Jump to content

Status i Holmestrand havn


Flammingokid

Recommended Posts

Triste greier. Men vi kan vel dessverre vente flere slike oppslag i avisene i morgen skulle jeg tro.

Vi bor jo ikke så "langt ut i fjorden", men da jeg var nede å så til båten i 20-tiden blåste det småjævlær. Heldigvis lå både den og de andre trygt, men det hadde gått hardt ut over noen presenninger.

Link to post
Share on other sites

En pullert på brygga var røsket opp fra roten på Astor i går kveld. Heldigvis handlet havnesjefen raskt og fikk en ekstra tamp ombord slik at hun ikke drev og slo mot en uterigger. Med syv tamper i land viste det seg at dette ikke var nok for den kraftige kastevinden som herjet i går kveld. Godt man er pensjonist og kan tilbringe dagen i havna.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden for å fortelle fra Son havn. Her er det så vidt jeg kunne se i morges kun en velt, i det hele nokså udramatisk:

bilde

 

Den hadde til gjengjeld tatt med seg stigen til Hulda. Noen titalls presenninger har blåst av. En forluke til en eller annen båt ligger på bakken. Ellers så er det enkelte som får det til hvert år:

 

bilde

 

 

Generelt vil jeg anbefale folk som har båter i Son om å ta seg en tur og sjekke presenningene.

Link to post
Share on other sites

Skal straks ned i båthavna her på Oksval på Nesodden, men ut i fra webkameraet ser det bra ut. Var flere presenninger og ting og tang som lå og slengte i sjøen og andre steder forrige torsdag..

Bildet viser utsnitt fra webkameraet, og min "Bergtatt" kan dere se ovenfor Gimsøy-snekka som har blå/grønn presenning bakerst.

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

Det er forskjell på båtstøtter gitt. Sånne "selvjusterende greier" er det simpleste når det blir litt vind.

Man skall heller aldri gjøre fast presseningen i støtter.........

 

det er så lett att presseningen rykker o sliter i støtten og flytter den millimeter for millimeter tils... !!!!

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det har gått for seg når en så stor båt måtte gi tapt...

Hører med til historien at eierne har fått bruksforbud på båten både til forestillinger, konserter og overnatting, så den har ikke vært i bruk på flere måneder. Aner ikke hvilken tilstand den var i før stormen kom.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Si meg, fortøyer man ikke for storm på Østlandet?

Nå har vi hatt storm i mange dager på Nordvestlandet, men i småbåthavna vår er det ikke noen skader på hverken båter eller bryggeanlegg.

Så lenge bryggemoringer og stag er godt forankret og dimensjonert, og båtene har skikkelige fortøyninger og fendere, er det ikke noe problem med storm.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...