Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

I juni kjøpte vi en Maxi 108, et nydelig eksemplar som er kontinuerlig renovert og bygget om siden 2002, og som jeg vegrer meg for å sette så mye som en skrue i - og da jeg i september kom over en annonse på Finn: Hallberg Rassy 26 til salgs uten mast - kr 25 000,- så tenkte jeg: den der går fort...

 

Det gikk noen uker uten at båten ble solgt. Bedre ble det ikke da jeg så at båten lå til salgs i Bergen, og da annonsen ble liggende så kom tanken snikende om at ​"det skader ikke å ta en kikk…" Dette skal man for all del ikke tenke når man er båtoman! Det gikk ikke bedre enn at jeg avtalte en visning, men selger hadde dessverre vært uheldig med fortøyningen da ha klargjorde båten for salg, og nå hadde den også rekt på land. Så vi avtalte visning på gamle Kjapp Marina i Dolviken, der han kunne få båten opp og inspisere undervannsskroget. Jeg skulle som sagt bare se, og ikke røre….

 

Vi møttes mandag morgen kl 07:30. Vel oppe i stroppen ble det klart at båten i tillegg til mastehavariet nå også var skadet i forkant og akterkant av kjøl, i tillegg til at det så ut som en steinbit av anselig størrelse hadde tatt seg noen gode jafser av rorbladet (bilder kommer).

 

Ellers så båten pen og hel ut, og Hallberg Rassy er nå en gang kvalitet rund baut.

Så med utgangspunkt i den annonserte prisen tok jeg en sjanse: jeg gav et bud på 10 000,- mer for å hjelpe selger av med et avfallsproblem enn en båt. Og tilslag ble det!

 

Det ble som i en katolsk irsk familie før prevensjonen - de blir bare flere og flere når far ikke klarer å holde seg. Det er ikke resultat av god planlegging, men nykommerne er hjertelig velkommen.Så nå består båtparken av: to kajakker, en 10 fot slepejolle i tre, gummibåten, Festina Lente (30 fot Furuholmen fra 1952), Aall Inn (36 fot Maxi fra 1980) og en 26 fot Hallberg Rassy (1978).

 

Da jeg fikk summet meg etter sjokket, så dukket det opp en plan. Planen og gjennomføringen av denne vil jeg fortelle om i prosjekttråden

 

Først av alt måtte jeg overta nybåten og finne ut hva jeg hadde kjøpt. Dette skriver jeg mer om i neste innlegg.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Her er roret slik det så ut da selger tok båten opp for visning:

 

bilde

 

 

Kjølen på HR 26 er innplastet, og der var gnaget hull på glassfiberen i bakkant. I forkant er det kun et mindre hull.

 

bilde

 

I mørket og regnet ble det til at tok jeg en kjapp avgjørelse - uten å tenke meg noe særlig om. Haded kun et kjapt blikk på båten innvendig i dårlig lys, og 10 minutter i kranen å basere avgjørelsen på. Men jeg tok fart og satset på at Hallberg Rassy et trygt utgangspunkt til denne prisen. Hadde jeg konsultert familie og venner først så hadde jeg fått et klart NEI! , så hadde de nok plassert meg på et trygt sted der jeg ikke kunne skade meg selv eller andre - og uten tilgang til FINN og utsikt til sjøen.

 

En god seilvenn sa til meg: "De galne har det ikke bare godt - de har det best" !! Og der satt jeg med nok en båt, riktignok uten mast - med skjulte feil og mangler som jeg ikke har peiling på.

 

Neste innlegg handler om overtakelsen, skal prøve å få det på plass i kveld.

Link to post
Share on other sites

Har hatt mange båter etterhvert:

 

Mathilde, 24 fots Rolandsnekke ca. 1993

002.jpg

 

Festina Lente, innkjøpt 1998. Denne har vi fremdeles. Fruens favoritt!

aakra_2006_004.jpg

 

 

Andante, Maxi 77. 2005- 2007. Bilde fra salgsannonsen. Kjøpt for 85', solgt etter to år for 117'

maxi_95_108.jpg

 

 

La Perla, Maxi 95. 2007 - 2013. Solgt til Bømlo i juni. Her Harryseiling uten kontroll (gennaker i for mye vind uten å montere rett dekksutstyr og uten storseil opp i for mye vind - resutlatet ble kraftig pendling og gennakerforbud inntil videre fra fruen)

laperla.jpg

 

 

Aall Inn, nyinnkjøpt sommeren 2013 (vi skulle bare gå og se...). Beklager det dårlige bildet.

Dette må være en av de fineste 108-ene i Norge. Plast- og trearbeid i toppklasse utført av forrige eier.

aall_inn.jpg

 

 

Og så nyeste tilskudd på stammen - minstemann da. Prosjektbåten HR-26 kjøpt i oktober.

Her trygt på land på Askøy seilforening etter overlevering.

bilde_1.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da visningen var overstått og håndslag om salg gjort, fikk jegendelig tid til å spørre selger mer om masten. Dette gikk slik til: Masten gikk over ende mens båten lå fortøydpå sin faste plass ved en øy i Raunefjorden. Det passerer en god del båter i sundet utenfor, og en dag fikk selger telefon fra en observant nabo om at masten hadde falt ned. Dette ble forsikringssak, og de ble tilbudt erstatning fra IF på ny rigg minus aldersfradrag, noe som tilsvarte ca 100 000.- minus ca 80 %. I tillegg ble båten skadet på pulpit. Selger valgte å ta forsikringspengene, og selge båten som skadebåt via FINN - og det er altså den jeg responderte på.

 

Da jeg videre spurte ham om hva som skjedde med masten, så fortalt selger at den ligger på hytten. Skadet i eloksering, og med det ene salingshornet bøyd. I og med at han hadde fått forikringspenger for masten, så ville han ikke at den skulle være en del av salget. Men om jeg ville ha den skulle jeg få den ! Forresten - om jeg også ville ha med de gamle seilene, minus storseil? Jatakk, begge deler!

 

Jeg overtok båten på Flesland kai lørdag 13. oktober. Med masten surret på toppen, og riggen i en røys i cockpit. Da hadde selger kjørt båten over for egen maskin (innenbords Volvo MD5A som starter og går fint - men søler litt olje). ombord lå alt som til båten tilhørte, deriblant seil, autopilot (aldri pakket ut og installert), ny rorkult fra snekkeri i Sverige (aldri pakket ut …), kartplotter Interphase to år gammel, og en masse annet som jeg skulle finne senere. Bl. a fire helt nye sikkerhetsliner Baltic...

 

Turen gikk for motor fra Flesland til Askøy for å få båten satt på land. Fruen var følgebåt i Aall Inn (første tur som selvstendig skipper på den).

Underveis rigget jeg til en strikk for å holde skuta på kurs, og så sorterte jeg tauverk, rigg, vaier, salingshorn osv. Den føles utrolig solid i sjøen, virkelig som en skute. Båten ble satt opp på Askøy seilforening uken etter, og fikk en første shining utvendig. Nå skal den ligge på land vinteren over, og prosjektet mitt er å få den i god stand før sjøsetting.

 

Følgende må gjøres under vannlinjen:

 

Roret - tørke, bygge opp det som er gnaget av, plaste inn, grunne, bunnsmøre. Målsetting: minst like god styrke som før skaden, tett, og akseptabel finish.

Kjølen - forkanten må tørkes, sparkles, grunnes, bunnsmøres. Målsetting: tørt og tett

Kjølen - akterkanten må slipes opp, tørkes, plastes mm. Samme målsettingen som over.

Skifte belg til seildrevet mens vi er i gang.

Vurdere/ skifte alle sjøvannskraner/ gjennomføringer.

 

Dette, og mere til kommer jeg tilbake til videre i tråden. Over vannlinjen har ambisjonene blitt høyere etter som jeg mer og mer ser hvor fin båten kan bli...

Link to post
Share on other sites

Synspunkter på om jeg eller bør skifte skroggjennomføringene og kranene? DIsse er etter alt å dømme de originale, altså fra 1978. Ved første øyekast virket det innlysende at de må ut. Skrukraner til å stenge med, noe rust på selve håndtaket på to av dem.

 

Derfor ble det pri 1 å fjerne og erstatte med nytt. Vekk med alt som kan forårsake uønsket vanninntrengning nedenfra: gamle gjennomføringer, kraner, slanger, slangeklemmer og belgen til drevet. Men jeg ble usikker på om jeg skifte alle gjennomføringer og kraner? Alle slanger og klemmer skiftes. Forut er det original skroggjennomføring fra toalettet, med nyere uoriginal kran på. Denne har jeg demontert og inspisert, og den virker OK. Selve gjennomføringen virker helt OK. I tillegg er det inntak til toalettet, denne skal skiftes.

 

Men: akter er det to store utløp fra cockpitdrenering og utløpet fra vasken i byssa. De løper lett, de stenger helt, og de virker ikke korrodert. Kan de være laget i en slags superkvalitet fra gamle dager?

 

bilde

 

Kan jeg fortsette å bruke denne?

 

I Festina Lente har vi en monsterstor utløpskran fra toalettet i bronse. Den har fått stå i de femten årene vi har hatt båten. Nyere Kinaproduserte båtsaker kjøpt på Biltema eller Maritim har kanskje ikke den der "gamle-dager"-susen over seg? Kanskje vil det være en tabbe å skifte originalsakene - hva mener folk?

 

Får ikke lagt ut bilder med denne Apple-tingen. Har PC med Windows på jobben, legger ut bilde av kran og gjennomføring derfra imorgen.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville byttet ut slusekranen, er ikke i selve kranen hvor disse blir dårlige men i selve mekanismen som stenger slusen. Altså heliksen. Du ender opp med å ha en kran som du ikke får stengt eller åpnet på et eller annet tidspunkt. (Jeg er rørlegger)

Ny kvartturns kran ville jeg anbefalt uansett. De er dyre men er verdt det. :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av kranen som viser den litt mer fra siden. Lite var gjort på sikkerhetsfronten av forrige eier - se på den slangeklemmen!

 

bilde

 

 

Her er kranen halvstengt:

 

bilde

 

 

Og her helt stengt:

 

bilde

 

Den går som sagt lett begge veier! Er skifting av kranen likevel en må-sak slik du mener Morten83? Går det an å åpne en sånn kran som dette og rense/ sjekke? Jeg vil tro den ikke har vært lukket/ åpnet mange ganger i sitt båtliv ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville byttet alle gjennomføringer og ventiler før sjøsetting igjen. -du må jo naturligvis vente til varmere vær for eventuell innstøyping.

1, da vet du hva du har og vil sove godt om natten. Du må bytte på et eller annet tidspunkt uansett.

2. du slipper ekstrakostnaden med landsetting om en av de gamle ventilene ryker/ blokkerer plutselig. Kostnaden ved en ekstra landsetting blir vel omtrent det samme som totalutgiften for å bytte alle...

3. REM har en god og illustrativ tråd om bytte av gjennomføringer og ventiler. Selv om noe ser pent ut utvendig, så er det ikke sikkert metallet er det innvendig.

 

Jeg har kjøpt inn Tru Design gjennomføringer og ventiler, klart til å skifte når båten skal på land. Var heldig og fikk dem til 50%... :)

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Eureka. Hvor i all verden får man Tru design til halvpris?

 

Aller helst vil jeg leve i troen på at de gamle er i supervarig kvalitet, og vil var i nye 35 år…... Finnes der noen måte jeg kan kontrollere/ sjekke om de er skadet eller "good to go"?

 

Roret er jeg i full gang med. Demonteringen innebar at jeg måtte slipe/ borre av klinken på ene siden av nederste rorbeslaget og slå disse gjennom og ut:

 

bilde

 

Det øverste beslaget fikk stå på roret, men demonterte beslaget fra hekken på båten. Løsnet så lett som bare det! Begge beslag i massiv bronse. Var heldig og fant oppskrift på demontering av ror i en gammel nyhetsavis for Hallberg Rassy, ellers tror jeg ikke jeg hadde tord å gå i gang. Nederste beslag var skjult i en slags plastmasse, og denne måtte fjernes først for å få tilgang. Når alt dette var gjort, var det inn i Volvoen og rett hjem for tørking.

 

Jeg har slipt og kuttet av det som er skadet, og laget feste for ny støp et stykke oppover. Formen på den delen som mangler av roret har jeg tatt fra en annen HR26. Er det slipt langt nok opp? Jeg har ikke særlig erfaring fra plastarbeid, men har lest gode tråder om dette her på BP.

 

bilde

 

Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i egnet distansemateriale i Bergen? Planen er å skru dette fast, legge eposkysparkel utenpå til jeg har formen, og så plaste inn.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig å pakke om saken, men som sakt så er det selve, hva kan jeg kalle det.. bolten med "gjenger" som skrur slusen opp og ned som pleier å bli problemet. Du har en mutter rett under rattet der du kan skru opp, men obs obs: da må du bytte pakninger uansett på kranen. :smiley: Så kan du trekke ut denne å fysisk se på den. Igjen; jeg ville byttet. :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha slipt lengre opp. Minimum 10cm, gjerne mer.

 

Angående gjennomføringer så kan du ta en fil og slipe litt av dem på utsatte steder. Har den en fin gulaktig bronsefarge er alt OK, er de rødlige eller rødflekkete bør de skiftes fort som fy. Sluseventiler er egentlig en bedre løsning i båt enn kuleventiler, ulempen er som Morten83 sier at du kan risikere at den blir stående fast i lukket posisjon. Pluss at de er tungvinte å betjene da.

 

Litt usikker på hva jeg ville ha gjort med gjennomføringene, de gamle er gjerne av en bedre kvalitet enn det du finner nå. Men nytt er nytt da. Kanskje du finne rut på nettet om HR brukte bronse originalt? I så fall burde de holde i mange år til..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var min lokale båtbutikk som ville få unna noen varer, alt av Tru Design var på halv pris... :) hadde jeg bare vært der noen timer tidligere, så hadde jeg hamstret mere.

Flere har på forumet har handlet fra New Zealand. Har ikke linken her nå , men tror den ligger i tråden til REM. Der er det noen tusenlapper å spare. Du kan handle inn til to båter, og du også må bytte på den andre båten din også etter hvert. Siden du må vente på varmere vær til epoxystøping, så kan du bruke den forsendelsesmåten som tar lengst tid, da blir det rimeligere.

 

Angående distansemateriale, hva med divinycell med høy densitet?

For litt siden var jeg hos et verft som bygger hurtigbåter i divinycell og carbon. Som å være i himmelen å komme inn på lageret der. Pallevis med divinycell i alle tykkelser og densitet... :) skal ned igjen tid til våren og få noen mere godsaker...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riggen

 

Som nevnt over så var riggen kondemnert, og ikke tenkt inkludert i salget i utgangspunktet. Planen var å vente - lenge - og at før eller siden dukker det opp en passende rigg til en rimelig pris. Det er egentlig hele planen med båten. Ta de utbedringene som ikke koster penger - men tar tid, og så kjøpe ting etter hvert som de dukker opp på FINN. Og selvsagt: få bruk for alle båtdeler og båtustyr som jeg har på loftet og i kjelleren - nok til minst en båt;-)

 

Når jeg nå har fått med den skadede riggen så er jo det et bra utgangspunkt. Ved nærmere inspeksjon ser den slik ut:

 

Masterøret: er helt, men har fått skade/ slipt vekk elokseringen på to steder.

1) øverst på masten:

 

bilde

 

Skrapt opp litt kraftigere på høyde med festet for spinnakerbom:

 

bilde

 

På mastetoppen er en plate (for feste av antenne) ødelagt, det finnes ingen Windex. Trinsene står mer eller mindre fast.:

 

bilde

 

Jeg har snakket med forskjellige - noen mener at en eloksert mast ikke kan repareres (inkl Selden), andre sier jeg kan fikse masten.

 

Jotun gav følgende oppskrift:

  • Vask med tynner
  • Sliping masterøret med smergelpapir
  • Reparer evt. skader med epoksysparkel
  • Slipe skade
  • To lag Jotun antipest tokomponent epoksy
  • To lag Jotun polyurethan tokomponentlakk

Dersom jeg kan gjøre dette på masterøret - så tar jeg bommen og salingshorn i samme slengen. Salingene ja, hvordan var det med de?

 

bilde

 

Som dere kan se er det ene salingshornet bøyd. Det var delvis derfor masten ble kondemnert - Selden kan ikke skaffe reserve. Siden bøyen er så liten, så har jeg sendt salingene til With marine for å få en sakkyndig vurdering fra dem. Er spent på svaret!

 

Resten av riggen:

Alle vant med unntak av undervant var blitt skadet i fallet, og må byttes. Strekkfiskene må jeg vurdere. Båten bar preg av generelt lite vedlikehold/ utskifting på riggen. Alle fall og liner virker gamle og disse skal skiftes. Jeg vil også i forbindelse med en eventuell mastereparasjon ta av beslagene, ta ut alle trinser mm, og skifte disse slik at de løper lett.

 

Når jeg nå er i gang med masten, så legger jeg like godt opp nye kabler. Montere en ankerlanterne er kanskje en god ide, og kabel til VHF i toppen av masten. Er det mer jeg bør tenke på? Hvilken kabeltype anbefales? Kan VHF-kabel deles/ skjøtes?

 

Hvis dere der ute har brukte ting liggende som fortsatt kan brukes (alt mulig til stående og løpende rigg), og kan tenke dere å bli kvitt til en rimelig pris - så ta gjerne kontakt!

Link to post
Share on other sites

 

Er skifting av kranen likevel en må-sak slik du mener Morten83? Går det an å åpne en sånn kran som dette og rense/ sjekke? Jeg vil tro den ikke har vært lukket/ åpnet mange ganger i sitt båtliv ;-)

Du skal ikke se bort fra at det er bronse, og ikke messing. I så fall står du i fare for å skifte ut noe som er bra.

 

Tenker litt i den retning siden det er brukt bronse i rorbeslag. Tror heller ikke messing fra båten var ny ville overlevet til dag.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nede i båten - eller om læ som de sier i Danmark

Hallberg Rassy er kjent for sine innredningssnekkerier - og det er morsom å finne at på enkeltdeler av innredningen står det spesifisert hvilken båt dette hører til, som her:

 

bilde

 

"HR 26 39 FRAM ", skrevet med sirlig håndverkerskrift i 1978. Min båt er nr 39, og jeg synes er utrolig kjekt at båtsnekkerne har ID-merket delene til min båt! Skaper litt gode vibber hos meg, sånt! Dette er planken som toalettet står på, i forpiggen. Og det er ingen tvil om fram/ bak.

 

Innredningen er stort sett i god stand, lite riper og skader, men det var muggsopp overalt - og jeg måtte vaske ned båten.

Nesten alle madrassene og trekkene er ganske nye, og etter å ha vasket trekkene, og luftet madrassene i ukesvis så er de faktisk ganske akseptabel. Ryggputene i salongen, som på HR 26 løftes opp og avdekker en meget god og bred køye 2 meter lang på hver side - der er skumgummien boss - og disse skal skiftes ut.

 

Toalettet var ikke helt 2013 for å si det sånn, så det skiftes ut, sammen med alle slangene. Vasken og byssa i forpiggen var fin. Vanntanken ligger under forkøya - denne er i hardplass, men virker egentlig ganske fin. Beholdes. Alle vannslanger skiftes.

 

Elektrisk: batteriene er Biltema, men helt OK - beholdes. Nytt ledningsnett må til etter 35 år, og sikringsskapet, ja hva skal jeg gjøre med det. Har egentlig lyst på nytt:

 

bilde

 

 

VHF-en var montert over sikringsskapet, men er utdatert og rustet. Ny må til:

 

bilde

 

PÅ byssesiden står en Origokomfyr - de er helt OK, men jeg vurderer gass - for da kan jeg løfte kokeapparatet opp i benkeplatehøyde og integrere. Da vil jeg få plass til en tallerkenhylle eller noe under (liten båt = plassen må utnyttes maks). Der er gammelt opplegg for gass, så det er tydelig at dette var i den opprinnelige båten.

 

I byssa er det en stor flott kjøleboks. Der har aldri vært noe kjøleelement så jeg kan se, men der er ferdig laget utsparing i boksen til dette. På ønskelisten!

Hvilken type/ størrelse bør jeg velge til denne båten med tanke på at jeg kommer til å ha 2 x 90 amp. Biltemabatterier til forbruk?

 

bilde

 

Litt lekkasje fra taket på bb side over byssa. Denne må finnes, tettes - og så skrogtrekket her var helt morkent der. Måtte ta dette ned og renskjære dette - men har ikke lyst til å skrifte skrogtrekket i hele båten pga dette. på bildet er det over lampen. Planlegger å legge et lite skap der, med plass til ny VHF, radio, og kanskje en åpen hylle inni til dill og dall?

 

bilde

 

Dere kan også se at jeg har fjernet morkent skrogtrekk inni de ordinære bysseskapene - som nå er vekke. Men her vil det ikke være synlig - vet ikke om jeg skal velge topcoat eller nytt trekk der.Ser at det er mange som har trekk, Maritim et.c., så jeg håper der er litt utvalg. Aller helst vil jeg ha likt til det som er der - noen som har tips?

 

 

 

Under dørken var det masse drittvann og oljesøl nedi kjølsvinet. Dette var en vaskejobb - men jommen blir det fint etterpå når det er helplastet på innsiden! Har ikke bilde av dette, men det kommer..

 

Foreløpig har det vært mye vask og fjerning av gammel dritt for å få vekk lukt. Mye bedre nå.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

aaahhh, du har mye herlig arbeid foran deg!! :) Mange betraktninger her som jeg også har gjort meg i mitt prosjekt.

Skrogtrekk: mitt inntrykk er at det finnes omtrent bare 1 type skrogtrekk på markedet for oss dødlige, privatpersoner, nemlig 3 mm ekspandert vinyl i 3 typer fargenyanser. Trekket du har, er det helt slett uten hullete rutemønster med en slags filt/vatt bak, eller er det av typen med sort skumgummi bakpå?

Jeg fikk fatt i et tynt skrogtrekk på verftet som jeg planer å lime fast på plater før jeg monterer. Dessuten har jeg lagt 10mm og 19 mm skrogisolasjon.

 

Kjøleboks: Løsningen du har er ganske lik min, men hos meg er boksen en egen firkantet kasse skrudd opp på undersiden av benkeplaten. Altså ingen isolerende side oppover. . Din ser nesten ute til å være støpt med noen vinkler? Utsparingen til kjøleenhet, om der er det firkantede hullet, så ser det nesten ut til å være tilpasset Supercool sin enhet, bestående av to vifter, innvendig og utvendig, og blåser luft over kjøleribber. Ikke noe supereffektivt system, bruker en del strøm. mener det var 5 amp på full guffe. Jeg har det ser du... :) Og kommer til å bytte ut til skikkelig kjølekompressor når jeg får råd. Supercoll tar riktignok liten plass. Kun enheten som står i hullet. Luken til kjøleboksen din er også av samme patent som meg, om det er en treplate som ligger ned mot de to flensene i lukehullet. -samme som hos meg det også. Det er nok en løsning med mye kuldetap. Derfor bytter jeg nok ut hele enheten til skikkelig kjøleboks.

 

lekkert med de skrudde listene i skrogsiden. og ikke minst, en utrolig fin lakkjobb på HR.

 

har du tatt en titt i prosjekttråden min?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Skrogtrekk: mitt inntrykk er at det finnes omtrent bare 1 type skrogtrekk på markedet for oss dødlige, privatpersoner, nemlig 3 mm ekspandert vinyl i 3 typer fargenyanser.

- Jeg har en typisk 70-tallsvariant uten skumgummi bak, det har en slags tekstur med mørkere/ sort kontraster ilagt - skal legge inn et bedre bilde.

 

Kjøleboks: Løsningen du har er ganske lik min, men hos meg er boksen en egen firkantet kasse skrudd opp på undersiden av benkeplaten. Altså ingen isolerende side oppover. . Din ser nesten ute til å være støpt med noen vinkler? Utsparingen til kjøleenhet, om der er det firkantede hullet, så ser det nesten ut til å være tilpasset Supercool sin enhet, bestående av to vifter, innvendig og utvendig, og blåser luft over kjøleribber. Ikke noe supereffektivt system, bruker en del strøm:

- Takk Eureka. Skal ligge unna supercool tror jeg - går for kompressortypen fordi det er masse ledig plass i stuerommet ved siden av.

 

lekkert med de skrudde listene i skrogsiden. og ikke minst, en utrolig fin lakkjobb på HR.

- snekkeriene og overflatebehandlingen i disse båtene er i utgangspunktet svært fin, og på denne båten var det bra originalt - kun med litt mugglag ytterst. Litt av grunnen til at jeg slo til. Og garneringen er svært fint gjennomført.

 

har du tatt en titt i prosjekttråden min?

- din prosjekttråd har vært pensum, og er grundig lest. Nå gjenstår det bare å gå opp til praktisk eksamen ;-)

 

PS - får ikke helt draget på denne siteringsboksen...

 

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

at prosjekttråden min er et pensum må være å ta litt hardt i, dog veldig hyggelig å høre... :) Viktigste med det er å gi inspirasjon til andre, utenom det å løse mine egne utfordringer. Men jeg har gjort litt forskjellig, men uten bidragene fra alle medlemmene her, så hadde det sant å si vært en uoverkommelig jobb. Det er min første seilbåt, men jaggumeg har det gitt mye læring både på godt og vondt. Dette har jeg aldri gjort før.

 

En ting er sikkert. Det er viktig å prioritere innkjøp og arbeid.

 

Pri 1 er tett, sjøsikker og trygg båt. stans videre forfall.

Pri 2 gjøre det levelig om bord.

Pri 3, hold den bruksklar så mye som mulig av tiden. Da får man nyte seilingen når det røyner på, innimellom.

 

 

For øvrig finnes det er svensk båtforum, på langt nær så aktivt som BP og heller ikke like godt lagt opp mtp bilder, men uansett kjekt å bla, søke og be om hjelp i. Maringuiden.se. Det er delt opp i egen del for seilbåt. Klikk inn på "Bryggsnack" og "seglarsnack". Mitt inntrykk er at svenskene har et annet forhold til de gode gamle "småbåtene" enn vi har her til lands.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

at prosjekttråden min er et pensum må være å ta litt hardt i, dog veldig hyggelig å høre... :) Viktigste med det er å gi inspirasjon til andre, utenom det å løse mine egne utfordringer. Men jeg har gjort litt forskjellig, men uten bidragene fra alle medlemmene her, så hadde det sant å si vært en uoverkommelig jobb. Det er min første seilbåt, men jaggumeg har det gitt mye læring både på godt og vondt. Dette har jeg aldri gjort før.

 

En ting er sikkert. Det er viktig å prioritere innkjøp og arbeid.

 

Pri 1 er tett, sjøsikker og trygg båt. stans videre forfall.

Pri 2 gjøre det levelig om bord.

Pri 3, hold den bruksklar så mye som mulig av tiden. Da får man nyte seilingen når det røyner på, innimellom.

 

 

 

 

Ha-ha, du treffer et følsomt punkt der. Å holde båten bruksklar er jeg dårlig til. Vanligvis skrur jeg fra hverandre hele båten om våren, begynner i mars og har ennå ikke fått tingene på plass når første feriedag kommer. Noen mener at seilbåter er til for å seile med. Jeg har en tendens til å skru for mye og seile for lite... Kanskje derfor jeg trenger en egen prosjektbåt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...