Jump to content

Hydrolift/Stormway F-23 side, erfaringer?


Tskjei

Recommended Posts

Jeg har en 96 Hydrolift F23. Kjøpte båten i tidlig høst. Denne var da totalrestaurert, og fremstår som strøken. Jeg har i vinter tatt ut maskin, hvor nødvendig oppgraderinger og totaloverhaling blir gjort.

Motoren er en Merc 350 forgasser.

 

Av erfaringer ellers syntes jeg det er en morsom båt, som går godt.

 

Fin tråd Tskjei!

 

Mitt teak dekk var nytt i fjord, og er fotsatt som nytt. Dette er dog ikke teak, men en type imitert laminat som er vedlikeholdsfri.

Dog kjenner jeg en som har laget mange teak dekk til F23, og har maler for dette om noen skulle være interesert. Dog koster teak en del kr.

 

Av bilder skal jeg prøve å få lagt ut litt. Harikke så mange, men har da noen.

 

Er ellers veldig interesert i å høre andres erfaringer med F23.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Ja, kansje jeg kan legge ut en prosjekt tråd alikevell:) Får se hva jeg får tid til i helgen:) hehe. Jeg har selv en 350, som er stroket til 383. Slike motorer finnes det mange av som bilmotor, men ikke like mange som marine. Vet en her på forumet, tror han kaller seg Jensemann eller noe i den duren der, har en slik i båten sin som han har vurdert å bytte ut. Men om du kjøper en longblokk, og mariniserer den , har en en del deler du kan bruke til den. Ny forgasser, nesten nye manifoiler,osv. Men den diskusjonen kan vi ta på telefon, eller IM:) Hvor holder du til?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

jeg har alpha drev, jeg er ikke sikker på utvekslingen, men godt mulig jeg har samme som deg. Jeg har en Ballistiv 14 1/2*23. Motoren har nok ikke vært helt frisk, så jeg har ikke fått mer enn 4100 omin. Da har jeg hatt 50+. Knop måleren kutter over 45 knop. Har sendt rekomandert brev til julenissen å år, men ønske om en plotter/ekkolodd. Så blir spennende åse hva den faktisk gjør. Men skal vel med orginal 260 hester gjøre 56-60 knop. har hørt flere som havner på rundt 58. Jeg har stroket min til 383, og en del andre småtteri, så vil yte ca 320. Vil håpe og tro jeg kommer noe over 60, men tipper det vil stoppe på 61-62. men isolert kommer jeg nok aldri til å kjøre så fort. Jeg må ha ny propell, da min begynte å slure på vei til å ta opp båten i høst. Lå for full maskin, plutselig så ruste den opp på sperra. Så tror propellen har gitt seg. Så er litt usikker på hva jeg skal sette på nå. Men han som har maskinert motoren mener jeg må endre propell iforhold til den motoren jeg hadde. Den nye motoren skal ligge på 4800 på max.

 

Hva måtte du gi for propell?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Da kan den ikke være frisk nei! Klarte 4400 med 14 1/2x23 med min motor også.Men gikk ikke mer enn 45 på gps...Skal sies at propellen var dårlig....

Med den motoren bør du kunne drive en 24" propell vertfall!

Kan være kobling på motor som slurer også.

Jeg fikk min billig. 2000 for en i original eske og brukt en gang :D

Link to post
Share on other sites

Det var en fin pris ja. Hva ligger de på full pris? Ja, burde klare 4800 med den propellen. Men forgasseren har ikke vært helt som den skal, og toppturtallet har vandret fra 3900-4200. Har stort sett fått 4000-4100.

 

Koblingen på motoren har jeg også satt litt spørsmål ved, og blir til at jeg bytter den for å utelukke. Heldigvis skjedde det siste turen for sesongen, og at jeg faktisk skulle ha ut motoren. Er 45 det høyeste du har hatt på din? Sender deg IM med mail og telefon nr:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Hadde en Stormway F-23 -2009 model kjøpt av Glomma båt ,visstnok en av en av de sist bygde, fin og gøy båt å kjøre, synd selvlensingen fungerer dårlig med litt tung motor, teakdekk er vanskelig å holde pent når noe av det er våt hele tiden.

Solgte båten igjen etter en sommer, ble litt upraktisk..

Link to post
Share on other sites

Hadde en Stormway F-23 -2009 model kjøpt av Glomma båt ,visstnok en av en av de sist bygde, fin og gøy båt å kjøre, synd selvlensingen fungerer dårlig med litt tung motor, teakdekk er vanskelig å holde pent når noe av det er våt hele tiden.

Solgte båten igjen etter en sommer, ble litt upraktisk..

I følge min kollega som tidligere jobbet ved hydrolift har båtene blitt tyngre etterhvert, de første som ble bygget på Svestad var lettest og S-24 som den senere ble bygget om til er tyngst. Derfor går ikke nyere båter like fort som de gamle med samme motor. Jeg har satt inn enveisventiler på selvlensingen så dørken min er tørr selv om jeg har ferskvannskjølt V8
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte de på en båtsjappe der jeg har Windyen i vinteropplag, vet ikke hva de heter men det er sånne som kobles inn på slangen med en kule inni. Det finnes også kuleventil til montering i utløpet på akterspeilet og det finnes gummiflapp til utvendig montering. Ellers er det flere ting som kan gjøre disse båtene baktunge. Jeg har satt på Bravo one drev som er tyngre, ferskvannskjøling veier endel og tar plass, MPI motoren har et innsug av støpejern som er fryktelig tungt, jeg har en sånn montert nå for testkjøring mens den andre motoren er ute for oppgradering. Jeg har også Hi-tek headers (eksosmanifolder) i rustfritt stål som er tynnvegget og mye lettere enn originale i støpejern. Har noen aluminiums performance topper her men velger heller ståltopper tror jeg. Det finnes badeplattform og den gjør også båten mere baktung. Skal bli spennende å teste med ny motor iallefall.

Link to post
Share on other sites

Ny ligger de på 5 lapper ca. Ganske rimelige og bra propeller.

 

Hvilken årsmodell og betegnelse har du på motoren din da?

 

Motoren min er en 96 modell, uten vortec. Blir montert vortec topper på nybygget. Den heter vel orginalt MAG 350, og er en 260 hesters 5,7 liter.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hvis jeg ikke tar helt feil er det han som eier sea king båtutstyr på gressvik og har hobbyverksted som han lager litt båter på. Har bygd noen fine Hydrolifter med helt annen lay-out på interiør, annen innerliner. F26 som konvensjonell daycruiser tror jeg at jeg så der. Flink type. Skaffer det meste også.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Heisann! Artig med en F 23 tråd. Bra intiativ.

Jeg har hatt min 1996 modell siden 2003, og har hatt mye erfaring med den. Fikk den totalrestaurert hos Egil Ranvig i 09/10 så nå er den bra. Kjører fremdeles med original 5,0 V8. Motor og Alpha drev, men denne er snart klar for utskifting. Men foreløpig jobber jeg med å finnne rett propell. Noen som vet hva original dimensjon propellen hadde på min installasjon??

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på hva du har nå, men jeg har på min 5,7 forgasser en 14-1/2-23 Ballistic propell. Denne må jeg nok bytte ut da jeg har satt inn ny motor nå, men ikke prøvd enda. Håper å få den på vannet om noen dager

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...