksperter) og bruke forumet som det er ment - innhenting av informasjon man ikke nødvendigvis kan lese seg til. Det har jeg gjort med stor glede mange ganger! :thumbsup: ...og ja - skift olje og filter på høsten. anbefales av de fleste (alle?) fabrikanter. Impeller skifter du på våren, så har du fersk gummi i sesongen.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

Ikke det jeg kjenner til. Det anbefales fra ulikt hold på kad 42 (av en eller annen grunn) ...men jeg skifter ikke hvert år på mine 42'ere. Men når jeg skal skifte - blir det tatt på våren - ser den var litt dårlig

formulert....

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

Må bare komme med en anmerkning ang. impeller på sjøvannsinntak. Levetiden er avh, av impellerns kvalitet, pumpehusets utforming, driftstiden og sjøvannkvaliteten. Dette er usikre forhold, derfor tar en ut impellern om høsten, sjekker den, og setter den inn igjen om våren. Dette på grunn av at den kan bli deformert av å stå tørr en hel vinter og muligheten for sprekkdannelse øker.

Impellerpumper er for øvrig nokså effektiv og billig å produsere, men et tilbakeskritt i forhold til driftsikkerhet., desverre.

Link to post
Share on other sites

Det .er fornuftig. Skift også sm.oljen. Hvilken praksis folk her forteller de har bør en ta med en klype salt og følg motorens instruksjonsbok med god margin. Jeg skriver dette fordi jeg har rimelig god faglig kompetanse på temaet. Finito fra meg.

 

hei pettersand

 

se denne sid 12 gjeller en MD11C hadde en sånn for mange herrens år siden

der står att man skall skifte olje hver 50 time.....det må vel vare litt 'overkill' ??

nå er dette skrevet 1977......så både oljer o filter må ju ha blitt litt bedre også med tiden

 

jeg har alltid skiftet hver sæsong har ca 100 tim +/- 30 /sæsong

 

http://www.82ms.se/Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77.pdf

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, det har jo sammenheng med hvor mye motoren går i løpet av sesongen, det er klart. Men jeg skifter i alle fall hver høst før vinteropplag. Da risikerer jeg ikke at motoren står med svovelholdig olje over vinteren, og så er jo motoren klar for bruk når våren kommer.

Det har også hendt at jeg har skiftet flere ganger i året ved svært mange timers motorbruk. Særlig om man har en eldre noe slitt motor kan oljen bli så mye forurenset ved mange driftstimer med kanskje også høy belastning at en absolutt bør skifte olje og filter. Dvs at det er ikke bare å telle driftstimer, men en bør også ta en sjekk på olja hvordan den ser ut og hvordan den lukter i forhold til ren olje.

Link to post
Share on other sites

Det har også hendt at jeg har skiftet flere ganger i året ved svært mange timers motorbruk.

 

Hva mener du med mange timer? For noen kan 100 timer virke enormt, mens fiskeren med sjarken bruker de timene de første dagene av fisket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En helt annen ting: Når jeg skal plugge til disse varmerørene, trenger jeg en inverter eller noe slikt mellom landstrømskabelen og rørene? Ser jo at landstrømskabelen har vanlig jordet stikkontakt - type hann - i enden som skal være i båten, og de to varmerørene har samme, så her trengs et eller annet! :-)

Link to post
Share on other sites

Det eneste du trenger her er vel et grenuttak iom. at du skal ha to varmerør. Her et fra BT.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

He? Landstrømkabelen har vel han i den enden som du plugger inn i stolpen på land og selvfølgelig hun i den enden du trekker ombord? Ingen kabler har han i begge ender. :smash:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg som landkrabbe som har misforstått litt? Ser på nettsiden til Maritim at de har en landstrømskabel der ene enden er en vanlig jordet 2-pins hann og den andre en tre-pins hunn. Trodde det var den siste som skulle inn i landstrømmen på land? Tar jeg feil, eller ser jeg på helt feil type kabel?

Link to post
Share on other sites

Er enig med Pettersand i det å kontrollere impelleren men å skifte den ut i intervaller har ingenting for seg. Det er motortemp som er avgjørende om impelleren skal skiftes eller ei. Har selv brukt billig impeller kontinuerlig og de varer ofte 4-5 sesonger. Det viktige er ikke å tørrkjøre dem. Da blir det slitasje. En i reserve burde være en selvfølge :-)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Dersom det er helt vanlig "gammeldags" kontakt på stolpen i land, er det en slik kabel (Biltema) du trenger for å få strøm ombord. På nyere anlegg i land, er det imidlertid eurokontakt, og da må du ha en kabel med blå han eurokontakt i den enden av kabelen som går i land.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Overganger får du i bøtter og spann hos Biltema, Clas Ohlson og båtutstyrsforretninger. Det er bare å lete på nettsidene deres til du finner det du trenger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En liten advarsel mot den overgangen. På mange strømskap/stolper i gjestehavner er det svært trangt. Jeg har sett flere ganger at det ikke er plass til en slik "klump". Da er det bedre med en slik blå slankere kontakt som jeg la bilde ut av tidligere og så en halvmeter ledning til "god gammeldags" kontakt i andre enden. Jeg tror slike overganger også finnes ferdig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En liten advarsel mot den overgangen. På mange strømskap/stolper i gjestehavner er det svært trangt. Jeg har sett flere ganger at det ikke er plass til en slik "klump". Da er det bedre med en slik blå slankere kontakt som jeg la bilde ut av tidligere og så en halvmeter ledning til "god gammeldags" kontakt i andre enden. Jeg tror slike overganger også finnes ferdig.

Ja, og de selges bl.a. på biltema.

 

... men jeg finner den ikke når jeg søker nå. Merkelig. Den vi har er i allefall kjøpt på Biltema, og for ikke så lenge siden.

 

Et annet moment, som andre så vidt har nevnt implisitt - på 120V og oppover skal det alltid bare være hun-kontakter på strømsatte ledninger, noe annet er jo livsfarlig!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En liten advarsel mot den overgangen. På mange strømskap/stolper i gjestehavner er det svært trangt. Jeg har sett flere ganger at det ikke er plass til en slik "klump". Da er det bedre med en slik blå slankere kontakt som jeg la bilde ut av tidligere og så en halvmeter ledning til "god gammeldags" kontakt i andre enden. Jeg tror slike overganger også finnes ferdig.

 

Helt riktig. Hadde denne i sommer og det fungerte dårlig når det var mange som skulle i boksen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...